Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe til middag.


rug
 Share

Recommended Posts

hisse seg sånn over litt mat da??...makan....ingen tvil karpe og gjedde er FS helligste fisk.....på lik linje med de hellige kuene i india

er jo mat for noen og helligdom for andre

:rolleyes:

Edit: må legge til at de FÅ karpene som finnes her i landet bør få være i fred og fiskes slik karpe folket vil.. var i grunn den matnyttige delen jeg ville fram til slik de praktisere i andre land

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest RexHunt
hisse seg sånn over litt mat da??...makan....ingen tvil karpe og gjedde er FS helligste fisk.....på lik linje med de hellige kuene i india

er jo mat for noen og helligdom for andre

:rolleyes:

Men når alle er klar over det så skjønner jeg ikke poenget med å starte disse trådene.

Du spør vel ikke etter Panda-oppskrifter hos WWF heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her f.eks :

her nevnes illegalt og Ulsrud i samme setning...

Unnskyld et sent svar, men jeg har vært opptatt på andre hold, men jeg trodde sammenhengen mellom "illegalt satt ut" og "Ulsrud" - hvor jeg plasserte både et komma og en tankestrek mellom, ville gjøre at man kunne forstå at disse to ikke nødvendigvis måtte høre sammen. Men om dette ikke kom tydelig nok fram beklager jeg at det ble rom for misforståelser her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Det er ikkje meininga å vera kverulant, men rett skal vera rett :) . Eg har sjekka rundt, og dei eldste eksemplara av karpe (Cuprinus carpio) er 47 år. Rapport her.

Fishbase ser altså ut til å vise feil, og eg var litt rask med å konkludere på grunnlag på ei kjelde...

Men eg kjøper ikkje sånne ting som "eg har høyrt ein stad..." For å ha ein sakleg debatt må ein og ha saklege argument!

Men, eg veit at dette er litt off-topic. Beklager det ;) Det er heller ikkje meininga å vera frekk med nokon!

Det stemmer nok heller ikke helt. Har selv fått bekreftet en karpe som hadde en alder av minium 40 år.

At 170 år er helt eksepsjonelt, ja. Men, i dammer i Østen har vi flere ganger kommet borti karper som kan bevises å ha levd tett opp mot 100 år.

Kor er dette beviset?

Pethon sier 50 og Wikipedia sier 47, så at det er over 20 kan du nok være helt sikker på.

Pethon seier jo òg at: "(Karpe er) I senere tid nyutsatt flere steder på Sør- og Østlandet, hvor det flere år er konstatert vellykket gyting." (s. 52)

Dette er avkroken ueinig i. Men ein må kanskje vera litt forsiktig med å stole blindt på Pethon, det kryr med store og små feil i siste utgåve (2005).

Verdens eldste Koi, Hanako fra Japan, skal vissnok ha levd i 226 år. Synes det er litt tvilsomt, men det ble da bekreftet av en professor i landbruk ved et eller annet universitet ved å telle vekstringene på skjella. Hvis det stemmer er det da utrolig!

Hadde vore interessant å visst kor denne mannen var professor...

Fisken på 170 var Koi fra Japan - men Koi er karpe. De eldste fisken er de som vokser tregt og selv i Norge har jo fisk beviselig levd 40-60 år. Maksstørrelsen på karpa nås derimot rundt 20 år.

Beviselig...?

For øvrig kan også haiene våre bli riktig gamle, både håkjerring og pigghå kan vel komme opp mot 100 år.

Pethon om pigghå: 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her opereres det med 75 år for pigghå.

http://filaman.ifm-geomar.de/summary/Speci...mary.php?id=139

Pethon tar nok feil. I forrige debatt omkring pigghåens alder fant jeg et eksemplar fra New Foundland som var tatt på forskningsfiske, den var aldersbestemt til ca 86 år. Gidder ikke å finne linken nå, men aldersbestemmelsen ble gjort av seriøse forskere. Pigghåen har forresten ike otolitter, så den kan være vanskelig å aldersbestemme.

Historien om Hanako kan du lese her, og gjøre deg opp din egen mening.

http://www.vcnet.com/koi_net/hanako.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chironomus:

Pethon skriver vellyket gyting (hvor tror du han har opplysningene fra:-), ikke reproduksjon.

I alle vann hvor det forekommer karpe er det en "vellykket" gyting. Problemet i dette landet er den korte sommeren og lange vinteren. Yngelen stryker med en gang mellom høst og vår grunnet ovennevnte faktorer.

Normalt krever karpe over 20 grader for å starte gyting. I Norge vil dette normalt skje tidligst ved utgangen av juni. Deretter er det ønskelig med en 3 måneders periode med vanntemp på rundt 20 grader, da har vi kommet til begynnelsen av oktober. Etter dette skal høsten inntreffe med en 2 månders periode med vanntemp fra 20-4 grader. Da er vi i januar. Vinteren bør vare maks 2 måneder (helst bare 1) før våren starter. Slike forhold har vi ikke mange steder i Norge.

Jeg vil anta at karpereproduksjon i Norge har størst sjans på Vestlandet opp til Tromsø, samt deler av det sørligste sørland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å lage rabalder - men Pethon vet svært lite om norske ferskvannsarter. Derfor må vi selv bla foreta undersøkelser av bla Flireforekomster etc for å skaffe datagrunnlag for fremtiden. Når det gjelder karpe så får alle i Norge info fra... kremt. :):)

"Telemark" bestanden av karpe ble vel rundt 60 år gamle (satt ut rett etter krigen - og fanget frem til 2004 uten kjent reproduksjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hisse seg sånn over litt mat da??...makan....ingen tvil karpe og gjedde er FS helligste fisk.....på lik linje med de hellige kuene i india

Vil vel rette deg litt her, FS sin helligste fisk er og blir storørret, bare noen som ikke har skjønt det enda. En ørret på 10kilo veier mer enn gjedde, gjørs, karpe, suter, laks etc på 10kg ;) Og all ørret over 2 kilo skal ut igjen (hehe, ser du ;))

Rug: Snakket med en del Polakker som fisket karuss i helgen i karpevannet, rett ved siden av de gikk det karpe på sikkert 8 - 9kilo, kunne fanget de med hånda, eller med hov, eller skutt de med pil og bue, men de ville ikke. Jeg sa, "if you get a big carp, please, do not kill it#" "Nono" sa han, "same in Polen, only eat little fish". Samtidig snakket Terje med en joguslaver som sa at polakkene hadde fått en på 8kilo i fjor, men at han var sikker på at de satt den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel rette deg litt her, FS sin helligste fisk er og blir storørret, bare noen som ikke har skjønt det enda. En ørret på 10kilo veier mer enn gjedde, gjørs, karpe, suter, laks etc på 10kg ;) Og all ørret over 2 kilo skal ut igjen (hehe, ser du ;) )

Rug: Snakket med en del Polakker som fisket karuss i helgen i karpevannet, rett ved siden av de gikk det karpe på sikkert 8 - 9kilo, kunne fanget de med hånda, eller med hov, eller skutt de med pil og bue, men de ville ikke. Jeg sa, "if you get a big carp, please, do not kill it#" "Nono" sa han, "same in Polen, only eat little fish". Samtidig snakket Terje med en joguslaver som sa at polakkene hadde fått en på 8kilo i fjor, men at han var sikker på at de satt den ut igjen.

betyr dette at det da er akseptert at polakkene eter de små karpene ? kan bli skikkelige landsmenn av de som tar slike hensyn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lyst til å bruke litt stygg språkbruk nå - men holder meg til herregud!!! ;)

Det er mulig at jeg ikke er nok inne i sportfiskermiljøer og ikke kjenner til rivalisering o.l., men makan til dette skal du lete lenge etter. Ikke rart det er krig i verden, når en gjeng med godt voksne folk som har en felles interesse kan krangle på denne måten.

Symptatien min går til dere karpefiskere denne gangen. Vet hva "passion" vil si, og synes at dere skal få beholde deres karper, hvis dere hjelper oss fettfinne fiskere!!! Tenker med gru på hva som vil skje hvis den norske laksen forsvinner....

Til Rug - slutt å dekke deg bak mat, det virker som du har helt andre intensjoner, selv om du sier noe annet. Men alle ære til deg for at du tør å prøve nye matoppskrifter. Men alt må ikke kakkes!

Til alle shit fishe, og bruk denne siden til diskusjoner, meninger, tips o.l. - men hold det på et anstendig nivå!

Ble sikkert ikke en bra post - for er litt trøtt. Jobber som en gal med oppussing for å være klar til Årdalselva på onsdag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tråd! Vanskelig å tolke holdningene brakt til torgs av rug som noe annet enn en ren provokasjon som egentlig fortjener å forbigås i stillhet. Når det gjelder alder til karpe har det vært spekulert i alt fra 100 til 200år+. Sistnevnte estimat er kanskje i høyeste laget, men det kan nevnes at så vidt jeg har klart å bringe på det rene er noen av de opprinnelige fiskene som ble satt ut i Redmire Pool i 1934 fortsatt i live. Disse fiskene er altså godt over 70 år gamle, og lever tilsynelatende i beste velgående. Og disse fiskene har vært på land gjentatte ganger - kanskje over 50 - siden krigen; det er jo slik man har kunnet fastslå at de stadig er i live. Det er derfor ingen grunn til å tvile på at karper i gunstige tilfeller kan bli 80-100 år gamle, men hvor mye eldre enn det er det nok vanskelig å si sikkert.

Og erfaringene fra Redmire og tusenvis av karpevann ellers i Europa viser også med all tydelighet at karpene tåler å bli tatt opp og satt tilbake. All erfaring viser at overlevelsen hos karpe er praktisk talt 100%. Naturligvis kan karpene indirekte risikere å få en soppinfeksjon av en tur på land, som på sikt kan utvikle seg til en livstruende situasjon, men karpene er mer robuste enn de fleste arter til å motstå slike infeksjoner. Og jeg er rimelig sikker på at det ALDRI har skjedd at en karpe har blitt rammet av akutt melkesyreforgiftning, og vendt buken i været kort tid etter gjenutsetting. Jeg har selv vært vitne til at en dansk karpemeiter "glemte" igjen en karpe i en karpesekk på land i over tre timer (!). Når han oppdaget fadesen, og satte fisken tilbake, trengte den kun et snaut minutt på å komme til hektene. Og i tidligere tider fraktet og spredde man nettopp arter som karpe, suter og karuss ved å transportere dem i fuktig mose.

For hvilken gang dukker diskusjonen om matfisk vs C&R opp her på forumet? Er ikke temaet snart utdebattert? Karpe er godt spise - de er faktisk det - forutsatt at fiskene ikke er for store, og at de får gått seg "rene" før de sløyes. Med fare for å bli uglesett; jeg har selv servert woket karpe på julebordet i Stimen - just for the case of it, og for ironiens og eksperimentets skyld! ;) Men jeg må legge til at det var en oppdrettskarpe fra Danmark. Selv om karpe er en av verdens viktigste matfisker i ferskvann; det er FULLSTENDIG PERSPEKTIVLØST å trekke paralleller fra små og middels stor oppdrettskarper (1-3kg) beregnet på mat, til tynne sårbare bestander av store karper uegnet som mat.

For øvrig er det noen selvreproduserende bestander av karpe i Norge, men dette er kun noen få, små vann med tette bestander av småfisk. Alle de andre bestandene er tynne bestander KUN etablert for å skaffe et nytt sportsfisketilbud, som utvilsomt raskt ville blitt utryddet dersom man begynte å drepe fiskene. Og lovlig etablert eller ikke - vi skal ikke ta den diskusjonen her, selv om alle vet hva jeg mener om norske myndigheters politikk her; disse bestandene er relativt unike, og burde beskyttes - ikke bare fra vårt egoistiske ståsted - men også fordi de er en biologisk anomali som kan gi oss ny kunnskap. Det geniale med C&R er jo at det muliggjør å ta vare på ikke eller marginalt selvreproduserende bestander samtidig som man kan praktisere sportsfiske etter dem. Og sportsfisket bidrar til at bestanden beskyttes og er under oppsikt, slik at det er mindre risiko for at noen kommer og ødelegger bestanden, og eventuelle problemer oppdages raskere. Hvis bestandene ikke hadde vært fisket på hadde vi neppe fått like mye kunnskap om fiskene, ei hadde de hatt like god beskyttelse. Dette i seg selv er jo en av de sterkeste argumentene for i det hele tatt å akseptere sportsfiske som aktivitet.

Når det gjelder det moralske aspektet, så må det bli opp til den enkelte om man synes det er akseptabelt å fiske BARE for fornøyelsens skyld eller ikke. Det er greit å fiske først og fremst for matens skyld, men da er man per definisjon ikke sportsfisker - som jo nettopp er en som fisker PRIMÆRT for fornøyelsens og lekens skyld, og der maten ikke betyr noe, og eventuelt kun er en hyggelig bieffekt. Denne diskusjonen har vi jo tatt til det kjedsommelige her inne. Naturligvis respekterer jeg deg rug fordi du fisker pga maten, men da bør det kunne kreves at du ALDRI fisker på steder der bestandene ikke tåler beskatning, som jo er tilfelle med praktisk talt alle norske karpevann. Og du bør også respektere at andre mennesker gjør andre moralske valg enn deg selv, og kun fisker for fornøyelsens skyld, og velger å sette tilbake sine unike fisker -delvis fordi det er meningsløst å drepe og spise disse fiskene, og delvis for å ta vare på sportsfisket for seg selv og sine petri brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy, det har jeg da alltid sagt. De beste karpene veier 1-2 kg...blir de større kan de fort smake mudder...

Vil vel rette deg litt her, FS sin helligste fisk er og blir storørret, bare noen som ikke har skjønt det enda. En ørret på 10kilo veier mer enn gjedde, gjørs, karpe, suter, laks etc på 10kg :P Og all ørret over 2 kilo skal ut igjen (hehe, ser du :D)

Rug: Snakket med en del Polakker som fisket karuss i helgen i karpevannet, rett ved siden av de gikk det karpe på sikkert 8 - 9kilo, kunne fanget de med hånda, eller med hov, eller skutt de med pil og bue, men de ville ikke. Jeg sa, "if you get a big carp, please, do not kill it#" "Nono" sa han, "same in Polen, only eat little fish". Samtidig snakket Terje med en joguslaver som sa at polakkene hadde fått en på 8kilo i fjor, men at han var sikker på at de satt den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt mange ganger, jeg fisker bare på bestander som tåles fisket på.

Så dersom det er tilfellet at karpebestanden i norge og Ulsrudtjernet ikke tåler å fiskes på så vil jeg aldri fiske der. For C&R-fiskere er det jo fritt frem uansett...Men hvis det er slik at de reproduserer seg så blir saken en litt annen...

Dersom det av karpefiskerne i norge ved hjelp av massiv "løgn" er blitt en "etablert" sannhet at karpebestanden ikke tåler fiskes på slik at de skal "leke" seg med de store år etter år, da blir saken en helt annen. Da er min "egoisme" ikke bedre/ dårligere enn deres.

Da jeg er en nyskjerrigpetter av dimensjoner som så og si aldri tar ting som skrives på nett for sannheter skal jeg gjøre litt faktabasert research og selvfølgelig poste det dokumenterbare jeg finner.

Så vi får se hva jeg finner...skal jeg være ærlig, så håper jeg for karpefiskerne sin del at det de bla her har skrevet stemmer.....for blir de tatt med buksa nede i en løgn, så har de fra min side ingen sympati hvis "Gamle Klara" brått forsvinner.

Hvilken tråd! Vanskelig å tolke holdningene brakt til torgs av rug som noe annet enn en ren provokasjon som egentlig fortjener å forbigås i stillhet. Når det gjelder alder til karpe har det vært spekulert i alt fra 100 til 200år+. Sistnevnte estimat er kanskje i høyeste laget, men det kan nevnes at så vidt jeg har klart å bringe på det rene er noen av de opprinnelige fiskene som ble satt ut i Redmire Pool i 1934 fortsatt i live. Disse fiskene er altså godt over 70 år gamle, og lever tilsynelatende i beste velgående. Og disse fiskene har vært på land gjentatte ganger - kanskje over 50 - siden krigen; det er jo slik man har kunnet fastslå at de stadig er i live. Det er derfor ingen grunn til å tvile på at karper i gunstige tilfeller kan bli 80-100 år gamle, men hvor mye eldre enn det er det nok vanskelig å si sikkert.

Og erfaringene fra Redmire og tusenvis av karpevann ellers i Europa viser også med all tydelighet at karpene tåler å bli tatt opp og satt tilbake. All erfaring viser at overlevelsen hos karpe er praktisk talt 100%. Naturligvis kan karpene indirekte risikere å få en soppinfeksjon av en tur på land, som på sikt kan utvikle seg til en livstruende situasjon, men karpene er mer robuste enn de fleste arter til å motstå slike infeksjoner. Og jeg er rimelig sikker på at det ALDRI har skjedd at en karpe har blitt rammet av akutt melkesyreforgiftning, og vendt buken i været kort tid etter gjenutsetting. Jeg har selv vært vitne til at en dansk karpemeiter "glemte" igjen en karpe i en karpesekk på land i over tre timer (!). Når han oppdaget fadesen, og satte fisken tilbake, trengte den kun et snaut minutt på å komme til hektene. Og i tidligere tider fraktet og spredde man nettopp arter som karpe, suter og karuss ved å transportere dem i fuktig mose.

For hvilken gang dukker diskusjonen om matfisk vs C&R opp her på forumet? Er ikke temaet snart utdebattert? Karpe er godt spise - de er faktisk det - forutsatt at fiskene ikke er for store, og at de får gått seg "rene" før de sløyes. Med fare for å bli uglesett; jeg har selv servert woket karpe på julebordet i Stimen - just for the case of it, og for ironiens og eksperimentets skyld! :P Men jeg må legge til at det var en oppdrettskarpe fra Danmark. Selv om karpe er en av verdens viktigste matfisker i ferskvann; det er FULLSTENDIG PERSPEKTIVLØST å trekke paralleller fra små og middels stor oppdrettskarper (1-3kg) beregnet på mat, til tynne sårbare bestander av store karper uegnet som mat.

For øvrig er det noen selvreproduserende bestander av karpe i Norge, men dette er kun noen få, små vann med tette bestander av småfisk. Alle de andre bestandene er tynne bestander KUN etablert for å skaffe et nytt sportsfisketilbud, som utvilsomt raskt ville blitt utryddet dersom man begynte å drepe fiskene. Og lovlig etablert eller ikke - vi skal ikke ta den diskusjonen her, selv om alle vet hva jeg mener om norske myndigheters politikk her; disse bestandene er relativt unike, og burde beskyttes - ikke bare fra vårt egoistiske ståsted - men også fordi de er en biologisk anomali som kan gi oss ny kunnskap. Det geniale med C&R er jo at det muliggjør å ta vare på ikke eller marginalt selvreproduserende bestander samtidig som man kan praktisere sportsfiske etter dem. Og sportsfisket bidrar til at bestanden beskyttes og er under oppsikt, slik at det er mindre risiko for at noen kommer og ødelegger bestanden, og eventuelle problemer oppdages raskere. Hvis bestandene ikke hadde vært fisket på hadde vi neppe fått like mye kunnskap om fiskene, ei hadde de hatt like god beskyttelse. Dette i seg selv er jo en av de sterkeste argumentene for i det hele tatt å akseptere sportsfiske som aktivitet.

Når det gjelder det moralske aspektet, så må det bli opp til den enkelte om man synes det er akseptabelt å fiske BARE for fornøyelsens skyld eller ikke. Det er greit å fiske først og fremst for matens skyld, men da er man per definisjon ikke sportsfisker - som jo nettopp er en som fisker PRIMÆRT for fornøyelsens og lekens skyld, og der maten ikke betyr noe, og eventuelt kun er en hyggelig bieffekt. Denne diskusjonen har vi jo tatt til det kjedsommelige her inne. Naturligvis respekterer jeg deg rug fordi du fisker pga maten, men da bør det kunne kreves at du ALDRI fisker på steder der bestandene ikke tåler beskatning, som jo er tilfelle med praktisk talt alle norske karpevann. Og du bør også respektere at andre mennesker gjør andre moralske valg enn deg selv, og kun fisker for fornøyelsens skyld, og velger å sette tilbake sine unike fisker -delvis fordi det er meningsløst å drepe og spise disse fiskene, og delvis for å ta vare på sportsfisket for seg selv og sine petri brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy, det har jeg da alltid sagt. De beste karpene veier 1-2 kg...blir de større kan de fort smake mudder...

"Karpene av de dimensjoner Remy fanget har noen nyyydelige ryggfileter.....i disse trendtider selges noe som så pent kalles torskeloin...vel...det samme snadderet finnes på slike kjempekarper.

Så de som fanger slike burde kakke karpene i hodet og deretter skjære ut filetene, rulle disse i mel og steke dem på svaaak varme med myyye olje!

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse."

dette er dine ord, og det var snakk om karper som nesten tippet over 10 kg, du skriver også litt om 1-2 kg karper i en annen post, men du sier ingenting om at de er de beste og at store smaker mudder.

:P

fiske kan vel ikke bli så mye bedre enn "nyyydelige" og "delikatesse" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den tråden ja....

Men i andre tråder har jeg skrevet noe annet.

Desuten, alle er enige i at en laks på 25 kg slett ikke er særlig god matfisk sammenlignet med betydelig mindre laks, men de fleste tar den på land likevel...

Hvis en tar antall laks som finnes/ fiskes og ser på vekten av disse så ser en at 25 kg er uhyggelig sjeldent....

Og i Oslomarka tas det veldig sjeldent ørret over 5 kg, mener jeg å tro, men også disse kastes på land....

Derfor, som jeg skrev over...hvis motivet med å spare de store er at andre skal få leke med dem så er ikke det et argument som treffer meg, men dersom bestanden dør ut så blir saken en annen.

Nei, det du sa var "skjønner ikke hvorfor dere ikke kakker de i hodet" og det var snakk om 9kilosfisk!

Les det jeg skrev om laks....

Kort sagt, de små er bedre, men de store er ikke stygge.

"Karpene av de dimensjoner Remy fanget har noen nyyydelige ryggfileter.....i disse trendtider selges noe som så pent kalles torskeloin...vel...det samme snadderet finnes på slike kjempekarper.

Så de som fanger slike burde kakke karpene i hodet og deretter skjære ut filetene, rulle disse i mel og steke dem på svaaak varme med myyye olje!

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse."

dette er dine ord, og det var snakk om karper som nesten tippet over 10 kg, du skriver også litt om 1-2 kg karper i en annen post, men du sier ingenting om at de er de beste og at store smaker mudder.

:P

fiske kan vel ikke bli så mye bedre enn "nyyydelige" og "delikatesse" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor, som jeg skrev over...hvis motivet med å spare de store er at andre skal få leke med dem så er ikke det et argument som treffer meg, men dersom bestanden dør ut så blir saken en annen.

Ja, for det viktigste er sine egne prinsipper , ikke å ta hensyn til andre. Må være fint å kunne tenke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stakk vel litt og er vel grunn i seg selv at denne diskusjonen faller død, når du ikke klarer å skille lenger med hva du har skrevet og ikke..

"""Karpene av de dimensjoner Remy fanget har noen nyyydelige ryggfileter.....i disse trendtider selges noe som så pent kalles torskeloin...vel...det samme snadderet finnes på slike kjempekarper.

Så de som fanger slike burde kakke karpene i hodet og deretter skjære ut filetene, rulle disse i mel og steke dem på svaaak varme med myyye olje!

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse."

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tildigere i denne tråden så ble det nevnt hodet på annen fisk, da var du ute og hentydet om at denne tråden handlet om karper, men nå plutelig henviser du til andre tråder, og andre fiskelslag.

Folk forholder seg vel til denne tråden det er vel ingen som ligger og søker for å se hva du mener om andre ting i andre tråder og lager sine egne meninger oppimot hva du mener om karper ??

jeg forstår ingenting lengre du er jo en verre kverrulant enn meg du

:P

enig med Remy jeg du har dødat tråden selv :D

edit: rettet opp teksten, jeg var visst havnet på engelsk tastatur:)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var et interessant utsagn du kom med.

Karpefiskernes prisnsipper, hvordan tar de hensyn til mine prinsipper?

Eller er det slik at et enkelt individs prinsipper veier tyngre enn ett annet individs prisnipper dersom det ene individets prinsipper er sammenfallende med flertallets prinsipper....

Ja, for det viktigste er sine egne prinsipper , ikke å ta hensyn til andre. Må være fint å kunne tenke sånn.

Jeg skiller, men jeg kan ikke i enhver tråd starte med å repetere alt jeg tidligere har skrevet....

Og ja, små karper smaker bedre enn store karper.

Små laks smaker bedre enn store laks...

Og den beste fisken jeg vet, smaksmessig, er ekte sardiner....

Men jeg sier ikke neitakk til en heftig torsk, kveite, laks, ørret, røye...eller karpe.

Den stakk vel litt og er vel grunn i seg selv at denne diskusjonen faller død, når du ikke klarer å skille lenger med hva du har skrevet og ikke..

"""Karpene av de dimensjoner Remy fanget har noen nyyydelige ryggfileter.....i disse trendtider selges noe som så pent kalles torskeloin...vel...det samme snadderet finnes på slike kjempekarper.

Så de som fanger slike burde kakke karpene i hodet og deretter skjære ut filetene, rulle disse i mel og steke dem på svaaak varme med myyye olje!

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse."

""

Jeg sier til deg som til Remy, jeg kan ikke repetere alt jeg har skrevet før.

Da ville jo enhver persons startinnlegg bli langt som et uår.

Min mening ER at de store karpene kan spises....Det faktum at små karper smaker bedre endrer ikke på det faktum at de store kan spises.

tildigere i denne tråden så ble det nevnt hodet på annen fisk, da var du ute og hentydet om at denne tråden handlet om karper, men nå plutelig henviser du til andre tråder, og andre fiskelslag.

Folk forholder seg vel til denne tråden det er vel ingen som ligger og søker for å se hva du mener om andre ting i andre tråder og lager sine egne meninger oppimot hva du mener om karper ??

jeg forstår ingenting lengre du er jo en verre kverrulant enn meg du

:)

enig med Remy jeg du har dødat tråden selv :D

edit: rettet opp teksten, jeg var visst havnet på engelsk tastatur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var et interessant utsagn du kom med.

Karpefiskernes prisnsipper, hvordan tar de hensyn til mine prinsipper?

Eller er det slik at et enkelt individs prinsipper veier tyngre enn ett annet individs prisnipper dersom det ene individets prinsipper er sammenfallende med flertallets prinsipper....

Det har ikke noe med flertall å gjøre. Poenget er at en karpe kan fiskes mange ganger, men bare spises en gang. Og når den er spist kan den logisk nok ikke fiskes flere ganger heller.

Det ene prinsippet gir kortvarig glede til en person, det andre langvarig til mange. Jeg velger det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for en 25 kg laks, en 5 kg nordmarkaørret, en torsk på 70 kg, ei kveite i flerehundrekilosklassen....

Alle gigantene ""unike"".....det har bare blitt sånn at store karper er ""anderledes""...

Gullfisk som vi har i boller som barn (og noen som voksne) er jo karper...kan det være fra dette at karpene skal værnes som om de var gull?

Det har ikke noe med flertall å gjøre. Poenget er at en karpe kan fiskes mange ganger, men bare spises en gang. Og når den er spist kan den logisk nok ikke fiskes flere ganger heller.

Det ene prinsippet gir kortvarig glede til en person, det andre langvarig til mange. Jeg velger det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.