Gå til innhold
Fiskersiden

Rønsingens fiskeopplevelser i 2008.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Her er en liten oppsummering av hvordan jeg har opplevd fiskeåret 2008. Alt er ikke med, men det er noe nytt og noe gammelt. Samt et fokus på hva jeg husker best i løpet av året, og ikke nødvendigvis alle fiskene jeg har fått poeng av eller perser på (selv om de fleste er med)...

Januar

Året startet i grunn helt greit med ei økt på Bontelabo med Trutta og Vilhelm

Hvor jeg for første gang mista ei havmus under håving (Vilhelm sin feil :P ) det at det var min hittil største (garantert over to) la en liten demper på kvelden. Men vi fikk da litt fisk.

71792_s.jpg

Vilhelm med havmus på 1150g.

71793_s.jpg

Trutta med ny art. 1710g må jo kunne sies å være anstendig også.

Mens gutta dro havmus så fikk jeg disse…

71794_s.jpg

Lange 4260.

71795_s.jpg

Pigghå 4460.

Etter dette så var det gør blanking for min del på Skogsen som sto for tur. Men jeg fikk nå sett mye stor fisk som både Vilhelm og Terje Pettersen nappet opp. Ikke så mange som har sett røye på over 8kg her i landet…

Og jeg lærte i hvert fall noe siden turen helga etter resulterte i 6 fisker mellom 3,2kg og 5,59kg.

71796_s.jpg

Den fineste. 4690g

71797_s.jpg

Den største. 5590g

Gammlefar brøt også en forbannelse i løpet av turen:

71798_s.jpg

4790g.

Februar

Hadde en del spredte turer med kystmeite, men det ga ikke all verdens uttelling.

71802_s.jpg

Været var fint i hvert fall.

71804_s.jpg

Testing av Esca gav i meg ei fin lange. (7,42kg)

Det ble i grunn ikke noe særlig med fisk før vi kom oss ut på bølgan blå.

Flatt og diverse var målet og det fikk vi for så vidt.

71799_s.jpg

Erling var ikke helt i form, men kviknet til en gang i blant og nappet opp en fisk eller to.

71800_s.jpg

Jeg fikk en grei glassvar på 1280g.

71801_s.jpg

Artig fisk.

71803_s.jpg

Lars Ivar nappet opp en meget fin knurr på 680g.

71805_s.jpg

Og vi fikk jævlig mye hyse mellom 1.5 og 2.5kg.

Mars

Var i grunn en fin mnd å prøve seg etter de flate. Så div plasser ble besøkt i løpet av mnd uten de helt store på meg, men andre fikk det tydeligvis til.

71806_s.jpg

AÅ med ei respektabel lomre.

På en tur til Sogn så sto fruen for det meste av flatfisk fangstene

71809_s.jpg

Spette på 1,5kg.

71808_s.jpg

Sandflyndre på 740g.

Jeg sto for bifangstene denne gangen med:

71807_s.jpg

Ny pers på kveite 2,22.

71810_s.jpg

Og ny etterlengtet art på 3,82kg.

Et tidlig forsøk etter congeren førte til årets største (og styggeste) torsk.

71811_s.jpg

6,32kg.

Hadde også en liten påsketur østover. Fiskestangen var med og tanken var i grunn lake, men omstendighetene førte til at det ble dagfiske. Og med god hjelp fra Erik Jørgensen og Arild Haugen, så fikk jeg guiding og agn som førte til en grei vederbuk.

71812_s.jpg

Buk på 1620g.

Ellers så kan det nevnes at jeg havnet i Romeriketsblad siden jeg brukte påskeaften til fiske :P

April

Var sterkt preget av båtfiske, en og annen kystmeite tur ble det selvfølgelig. Men det ga heller dårlig med uttelling.

Første ordentlige tur var igjen med ”Padda”. Og fisket var helt greit.

71816_s.jpg

Lars Ivar pumper lange.

71817_s.jpg

Som falt for et agnet ”Flygende Øye”.

71818_s.jpg

Glad gutt (husker ikke vekta i farten men var et sted mellom 10-12kg).

71837_s.jpg

Jeg hadde også litt å gjøre selv om langa var noe mindre (ca 7kg).

Et av målene for turen var at Gamlefar skulle få seg glassvar. Noe som er rimelig bankers blitt på denne plassen.

71821_s.jpg

Håving av ny art..

71822_s.jpg

Godt fornøyd!

71820_s.jpg

Etter dette så konket gamlefar ut pga. vond rygg og et sterkt ønske om en tur i ura...

71823_s.jpg

Eneste å skrive hjem om for min del var denne knurren på 580g

Neste tur gikk til samme sted. Men da med nytt mannskap.

71826_s.jpg

Ivar Kjøs står og venter på hugget.

71835_s.jpg

Ole med ny pers (10+lange).

71836_s.jpg

Håving av turens overraskelse.

71824_s.jpg

Godt fornøyd med ny allround pers på 21,1kg og ny art!

71825_s.jpg

Artig øye.

71813_s.jpg

Snadder.

Så var det tid for vestlandstreffet. Føyno leverte bra for meg i 07 og jammen gjorde det ikke det i 08 og :)

71833_s.jpg

Glassvar på 1180.

71834_s.jpg

Ny art! Kolmule på 240g.

71814_s.jpg

Lange på 9050g og en meget dyktige skipper. (Foto: Hugo)

71815_s.jpg

Langa som ga meg en baitrunner 10700g + 40g.(Foto: Hugo)

Så var det på tide å prøve dypet her i området. Boblerør og jeg hadde et 12 timers pass etter kjerringa, og hai fikk vi.

71828_s.jpg

God båten i fint driv.

71827_s.jpg

Fiskeplassen.

71829_s.jpg

Skulle være dypt nok.

71832_s.jpg

Godt modnet brosme...

71831_s.jpg

Røye etter en halvtime på bunn…

71830_s.jpg

Hai! (eneste på turen)

Mai

Vi hadde nok en tur på bølgan blå, hvor det kun var ene fisken til Lars Ivar som var verdt å nevne.

71941_s.jpg

Lars pumper grei fisk.

71841_s.jpg

Største og styggeste lysingen jeg noen gang har sett. (5320g)

71942_s.jpg

Håvard var også med.

71843_s.jpg

Innseilingen ved slutten av turen.

Vi tre hadde også et forsøk etter HA i Lindåspollen i en leid og noe full båt. Ble ikke stort å snakke om annet en noen medium SØ og litt agn i form av makrell.

71838_s.jpg

God plass….

Så begynte det å nærme seg termin på fruen så da ble fisket forbeholdt de plassene som lå så nærme som mulig. Hallandsvannet huser ok gjedde så tiden ble for det meste brukt der siste halvdel av måneden.

Noen av fiskene:

71844_s.jpg

Erling med en liten rakker.

71839_s.jpg

Ole med si første jerkgjedde.

71845_s.jpg

En av mine første.

71846_s.jpg

Vårens største. (7,9kg)

Juni

3. juni så dukket vesle Ronja opp og satte en effektiv stopper for det meste av fisking for en liten stund (gjorde i grunn ingen ting :) )

Første turen ble midt i mnd med ”bestefar” på besøk. Han fikk seg nå en art han ikke har sett før (uten å bry seg nevneverdig…)

71847_s.jpg

”Bestefar” med glassvar.

I slutten av mnd så fikk jeg sniki meg ut en tur til. Noe som førte til den andre steinbiten fra land i år.

71848_s.jpg

Sint rakker.

Juli

Denne mnd så tok Boblerør og jeg oss en tur etter skata fra båt. Planen var å fiske natten over i et området med mye strøm, bløt bunn og mengder med mat.

På vei innover så dorget vi litt og det tok ikke lang tid før denne dukket opp.

71897_s.jpg

Fin liten SØ

Så ble det en lang natt med blanking før det endelig skjedde noe på morgenkvisten.

Første skata for turen sto jeg for:

71903_s.jpg

Piggskate på 4,32kg

Så tok bobla over, husker ikke i farten vektene men de var langt større en min…

71898_s.jpg

Meget akseptabel skate på 6+

Etter denne så napper han opp ei skate til på 5+. Erling tok seg også turen, men bestemte seg for å fiske fra land i løpet av natten og fikk et par skater av ukjent vekt og ei lange på 10+ på 30m dyp... Samme plassen leverte ei piggskate på 7.2kg til ringreven ca en uke seinere.

I slutten av mnd var det tid for Ronjas første skikkelig kystmeite tur. Fruen og jeg bestemte oss for å teste Fosenstrømmen, noe som ga fruen allround pers i form av en meget fin lyr.

71901_s.jpg

Greit comback med en lyr på 7.22kg.

71902_s.jpg

Sitering fra fruen: ”Ikke noe problem med baby på tur når man har maten med”.

Ei økt eller 5 i Hunterelva hører også med i løpet av sommeren. Traff aldri helt på forholdene i år og de største slapp unna, noe som var gjennomgangs melodien med tanke på fettfinner i år. Men det ble nå et lite knippe med fisk mellom 0.5kg og 1kg.

71900_s.jpg

De tre eneste som ble med hjem i år 650-900g.

August

Denne mnd skulle brukes til litt av hvert i grunn, og var vel en av de mnd jeg hadde mest gull langt ned på ryggen.

Gyltefisket i år har gått over all forventning i grunn. Og jeg startet mnd med denne:

71920_s.jpg

Pers på Berggylte på 1960g.

August er jo også mnd hvor det endelig begynner å bli litt mørkt igjen. Og er det en art som har markert høsten for oss her oppe de senere årene så er det havålen. Vi har ikke hatt all verdens uttelling, men noen har kommet på land. Denne kom på land 4.8.

71911_s.jpg

Min minste havål til dags dato (3280g) men ikke lei meg av den grunn.

Ole og jeg skulle teste en plass etter småflekket rødhai, men ved den vesle kaien lå de to snekker med 5-6 mann i hver. De var allerede godt i siget og det så ikke ut som om de hadde tenkt å gi seg før bordet var tomt. Så vi flyttet oss til en annen kai. Noe Ole sikkert ikke angrer på med denne torsken.

71906_s.jpg

Ny pers både på arten og allround fra land 9,82kg

Så var det på tide med den ”årlige” treningsøkta med sveiving av 1,5kg bly x antall mil i Trondheimsfjorden. Kjærringa så vi ikke noe til, men en og annen fisk kom nå opp i båten.

71905_s.jpg

Pers på hågjell 1440 (1740 med vann). (foto: Vilhelm Skihagen)

71907_s.jpg

Ville vesten på bølgan blå.

71908_s.jpg

Ble med rølpefyll og nesten pers (150g under den gamle).

71909_s.jpg

Jeg persa med denne på 10,2kg (Foto: Enrico Wyrwa)

71910_s.jpg

Ei lita spisskate dukket også opp. (8,5kg og pers) (Foto: Enrico Wyrwa)

Etter 5 dager med sveiving og minimalt med søvn de siste 36timene så ble det en liten tur ut med Sverre og Lars. Plassen lå rett utenfor Trondheim by og målet var Blåkjeft. Det ble det pluss litt til..

71915_s.jpg

Lars slo til med Et nydelig eksemplar på 1270g i løpet av 5 min.(Foto: Sverre Magnus Selbach)

71912_s.jpg

Før jeg fikk denne på 550g (foto: Lars Holmquist).

71913_s.jpg

Guiden måtte jo også vise hva han var god for. (husker ikke vekta i farten men 1200+)

71914_s.jpg

Før jeg fikk min nåværende pers på 1140g. (foto: Lars Holmquist)

Etter noen driv så kroket jeg noe som må sies å være turens overraskelse. Fisken ga meg også årets fight. Så dette er en art man skulle jaktet litt mer på….

71916_s.jpg

Grei bøy på Kenzakien. (Foto: Sverre Magnus Selbach)

71917_s.jpg

Første forsøk… (Foto: Sverre Magnus Selbach)

71918_s.jpg

Glad og trøtt med ny pers på 9.18kg. (Foto: Sverre Magnus Selbach)

71919_s.jpg

Bli større til neste gang. (Foto: Sverre Magnus Selbach)

September

Høsten er gjedde tid så det ble satset litt i Hallandsvannet. Resultatet må jo sies å være bra selv om den over 10kg uteble. Men med tanke på at vi ikke befinner oss på Østlandet så er jeg godt fornøyd.

71923_s.jpg

Foreløpig pers med 9,2kg og 113cm som vitale mål

71925_s.jpg

Nest største for året med målene 8,22 og 102cm

71922_s.jpg

Bli en 10+ i 09….

En liten tur til sogn med familien måtte jo også til, uten det helt store resultatet. Men vi hadde en koselig tur i det minste.

71921_s.jpg

Tidlig krøkes.

Ole og jeg hadde lyst til å prøve oss på litt større dyp etter stor lange i løpet av denne mnd også. Vi beregnet en smule feil med tanke på dybden og havnet på 415m. Så da skulle man tro at man måtte vente lenge mellom nappene. Det tok 5min før denne brosmen tok:

71924_s.jpg

Nest største i år på 6980g.

Og sånn fortsatte det. Vi ente opp med 10 stk mellom 2.5 og 6,98. Føltes som om vi ikke gjorde annet en å sveive… Men skal ikke klage av den grunn.

Btw: Davidsen, prøv å steik brosma i en vanlig mjøl, salt og pepper blanding så kanskje oppfattningen din av arten som matfisk vil forandre seg ;)

Oktober

Oktober startet med havål nr to for året. Jeg er vel den med desidert jevnest snitt på arten her til lands med 4 stk mellom 3.28 og 4.02…

71929_s.jpg

Nr 4 på 3520g.

71927_s.jpg

Erling var også med noen netter etter congeren. Her med ei grei skate på 4+

Så var det tid for å prøve seg på div bruskfisk igjen med tanke på poeng til SF konken. Det ble heller dårlig for min del, men Hasse (Fiskefriskus) fikk nå i hvert fall ei havmus på en av turene til Steinestø.

71926_s.jpg

Småflekka kungen slår til igjen.

Det ble også tid til litt flytebrygge fiske etter div flatt og gylter. Ene bryggen leverte et godt snitt på grønngylt med denne potensielle Nrek fisken som topp.

71928_s.jpg

272g og 24,8cm.

November

Dette ble en mnd som strengt tatt kan forbigås i stillhet. Men kan jo ta med noen bilder av besøket fra Trøndelag og det begredelige fiske mens de var her.

71931_s.jpg

Irvin har trua… (Foto: Lars Ivar Dale)

71932_s.jpg

Vilhelm pumper småbrosme. (Foto: Lars Ivar Dale)

71933_s.jpg

Fisket var like rolig som havet denne dagen…. (Foto: Lars Ivar Dale)

71930_s.jpg

Juhu.. (Foto: Lars Ivar Dale)

68715_s.jpg

Pers på krabbe 2,34kg!

Desember

Startet i grunn ganske så rolig, men det ble nå en tur til sogn i starten med et godt resultat. Litt rart siden det virket klinisk dødt overalt ellers, mens kaia som strengt tatt ikke har levert noe fornuftig på over et år plutselig leverer litt artig fisk igjen.

71939_s.jpg

Kveitebarn på 1,74kg.

71938_s.jpg

Lysing på 3,42kg (forbedring av gammel pers med 2,5kg).

71940_s.jpg

Mat blei det også…

Så gjorde fruen, Ronja, Erling og jeg et forsøk etter småflekket igjen. Uten nevneverdig resultat…

71934_s.jpg

Men ny ”art” for Ronja å studere ble det nå.

Resten av mnd var klinisk dødt helt fram til siste uken da skjedde det ting i hvert fall på bruskfisk fronten, med en grei hågjel og to svarthå samt to etterlengtet havmus.

71935_s.jpg

Første på 1320g.

71936_s.jpg

Årets største på 1660g.

Så nest siste dagen før året var over så dukket det opp litt av en overraskelse under forsøket å få tak i litt sypiker som agn.

71937_s.jpg

Ny pers på berggylte på 2020g! (tenkte 2.5+ når jeg så hodet...)

Gylta måtte sies å være en fin avslutning på året.

Takk til alle jeg har truffet langs vannkanten og til alle på SF – FS som har vært til inspirasjon og hjelp. Håper dere alle får fisket mer en meg i 09 og drar mengder med stor og spennende fisk som jeg kan lese om på forumet :)

Litt fakta:

Årets fisk: Breiflabben på 21,1kg.

Årets fight: Kveita på 9,18kg.

Årets overraskelse: 3 delt mellom kveita – flabben og berggylta på 2.02 i desember.

Antall perser: 17.

Antall turer: Har ikke peiling, men det ble en del blanketurer også……..

Antall nye arter: 4 (alt for dårlig….)

Totalt antall arter: 79.

Arter i 2008:

1. Torsk

2. Sei

3. Lyr

4. Lange

5. Brosme

6. Kolmule (Ny)

7. Hvitting

8. Sypike

9. Hyse

10. Breiflabb (Ny)

11. Skrubbe

12. Rødspette

13. Glassvar

14. Kveite

15. Sandflyndre

16. Lomre

17. Steinbitt (Ny)

18. Ulke

19. Dvergulke

20. Svartkutling

21. Pigghå

22. Svarthå

23. Hågjel

24. Lusuer

25. Berggylte

26. Blåstål/Rødnebb

27. Makrell

28. Knurr

29. Regnbueørret

30. Ørret

31. Røye

32. Laks (smolt)

33. Gjedde

34. Vederbuk

35. Spisskate

36. Piggskate

37. Havål

38. Taggmakrell

39. Grønngylt

40. Gressgylt

41. Bergnebb

42. Karuss

43. Tangkutling

44. Sandkutling

45. Lysing

46. Fløyfisk

47. Stingsild

48. Blåkjeft (Ny)

Takk for i år og skitt fiske i 2009!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.