Gå til innhold
Fiskersiden

De dummeste kommentarene fra forbipasserende...


Gjest Frisch
 Share

Recommended Posts

Kul tråd dette her!

Det går vel sjeldent en tur uten at man får slengt dumme kommentarer etter seg, men jeg får ta med et par av favorittene.

Jeg og en annen artsfisker fisket etter ålekvabbe i en ganske folksom mikro-havn, og klokken var vel rundt ett da en tydelig forbanna dame kom i full fart bort til oss.

Gretten dame: "Vi vet hva dere driver med!" (trudde vel at vi var ute å sanka hummer)

Der vi står med hendene fulle av stenger og fiskeutstyr prøver vi å gjøre det klart at vi er ute å fisker, men neida.. Når dama nærmest roper ut: "Ja, men hvor er alle teinene og garna da", imens hun åpenbart trudde at hu hadde "ferska oss", da måtte jeg flire litt.

Episoden som har skapt mest latter i etterkant må være da vi var ute og fisket karpe, med baitrunnere og nappvarslere lina opp på rekke langs en populær tursti. En lokal kjendis som vi tidligere har småkrangla mye med kommer bortom oss, akkurat i det det runner på den ene stanga.

"Nå har gjedda tatt sluken!" Skriker han ut i glede.

Vi prøver å forklare at nei, dette er nok en karpe som har tatt agnet, og dette ser ut til å hisse karen opp kraftig. "Dere spiser gjedda, jævla idioter!", skriker han opp i tryne på oss før han tar seg en nye runde rundt dammen.

Karen fortsatte gjentatte ganger med å fortelle oss at jo, vi fiska gjedde, og den skulle vi spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd kostet frem fra arkivet dette her :-)

Kan bidra med ett par fra i år.

Hadde vadet ut i en mikrovik i mørket da jeg plutselig blir flombelyst. Og ser en bil med flere 1000 metere i fronten står og peker rett på meg. Minuttene gikk og bilen bare sto der med lys på. Så jeg fyrte hodelykten på max "har meget kraftig lykt" og fokuserte strålen rett inn vinduet tilbake. Ut spretter en autoritær person med reflekser på drakten og ber meg komme bort umiddelbart. Så jeg ruslet bort med hodelykten rett i trynet på han, og han ber meg skru av.....Noe jeg gjorde etter og ha sørget for jeg hadde blendet han godt og lenge. Er lyset plagsomt herr politimann sier jeg? Da buldret han ut, hva driver du med du? Jeg står med en fiskestang , uti sjøen inni en vik sier jeg, du som har politiskole, du klarer dette her... da flirte han litt og sier, det er jo ikke noe til fisk innpå her. Selv pleide han og sette garn litt lengre der borte. Men der er jo ett elveutløp sier jeg , sitter politimannen garn ut i en fredet sone? Da kjørte han.

En annen episode var att jeg fant en grei kai og stå på og fiske surf litt uti distriktet, ikke ett menneske eller hus og se på lang avstand. Rigget til 2 stenger i podden og gjorde meg klar for kast, da en liten gutt kom løpende ut fra skogen som lå tett ved, etterfulgt av en liten jente, en dum bikkje, 2 foreldre og sikkert en venn av ett slag. Ungene pepret meg med spørsmål, det gjorde og far selv som hadde fisket litt, med sluk, en gang, for lenge siden. Så kom far til poenget og lurte på hva jeg fisket etter, lurte og prøve etter piggskate sier jeg. Da lo han godt, en sånn som drepte steve irwin altså, konen flirte usikkert. lykke til med og fiske etter det! så gikk de....bikkjen svinset rundt og holdt på og velte podden i prosessen, stakk skallen inn i posen med sur makrell og vekk var de. Takk og lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne er bare morsom: For et par år siden var jeg langt utpå isen på Eidangefjorden. Jeg hadde våget meg utpå isen, som ikke var spesielt tykk, men med pigger og flytedress selvfølgelig. Etter en stund kommer et ektepar med noen aktive unger gående ut til meg. Mannen forklarte at de måtte høre om isen var trygg. Jeg sa at jeg absolutt ikke ville gått utpå uten flyt eller pigger. Kona og ungene ble sendt tilbake over isen, mens han selv tok turen de siste hundre meterne til andre siden.

Som microfiske har det jo vært utallige gullkorn, men her kan det jo av og til settes spørsmålstegn om det er fisker eller forbipasserende som har hue lengst under vannet. mange som har sett på centimeterfiskene i bøtta, og lurt på om det er god middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit utdrag frå eit innlegg på bloggen, om då vi fekk besøk av politiet under nattleg bryggemeite i Stavanger, etter ringbuk og rognkjeks:

Nokon ringbuk fann vi aldri, men eg spotta tidleg ein liten rognkjeks. Gleda var stor då den såg ut til å interessere seg for agnet, og sette kurs mot kroken. Gleda vart diverre kortvarig, for den vesle ballen vart teken av straumen når han forlot den trygge tarepalmen sin, og vekk var den. Eg lot meg ikkje stoppe av dette, og lyste meg kvilelaust vidare bort etter bryggene. Den neste golfballen eg fann, var totalt uinteressert, der eg låg på magen og stønna med nasen utfor kanten. Nokon som ikkje var uinteressert, var to uniformerte karar som sto og lyste på meg. Eg røyste meg, gjekk mot lyset, og høyrer då på klassisk Stavanger-dialekt: "Var det det der som skulle ver eit våpen?". Det vist seg altså at sjølvaste onkel blå hadde fått telefon om menn som gjekk og snoka med lommelykter i havna, og som bar på det som kunne være våpen. Det måtte jo skje før eller seinare, det er sikkert mykje tullingar som lyser rundt her nattestid etterkvart. Etter ei kort forklaring på at vi fiska etter rognkjeks, at vi dreiv med artsfiske osv. vart dei veldig interesserte. Spesielt det at vi deltok i NM i sportsfiske var veldig stas, og vi vart deretter behandla som andre idrettsheltar. Når Adrian kom med ein rognkjeks på 32 gram, vart dei blide som lerker, og eg kunne til og med vitse litt om hasjvekta vi brukte til å vege den. Alle var samde om at dette var ein gild sportsleg aktivitet, og vi ynskte kvarandre ein fin kveld vidare, før dei tok laust på nye oppdrag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det jeg er i ferd med å håve mitt livs karpe (10+) står det ei kjerring oppe på stien og kauker "det er ikke lov å drepe endene". Litt høy på adrenalin klarte jeg ikke å være diplomatisk og måtte fortelle henne hvor David kjøpte ølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle på gjeddemeite i ett av de lokale vanna.Akkurat denne kvelden var det løp der oppe,så jeg rullet meg en røyk og ventet til hordene med løpere hadde passert før jeg satte i gang med rigginga av stenger. I det jeg skulle ta de siste trekka av røken kommer det en gammel krok bort til meg å sier. "Nå må du stumpe røken for nå kommer snart guttene springende "..... Husker jeg ble helt satt ut når jeg skjønte han mente alvor.

Dette var før røkeloven og greier. Mye gale folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat noen kommentar, men jeg hadde en morsom hendelse i fjor sommer. Jeg satt under en brygge og fisket tangkvabber da jeg hørte noen som gikk på bryggen over meg, etterfulgt av mange små, raske skritt. Jeg stakk hodet opp fra et hull i bryggen og rett ved siden av hullet jeg tittet opp fra stod en 2-3 år gammel jente. Jeg sa "hei", og den stakkers ungen ble så forskrekket at hun holdt på å gå rett i sjøen. Heldigvis holdt hun seg på land, men løp skrikende tilbake til mor :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarene under microfiske er for mange og sære at man blir satt ut av og til :P har en senest fra lørdag der Sebastian, jeg og 2 bergensere kom med full lysstyrke på lyktene og en haug av utstyr mellom noen hus og ned på ei brygge som ligger rett nedenfor verandaer midt i Stavanger. Idet lysene våre skal til å nå vannet lyser vi på de dyre båtene foran oss. Så kommer en ganske kvass stemme bak oss fra verandaen bak oss:" ja, no e eg spente. " :P ros seg når jeg fortalte om hårvarfiske.

Ellers hørte jeg plutselig bak meg klokken 1 på natten i en seilbåthavn i Stavanger. : " er det din båt?" Nei svarer jeg på refleks. Så hører jeg Bak meg, tydelig inn i en walki, " patrulje ( ett eller annet) etterforsker mulig innbrudd i båt på grasholmen, går inn i båten nå". Der sto onkel blå og båten rett ved siden av meg hadde kallasjet halvveis åpent og slengt opp på siden. De konkluderte med at eieren hadde glemt å lokke, før de vente oppmerksomheten mot lyset mitt i vannet. Var masse taskekrabber der og begge ble stående og se på disse i ca. 5 min og spørre spørsmål om krabbe, hummer og microfiske før de dro videre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker spesielt en gang jeg satt og fisket dasspapir og vederbuk og Nitelva, hvor det kom to hyggelige turgåere forbi og var særdeles fascinert der jeg satt og fisket med to stenger, forbøtte og bankstick.

Helt til de lurte på hvor mye makrell jeg brukte å få der, hvor jeg hyggelig forteller at det ikke finnes i ferskvann.

Da begynte gubben å kverrulere og mente helt bombesikkert at det fantes både torsk, makrell og ørret i Nitelva.

Når jeg minuttet etterpå vippa opp en kilos buk og han begynte å snakke om at det var en flott laks og lurte på hvorfor jeg ikke skulle spise den gav jeg opp...

Vel jeg bor jo på Røa like ved Makrellbekken. Prøvde en gang harpa der men den satt seg bare fast så jeg gav opp. Når vannstanden tar seg litt opp skal jeg prøve å lure den med meite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.