oyvevju Posted July 29 Report Share Posted July 29 Jeg ønsker å gi gutta mine gode fiskegleder, og hva er vel enklere og morsommere enn å ligge på en brygge og prøve å lure de små leppefiskene? Men - er dette lov? Eller er leppefisk fredet også for denne type fiske nå? Fant denne artikkelen fra Hooked.no, men klarer ikke finne noe klart på relevante sider nyere enn 2018. Er det noen som har noe innsikt eller tanker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 29 Report Share Posted July 29 2 timer siden, oyvevju skrev: Jeg ønsker å gi gutta mine gode fiskegleder, og hva er vel enklere og morsommere enn å ligge på en brygge og prøve å lure de små leppefiskene? Men - er dette lov? Eller er leppefisk fredet også for denne type fiske nå? Fant denne artikkelen fra Hooked.no, men klarer ikke finne noe klart på relevante sider nyere enn 2018. Er det noen som har noe innsikt eller tanker? Fiske i sjø reguleres av denne forskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-12-23-3910 Jeg fant i farta intet om fiske etter leppefisk med stang. Heller ikke minstemål. Bla Kveite og torsk har særlige fredningsbestemmelser. I tillegg er ål fredet etter naturmangfoldloven. Merk også at laks, sjøørret og sjørøye reguleres av annet lovverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted July 29 Report Share Posted July 29 Oslofjorden har vel en del regler som ikke finnes andre plasser, men barn som fisker målrettet etter leppefisk havner neppe under dem. Kutlinger er også veldig festlige. Krok 14-32 passer da, men mindre enn 16 er vanskelig å agne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 30 Report Share Posted July 30 15 timer siden, Ølgylt skrev: Oslofjorden har vel en del regler som ikke finnes andre plasser, men barn som fisker målrettet etter leppefisk havner neppe under dem. Ja, det er et godt poeng. I enkelte deler av indre Oslofjord er alt fiske unntatt etter sjøørret, forbudt i perioden 1. jan til 31. april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 30 Report Share Posted July 30 Som de andre er inne på kan du fint fiske leppefisk med sportsfiskeutstyr nå. Vi har fått flere rundt 40 centimeter og en toppfisk på 45 centimeter de siste ukene, antageligvis det morsomste fisket man kan få i indre fjord for øyeblikket så bare å gønne på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiskerStavanger Posted August 14 Report Share Posted August 14 (edited) Den elendige offentlige kommunikasjonen rundt dette med leppefisk er ennå et problem. Særlig gjelder det begrepet "fritidsfiske" som ikke er særlig intuitivt, og som er et begrep som i denne sammenhengen betyr kommersielt fiske utført av "fritidsfiskere". For alle andre arter bruker fiskeridirektoratet begrepet "fritidsfiske" synonymt med sportsfiske og matauk utført av privatpersoner. Er det rart det blir forvirring? Det står mange forskjellige ting på forskjellige offentlige nettsteder, ofte ordlagt vagt uten nok kontekst. Men som det har blitt slått fast i artikkelen er det å tolke som at det generelt er fritt fram for sportsfiske med stang etter leppefisk. Om man er i tvil på om man gjør rett på grunn av det som står så kan vi også slå fast et flere av de mest veletablerte norske bloggene, fiskeavisene og youtube-kanalene har ute mye materiale på hvordan man kan fiske leppefisk, særlig berggylt. Gjentatte ganger de siste årene. Disse har alle godt rykte å bevare og hadde åpenbart ikke publisert guider for tjuvfiske. Edited August 14 by FiskerStavanger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts