Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbitjakt, del 2: Flatfyll og flatfisk


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Etter en uke blant strandet hvithval med tyske og skandinaviske aner og ellers total mangel på selvinnsikt, bar det tilbake til gode, gamle furet værbitt lørdag ettermiddag. Som ventet tok Bergen imot oss med regn og vind, men det var lovet bedring i løpet av natten. Det er vel unødvendig å opplyse om at det var fiske som stod på agendaen den kommende dagen.

Klokken 07.00 søndag morgen var jeg i bilen. Nyklipt, nybarbert og kulørt et godt stykke ute på venstresiden i CMYK-skalaen. I baksetet lå utstyr beregnet på driftfiske over fine sletter. Det var nemlig meldt svak vind frem til klokken 13.00, og broderen hadde de siste dagene teppebombet meg med meldinger med ønske om fiske fra båt.

Klokken 07.45 hadde nevnte broder ennå ikke fått på seg klærne. Han hadde vært ute på livet til de lyse morgentimer, og etter en rekke halvhjertede forsøk på å få på seg skoene, konkluderte han med at dette ikke var dagen for bølgeskvulp.

Etter en liten runde med meg selv fant jeg ut at det ble for tungvint å reise på sjøen alene. Kombinasjonen ”lang vei til fots/mye utstyr å bære på” ble tungen på vektskålen. I stedet stakk jeg hjemom igjen og hentet utstyr for landfiske, og snart var jeg på vei på årets andre steinbitjakt, også denne i utgangspunktet litt prematur, men i alle fall med litt bedre utsikter enn første del av jakten.

Klokken 09.30 var blåskjell plukket, og den første stangen rigget. På denne plassen kjører jeg stort sett alltid med forskjellige takkel og krokstørrelser, da det ferdes litt av hvert på blandingsbunnen. Beast Masteren med kastevekt 20-40 gram ble rigget med paternostertakkel og egnet med reke/blåskjell-combo. Stangen fikk plassen lengst til høyre, der den har gjort jobben mange ganger tidligere. Midt på fiskeplassen satte jeg opp poden, der surfstengene skulle få fiske. Vengeancen rigget jeg med pulley, Universen med glidende. Begge taklene ble egnet med solide SurgiFix-pølser med makrell, reke og blåskjell. Snadder for havkatten, om den bare var våken. Beast Master nummer to, 20-50-grammeren, dekket venstreflanken denne søndagen, også den rigget med paternoster, reke og blåskjell. Dermed var hele fiskeplassen behørig dekket.

IMG_6777.JPG

Steinbitagn.

En uke med 25 varmegrader og kald og god pils kan gjøre noen og enhver bortskjemt, men det var slett ikke verst det Vestlandsværet som ble presentert for meg denne søndagsmorgenen heller. Sol fra blå himmel, og ikke så mye som et vindpust gjorde at drømmen om vår våknet til live igjen. Snart runnet det også på høyreflanken, og med bøyd stang var bildet komplett. Det var riktig nok ikke noe monster som ble løftet opp på tørt land, en sandflyndre på 300-400 gram, men vi var i alle fall i gang. Fisken måtte for øvrig bøte med livet, da jeg planlegger sandflyndre i grønn karrikokos en av de kommende dagene.

Det herlige vårværet holdt seg i rundt 40 minutter. I løpet av denne tiden hadde det runnet på høyreflanken enda en gang, og en sandflyndre fra samme produksjonsår som den forrige hadde fått hvile på tørt land. På de andre stengene var det dødt som i graven.

I det de første regndråpene falt, blåste det også opp noen sekundmeter, og jeg rakk akkurat å få på meg vanntette klær før elementene moste på med alt de hadde. De neste to timene var alt av årstider representert, med hovedvekt på tungt regn, hagl og nordavindskast på 12-15 sekundmeter. At i tillegg Ving-Tor spredde litt eder, galle og høye brak innimellom, gjorde det ekstra trivelig å sitte på et flatt platå omgitt av lange stenger.

Fisken skydde også drittværet, men når værgudene omsider hadde fått rast ifra seg, tok også fisket seg opp igjen. I rask rekkefølge hugg sandflyndre nummer tre og fire, fremdeles på Beast Masteren på høyreflanken, og fremdeles av samme størrelse. Også disse ble en del av den planlagte flyndremiddagen.

De store SurgiFix-pølsene var det ikke nevneverdig interesse for. Et og annet napp ble det jo, men ingen skikkelige run, og ingenting det luktet storfisk av. Det første runnet som ikke hadde sandflyndre skrevet over hele seg kom på venstreflanken. Ambassadeuren hadde gitt ut fire-fem meter før jeg fikk gjort tilslag, og det var fin motstand i andre enden. Håpet om steinbit levde en liten stund, før kjente torskerykk avslørte hva som hadde tatt agnet. Like etter kunne jeg uproblematisk lande en fin middagsfisk på rundt tre kilo.

IMG_6780.JPG

Matfisk, torsk og et knippe sandflyndre.

De neste to timene bød stort sett på mye vær, de også. Det mest spennende jeg dro opp av sjøen var takkelet som broderen mistet her for halvannen uke siden. Både pulley, kroker og søkke så helt uberørt ut, til tross for 11 dager i saltvann. Heia Owner!

Da klokken passerte 15.00 begynte jeg å pakke sammen. Jeg burde egentlig fått med meg skumringen, men skyene som nå kom sigende innover fra fjellheimen så alt annet enn innbydende ut. Før jeg hadde fått pakket sammen skulle det likevel bli nok en fisk på land. På ny var det på høyrekanten det runnet, og denne gangen var det litt mer overflate som gav motstand gjennom vannet. Sandflyndren ble klokket inn til 512 gram, noe som er årsbeste. Den fikk også friheten tilbake, da artsfrendene dens allerede utgjorde kjøttkvantumet jeg trengte.

IMG_6782.JPG

Årsbeste på sandflyndre, 512 gram.

Alt utstyret var i bilen da regnet satte inn igjen, og godt var det. Kjøreturen hjem igjen var nemlig såpass våt at det på et tidspunkt svømte en ørretstim forbi frontruten. Steinbitjakten… Vel, den fortsetter plutselig.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knall rapport! steinbitten dukker nok opp for deg også snart ;) driver selv og prøver og få den...

Takk for det. Arten er grei, den har jeg, men persen på 3,8 kilo kan forbedres. Og så har jeg veldig lyst å få den fra land, da. :P

Takker for nok en velskrevet rapport !

Selv takk!

jøssenavn for noe morro lesing. dette er jo rene spenningsromanen med innslag av humor.

nå gleder jeg meg 10 ganger mere til nordnorgeturen min. katten lever farlig da gitt.

Jo takk, prøver i alle fall å få det litt vittig, om enn ikke så veldig spennende. Nord-Norge er nok ikke dumt, nei...

Strålende!

:)

Rørende å se hvordan torskemamma ammer de små flyndrebarna.

Torskepappa faktisk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!

:)

Urovekkende.

Ikke sant...

Flott rapport!

Ønsker du deg større flyndrer, gjerne over kiloen og med litt flaks en lettvind steinbit så tar kan du ta turen til Stord en gang......;-)

Det er det svært stor sjanse for at jeg gjør, og da håper jeg på guiding :). Ellers finnes de nok her også. Det er bare så veldig mange flere på 300 gram...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Flyndre fiske rundt Knarvik , fiske vi mye med lyster etter flyndre på nord siden av Håøy.. når vi var unger(20år siden), den gangen fikk vi rødspetter og sandflyndre...

No har ikke eg vert i området på noen år så vet ikke hvordan det ser ut der, men kan jo vere et greit tips...

Områdene rundt Håøy er ikke dumme. Bruker en del tid der :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det svært stor sjanse for at jeg gjør, og da håper jeg på guiding :). Ellers finnes de nok her også. Det er bare så veldig mange flere på 300 gram...

:-) Sjølsagt blir det guiding, store flyndrer er ikke så lett... Men den beste tiden er gjerne forbi nå, selv om jeg tok N-rek. på 1.april så tar jeg de største i des-febr. Og har det ikke blitt så veldig kaldt enda så er steinbiten gjerne fortsatt på plass den også. Fisking på fløende sjø er best med gjerne vind fra nord eller vest-sør/vest....;-) Du gir lyd fra deg når du har planer så ordner det seg.:-)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin rapport Endre, du får nå fersk fisk på middagsbordet i det minste - og ikke minst, du får fisket! :)

Jo, takk. Ryktet forteller frrestem at det visstnok skal bli fiske på deg også neste uke...

:-) Sjølsagt blir det guiding, store flyndrer er ikke så lett... Men den beste tiden er gjerne forbi nå, selv om jeg tok N-rek. på 1.april så tar jeg de største i des-febr. Og har det ikke blitt så veldig kaldt enda så er steinbiten gjerne fortsatt på plass den også. Fisking på fløende sjø er best med gjerne vind fra nord eller vest-sør/vest....;-) Du gir lyd fra deg når du har planer så ordner det seg.:-)

Nice! Blir gjerne litt mer vår før det blir tid til en Stordatur, men det er vel kanskje håp for noe da også? Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom og fin rapport ^_^ Synd den der Havkatten ikke er helt i støtet enda..

Begynner vel om en 2-3 ukers tid å prøve å ta denne fra land selv.

Har et par plasser som kan være aktuell, og en som jeg vet er godplass fra gammalt av...

Venter i spenning på del 3 nå, håper det blir uttelling da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.