Gå til innhold
Fiskersiden

Tunge-debut i ytre Drammensfjord


Stian N E
 Share

Recommended Posts

I går kveld fikk jeg endelig tatt min første tur med tungevinduet mitt. Jeg har jo (som de fleste andre FSere har jeg inntrykk av) latt meg inspirere av tungepioneerene og snekret meg et vindu.

Valget av plass falt på en sørvendt bukt jeg tidligere har tilbrakt utallige timer etter sjøørret og skrubbe. Det er flott "leopardbunn", passe dypt og parkering 10 meter fra vannet, perfekt!

Det som viste seg å være langt fra perfekt var vaderene mine....på et eller annet vis har de klart å bli lekk som en sil siden sist jeg brukte de! Det piplet, eller faktisk rant inn, kaldt sjøvann både her og der så fort jeg tråde ut i vannet. Det la noe av en demper på starten av turen må jeg si, men den tok seg forholdsvis raskt opp igjen:-)

imagejpg1_zpsd13e4819.jpg

Solen går ned og jeg går tunge tider i møte........

Jeg må si det var utrolig facinerende å gå der i vannet med vinduet. Sjøen var jo full av liv! Reker, kutlinger, skrubber, krabber og annet fjas og rask rørte seg over alt. Det er virkelig et vindu inn i en annen verden:-)

Halvveis bortover stranden lå den plutselig der, en tunge! ...bra størrelse var det på den og. Den viste seg dessverre å være lite interressert i hva jeg hadde å servere den. Da jeg lyste ned igjen etter en liten stund hadde den flyttet seg en halvmeter vekk fra agnet og en lykkelig krabbe gomlet i vei på marken min. Like etterpå ble tungen lei alt styret og svømte rolig vekk.

Jeg agnet om og gikk sakte videre. etter 4-5 meter lå det en ny tunge rett foran meg, fantastisk:-)

Jeg lurte agnet ned foran den og slukket lykten min, 30 sek. senere hoppet nesten mini-stanga ut av hendene mine, fast fisk!

Kort tid etter lå den i vinduet mitt. Jeg hadde fått min første tunge, etter 40 minutter!

Piggvar/slettvar tok meg ca 2 år, tunge tok 40 minutter, skjønne det den som kan..... Jeg gjør det ikke, hehe.

imagejpg1_zps43cfb4ed.jpg

Den var ikke stor, veide den til 401 gr, men så kul!

imagejpg2_zps6adbf906.jpg

"Ikke vær redd, vi kommer i fred......"

Jeg tok bilder, veide, koste litt med en og satt den ut igjen. Etter at tungerusen gav seg litt, la jeg merke til hvor våt og kald jeg faktisk var nede i vaderene så jeg bestemte meg for å pakke sammen og kjøre hjemover..

Jeg skal helt klart tilbake med vinduet på denne plassen, må bare få lappet eller kjøpt nye vadere.

Hilsen

Stian

Edit: skrivefeil.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall debut Stian. Bra det ikke blei tur med meg, som første tur, trur ikke vi hadde toppet denne.

Hehe, ja det skulle vel godt la seg gjøre. Vi får ta en tur sammen på denne plassen om det passer en gang, du må vise meg hvordan jeg tar noen sære, lange, tynne fisk jeg så:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at det ble home run på første tur med vindu. Etter denne turen tror jeg jaggu at jeg tør vedde bort ei gammal snelle på at du er rimelig motivert til å skaffe noen tette vadere og ta en ny tur. I prosjektet "kartlegg tungebestanden langs kysten" kan du godt få etappen fra sande og til horten :) mange strekk som ser spennende ut på kartet i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beerbellybob:

Hehe, stemmer det, motivasjonen er på topp. Aquasure er kjøpt inn, lekkasjer lokalisert og lapping startet!

Tar gjerne den etappen jeg, men kan ikke love at det vil gå i så forrykende raskt tempo altså. ...men jeg har flere plasser i området jeg vet om tungefangster av yrkesfiskere like utenfor fine "vindusplasser" Disse skal sjekkes ut etterhvert.

Cannonbang:

Da er det jo bare å sette kursen innover til området du nevner når lanterne er på plass, eller hive deg i bilen, går jo raskt det og:-)

Edit:skrivefeil og rar quoteing.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny tur mandag 13.10

Etter at nye vadere ble kjøpt inn før helgen var det tid for en ny vindus-tur mandag kveld.

Kortversjonen blir slik: det ble ingen tunge på land, heller ikke noe annet spennende.

Så en haug med skrubber, en sværing, men den stakk før jeg rakk å fiske på den, de andre kikket jeg bare på. Ellers så jeg fire-fem SØ, den ene tråkket jeg nesten på da jeg krysset den bitte lille bekken som renner ut midt på stranden! Veldig artig å se at det er liv i noen av de mange bekkene vi har. De aller fleste er jo lagt i rør, fylt igjen osv....men her var det gyting på gang!

Jeg tok også en tur med vinduet i nabobukta, der var det veldig ensformig bunn og lite liv å se bortsett fra de vanlige skrubbene.

imagejpg2_zps53ee8e5b.jpg

En kaffekopp i skumringen før fisket starter Nesten (men bare nesten) det beste med å komme seg ut på tur. Stille og rolig, forventninger i kroppen, digg. (Tror jeg begynner å bli gammel... hehe, turen er viktig osv...)

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.