Davidsen Posted September 25 Report Share Posted September 25 (edited) Går man langs kysten av Egersund vil man - om man har øynene med seg - legge merke til noen merkelige groper i svabergene på strategiske steder. Dette er historiske fiskeplasser som har blitt brukt i kanskje tusen år. Gropene er blitt til av utallige slag med stein da man knuste krabber og skjell til å fôre opp plassen med. Det vanligste byttet under dette fisket var berggylte. Etter hvert som velstanden økte her på berget, forsvant dette fisket. Er disse plassene like gode den dag i dag? Selvsagt er de det. Bli med på en dag på 'sædå'. Jeg velger meg ut en sæde ved værharde Stapnes. Bølger og vind tillater fiske her i dag - det er ikke hver dag Her ser du den karakteristiske 'hakkehola' som har blitt til gjennom hundrevis av år med hakking av skalldyr for fôr og agn. Fôring er for øvrig en ting man ikke bør droppe. Godlukt i vannet er jo aldri feil. Krabbe er gull - knus dem og kast dem like utfor svaberget. Fisket foregår blant stein, groper og tang. Legg til at berggylta er sterk og sikter seg mot dette etter kroking, er det godt å ha noe kraftig å holde igjen med. Her brukes en karpestang (2,75 lbs) og snelle med 0,45 mono. Mono er egentlig det eneste som er godt nok, da faren for at et multisnøre fort kan kappes mot stein under en spennede kamp med gylta.. Et paternoster-tackle er passende. La gjerne krokfortommen være nokså kort. Da rekker du å merke napp før gylta har svelget alt. Krokstørrelse 4-1/0 er passe. Bruk mono i tykkelse rundt 0,50. Søkkets tyngde varierer etter forholdene du fisker, men 70-100 gram er et greit utgangspunkt. Agn med en hel reke - ta gjerne av skallet på hodet og hale for å slippe ut litt ekstra lukt Jeg lar fôret virke noen minutter før jeg vipper tacklet like utenfor svaberget. Med små vipp lurer jeg det like inn under tangen som vokser under føttene mine. Noen små lokkenapp før jeg lar det ligge i ro. Ganske raskt kjenner jeg små napp - før jeg ser snøret bli slakt. Jeg sveiver til jeg kjenner tyngden av fisken, og gir tilslag. Fisken kjemper godt, men må raskt si seg tapt. Nytt agn, det samme skjer. Gang på gang. Greie fisker, men bamsen kom ikke i dag. Av og til kommer tilslaget litt sent, og fisken krokes dypt. Berggylta er ikke helt i toppen når det kommer til det rent kulinariske, men er fullt spisende. Har du med en skjærefjøl og en nyslipt filetkniv ordner du raskt noen greie fileter. Edited September 25 by Davidsen 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 26 Report Share Posted September 26 Nydelig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted September 26 Report Share Posted September 26 Det høres spennende ut å fiske på historiske plasser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiskerStavanger Posted Monday at 01:42 PM Report Share Posted Monday at 01:42 PM Utrolig kult og fine bilder! Jeg må ta meg en tur ned til disse neste gang jeg er i Rogaland på sommerhalvåret! Ellers har jeg alltid slitt litt med berggylte-fiske fra klipper og svaberg sammenlignet med brygger. Men trikset ser ut til å være å gå ennå tyngre en det jeg har gjort rett og slett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts