Gå til innhold
Fiskersiden

Stor mort!


Terminator
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke fatte og begripe at det engasjeres en fyr som fisker ut store gjedder i Lianvatnet når formålet er å få opp mest mulig mort...

Med 20 år på baken som fiskekonsulent så bør man ihvertfall skynde seg å beklage at store gjedder går i garnet når man driver uttynningsfiske etter mort

Man må da for søren slutte å sette disse stormaska garna og heller konsentrere seg om småmaskagarn!!!!

Er det virkelig mulig at man betaler noen penger for å kjøre fra Sverige for ta ut disse viktige storgjeddene, som er med på uttynne gratis, hver dag , hele året????....og formålet er uttynning av mort!!!!!????

Kan noen vennligst forklare meg logikken asap zulu ?!

Jeg sto og kikka på dette tullballet i sted på Lianvatnet. Det var ikke måte på hvor det ble kjørt med motorbåt og plasket rundt omkring alle disse garna...skulle nesten tro at han gjorde det han kunne for å få skremt mest mulig av gjedda inn i garna sine....

Dette er jo kjempegod metodikk for å fange mest mulig gjedde!!!!!!!!

Nei, dette er til å bli j¤¤¤ irritert av.

For det første er det ikke nubbsjangs å fiske ut nok mort på tre dager over noen år til at det overhodet vil merkes. Det er prøvd uttallige ganger før, også i Kyvatnet, og effekten var ikke målbar. Hvis det i det hele tatt skal ha noen som helst (kortsiktig) effekt, så må man da for h¤#%%# styre innsatsen mot disse mortene mellom 3-20 cm da, som vitterlig er den lengdegruppen som beiter ned zooplankton m.m., og gir akselerert eutrofiering. Det argumenteres med stor mort-mye rogn-stor rekruttering, men det spiller liten rolle når det er en trillion 12-17 cm kjønnsmodne mort gyter på Lianvatnet. Nei, for s####, la de store få svømme videre når utfisking er som en der, med bare tre dager til disp per år. Dessuten spiser jo disse kilos+mortene rett som det er små artsfrender, og bidrar også på denne måten.

Hva med sportsfisket? Hvem får lyst til å ta seg en gjeddetur eller prøve stormorten etter dette sirkuet er over?

Den digre morten som ble tatt i dag der må jo leveres til Vitenskapsmuseet sporenstreks for litt ottlittsjekking og diverse. Hvis disse stormortene går rett i søpla uten videre seremoni så er det enda mer provoserende.

MAKAN TIL KLOVNERI!!!!!!!!!!!!!!

edit: omformulerte litt

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe at det engasjerer en nisse som fisker ut store gjedder i Lianvatnet når formålet er å få opp mest mulig mort...

Jeg nekter å tro at fyren har 20 år på baken som fiskekonsulent eller hva nå enn han kaller seg....ufattelig provoserende med denne type framferd mtp formålet.

Han må da for h#### slutte å sette disse stormaska garna sine og og heller konsentrere seg om småmaskagarn!!!!

Er det virkelig mulig at man betaler en cowboy penger for å kjøre fra Sverige for ta ut disse viktige storgjeddene, som er med på uttynne gratis, hver dag , hele året????

Jeg sto og kikka på dette tullballet i sted på Lianvatnet. Det var ikke måte på hvor det ble kjørt med motorbåt og plasket rundt omkring disse garna...skulle nesten tro at han gjorde det han kunne for å få skremt mest mulig av gjedda inn i garna sine....

Nei, dette er til å bli j¤¤¤ irritert av.

For det første er det ikke nubbsjangs å fiske ut nok mort på tre dager til at det overhodet vil merkes. Dete rårøvd uttallige ganger før, også i Kyvatnet, og effekten var ikke målbar. Hvis det i det hele tatt skal ha noen som helst (kortsiktig) effekt, så må man da for h¤#%%# styre innsatsen mot disse mortene mellom 3-20 cm da, som vitterlig er den lengdegruppen som beiter ned zooplankton m.m., og gir akselerert eutrofiering. Det argumenteres med stor mort-mye rogn-stor rekruttering, men det spiller liten rolle når det er en trillion 12-17 cm kjønnsmodne mort gyter på Lianvatnet. Nei, for s####, la de store få svømme videre når utfisking er som en der, med bare tre dager til disp per år. Dessuten spiser jo disse kilos+mortene rett som det er små srtsfrender, og bidrar også på denne måten.

Den digre morten som ble tatt i dag der må jo leveres til Vitenskapsmuseet sporenstreks for litt ottlittsjekking og diverse. Hvis disse stormortene går rett i sæpla uten videre seremoni så er det enda mer provoserende.

MAKAN TIL KLOVNERI!!!!!!!!!!!!!!

såså.... :rolleyes: Det er de som er dumme , ikke vi :) men er enig i stort sett hvert ord :) spar gjedder og stormort til sportsfiskere !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen så mye stormort som er tatt på garn i Trondheim i det siste, hvorfor tar ikke SMS disse på krok?

Har hørt man må fiske for å få fisk. Er for tida på kurs i Sveits, men tilbake igjen 31.5, og skal opp og blanke mer da. Ingen har fiska mer enn meg etter mort i Bymarka de siste 5 åra, og ingen er i nærheten av å ha så elendig uttelling. Jeg suger, vakuum, <10^-12 bar.

Ellers så er vel det meste allerede sagt om holdningen i Norge til fisk uten fettfinne. Forandring kommer, men den kommer sakte.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan jo lure på hvilke krav det stilles får å få jobb som fiskekonsulent? 5 minutters kurs i garnfiske med store masker? makan til idioti! :)

Har du sett garna de brukte? Burde vel kanskje sjekket fakta før du kaller noen idiot.

Har du sett godt på bildet av den Gjedda så ser du at den ikke har noe garnmerker.

Gjedda satt bare fast med tennene og hadde ingen mulighet til å sette seg fast i de småmaska garnene.

Dessuten så kan jeg også fortelle at de fikk mange Gjedder og de gikk tilbake i vannet. Denne gjedda ble tatt opp med en byll midt på underkjeven. (vises godt på det store bildet).

Må også få legge til at så store gjedder mest sannsynlig spiser enklere og større bytte enn mort. Når de blir så stor spiser de gjerne sine artsfrender.

Da den ble tatt opp viste det seg at den hadde 2 andre gjedder på samvittigheten.

En ting til.... For å roe Rigor Mortis litt.

Den store morten som ble tatt på 1356(Margot) kommer til å bli levert Vitenskapsmuseet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett garna de brukte? Burde vel kanskje sjekket fakta før du kaller noen idiot.

Har du sett godt på bildet av den Gjedda så ser du at den ikke har noe garnmerker.

Gjedda satt bare fast med tennene og hadde ingen mulighet til å sette seg fast i de småmaska garnene.

Dessuten så kan jeg også fortelle at de fikk mange Gjedder og de gikk tilbake i vannet. Denne gjedda ble tatt opp med en byll midt på underkjeven. (vises godt på det store bildet).

Må også få legge til at så store gjedder mest sannsynlig spiser enklere og større bytte enn mort. Når de blir så stor spiser de gjerne sine artsfrender.

Da den ble tatt opp viste det seg at den hadde 2 andre gjedder på samvittigheten.

En ting til.... For å roe Rigor Mortis litt.

Den store morten som ble tatt på 1356(Margot) kommer til å bli levert Vitenskapsmuseet.

Jeg er rolig... :rolleyes:

Det er mulig journalisten vred litt for mye på fakta og framstilte bare halve sannheten av det som foregår på Lianvatnet.

Men det er for enkelt å si at gjedder over en viss størrelse i Lianvatne mest sannsynlig bare spiser seg selv, uten å ha noe annet en ei dau gjedde på 8 kilo med smågjedder i magen og noen studier i helt andre vatn å støtte seg på. Jeg vet at det finnes litteratur og forsøk som indikerer betydelig grad av kannibalisme blant gjedder, spesielt når de blir store, men det blir for lettvint å overføre dette fra vatn til vatn uten videre seremoni. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn i hvert enkelt vatn, ikke minst hvilke fiskearter du finner i vatnet osv., så det bli å jumpe til conclusiuon.

Jeg har ihvertfall et tosifret antall gjeddemager fra Lianvatnet på samvittigheten, fra etpar kilo til 5 kilos individer, og dominansen av mort i dietten har vørt påfallende. Etter å ha fisket gjedde og mort relativt intenst i Lianvatnet i en tiårsperiode (fra midten av 80 årene til midten av 90 årene), og opplevd hvor ofte disse store gjedden bykser seg på mortestimer gang på gang på hver bidige fisketur, så skal ikke noen komme å fortelle meg at disse gjeddene ikke gjør et innhogg i mortebestanden.... selv om man har påvist høyere andel kannibalisme i noen vatn i Tsjekkia eller Sverige eller Danmark eller andre steder i Norge for den saks.

skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.