Gå til innhold
Fiskersiden

Tvilsomme norgesrekorder


 Share

Recommended Posts

Fisken som er avbildet er en kraftig fisk, men svært tynn i magen. For at en fisk på 56 cm i det hele tatt skal kunne veie over 3 kilo, og ikke minst 3500 gram så må magen på fisken minimum være slik som dette:

vederbuk_3125_54_Andreas_Johanson.jpeg

Neste fisk er 62,5 cm lang og veier 3275 gram. Altså 6,5 cm lengre og 225 gram lettere enn vår "rekord". Kondisjonen til n.rek fisken er heller ikke i nærheten av denne praktfisken.

vederbuk_3275_62_Skraban.jpeg

En vederbuk på 3500 gram er en enorm fisk. Sverige som er det eneste landet vi kan sammenligne oss med, produserer endel fisk over 3 kilo. 99% av disse fiskene er tatt ifbm gyting, med tilhørende ballongmager. Den avbildede fisken vil jeg anta veier mellom 2,2 og maks 2,6 kilo. I maks svenskekondisjon så hadde vi kanskje snakket 3,2, men da hadde det vært en ballong mes skjell og finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 323
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Juryen hadde det annonserte møtet i går kveld. Praktisk talt alle rekorder ble gått gjennom med 'lupe' og vi er nå inne i en prosess der enkelte rekorder, blant annet de som har vært diskutert her, nok kommer til å bli strøket, andre er fortsatt under vurdering. Jeg kan ikke være mer spesifikk her og nå, detaljene kommer i Villmarksliv utover høsten og vinteren! Det jeg kan si er at alle er enig om at noe må gjøres, og at hovedprioriteten er å gjøre listene mer troverdige.

Følg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Venter i spenning. Ikke noen små tips engang?

he he, jeg bør vel holde kjeft, før jeg forsnakker meg, men denne prosessen kommer nok til å ta noe tid. Vi forsøker å gjøre en grundig jobb, selv om det betyr at publikum må smøre seg litt med tålmodighet...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vederbukrekorden blir slettet så er jeg fornøyd ;-)

All tilgjengelig dokumentasjon tilsier at en vederbuk på 56cm ikke fysisk vil være istand til å veie 3,5 kilo, spesiellt ikke i Norge hvor bolefisk svært sjelden forekommer. En fisk på 56 cm vil normalt sett veie rundt 2,2-2,6 kilo, fra tynn til feit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av elPerro

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Så da ligger mort, karpe, vederbuk og abbor dårlig an.

Finnes det god dokumentasjon på harren på ca 3,4kg da? Den høres jo også ut som en artig fiskeskrøne!

Jau, sikkert en sik :D

elPerro

Ja, er det noen som vet om det er sik i Råstojavrre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så til 1 rekord som burde vært der; Mannen som først startet med målrettet fiske etter havabbor i Norge, Knut Lunder fra Snarøya, var ute i båt med kompis Christian på først halvdel av -90 tallet. Christian fikk da en HA på 4.5 kg. Fisken er godt dokumentert med bilder o.l, men ble dessverre ikke veid på godkjent vekt da "idiot-fisken" på 9kg fortsatt regjerte norgesrekordlistene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

Så til 1 rekord som burde vært der; Mannen som først startet med målrettet fiske etter havabbor i Norge, Knut Lunder fra Snarøya, var ute i båt med kompis Christian på først halvdel av -90 tallet. Christian fikk da en HA på 4.5 kg. Fisken er godt dokumentert med bilder o.l, men ble dessverre ikke veid på godkjent vekt da "idiot-fisken" på 9kg fortsatt regjerte norgesrekordlistene

HA på 9 kg? WTF.. Hvem og hvor ble den tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.