Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første rødspette, 26/2


LasseB
 Share

Recommended Posts

Ble plukka opp av Mats (aka. Gogangfiskestang her på FS) i 0900-tida i morges, og satte kurset for fløyfiskplassen min. Været var litt småkaldt og overskya, og bettet var treigt. Første fisken på land var ikke overraskende en hannfløyfisk på drøyt 30cm, som jeg fikk. Det gikk lang tid før det begynte å nappe igjen, men denne gangen en ganske kjedelig hvitting i agnstørrelse. Vel, vi hadde nå hvertfall ikke blanka, så vi tok det med et smil og koste oss i sola som etterhvert titta frem bak skyene.

Etter litt jobbing med Skogseidstikka mi, henger det litt igjen der nede på 20m dyp, og tilslaget sitter. Svaret fra meg er klart og greit "spette eller lomre". Da fisken kommer til syne 5m under oss, ser vi hva det er.

26022009385.jpg

26022009384.jpg

26022009394.jpg

Jeg har sagt det lenge, at det ikke skulle gå lang tid før jeg fikk ei spette på denne plassen, så endelig godt å se at teori og antagelser stemte ganske bra.

26022009387.jpg

Årets første rødspette veide i overkant av 1200gr.

Dagens totale fangst:

1 fløyfisk

1 rødspette

1 sandflyndre

1 haug med hvitting

1 torsk

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med årets første

Så varmere ut det der enn da vi dukka opp på flytebryggene her i går :

:( I går, og i dag morgon var me varmast i landet, fuglane syng om vår og parring (sikkert Lasse og andre ungguter og), og flyndrehelvete :angry2: er byrja. Grattis med årets fyrste spettesuksess, Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tid til en kjapp ettermiddagstur, men det ble ikke det store raset med fisk som jeg hadde håpet på. Ikke en liten fløyfisk en gang. Men det ble nå fisk.

IMGP2710-2.jpg

IMGP2710.jpg

Ikke akkurat en av de største gutta i smuget, men ei deilig rødspette, though. Det var et vanvittig flott syn der den krusa rundt i overflata før den seg ned igjen etter at kroken var fri fra kjevebeinet.

Da kan jeg vel egentlig si at sesongen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine greier Lasse, inspirerende dette :)

20m dyp dette også?

Thank you. Sånn circa 20 meters dyp ja. ;)

Må vel legge til at tackelet jeg bruker nå er i utgangspunktet retta mot lomre, med relativt små kroker (til meg å være). Men selv om krokene er små og agnet ganske så fleksibelt tok det lang tid før jeg endelig fikk krokfeste i munnen på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med to fine spetter! Pen fiskeart!

Hva var vekta på den siste? Eller er du blitt sær på rødspetter også, og veier kun de aller største? :D

Veide den ikke (:D), men tipper rundt 6-7 hekto. Veier jo de fleste kilosfiskene jeg får, men det er jo fremdeles et stykke opp til den magiske tokilosgrensa.

Kaller du meg sær??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rødspette det Lasse.

Jeg har fått et par fine i garn i vinter. Det er litt vanskelig å komme til der fra land.

Fisker du spette på "spiselige" plasser. Altså steder uten for mye avløp og kloakk?

Takk takk. Tja, har jo spist rødspette på et par av plassene jeg har fått dem, og jeg har ikke dødd enda. :D

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.