Oz Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 På lørdag hadde jeg nærmest garantert for suterfangst på både salamandergutt Triturus og svoger Christian. Det gikk dritt, og all skyld legges på bålbrennende polakker. Det gjorde godt å sende snuten etter dem. Jeg mista en stor fisk som snagga og gikk over en stygg stein, og rett etter det begynte det å regne. Kjempetur. I kveld skulle vi ha revansj. Ikke Christian da, han var hjemme i Oslo igjen på jobb, men Irvin og jeg var på plass rett før ni, ekstremt klare for godsuter. Denne gangen var gullplassen ledig, og trua mi steg til nærmest tåpelige høyder. Vi starter med å fore og ser temmelig kjapt den første suteren. Jeg roper til Irvin at han må kaste ut der fisken er, men han driver og justerer duppen sin, og har ennå ikke fått agn på kroken. Irvin kommer bort, jeg rekker ham et par briller, og det blir til at vi beundrer den vakre skapningen i sitt rette element istedet. en tokilossuter som sakte svever rundt i vannet rett foran deg er nok til å gi noen og enhver godskjelven, og så fort fisken er ute av synsfeltet får vi fart på oss. Irvin får agn på kroken og setter i gang fisket. Jeg legger klar matte, nett og vekt, monterer håven og begynner å fiske. Viggo kommer innom en tur for å hente båten sin som noen apekatter har bøffa og lagt fra seg i ei vik et stykke lenger bort. Viggo, som egentlig ikke hadde tid til å bli med å fiske (i følge ham selv i sms tidligere på dagen) Ble værende en stund og prate skit. Plutselig peker han på swimmen min og sier "Dæven, der var det aktivitet nå!" Og ganske riktig, det bobla og sydet, og en kjapp titt gjennom polarriserte brilleglass avslører opptil flere store, svart skygger som rotet rundt nede på bunn. Agn på kroken, og uti med det. Det går kanskje ett minutt før jeg ser duppen forsvinne sakte under vann. Tilslaget sitter og det er tungt i andre enden! Yes! En pen suter har tatt agnet, og drar hardt i snøret. Fisken klarer å rulle seg inn i sena, og kommer ganske snart opp sidelengs. Vi trodde først den var feilkroka, men nei, kroken sitter perfekt i munnvika. Fisken blir veid til 2270 gram, og etter en kjapp fotorunde blir den satt tilbake i vannet. Ny pers, og jeg er blid. Jeg heller meg en kopp kaffe og fortsetter skitpraten med Viggo. Plutselig blir vi avbrutt av en begeistret Irvin som nå står og holder i ei stang med en solid bue på. Han har stått og sett suteren suge i seg agnet, og gjort tilslaget perfekt. Suteren drar avgårde mot blekkene, og Irvin har manns jobb med å holde fisken igjen og føre en dit den skal. Han klarer jobben relativt bra, og kan koste på seg et lite jubelrop når fisken ligger i håven. Den gamle persen på 500 gram er etterrykkelig smadret, den nye lyder på 2310 gram. Her følger noen bilder. Viggo får hentet båten, innsett at han egentlig ikke har tid til dette tullet, og stikker sin vei. Vi fisker videre, og etter en liten stund merker jeg bevegelse i duppen igjen. Så godt som ikkenoe bevegelse, men for sikkerhets skyld gir jeg tilslag. Det svarer nede i vannet, og jeg har kroket en ny suter. Denne vil virkelig ikke opp, og setter kurs for nærmeste siv. Heldigvis får jeg fisken greit gjennom sivet, for så å se på at den uten å nøle drar avgårde mot blekkene. Etter en rå fight kan Irvin håve nok en vakker suter, en fisk på 2330, og ny pers igjen. Dette er en helt ok tur! Etter dette blir det stille en stund, og når klokka bikker 2300 bestemmer vi oss for at det er på tide å dra hjem. Jeg pakker, og drøyer i det lengste med å pakke stanga, men til slutt løfter jeg den. I det jeg løfter maisen fra bunn er det fisk på. Jeg blir relativt overrasket, og rekker ikke reagere før fisken har snagget og kommet seg løs. Jaja, ikke akkurat noen krise, turen er mer enn vellykket uansett! Ferdig pakket er det nesen hjemover. Irvin takker nei til ei skikkelig seng å sove i, han har åpenbart blitt så vant til bilen at han foretrekker den. Takk for turen Irvin, det var klasse over den, rett og slett! Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
permagnar Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Du store alpakka!™ Gratulerer med anstendige fisk til dere begge. Godt at Irvin fikk uttelling til slutt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest StadJon Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Nydelige fisk! Og flotte vanntette tursko, Irvin! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nils Master Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Pene fisker. Heldige dere nede på østlandet, som har så mye "rart" å fiske på i ferskvann. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMS Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 (endret) Utrolig flotte fisk! Veldig enig i at en av fordelene med å bo på østlandet er artsmangfoldet i ferskvann. Gratulerer begge to! ...men jeg blir litt bekymra når jeg ser disse bildene, ble du våt på beina, Irvin? Hadde du med deg sokkeskift og andre sko? Gummistøvler og hjemmestrikka raggsokker på neste tur anbefales, passe seg så man ikke blir forkjøla! Endret June 18, 2008 av SMS Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
permagnar Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Og flotte vanntette tursko, Irvin! Byfolk 'ass! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stein Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Grattis begge to. Sånn skal det gjøres Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rasmus Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Mykje bra fisk der Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Du er rå på suteren Åsmund. Grattis til alle sammen. PS! Tur østover er muligens på agendaen. Fikser du en guidet tur? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet June 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Fikser du en guidet tur? Selvsagt Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian N E Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Ahh, nydelige fisker Står på ønskelista en sånn en.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Milo Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Nok en runde med vakre fisker..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chironomus Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Grattis med persar på fisk og skjegg! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brutus Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Flotte fisker. Grattis til begge. Håper Irvin har vasket seg nå. Ser veldig møkkete ut under munn og på haka... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Er dessverre ikke dusj i volvoen, men nå har jeg vasket meg og pusset tenner for første gang på noen dager. Å være feltbiolog er ingen jobb for hysterisk sanitære personer med andre ord. Tursko?? Trenger man det når man fisker på gressplen/svaberg i et bynært vann?? Merka ikke før nå at jeg sto halvveis uti vannet med de fine adidasskoa mine... Suter er digg!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChristerGj Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Det var en knakanes god rapport - nok en gang! Grattis med solide perser på begge, morsomt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet June 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Oppdatert med noen nye bilder Takk for alle gratulasjoner! Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
permagnar Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 (endret) Oppdatert med noen nye bilder Takk for alle gratulasjoner! Mvh Oz Takk for bra sutertips, Oz; Jeg har testet en del etter suter uten hell. I morgen skal jeg prøve fox-cap og mad-genser i håp om at det er DET som er koden til suterforbannelsen. To be continued... PS! Flotte bilder. Endret June 18, 2008 av permagnar Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anatema Skrevet June 18, 2008 Rapporter Share Skrevet June 18, 2008 Rått! Grattis med pers. Det virker som om stokkevannsuterne er spesielt butte i trynet ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toppknot Skrevet June 19, 2008 Rapporter Share Skrevet June 19, 2008 (endret) Grattis med pers begge to. Så flinke dere er Endret June 19, 2008 av toppknot Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet June 19, 2008 Rapporter Share Skrevet June 19, 2008 LITT misunnelig ja...... fin rapport også, synd bildene var..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aristokraten Skrevet June 19, 2008 Rapporter Share Skrevet June 19, 2008 Flinke Suter-boys Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AÅ Skrevet June 19, 2008 Rapporter Share Skrevet June 19, 2008 Herlig fangst og gratulerer med nye perser til dere begge to. Bra uttelling på bare drøye to timer! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet June 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 19, 2008 Takk for gratulasjoner. La til et par bilder til. De er fra blanketuren på lørdag, fotograf er svoger Christian. Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havtryta Skrevet June 20, 2008 Rapporter Share Skrevet June 20, 2008 Najs. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts