Gå til innhold
Fiskersiden

Det tar aldri slutt med denne suteren

Oz
 Share

Recommended Posts

58100_s.jpg

På lørdag hadde jeg nærmest garantert for suterfangst på både salamandergutt Triturus og svoger Christian. Det gikk dritt, og all skyld legges på bålbrennende polakker. Det gjorde godt å sende snuten etter dem. Jeg mista en stor fisk som snagga og gikk over en stygg stein, og rett etter det begynte det å regne. Kjempetur.

58165_s.jpg

58166_s.jpg

I kveld skulle vi ha revansj. Ikke Christian da, han var hjemme i Oslo igjen på jobb, men Irvin og jeg var på plass rett før ni, ekstremt klare for godsuter. Denne gangen var gullplassen ledig, og trua mi steg til nærmest tåpelige høyder.

Vi starter med å fore og ser temmelig kjapt den første suteren. Jeg roper til Irvin at han må kaste ut der fisken er, men han driver og justerer duppen sin, og har ennå ikke fått agn på kroken. Irvin kommer bort, jeg rekker ham et par briller, og det blir til at vi beundrer den vakre skapningen i sitt rette element istedet. en tokilossuter som sakte svever rundt i vannet rett foran deg er nok til å gi noen og enhver godskjelven, og så fort fisken er ute av synsfeltet får vi fart på oss. Irvin får agn på kroken og setter i gang fisket. Jeg legger klar matte, nett og vekt, monterer håven og begynner å fiske.

Viggo kommer innom en tur for å hente båten sin som noen apekatter har bøffa og lagt fra seg i ei vik et stykke lenger bort. Viggo, som egentlig ikke hadde tid til å bli med å fiske (i følge ham selv i sms tidligere på dagen) Ble værende en stund og prate skit. Plutselig peker han på swimmen min og sier "Dæven, der var det aktivitet nå!" Og ganske riktig, det bobla og sydet, og en kjapp titt gjennom polarriserte brilleglass avslører opptil flere store, svart skygger som rotet rundt nede på bunn. Agn på kroken, og uti med det.

Det går kanskje ett minutt før jeg ser duppen forsvinne sakte under vann. Tilslaget sitter og det er tungt i andre enden! Yes! En pen suter har tatt agnet, og drar hardt i snøret. Fisken klarer å rulle seg inn i sena, og kommer ganske snart opp sidelengs. Vi trodde først den var feilkroka, men nei, kroken sitter perfekt i munnvika. Fisken blir veid til 2270 gram, og etter en kjapp fotorunde blir den satt tilbake i vannet. Ny pers, og jeg er blid.

58129_s.jpg

58117_s.jpg

58128_s.jpg

58130_s.jpg

Jeg heller meg en kopp kaffe og fortsetter skitpraten med Viggo. Plutselig blir vi avbrutt av en begeistret Irvin som nå står og holder i ei stang med en solid bue på. Han har stått og sett suteren suge i seg agnet, og gjort tilslaget perfekt. Suteren drar avgårde mot blekkene, og Irvin har manns jobb med å holde fisken igjen og føre en dit den skal. Han klarer jobben relativt bra, og kan koste på seg et lite jubelrop når fisken ligger i håven. Den gamle persen på 500 gram er etterrykkelig smadret, den nye lyder på 2310 gram.

Her følger noen bilder.

58059_s.jpg

58060_s.jpg

58061_s.jpg

58062_s.jpg

58063_s.jpg

Viggo får hentet båten, innsett at han egentlig ikke har tid til dette tullet, og stikker sin vei. Vi fisker videre, og etter en liten stund merker jeg bevegelse i duppen igjen. Så godt som ikkenoe bevegelse, men for sikkerhets skyld gir jeg tilslag. Det svarer nede i vannet, og jeg har kroket en ny suter. Denne vil virkelig ikke opp, og setter kurs for nærmeste siv. Heldigvis får jeg fisken greit gjennom sivet, for så å se på at den uten å nøle drar avgårde mot blekkene. Etter en rå fight kan Irvin håve nok en vakker suter, en fisk på 2330, og ny pers igjen. Dette er en helt ok tur!

58064_s.jpg

Etter dette blir det stille en stund, og når klokka bikker 2300 bestemmer vi oss for at det er på tide å dra hjem. Jeg pakker, og drøyer i det lengste med å pakke stanga, men til slutt løfter jeg den. I det jeg løfter maisen fra bunn er det fisk på. Jeg blir relativt overrasket, og rekker ikke reagere før fisken har snagget og kommet seg løs. Jaja, ikke akkurat noen krise, turen er mer enn vellykket uansett!

Ferdig pakket er det nesen hjemover. Irvin takker nei til ei skikkelig seng å sove i, han har åpenbart blitt så vant til bilen at han foretrekker den. Takk for turen Irvin, det var klasse over den, rett og slett!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flotte fisk! Veldig enig i at en av fordelene med å bo på østlandet er artsmangfoldet i ferskvann.

Gratulerer begge to! ...men jeg blir litt bekymra når jeg ser disse bildene, ble du våt på beina, Irvin? Hadde du med deg sokkeskift og andre sko? Gummistøvler og hjemmestrikka raggsokker på neste tur anbefales, passe seg så man ikke blir forkjøla!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke dusj i volvoen, men nå har jeg vasket meg og pusset tenner for første gang på noen dager. Å være feltbiolog er ingen jobb for hysterisk sanitære personer med andre ord.

Tursko?? Trenger man det når man fisker på gressplen/svaberg i et bynært vann?? Merka ikke før nå at jeg sto halvveis uti vannet med de fine adidasskoa mine...

Suter er digg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert med noen nye bilder :hailfs:

Takk for alle gratulasjoner!

Mvh Oz

Takk for bra sutertips, Oz; Jeg har testet en del etter suter uten hell. I morgen skal jeg prøve fox-cap og mad-genser i håp om at det er DET som er koden til suterforbannelsen. ;)

To be continued...

PS! Flotte bilder.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider