Gå til innhold
Fiskersiden

Art nr. 43 - Tangkvabbe


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe om dette, men jeg fikk plutselig ånden over meg... Det er ikke så mye rapporter på denne tiden av året, så hvorfor ikke? Jeg har jo ingen blogg, og ett sted må jeg få ut fiskehistoriene mine......

Værmeldingen viste at vindstyrken skulle være 2m/sek, noe som passer godt for kikkfiske. Dette stemte ikke helt med hva værgudene hadde planlagt, og vinden var til tider VELDIG plagsom. Krusninger på vannet fører altså til nærmest null sikt, noe som ikke er spesielt kult.

Jeg møtte Kim på plassen jeg hadde fått mine 3 nye arter i forrige uke. Den ene kan du se her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/67979-art-nr-40-rognkjeks/ .... Og de to andre var paddetorsk og Vanlig Ulke (øhh... Ja, det stemmer, den har bare ikke dukket opp før!). Jeg var altså godt fornøyd med mine to siste turer hit. Plassen er det nærmeste du kommer saltvann fra der jeg bor, en plass som har levert noen overraskelser. Både rødflekket kutling (Første fra Bergen, så vidt jeg vet), rognkjeks og paddetorsk har dukket opp her, en del lomrer har jeg også sett flere av.

Uansett... Fisket var relativt dårlig for både meg og Kim denne kvelden. Etter en stund og noen svartkutlinger og dvergulker i "akvariet" begynte det å regne. Med regnet kom det mer vind, noe som gjorde at jeg mistet litt motet. Jeg begynte å kikke inn under bryggen og så at nå er det så lavt vann at jeg kan gå inn under her. Det er rimelig lavt under "taket", så har du dårlig rygg eller klaustrofobi er det neppe så lurt å gå inn under bryggen. Jeg har aldri vært under før, så hvorfor ikke sjekke ut forhldene mens jeg har sjansen?

 

12312707354_7a232e2ef9_c.jpg

Bilde av plassen ved lavvann i sommer.

 

Det var ikke mye aktivitet under, men jeg kunne se en ganske stor tangkutling på ca 5 cm dypt vann. Kim førte ned stang og agn via et hull i bryggen, i tillegg til en kommentar med hvor rart dette så ut. Det var altså helt mørkt, så jeg satt under bryggen med hodelykt. Det ble litt frem og tilbake og jeg fikk opp en dvergulke og litt rusk. Dvergulken havnet i akvariet via hullet i bryggen...

Jeg kravlet bortover berget og kom egentlig så langt inn jeg kunne og prøvde meg litt på noen tangkutlinger og annet tull som vimset rundt under der. Etter en liten stund så jeg noe under en av steinene, det var mye steiner under vann her (Spennende plass), men det var ikke spesielt dypt akkurat her. Fisken lignet ved første øyekast på en stor kutling, jeg så den forfra og fikk egentlig bare med meg ansiktet på fisken. Jeg prøvde å plassere agnet foran fisken, som fikk øye på agnet og vist interesse Desverre kom det en krabbe og rotet til hele prosjektet. Jeg fikk den vekk, og det tok ikke lang tid før en ny krabbe var på plass. Og enda en, og enda flere. Det var rene krabbebonanzaen under bryggen. De prøvde å jage ut fisken, men med stangtuppen fikk jeg klasket til krabbene så de forsvant. Jeg hadde fisken for meg selv, og nå så jeg at dette ikke kunne være en kutling. Den var alt for stor og hadde store finner. Det var vanskelig å se hva det var, men kroppen lignet på en ulke og hodet lignet på en kutling. Så jeg stusset en stund på hva det var. Etter ytterlige litt studering av de diverse kroppsdelene jeg fikk små glimt av sa jeg til Kim at dette var en tangsprell med vinger. En ålekvabbe? Kim spurte om det kunne være tangkvabbe, men jeg visste ærlig talt ikke hva dette var.

Til slutt bet fisken, jeg fikk dratt den ut av hullet men rett før landing slapp den #21-kroken (Jeg burde hatt større krok ja, jeg vet). Fisken svømte inn under en stein, og det var på 'an igjen. Krabbene kom, sloss med fisken, og jeg måtte ordne opp. Til slutt fikk jeg vekk krabbene og jeg hadde igjen fisken for meg selv. Jeg prøvde å få den til å bite, men plutselig.... Svart... Lykten var død. Heldigvis hadde jeg min gode hjelper på øvre plan, han fikk ned en reservelykt. Etter ytterligere 5 minutter med lirking og hopping med agnet fikk jeg fisken til å ta rekebiten. Bang, fast og opp på land! Hva i all verden er dette? En tangkvabbe! Kim stakk ned en liten håv og jeg fikk plassert fisken ned i håven som transporterte fisken trygt opp på bryggen.

Oi, denne var stor. Dette er specimen, sa Kim. Jeg fikk krabbet ut fra under bryggen. Stor? Jeg har aldri sett en tangkvabbe før, så jeg vet ikke. Kim har fått noen slike før og mente dette måtte være specimen. Han skulle vise tennene på fisken, som tydeligvis skulle være ganske kraftige. Men på denne tangkvabben var tennene nesten helt vekke, som om de var slipt vekk. Gammel og sliten fisk kanskje?

Vi fikk til slutt veid den og tatt bilder. Tangkvabben veide 77 gram, specimen med meget god margin med andre ord. Ikke langt ifra gjeldende Norgesrekord heller, men det er ikke viktig. Ny art og specimen er mer enn nok for å kalle det en god tur for min del.

Stakkars Kim, som bare får kjedelig fisk på denne plassen... God hjelp var han i alle fall!

12312763643_32496215af_c.jpg

Tangkvabbe 77 gram

 

12333242164_83eb807b69_c.jpg

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :) Jeg puttet fingeren inn i munnen på den et lite sekund, men den var mer opptatt av å prøve å åle seg vekk enn å bite meg. Snedig skapning... Gøy art, og selvfølgelig ekstra gøy når den er så bra size på!

Kan slenge ut et til bilde også...

12333242164_83eb807b69_c.jpg
Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter at de biter hardt ja og vanligvis har solide tenner! ^_^

Veldig artige skapninger, og dette er den største jeg har sett, så grattis nok en gang med pen fisk på DIN hjemmebane.

BTW: Det var ikke like trivelige forholdt oppå bryggen, og jeg kan nesten med sikkerhet si at ingen andre en Schizo hadde klart å åle seg inn under denne bryggen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke veldig god plass. Men heldigvis krøp jeg under, ellers hadde jeg ikke truffet på drømme-tangkvabben ;) Artig plass dette, og spesielt gøy når det er på hjemmebane. Tror vi kan finne mye rart her når vi bruker tid, steinrøysen vi fisket i virket spennende også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta oss en tur på hjemmebanen vår igjen asap schizo! Kanskje vi finner flere specimen ;)

Ikke dumt det. Kanskje du skulle prøvd deg på en rødflekket kutling her. Det var her jeg fikk min første av arten og min første specimen av den også. Så lenge været er rolig er det bare å prøve, det dukker stadig opp noe artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det. Kanskje du skulle prøvd deg på en rødflekket kutling her. Det var her jeg fikk min første av arten og min første specimen av den også. Så lenge været er rolig er det bare å prøve, det dukker stadig opp noe artig!

Får gjøre det, dro nå opp specimen svartkutling denne helgen, så får sats på at vi får fikset noe den kommende uken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangkvabbe lønner seg å fiske på dagtid, er ikke så veldig nattaktiv. den ene plassen der vi fikk 15 stk på rad på dagen, fant vi ikke en på natta...

Takk for tipset! Ifølge fiskipedia er tangkvabben "Mest aktiv på dagtid ved høyvann." Jeg fikk min på kvelden, ved lavvann. Så det finnes jo unntak fra det meste. Sikkert mulig at dagtid ville gitt bedre resultater på tangkvabbefronten, uten at jeg skal uttale meg så mye om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.