Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe til middag.


rug
 Share

Recommended Posts

Tor Inge da..... det er litt forskjell på lange og karpe...

Det er må være forsvarlig og en stor sannsynlighet for at fisken skal overleve for at C&R skal praktiseres.

Gjenfangstene av karpe beviser at de klarer dette.

Kan du si det samme om lange?

EDIT: Når det gjelder kveitebestanden har jeg vært av den oppfattning at det er kommersielt overfiske som er hoved problemet. Om jeg tar feil her så si gjerne i fra.

Til slutt HA-rekorden.... vel... for meg ville respekten vært større om den ble sluppet fri igjen, men jeg respekterer Davidsens valg om å ta den til mat og fordømmer det ikke på noen måte. Davidsen og jeg har ikke helt samme syn på alle aspekter ved sportsfiske, og det er helt ærlig og greit. :)

Er fullstendig klar over forskjellen og overlevelsesmuligheter, men trusselbildet blir det samme når for mange blir drept i forhold til bestand.

Poenget mitt er at mange som skriver her i denne tråden burde tenke seg om flere ganger. Selv den mest erfarne karpefisker med silkehansker og gym-matte til avkroking kan gjøre dødelig feil for fiskens del. Om en enkelperson da ønsker og ha drømmefisken (1000 timer fiske) på middagsbordet, som veggpryd eller gjenutsette den må bli opp til hver enkelts bedømmelse.

Tror like mange gigantkarper dør av skader fra F&S som de som havner på middagsbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Laksefiskerns innlegg:

En provokativ trådstart, men jeg leser mellom linjene her og erindrer flere tanker og spørsmål jeg har hatt tidligere om karper/karpefiskere/utsetting/offentlighet.

1. Karpefiskene er satt ut i vann, som i all hovedsak er offentlige.

2. Karpefiskere har sterke følelser for arten - sågar påberoper de seg et sterkt eierskap til disse få fiskene, i form av hemmeligholdelse og holdninger som ellers viser klart at de har en slags enerett til arten.

Eksempel: "forlagelse" av C&R og diverse trusler som har versert i diverse kanaler.

Hvorfor sette ut en så fåtallig og for noen, en så kjær fisk ut i et offentlig tilgjengelig vann?

Det måtte jo bli "krig" og innså man ikke dette da man satte ut fiskene?

Trodde dere at hemmeligholdelse av utsettingen ville vare i evig tid?

Jeg er klar over at jeg kan pirke litt i følelsene til den karpefiskende del av sportsfiskere her inne, så jeg vil skynde meg å si at karpefiskene har helt sikkert ingen trussel i meg - men det oser av eierfølelser til karper blandt endel av dere her inne - en eierfølelse som står i grell kontrast til at fiskene er satt ut i offentlig tilgjengelige vann.

................................................

Noen benytter seg av ordet "matauk" - kan de som bruker ordet definere for meg hva som ligger i det ordet? - for meg er matauk å fiske opp en god del fisk, mere enn jeg kommer til å bruke ved noen få måltider fremover. Men jeg har en sterk mistanke til at ordet er mere brukt i en noe nedsettende tone mot oss som kakker en og annen fisk for å ha med hjem for bruk til et måltid eller to - eller tre...

P.S: er forøvrig mye enig det KIS skriver lengre opp her!

--------------------

Hilsen

Henning

Snellereparatør, stangbygger/-reparatør OG allroundfisker...

.............................................................

Blogg: Klikk her Siste oppdatering: 15.mai 2006

Finner ikke noe på 9:04 i denne tråden, men det er sikkert veldig hyggelig det laksefiskern mener om meg :)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En provokativ trådstart, men jeg leser mellom linjene her og erindrer flere tanker og spørsmål jeg har hatt tidligere om karper/karpefiskere/utsetting/offentlighet.

1. Karpefiskene er satt ut i vann, som i all hovedsak er offentlige.

2. Karpefiskere har sterke følelser for arten - sågar påberoper de seg et sterkt eierskap til disse få fiskene, i form av hemmeligholdelse og holdninger som ellers viser klart at de har en slags enerett til arten.

Eksempel: "forlagelse" av C&R og diverse trusler som har versert i diverse kanaler.

Hvorfor sette ut en så fåtallig og for noen, en så kjær fisk ut i et offentlig tilgjengelig vann?

Det måtte jo bli "krig" og innså man ikke dette da man satte ut fiskene?

Trodde dere at hemmeligholdelse av utsettingen ville vare i evig tid?

Jeg er klar over at jeg kan pirke litt i følelsene til den karpefiskende del av sportsfiskere her inne, så jeg vil skynde meg å si at karpefiskene har helt sikkert ingen trussel i meg - men det oser av eierfølelser til karper blandt endel av dere her inne - en eierfølelse som står i grell kontrast til at fiskene er satt ut i offentlig tilgjengelige vann.

................................................

Noen benytter seg av ordet "matauk" - kan de som bruker ordet definere for meg hva som ligger i det ordet? - for meg er matauk å fiske opp en god del fisk, mere enn jeg kommer til å bruke ved noen få måltider fremover. Men jeg har en sterk mistanke til at ordet er mere brukt i en noe nedsettende tone mot oss som kakker en og annen fisk for å ha med hjem for bruk til et måltid eller to - eller tre...

P.S: er forøvrig mye enig det KIS skriver lengre opp her!

Her tenker jeg vi har den rug..?

For det første så er utsettingen i Ulsrudvannet LOVLIG, så er den saken grei. Jeg har ikke fisket der og har ikke noe eierfølelse i forhold til de fiskene. Og hva krigen skulle gå ut på må andre svare for, men når ting sies for å "føkke" opp stemninga - da er det vel fler enn meg her inne som trenger å trekke pusten en ekstra gang. Dine intensjoner er tydelige rug, og du gjemmer deg bak et liksom-spørsmål om mat. Ren provosering som ikke fører til annet enn større avstand mellom de forskjellige leire. Og hvis du føler deg som en fredsmegler i denne sammenhengen så bør du lese hele tråden en gang til...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt feil.

Min holdning er at en SPISER det en fisker. Alt annet er moralsk forkastelig fra mitt ståsted...men jeg respekterer de som praktiserer C&R...men hvis jeg fisker i et vann sammen med C&R-fiskere så bør de respektere at jeg IKKE driver C&R

Her tenker jeg vi har den rug..?

For det første så er utsettingen i Ulsrudvannet LOVLIG, så er den saken grei. Jeg har ikke fisket der og har ikke noe eierfølelse i forhold til de fiskene. Og hva krigen skulle gå ut på må andre svare for, men når ting sies for å "føkke" opp stemninga - da er det vel fler enn meg her inne som trenger å trekk pusten en ekstra gang. Dine intensjoner var tydelige rug, og du gjemmer deg bak et liksom-spørsmål om mat. Ren provosering som ikke fører til annet enn større avstand mellom de forskjellige leire. Og hvis du føler deg som en fredsmegler i denne sammenhengen så bør du lese hele tråden en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror like mange gigantkarper dør av skader fra F&S som de som havner på middagsbordet.

Det er vel nødvendigvis beviselig feil Tor Inge, av den enkle grunn at det ICKE ville vært så mange karper igjen i de norske vanna etterhvert da.. tenker da på de vanna som beviselig inneholder en begrenset mengde stor fisk, som blir fisket på og gjenutsatt (Ulsrud/Damtjern) :) Selvsagt vil et altid en og annen karpe som avgår, det seg være av uheldig behandlig eller sykdom. Men de er veldig få... Ulsrud som har en stamme på mellom 40 og 60 fisk ville fort, veldig fort gått tom om det forholder seg slik du påstår. Ta f.eks eksempelet med de 3-4 hybridene i vannet som velminst 10 mann har fått ? Og gjerne har flere av dem fått dem flere ganger...

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt feil.

Min holdning er at en SPISER det en fisker. Alt annet er moralsk forkastelig fra mitt ståsted...men jeg respekterer de som praktiserer C&R...men hvis jeg fisker i et vann sammen med C&R-fiskere så bør de respektere at jeg IKKE driver C&R

Der kom vel posten som jeg ventet på!

rug, du er herved invitert til en dagstur i dynovika.

Så kan vi sitte å fiske laue, mort og brasme....

Så skal vi vel se om du er en mann for ditt ord...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug: Har sett i tidligere tråder at du er svært forbanna på de som bare driver med prat, men som ikke handler. Så også i en annen tråd at du skulle ut for å fiske stam som du skulle spise.

Greide du virkelig ikke å få stam? Eller er du en som ”bare prater og ikke handler” selv? Eller smakte det så vondt at du ikke vil fortelle om det? :)

Ellers kunne diskusjonen om det skulle være ”lov” å kakke og spise småkarper som plutselig har dukket opp i vannene der man pleier å fiske vært relevant synes jeg (selv om jeg ikke har noen som helst planer om verken karpekakking eller karpespising selv). Men en slik relevant diskusjon får du jo selvsagt ikke når du oppfordrer til å drepe sjeldent store eksemplarer (som du gjør med å oppfordre til å fiske i Ulsrud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er vel gigantiske middagbordskarper lik null, men du får meg ikke til å tro at alle karper overlever F&S.

hehe... trodde selvsagt du mente at mange fisk ikke overlevde f&s. Men vi er nok veldig enige da. Selv om det går en del karper til middag, men det er de mindre fiskene som er enklere å fiske av de som liker den slags til middag (hovedsaklig østeuropere) De store krever som kjent en del tid og utstyr for å få, og ikke minst spesialisert for (boilies)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten "solskinnhistorie":

For noen ti-talls år siden gikk noen fotsoldater rundt i Norges land med store poser med vann i - opp i vannet lå det en eksotisk og en lite kjent fiskeart i Norge; "Karpe"! De smøg seg rundt i den norske "Villmark" i et desperat forsøk på å ikke bli oppdaget - turens mål var å sette ut karpefisker illegalt, noen tillatelse fra de norske myndigheter hadde de ikke så det var best å ikke bli sett! Utsettingen, i deres øyne, var særdeles vellykket - i så måte!

Lokaliteten for utsettingen ble hemmeligholdt, det var jo både ulovlig og dessuten ble prosjektet noe fåfengt hvis andre kom og fisket opp karpene "deres" - ja, det var jo deres karper, selv om de ble satt ut i offentlig tilgjengelige vann...det var jo fotsoldatenes "fortjeneste" at de var kommet dit!

Nå, noen tiår etter, lever både de fleste fotsoldater og karpefisker i beste velgående - på tross av at endel opplysninger om lokaliteter er kjent, også av den ikke-karpefiskende del av sportsfiskere. Karpa er vel blitt en godkjent norsk art til og med...?

Når en fisk blir offentlig godkjent vil den automatisk bli adoptert av de som ønsker seg en norsk rekord på en fiskeart - og således bli gjenstand for større oppmerksomhet. Noen vil prøve seg med meite - andre med flue... siden det er to lister for norgesekorder. Så... ble norgesrekorden for fluefisket karpe økt med omtrent 10-gangeren og det fikk dessverre store følger for fluefisker'n, uten at jeg skal rippe opp i hva som skjedde da!

Det er ikke mange karper i Norge - og de som fisker aktivt etter den synes det er en hendelse utover det hinside å fange "gamle-Petra" eller "onkel-Jens" gang på gang - så la de få lov til å møte vennene sine en gang i blandt...

Jeg kjenner Ulsrudvannet bedre enn de fleste her inne, vil jeg tro - jeg er oppvokst i Ulsruds umiddelbare nærområde, jeg har bodd der i over 40 år - jeg har fiska der, jeg har bada der og tro meg; å bade der som liten guttunge var ingen spesiell fornøyelse... vannet verken lukta eller smakte godt, blodiglene florerte og hoggormene som svømte der var fryktinngytende og svømme sammen med! :) Så noen gastronomisk opplevelse på middagsbordet blir det nk neppe! Bare se hvordan jeg ble ved bare å bade der i ny og ne!

Hvis du ønsker å fiske på disse karpene som er illegalt satt ut, gjør det etter bestemmelsene og de uskrevne lovene som fotsoldatene stilltiende har mellom seg, utøv C&R - karpa i Ulsrud er neppe av en sånn kvalitet at den innbyr til et godt måltid...allikevel! Dessuten kakker du et nært familiemedlem av gutta... så ikke påfør andre en så stor sorg!

.................................................................

At gutta forventer respekt er vel ikke merkelig - det vil jo de fleste av oss, men at respekten for fotsoldatene, som i sin tid forsynte Norge med mer illegal karpe, må sees i lys av stor egoisme er vel ganske tydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg tok den?

Ad fiskeinvitasjon

Men mort spiste jeg for første gang i vår, se en annen tråd her på forumet.

Brasme og laue har jeg ikke fått enda, men får jeg så skal de tilberedes og smakes på.

Ad morten, min nabo, som jeg fisket sammen med hadde fisket masse mort. I løpet av sine 50 år hadde han aldri smakt...og ble passe lang om nebbet da jeg sa at fisket fisk skal spises...

Nei....han ville ikke det.

Men enden på det hele var at han ikke kunne takke nei til min middagsinvitasjon.....og helgrillet mort ble det....og til hans store overraskelse....DET VAR GODT!

For å teste dette ytterligere så serverte jeg mine gamle foreldre grillet mort. For å si det sånn, mine nordnorske foreldre er SÆRE hva fisk angår....de påstår at de kjenner grunnsmak av hyse (kaller dere det hyse?).....og siden mort er en mudderfisk så var jeg spendt!!! Men tro det eller ei, morten gikk ned på høykant...

PS, jeg har bilder av måltidet for de som tviler...

Der kom vel posten som jeg ventet på!

rug, du er herved invitert til en dagstur i dynovika.

Så kan vi sitte å fiske laue, mort og brasme....

Så skal vi vel se om du er en mann for ditt ord...

:)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpe som art har eksistert i Norge siden 1600 tallet. At det dukker opp karpe i stadig flere vann er et resultat av research - og ganske riktig "lovstridig" oppførsel. Begrunnelsen for at den er lovstridig - mens ørretutsettelser ikke er det - er dog fremdeles uklar. Men at karpefiskere blir sett på som snåle er ikke så ille egentlig. Selv mannen med to armer følte seg som et misfoster i de enarmede menneskenes land :)

GB har 1 million registrerte karpefiskere (som fisker karpe uten å drepe de) - Tallet på kontinentet er uvisst - men uendelig mye høyere enn dette igjen. Er det bare Norge som ikke har skjønt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke bare prat nei..skal en klage får en handle.

Ad stam, så var det ikke ett napp i nitelva den dagen, forøvrig samme dagen som Remy vel hadde vært der uten ett napp. Min nabo, min samboer og jeg la vel igjen 12 fisketimer uten napp.

Uansett, hadde fisken jeg smakte på smakt vondt så ville jeg fortalt om det. Men jeg er veeeldig åpen til sinns hva mat angår....

Jeg oppfordrer ingen til å fiske på en bestand som ikke det tåles fiske på....så fra mitt ståsted, tåles karpene i Ulsrud å fiskes på så kan de spises.

Og jeg ser nå at det støtt skrives at det finnes karpe mange steder i Norge...og har funtes siden 1600-tallet..m.a.o...de formerer seg....så også Ulsrudkarpene.....???

Kanskje er det "narrespillet" om at de ikke formerer seg og dermed ikke må drepes som har gjort at ""alle"" slippes ut...og at det er en løgn som er årsak til at de er blitt så store....og at løgnen vernes med alle midler slik at en gruppe karpefiskere skal få nyte sine store karper.

Rug: Har sett i tidligere tråder at du er svært forbanna på de som bare driver med prat, men som ikke handler. Så også i en annen tråd at du skulle ut for å fiske stam som du skulle spise.

Greide du virkelig ikke å få stam? Eller er du en som ”bare prater og ikke handler” selv? Eller smakte det så vondt at du ikke vil fortelle om det? :)

Ellers kunne diskusjonen om det skulle være ”lov” å kakke og spise småkarper som plutselig har dukket opp i vannene der man pleier å fiske vært relevant synes jeg (selv om jeg ikke har noen som helst planer om verken karpekakking eller karpespising selv). Men en slik relevant diskusjon får du jo selvsagt ikke når du oppfordrer til å drepe sjeldent store eksemplarer (som du gjør med å oppfordre til å fiske i Ulsrud).

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG VET - og kan du fortelle meg hvor jeg hevder noe annet er det fint!

Jeg kjenner Ulsrudvannet bedre enn de fleste her inne, vil jeg tro - jeg er oppvokst i Ulsruds umiddelbare nærområde, jeg har bodd der i over 40 år - jeg har fiska der, jeg har bada der og tro meg; å bade der som liten guttunge var ingen spesiell fornøyelse... vannet verken lukta eller smakte godt, blodiglene florerte og hoggormene som svømte der var fryktinngytende og svømme sammen med! Så noen gastronomisk opplevelse på middagsbordet blir det nk neppe! Bare se hvordan jeg ble ved bare å bade der i ny og ne!

Hvis du ønsker å fiske på disse karpene som er illegalt satt ut, gjør det etter bestemmelsene og de uskrevne lovene som fotsoldatene stilltiende har mellom seg, utøv C&R - karpa i Ulsrud er neppe av en sånn kvalitet at den innbyr til et godt måltid...allikevel! Dessuten kakker du et nært familiemedlem av gutta... så ikke påfør andre en så stor sorg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer ingen til å fiske på en bestand som ikke det tåles fiske på....så fra mitt ståsted, tåles karpene i Ulsrud å fiskes på så kan de spises.

Og jeg ser nå at det støtt skrives at det finnes karpe mange steder i Norge...og har funtes siden 1600-tallet..m.a.o...de formerer seg....så også Ulsrudkarpene.....

Kanskje er det "narrespillet" om at de ikke formerer seg og dermed ikke må drepes som har gjort at ""alle"" slippes ut...og at det er en løgn som er årsak til at de er blitt så store....og at løgnen vernes med alle midler slik at en gruppe karpefiskere skal få nyte sine store karper.

Hvis alle som fisket karpe drepte karpene - så ville det selvfølgelig ikke vært grunnlag for å fiske på de heller. Bestanden tåler sportsfiske - men ikke matauk.

Hittil vet man om kanskje 50++ vann/vassdrag med karpe i Norge (selv om antallet sikkert er mange 10 ganger så høyt) - noen av vannene har mange tusen fisk - mens andre igjen har kun èn håndfull. Karpa burde utvilsomt vært forbeholdt C&R i Norge da all dokumentasjon aldri kommer til å foreligge - spesiellt med den artsrasistiske politikken forvalterene fører.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forekommer det deg logisk at en fisk som har vært her siden 1600-tallet ikke tåler å fiskes på?

Alle andre arter enn karpe tåler å fiskes på, er det det du mener?

Hvis alle som fisket karpe drepte karpene - så ville det selvfølgelig ikke vært grunnlag for å fiske på de heller. Bestanden tåler sportsfiske - men ikke matauk.

Hittil vet man om kanskje 50++ vann/vassdrag med karpe i Norge (selv om antallet sikkert er mange 10 ganger så høyt) - noen av vannene har mange tusen fisk - mens andre igjen har kun èn håndfull. Karpa burde utvilsomt vært forbeholdt C&R i Norge inntil alt var dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG VET - og kan du fortelle meg hvor jeg hevder noe annet er det fint!

Her f.eks :

Hvis du ønsker å fiske på disse karpene som er illegalt satt ut, gjør det etter bestemmelsene og de uskrevne lovene som fotsoldatene stilltiende har mellom seg, utøv C&R - karpa i Ulsrud er neppe av en sånn kvalitet at den innbyr til et godt måltid...allikevel

her nevnes illegalt og Ulsrud i samme setning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forekommer det deg logisk at en fisk som har vært her siden 1600-tallet ikke tåler å fiskes på?

Alle andre arter enn karpe tåler å fiskes på, er det det du mener?

Man vet lite om karpens utbredelse i Norge - ergo er det helt ulogisk for meg at noen skal fiske opp arten kun for å spise den. Høres mest ut som en tvangstanke for meg det der. Folk som spiser alt de kommer over har jo en spiseforstyrrelse - kanskje det er det du har Rug? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,

Normalitetsbegrepet må utvides slik at jeg kommer inn under det...

Du skulle sett ansiktet på en bekjent av meg....jeg fikk en pen sjø-ørret...og sløyde den der og da...og så var den full av stor og fin rogn...så jeg kuttet av et stykke og puttet det i kjeften....hihi..han ble "grønn"...

Man vet lite om karpens utbredelse i Norge - ergo er det helt ulogisk for meg at noen skal fiske opp arten kun for å spise den. Høres mest ut som en tvangstanke for meg det der. Folk som spiser alt de kommer over har jo en spiseforstyrrelse - kanskje det er det du har Rug? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at man kan spore karpeutsettinger tilbake til 1600 tallet. men, det er ikke dermed sagt at det er den samme slekten det fiskes på i dag.

I de aller fleste vann fra den tid har karpa vært utdødd i noen hundre år allerede.

Se f.eks på Semsvann i Asker. For 100 år siden var det en fin bestand av karpe her, etter 1970 er alle spor etter fiken borte.

Det samme med noen vann i Tønsberg, mye karper fra krigens dager og opp til tildlig 80-tall, i dag er bestanden borte vekk.

Skal man ha karpe i Norge (mer enn 5 vann) må hjelpsomme menskehender ta tak i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.