Gå til innhold
Fiskersiden

Havål i kyst- og havneområder


SMS
 Share

Recommended Posts

SMS!: Hvis du er leser av AltOmFiske, så vet jeg at Audun Skjølberg hadde en artikkel om surffiske og havål! Tror han fiska i Sognefjorden! I artikkelen fikk han en havål på rundt 16,4 kg ( bare 600 gram unna N-rekorden!) Den artikkelen kan det være interessant å lese (uten at jeg kan noen spesielt om håvålfiske!) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Audun fikk sin ål ved Osterøya! Tacklet han brukte er stort sett identisk med hva vi brukte vestpå, og han ringte meg for utstyrstips. Uansett er Jan Harry Aasen sin fisk fra Hjørundfjorden der vi også har fått våre. Den gamle rekorden på 15,8 er også derfra. I tillegg har tyskere og nederlendere fått conger der på opptil snaut 30 på stang. Største sportsfiskede i Norge er den fra Romsdalsfjorden. Veide vel drøyt 35. Har hørt om fisk på 70 fra Storfjorden på line, så det er potensiale ja. Trondheimsfjorden har jeg ikke hørt om havål fra. Ålvundfjorden er nordligste lokasjonen jeg vet om. Når det gjelder stangtimer er det endel, selv om min største fra 1988 ble tatt første natta og Viggo fikk sin andre natta. Jeg og Lars Snipen hadde en tredagers bomtur, mens jeg, Snipen, Sollien og Steen hadde en ukes tur der jeg fikk en og de andre jubelblankade! Så det er ikke bare å hente en! Lokasjon er som nevnt 90%, resten går på riktig utstyr, tackle, tålmodighet og den klassiske flaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

sitat:Opprinnelig postet av Anguilla

Ja til deg Thor og dine medkumpaner i Rovfiskelaget så kan jeg jo anbefale sundet mellom Tednholmen og Lauvøy sør i Karmsundet (hvis dere ikke allerede har denne plassen på kartet). Her er det foruten mulighet for Conger også annet snacks, blandt annet stor lyr og grov kvitling.

ANGUILLA!!!

Er det her vi mener, og i så tilfelle, midt i sundet mellom øyene ??

090520052059ws3342KEn8dI2rN1ar.jpg?90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Noen spørsmål angående Havålfiske....har forstått det slik at det er natta som gjelder for næringsauket til....skal stanga få stå hele natta, eller skal den få stå ei stund, for så å flytte på den? Andre relevante ting som er viktig og huske som ikke er nevnt?

Vi hadde med en haug tomme vindusspylevæskekanner. I disse festet vi en snor som igjen satt i en stein som lå nede på bånn. En meter over steinen satt en flupose. I posen la vi noe flytende, f.eks en isoporbit. I kanna la vi en stor cracklight slik at det var enkelt å kaste riktig. Man kan også ro ut agnene. Fluposene og kannene la vi ut med 10-15 meters mellomrom. Midt i mellom la vi ut hvert tackle. Kjørte sunken paternoster, type glidende, og justerte spennet slik at agnet havnet snaut 30 cm over bånn. Stanga i pod, nappalarm, samt ei bjelle i toppen. Varme klær, en god stol, gjerne parasoll eller brolly, pannelykt, termos med varmt valgfritt innhold samt masse tålmodighet er ellers vesentlige faktorer. Men research er fortsatt 90% av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av cb

Audun fikk sin ål ved Osterøya! Tacklet han brukte er stort sett identisk med hva vi brukte vestpå, og han ringte meg for utstyrstips. Uansett er Jan Harry Aasen sin fisk fra Hjørundfjorden der vi også har fått våre. Den gamle rekorden på 15,8 er også derfra. I tillegg har tyskere og nederlendere fått conger der på opptil snaut 30 på stang. Største sportsfiskede i Norge er den fra Romsdalsfjorden. Veide vel drøyt 35. Har hørt om fisk på 70 fra Storfjorden på line, så det er potensiale ja. Trondheimsfjorden har jeg ikke hørt om havål fra. Ålvundfjorden er nordligste lokasjonen jeg vet om. Når det gjelder stangtimer er det endel, selv om min største fra 1988 ble tatt første natta og Viggo fikk sin andre natta. Jeg og Lars Snipen hadde en tredagers bomtur, mens jeg, Snipen, Sollien og Steen hadde en ukes tur der jeg fikk en og de andre jubelblankade! Så det er ikke bare å hente en! Lokasjon er som nevnt 90%, resten går på riktig utstyr, tackle, tålmodighet og den klassiske flaksen.

Har klokketro på den gigantiske steinrøysa på andre siden av fjorden for der vi fiska. Rasfaren kan vel være i største laget og bekvemmeligheten blir nok laber, men hadde jeg vært i traktene på conger-jakt en gang til så skulle det prøves. Flere uforglemmligheter fra ovenfor nevnte tur, bl.a Bekkevolds avlivningsmetode, gattslaget! Funka utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Opprinnelig postet av Anguilla

Ja til deg Thor og dine medkumpaner i Rovfiskelaget så kan jeg jo anbefale sundet mellom Tednholmen og Lauvøy sør i Karmsundet (hvis dere ikke allerede har denne plassen på kartet). Her er det foruten mulighet for Conger også annet snacks, blandt annet stor lyr og grov kvitling.

ANGUILLA!!!

Er det her vi mener, og i så tilfelle, midt i sundet mellom øyene ??

Sorry seint tilbakemelding men eg har sovna litt i forhold til fiske. Joda når det gjelder alt det andre snackset så gjelder sundet mellom terhlm og Layvøy. Fin plass med lett havfiskeutstyr 10-25 meter kan få mye rart. Men for Congeren vil jeg anta at det er innsiden som er bra. Jeg tror (uten å ha vært nede med ROV) at det er en steinrøys nedover øst fra ternholmen (fra holmen og mot 176 meters merket). På grunnt vann 0-20 så kan du se store og små steinblokker. Har selv fått conger på 7-8 kilo i ruse på det Nordøstre neset av ternhlm (der hvor staken står på kartet, kartet har for dårlig oppløsning til å vise at det er noen små skvalpeskjær/småøyer der). Dette tyder jo på at det er områder i nærheten som kan huse disse søte små dyrene.

Lykke til hvis du prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Et lite kroktips til dere som har planer om noen våkenetter utover: Andre dagen på Kanalen brukte jeg en VMC sirkel med nålespiss, mens de andre vekslet mellom vanlige J-kroker og semisirkler av type Super Mutu. Jeg kroket tre fisk, men mistet alle under fighten. Neste dag kjørte jeg vanlig J-krok og fikk opp alt som nappet. Bruker man bronserte J-kroker av type Mustad 3406 eller liknende går det greit å klippe fortommen om man vil sette tilbake fisken. Som fortom har jeg brukt både plastbelagt 80-punds wire og tjukk sene (1,2-1,5). I Kanalen kjørte vi 1,5 som ble crimpet. Det er enkelt å lage en bule i enden med en lighter så ikke enden glir ut av crimpen. Dessuten passet vi på å ikke overcrimpe, samt ikke helt ut i endene. Ingen fortommer røk, men etter noen fisk måtte man recrimpe grunnet slitasje. Vil uansett bli et luksusproblem her hjemme.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokstørrelser da? Og fordeler/ulemper med mono vs. plastbelagt wire?

Ligger minst en liten gutsing i Storfjorden i årets planer, men rekker neppe mer en et par-tre netter (mye annet fiske som skal unnagjøres også[ ;) ]). Tror jeg har en bra lokasjon i kikkerten og skal greie å få til litt forhåndsforing, så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Og vi blåser liv i denne en gang til!

Satt og leste gjennom her nå, og fikk aldri så lite vann i munnen... Havål kan jeg godt tenke meg å få... (famous last words...)

Kjenner til et par steder i Hardangerfjorden med steinrøyser som strekker seg et stykke utover i vannet med relativt dypt vann utenfor.

Noen som har noen tanker rundt om det kan være mulig å få beistet inne i fjorden der? Har planer om noen turer inn i løpet av forsommeren, har et sommerhus der inne. Noen tid på året som er bedre enn andre? Ser at både sensommeren og våren er nevnt...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett veldig mange havål i hvaleromradet. en gang hvor jeg sto på skjæret å spiste potetgull mistet jeg endel utpå sjøen. etter litt kom det 2 stk åler som lå i tara helt ved land. har også vært i grebbestad hvor jeg så mange åler svømme på grunt vann i tangen. hele svenskekysten er jo dekket med åleruser så spør lokale.....

mvh.thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett veldig mange havål i hvaleromradet. en gang hvor jeg sto på skjæret å spiste potetgull mistet jeg endel utpå sjøen. etter litt kom det 2 stk åler som lå i tara helt ved land. har også vært i grebbestad hvor jeg så mange åler svømme på grunt vann i tangen. hele svenskekysten er jo dekket med åleruser så spør lokale.....

mvh.thor

He-hmmmm........noen slike, Thor? :)

rekord_aal.jpg

Kommer vel til å hive ut et takkel til havålen i steinrøysa i Voldafjorden i påska og se om den er hjemme. Har vel meget sterke tvil, men ingenting å tape. :P

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du Voldafjorden er du ihvertfall ikke på noe dumt sted. Da koker det heller til HVOR i Voldafjorden, men det skulle vel være klart at du ikke setter deg ned på ei sandstrand (som om det vrimler av de på Sunnmøre). Mitt tips er nok en gang å grille endel lokale linefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du Voldafjorden er du ihvertfall ikke på noe dumt sted. Da koker det heller til HVOR i Voldafjorden, men det skulle vel være klart at du ikke setter deg ned på ei sandstrand (som om det vrimler av de på Sunnmøre). Mitt tips er nok en gang å grille endel lokale linefiskere.

Hva tror du om Hardangerfjorden? Mulig og ta dem der og?

Mvh Oz

Hmmm? Hva? Linefiskergrilling sarru? Jeg er med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du Voldafjorden er du ihvertfall ikke på noe dumt sted. Da koker det heller til HVOR i Voldafjorden, men det skulle vel være klart at du ikke setter deg ned på ei sandstrand (som om det vrimler av de på Sunnmøre). Mitt tips er nok en gang å grille endel lokale linefiskere.

Har plukket ut hotspotene allerede :lol: Er forsåvidt lokal linefisker selv, dvs har fisket endel med line og garn i området. Tyskerne har fisket noe havål fra enkelte lokasjoner de siste årene, men de beste er selvsagt utilgjengelige fra land og vanskelige fra båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halver den ca 10-15 ganger så har du de ruggene jeg snakker om....

Antar det er vanlig ferskvannsål du har sett, ikke Conger. Relativt uvanlig å se havål ved Hvaler oppe i fjære i dagslys... Vanlig ål derimot, det høres sannsynlig ut.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet om en plass i lykling område på bømlo, der pappa og en kompis av han har fått over 20 havål de siste årene. i ruse da vel og merke...

men uansett... det er sikkert mulig og få den på stang... jeg har jo tross alt fått den på stolpeline der ute... den var over 20 kg.. :o

nå som je er så godt i gang, så kan jeg jo like godt avsløre hvor plassen er...

det er i vika, der de i gamle dager tømte all steinen, fra gullgruvene på lykling...

dybden varierer en del der inne, men de setter rusene på ca 20 meter. jeg satte lina på ca 30 meter... :P

lykling1.jpg

her er ett kart over området

lykling2.jpg

her er ett nærbilde av der de har fått havål i ruse!

:angry:

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.