Gå til innhold
Fiskersiden

Speedjiggstenger


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Så var speedjiggstengene endelig ferdig og nesten klar til bruk. Bare to uker med herding av epoxyen på den siste gjennstår.
Begge er bygget på Xzoga Taka-G blanks og er 6'(1,83m). Begge med gummi gimbal i enden, Alps tiangel snellefeste og Alps rustfrie ringer og top med zirchonium innlegg, montert i enkel spiral. Maks jiggvekt er 150gr for den letteste og 230gr for den andre. Maks brems er hhv 8kg og 10kg.

Xzoga_begge.jpg

På den letteste monterte jeg split grip. Det er ikke akkurat flust opp av EVA-grep i full lengde med innvendig diameter 9,5mm og mindre på markedet. Derfor fikk jeg tak i et par slike for å prøve. Rimelig fornøyd med resultatet så det blir sikkert flere etter hvert.
Xzoga8-1.jpg

Pyntesurringen ble en omvendt chevron i gult, orange og rødt.
Xzoga8-2.jpg

Forran det 8'' lange forgrepet la jeg på to enkle chevrons surret mot hverandre med de samme fargene.
Xzoga8-3.jpg

Ringene fikk en undersurring av craftmans twist i sølv og svart. La ikke på fargebevarer (color preserver) for å gjøre den så mørk som mulig under epoxyen, uten at det ble helt svart. Svart oversurring over ringføttene.
Xzoga8-4.jpg

Vekta hadde nå økt fra 77gram på blanksen, til 290gram i den ferdige stanga.

Den andre stanga fikk et normalt bakgrep. Dette var litt overdimensjonert innvendig i forhold til blanksen og jeg måtte bygge opp og bruke forholdsvis mye lim for å fylle opp. Mange unødige gram kom her.
Forran snellefestet kom den lengste pyntesurringen jeg har gjort så langt.
Xzoga10-1.jpgXzoga10-2.jpg

Fant ut at noe så enkelt som svart og hvitt passet perfekt til svarte grep og sølv snellefeste.
Ringenes undersurring fikk en JTOB i midten med fargebevarer før første lag med epoxy. Dette gjør at de beholder hvitfargen. Oversurringene fikk ikke trådbevarer og de hvite ringene ble som planlagt grå (blåfargen er kameraets feil).
Xzoga10-3.jpg

Når alt var satt sammen, stopper vekta på uhyrlige 332 gram.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen!

Skulle gjerne hatt en rapport med mye fisk tatt med stengene, men frykter det blir lenge til det blir aktuelt. Må kanskje sette ut testfiskingen til andre :rolleyes2: Noen her som vil?

utrolig pent arbeid.

når skal du holde kurs i stangbygging?

dette er rett å slett kunst

Tror ikke jeg kommer til å holde kurs med det første. Skulle gjerne hatt flere å dele erfaringer og ideer med på norsk, men får klare meg med engelsk foreløpig. Jeg er invitert til Texas og NY på messer for stangbyggere. Om det blir noe av er det en mulighet til å skaffe seg flere kontakter og se hvordan de legger opp kursene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt for å unngå vridningen i stang og snelle som alltid vil oppstå når lina går over stanga. Forskjellen er den samme som å fiske med multisnelle og haspel. Merkes ikke så mye på lett utstyr og fisk, men etter noen timer fiske med tunge søkker og stor fisk, vil man merke forskjellen. Dog har flere og flere custombyggere på andre siden av atlanteren begynt å "presse" kundene mot spiral også på lette stenger til bass-,ørret- og annet småfiske. Et par monterer kun i spiral enten kunden vil eller ikke. De påstår selv at de fleste kundene kommer tilbake og da er det ikke diskusjon om montering.

Selv er jeg så overbevist etter å ha prøvd samme stang før og etter ombygging, at jeg ikke kommer til å montere annet så snart det skal ei multisnelle på stanga. Har så langt hørt bare gode grunner til å montere spiral og ikke en eneste god grunn til det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.