Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe til middag.


rug
 Share

Recommended Posts

Det stemmer at man kan spore karpeutsettinger tilbake til 1600 tallet. men, det er ikke dermed sagt at det er den samme slekten det fiskes på i dag.

I de aller fleste vann fra den tid har karpa vært utdødd i noen hundre år allerede.

Se f.eks på Semsvann i Asker. For 100 år siden var det en fin bestand av karpe her, etter 1970 er alle spor etter fiken borte.

Det samme med noen vann i Tønsberg, mye karper fra krigens dager og opp til tildlig 80-tall, i dag er bestanden borte vekk.

Skal man ha karpe i Norge (mer enn 5 vann) må hjelpsomme menskehender ta tak i problemet.

Med andre kan en legge press på OFA til å drive Karpeutsetting slik at den kan fiskes mer på? Er jo uansett ikke spesiellt imponert over at fiskekortet mitt tilsynelatende finansierer kun ørettregime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg sliter litt med å forstå er hvorfor det skal være så prinsippielt viktig å ødelegge for andre. Dette landet bugner av flott matfisk.... ørret, harr, sik, smågjedde, røye og laks i ferskvann... torsk, sei, lyr, hvitting, hyse, makrell, horngjel sjøørret i saltvann (nevner bare noen få av de vanlige her...)

Hvorfor skal man da drepe og spise disse store karpene som er til så stor glede for noen? Plager det virkelig folk at noen gleder seg over å fiske og sette ut disse fiskene? Er det slik vi sportsfiskere skal bli, at vi skal ødelegge for hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ikkje heilt. :) I følgje Fishbase ( www.fishbase.org ) er

maks rapportert alder 20 år. Elles meir fakta på Fishbase.

Det stemmer nok heller ikke helt. Har selv fått bekreftet en karpe som hadde en alder av minium 40 år.

At 170 år er helt eksepsjonelt, ja. Men, i dammer i Østen har vi flere ganger kommet borti karper som kan bevises å ha levd tett opp mot 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være slik at de som fisker karpe, men har samme holdning som meg, skal få ødelagt sitt fiske?

Innfør baglimit....1 karpe pr fisker hvert 10 år......

Ellers, fiskere ødelegger for hverandre...

Favorittfiskestedet mitt er blitt overbefolket.....etter å ha hatt det alene her i Oslo i 5 år var det ifjor rene folkeansamlingen der..

Jeg tror ikke det hadde hjulpet om jeg gikk bort og fortalte at jeg hadde "førsteretten" her da jeg hadde visst om stedet i 5 år før dem...

Det jeg sliter litt med å forstå er hvorfor det skal være så prinsippielt viktig å ødelegge for andre. Dette landet bugner av flott matfisk.... ørret, harr, sik, smågjedde, røye og laks i ferskvann... torsk, sei, lyr, hvitting, hyse, makrell, horngjel sjøørret i saltvann (nevner bare noen få av de vanlige her...)

Hvorfor skal man da drepe og spise disse store karpene som er til så stor glede for noen? Plager det virkelig folk at noen gleder seg over å fiske og sette ut disse fiskene? Er det slik vi sportsfiskere skal bli, at vi skal ødelegge for hverandre?

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok heller ikke helt. Har selv fått bekreftet en karpe som hadde en alder av minium 40 år.

At 170 år er helt eksepsjonelt, ja. Men, i dammer i Østen har vi flere ganger kommet borti karper som kan bevises å ha levd tett opp mot 100 år.

Verdens eldste Koi, Hanako fra Japan, skal vissnok ha levd i 226 år. Synes det er litt tvilsomt, men det ble da bekreftet av en professor i landbruk ved et eller annet universitet ved å telle vekstringene på skjella. Hvis det stemmer er det da utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

rug: Innimellom er det bedre å holde kjeft og bli tatt for en idiot enn å åpne kjeften å fjerne all tvil.

Hva du får ut av å provosere veit jeg ikke,men jeg anbefaler deg å oppsøke lege hvis lysten på å fortsetter.

Da ligger du på grensa til å bikke over til å få diagnosen sosial uintligent. Og det må jo være noe dritt å utvikle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ikkje heilt. :) I følgje Fishbase ( www.fishbase.org ) er

maks rapportert alder 20 år. Elles meir fakta på Fishbase.

Fisken på 170 var Koi fra Japan - men Koi er karpe. De eldste fisken er de som vokser tregt og selv i Norge har jo fisk beviselig levd 40-60 år. Maksstørrelsen på karpa nås derimot rundt 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Min fiskeglede er ikke av kvantitativ art..

Jeg trenger ikke fiske ufattelige mange timer for å bli tilfreds...

Så hvis jeg fikk en karpe og bestanden ikke tålte større uttak enn det så ville jeg ikke fisket flere karper før bestanden atter tålte det.

Er det mulig da!!?? Ødelagt sitt fiske? At du ødelegger for deg selv er vel hvertfall opplagt, om de er karpefiske du vil drive med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken på 170 var Koi fra Japan - men Koi er karpe. De eldste fisken er de som vokser tregt og selv i Norge har jo fisk beviselig levd 40-60 år. Maksstørrelsen på karpa nås derimot rundt 20 år.

Den fisken var vel den nest eldste i dammen med Hanako, var vel en fire-fem til der over 100 år.

For øvrig kan også haiene våre bli riktig gamle, både håkjerring og pigghå kan vel komme opp mot 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være slik at de som fisker karpe, men har samme holdning som meg, skal få ødelagt sitt fiske?

Dette svarer seg jo selv.... med din holdning blir karpefisket ødelagt fordi bestanden er som den er.

Din holdning og karpefiske (i Norge) er selvødleggende.

Dersom du har lyst til å fiske karpe for å spise det anbefaler jeg varmt en tur ut av Norge til et land hvor bestanden tåler det, og menneskene praktiserer det.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer fantomet sklienden og tar personen, ikke ballen...

Jeg vet ikke hva som er karakteristikken på sosialt uintelligent, men jeg vil tro at debattprogrammer på tv ville vært kjedelige hvis debattantene satt og fortalte hverandre hvor stygge de var, hvor teite de var osv osv heller enn å diskutere sak.....

rug: Innimellom er det bedre å holde kjeft og bli tatt for en idiot enn å åpne kjeften å fjerne all tvil.

Hva du får ut av å provosere veit jeg ikke,men jeg anbefaler deg å oppsøke lege hvis lysten på å fortsetter.

Da ligger du på grensa til å bikke over til å få diagnosen sosial uintligent. Og det må jo være noe dritt å utvikle :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym;

Jeg har sagt det mange ganger i denne tråden...hvis en bestand ikke tåler fiskes på så er det min oppfatning at den ikke skal fiskes på. Moralsk finner jeg C&R-fiske 100% forkastelig.

Skal min moralske oppfatning dømmes anderledes enn C&R-fiskerne`s moralske oppfatning?

Og skal jeg la være å fiske en stor karpe og drepe den fordi C&R-fiskerne finner dette forkastelig?

I så fall så vil C&R-fiskernes subjektive oppfatning ødelegge mitt fiske...er det rett?

Det er pokke så mange paradokser en møter i livet....

Uansett, jeg sier ikke noe til en C&R-fisker hvis jeg ser han....og jeg forventer det samme av en C&R-fisker når han ser meg. Jeg setter IKKE ut en stor fisk fordi en C&R-fisker mener at jeg bør dele den store fisken med andre.

Dette svarer seg jo selv.... med din holdning blir karpefisket ødelagt fordi bestanden er som den er.

Din holdning og karpefiske (i Norge) er selvødleggende.

Dersom du har lyst til å fiske karpe for å spise det anbefaler jeg varmt en tur ut av Norge til et land hvor bestanden tåler det, og menneskene praktiserer det.

:rolleyes:

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er karakteristikken på sosialt uintelligent, men jeg vil tro at debattprogrammer på tv ville vært kjedelige hvis debattantene satt og fortalte hverandre hvor stygge de var, hvor teite de var osv osv heller enn å diskutere sak.....

njaaa, er ikke sikker på at alle er enig med deg her heller :rolleyes:

Trym;

Jeg har sagt det mange ganger i denne tråden...hvis en bestand ikke tåler fiskes på så er det min oppfatning at den ikke skal fiskes på. Moralsk finner jeg C&R-fiske 100% forkastelig.

Skal min moralske oppfatning dømmes anderledes enn C&R-fiskerne`s moralske oppfatning?

I og med at det ikke finnes karpebestander i Norge som tåler beskattning kan vel denne tråden legges død.

Du sier jo da at du aldri vil fiske karpe i Norge (og gudskjelov for det, puh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovejan;

Er meninger som strider mot dine meninger for deg å oppfatte som en provokasjon?

Ufattelig hvor tålmodige moderatorene er i dag, hadde disse postene ligget i en annen tråd som omhandlet f.eks gjedde, så tror jeg at tråden hadde vært låst for lenge siden grunnet provokasjon og ordbruk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.... det er flere egne tråder som omhandler C&R på gjedde ovejan... Og dette ble en egen om karpe bestanden i Norge (selvom den var kamuflert som oppskrift på mat.)

Vi er her og følger med på overtramp, samtidig som vi holder en viss takhøyde fra begge sider av debatten.

Moderering har forekommet pr PM i denne tråden. :rolleyes:

RUG : "Og skal jeg la være å fiske en stor karpe og drepe den fordi C&R-fiskerne finner dette forkastelig?"

Nei... du skal la være å fiske etter karpe i Norge fordi bestanden ikke tåler uttak. Det har ingenting med dine følelser rundt hva som er forkastelig å gjøre.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovejan;

Er meninger som strider mot dine meninger for deg å oppfatte som en provokasjon?

jeg trakk en sammenligning mot lignende tråder som omhandlet gjedde, og skrev ingenting om at dette var MIN mening :rolleyes:

Er ikke i form til å bli kalt nazi eller stalin idag ;)

slapp av Karl Inge ser ut som det er jeg som får "kjør" nå :D

Neida.... det er flere egne tråder som omhandler C&R på gjedde ovejan... Og dette ble en egen om karpe bestanden i Norge (selvom den var kamuflert som oppskrift på mat.)

Vi er her og følger med på overtramp, samtidig som vi holder en viss takhøyde fra begge sider av debatten.

Moderering har forekommet pr PM i denne tråden. :D

RUG : "Og skal jeg la være å fiske en stor karpe og drepe den fordi C&R-fiskerne finner dette forkastelig?"

Nei... du skal la være å fiske etter karpe i Norge fordi bestanden ikke tåler uttak. Det har ingenting med dine følelser rundt hva som er forkastelig å gjøre.

:)

Jeg skrev tror, og vil ikke legge meg oppi moderatorenes jobb på noen måte. Dere gjør forøvrig en kjempejobb etter min mening.

Jeg burde jo holdt kjeft, men av og til så må man bare :)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug: Med tanke på hvor mange timer disse gutta legger ned pr karpe,synes jeg at tråden kan avsluttes her.

Jeg kan få en polakk til å ta med ei karpe til deg.Jeg skal spandere på deg,bare send en pm. i polen er som sagt karpa julemiddag. De få vakre karpene vi har her i Norge er verdt mange tusen kroner pr stk. For en meitefisker forsvinner tusenlappene fort når det gjelder fiskeutstyr.Så verdien på disse vakre fiskene i form av fiske opplevelse bør du la de få svømme i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.