Mr Big fish :) Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 (edited) Ja, takk. Fiskegryte til ca 4 personer. ca 600-800 g. hvit fisk. (torsk, lange, brosme osv.) 1-2 gulrøtter, kuttes i staver. 1-2 rødløk, kuttes i båter. 1 purre, kuttes i biter. 1-2 fedd hvitløk, finhakkes. 1 rød chili, finhakkes. 1-2 boks hakkede hermetiske tomater. 2-3 ss. rømme 2-3 ss. fløte Surr gulrøtter, rødløk, purre og hvitløk i nøytral olje. Tilsett chili og hermetiske tomater. Krydre med sitronpepper og salt. La dette surre litt i gryta. Legg fiskebitene i gryta og la trekke ca 10-15 minutter. Bland rømme og fløte. Det kan vendes forsiktig i gyta når den er ferdig, eller det kan serveres ved siden av. Bon apetite. Edited May 13, 2008 by Mr Big fish :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 (edited) Takk skal du ha, Lasse, Bare må sette sammen en liten liste her - hovedsaklig arter jeg selv har fisket. Ferskvannsarter: Ørret - godt Røye - vanvittig godt Harr - super! Varmrøkt harr er blant favorittene Abbor - godt Bekkerøye - godt Sik - vanvittig god varmrøkt Gjørs - knall! Ål - varmrøkt er den god Saltvannsarter: Torsk - kokt torsk er en klassiker Sei - seibiff med løk - jummy! Steinbit - ai ai ai! Vanvittig godt! Sjøørret - godt Hyse - ok? Hvitting - snadder Breiflabb - veldig bra Lyr - ok Kveite - min desiderte favoritt! Sandflyndre - ok Rødspette - godt, men ikke best Lange - ok Skrubbe - nja Makrell - sommermat nummer en - røkt og stekt makrell Lomre - skalldyrsmak som virkelig frister ganen Brosme - knall! Laks - godt Edited May 13, 2008 by LasseB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big fish :) Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 (edited) Takk skal du ha, Lasse, Værsegod Lasse Terningkast ønskes Kansje trådstarter også vill prøve ? Edited May 13, 2008 by Mr Big fish :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nisse Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 Karpefisker er jo nevnt, og jeg har faktisk spist gullbust. Heller ingen stor opplevelse som frister til gjenntakelse, men som stekt var den ikke så ille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidsen Posted May 13, 2008 Author Report Share Posted May 13, 2008 Værsegod Lasse Terningkast ønskes Kansje trådstarter også vill prøve ? Slett ikke umulig! Sjømat med chilli og hvitløk er aldri feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogtroll2 Posted May 26, 2008 Report Share Posted May 26, 2008 (edited) Blei litt nysgjerrig på hvor mange jeg egentlig har fortært. Hvis jeg husker riktig skal lista se slik ut: Ferskvann: - Abbor - Bekkerøye - Canadarøye - Gjedde - Gjørs - Harr - Karuss - Lake - Laks - Røye - Sik - Ørret - Ål - Mort - Regnbueørret - Sørv - Suter Det skulle bli 17 arter. Saltvann: - Ansjos - Berggylte - Bergnebb - Blåkjeft - Blåkveite - Blåstål/Rødnebb - Breiflabb - Brisling - Brosme - Brungylte - Flekksteinbit - Glassvar - Gressgylte - Grønngylte - Gråsteinbit - Havabbor - Havmus - Horngjel - Hvitting - Hyse - Hågjel - Isgalt - Kloskate - Knurr - Kolmule - Kveite - Lange - Lomre - Lusuer - Lyr - Lysing - Makrell - Mulle - Pigghå - Piggskate - Piggvar - Rognkjeks (og -kall) - Rødknurr - Rødspette - Sandflyndre - Sei - Sild - Skolest - Skrubbe - Slettvar - Smørfisk - Smørflyndre - Småflekket rødhai - Svarthå - Sypike - Taggmakrell - Tangsprell - Torsk - Tunfisk - Tunge - Tykkleppet multe - Uer - Vanlig ulke - Vassild Jøss, det var da faktisk 59. En del rariteter er spist i suppe, og noen på restaurant. Jeg har altså ikke fanga alle artene sjøl... Edited May 26, 2008 by Skogtroll2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikR Posted May 26, 2008 Report Share Posted May 26, 2008 Av alle fiskane eg har smakt, må eg sei at bekkerøya er det beste... Steiker den i å ikkje alt for sterk varme i mjølblanding. Eter den gjerne i lefse..Fantastisk.. Fekk ein aure på ca 800 gram her om dagen. La den i salt og sukker over natta og steikte den i smør morgene etter.. De n var fin og raud i kjøtet, smakte ikkje vondt for å sei det slik.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullfrog Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Mangler litt på denne artslista enda, men noen har det da blitt Saltvann: Torsk Sei Lyr Hyse Hvitting Uer Blåkjeft Lusuer Lange Brosme Knurr Skrubbe Sandflyndre Breiflabb Steinbit Blåstål Kveite Pigghå Hågjel Horngjel Sild Makrell Ferskvann Ørret Laks Røye Gjedde Mort Lake =28 arter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FishingBUDDY Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Fisk er ikke det beste eg vet om så listen min er ikke noe særlig å skryte av. Sei Torsk Lyr Ørret Sjøørret Laks Rødspette Sandflyndre Makrell Utenom dette spiser eg med glede tunfisk og makrell i tomatsaus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunker Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Lista mi ser vel ca. slik ut av det jeg kan huske hvordan smakte, også med kommentarer på noen: Ferskvann (her har jeg mange muligheter utover) Ørret Laks Lake Ellers har jeg som mål å teste matlaging på et noe karpefisk i løpet av sommeren. Mort, Stam, Vederbuk eller Brasme står høyt på lista, men må finne noen passende farvann og tid til overs. Saltvann: Torsk Sei Lyr Berggylte (mye lettere å filetere enn mange tror, men gir også utrolig god kraft) Hvitting (blandt det aller beste) Lange (husk salt) Grønngylt Steinbit (joda, ikke oppskrytt, the real deal) Uer Makrell Horngjell Sild Flatfisk (ingen over ingen ved siden): Sandflyndre Skrubbe Rødspette Tunge (aiaiai, det var digg) Gapeflyndre Lomre Knurr Rødknurr (knurr er langt bedre så spis den i steden;)) Fried little fish: Svartkutling (vann) Bergnebb (bein) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Ellers har jeg som mål å teste matlaging på et noe karpefisk i løpet av sommeren. Mort, Stam, Vederbuk eller Brasme står høyt på lista, men må finne noen passende farvann og tid til overs. Ville prøvd tidligst mulig på våren, eller i vann som ikke gir så mye gjørmesmak. Har hatt to runder med mort sålangt i våres, ikke noe å si på smaken. Ingen spesiell oppskrift heller, skrape av skjella, salt og smør, rett på steikepanna. Godt som bare det ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cerwinzki Posted June 23, 2008 Report Share Posted June 23, 2008 Brosme = nam nam den beste torskefisken jeg har spist hittil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts