Gå til innhold
Fiskersiden

De dummeste kommentarene fra forbipasserende...


Gjest Frisch
 Share

Recommended Posts

Lista over artige kommentarer på bredden er tilnærmet uendelig, og mange er av en slik art at man burde HØRT kommentarene. Dialekt og tonefall har mye å si..! Men et par klassikere kan man jo forsøke seg på:

En gang Rolf (Berge) meitet suter på Sørlandet ved utløpet av en liten bekk kom en local og spurte: "Har du lov til det der da?". Da Rolf spurte om det ikke var lov å fiske i (Solborg)vannet, svarte mannen: "Jau, men du kan'kje sperre bekken med rusa vet du", med henvisning til keepnettet!

En annen gang kom en local bort til Rolf og meg og begynte og skravle. Vi fortalte vi var ute etter suter, og mannen begynte å legge ut i sju lange og sju breie om hvor fantastisk sportsfisk suter var, og hvor mye han hadde fisket suter. Da Rolf etter en stund fikk en suter utbrøt mannen: "Ka e det slags fisk?"!

Eller en annen gang oppsøkte Rolf og jeg en lokal meiter på Sørlandet som var fullt rigget med 'moderne' meiteutstyr, og vi regnet med at han var ute etter suter. Da vi gikk bort til ham holdt han opp en tohektos abbor, hvorpå han med dårlig skjult stolthet sa "Temmelig bra tryde dette ja". OK, hadde det vært en guttunge så hadde det jo vært helt OK, men dette var en voksen mann!

Ingar og jeg var en gang og inspiserte Gjersrudtjernet med tanke på ei økt. Vi parkerte på plassen under motorveibrua, der hvor det står/stod endel brakker/anleggsutstyr. Da kom det en mildt sagt paranoid gubbe som forsøkte å jage oss bort, og som tydeligvis trodde vi var tyver. da vi fortalte vi hadde tenkt å fiske utbrøt han på sin nordlandsdialekt. "Nei, her har det ikke vært fisk på 15 år, dere må dra lenger inn i marka må dere skjønne!". Når i tillegg eieren av butikken ved Gjersrudtjernet også forsøkte å jage oss bort, og truet med å sende bikkjene sine på oss, fikk vi på en måte nok. Det er tydelig at de har/hadde mye problemer med kriminelle ved Gjersrudtjernet. Dette gjør det vel delvis lite attraktivt å parkere bilen/fiske der, men hvis jeg hadde blitt så plaget som de lokale tydeligvis var, ja da hadde jeg flyttet for lenge siden.... Det er vel unødvendig å fortelle at Ingar og jeg aldri har vurdert å fiske i Gjersrudtjernet etter dette....

Til slutt selve klassikeren, som jeg dessverre aldri fikk oppleve personlig. Ingar og Inge Solberg satt ute på Bogstadvannet en forblåst januardag i tett snødrev, da det kom en 'nøtter' strenende bort til dem, og utbrøt "Fått no'?" med en snert som smellet fra en champagnekork! Hvorpå han uten videre kommentar snudde og vendte tilbake dit han kom fra flere hundre meter unna.... Er det rart Ingar og Inge fant seg selv kravlende rundt på isen i krampelatter, og er det rart vi i Stimen har 'adoptert' dette uttrykket som 'stammeropet' vårt!?

Rune J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes idiot-kommentaren over alle overfor meitere er og blir:

"Alt biter jo på stingsilda da!"

Har fått høre den mange ganger, til og med i Drammenselva...

Under duppmeite med hel agnfisk både etter torsk og gjedde har jeg fått seriøse spørsmål av typen:

"Jøss, hvorfor er den krøka i ryggen?"

om den _døde_ agnfisken de tror jeg har "fått".

Ellers så er det helt utrolig hvor høyt "lekfolk" kan tippe vekta på en 2-3 kgs gjedde, som oftest tipper de den til mellom 5 og 9 kg. Bare å smile og legge på et par kilo da? [ :D ]

Ellers så er det jo alltid noen som ikke helt forstår poenget med fluekasting, fiska etter abbor med åleimitasjon på 15 cm og med hurtigsynkende klump i nederste delen av Drammenselva, og får spørsmålet:

"Får du laksen til å hoppe etter flua di da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Ingar og jeg var en gang og inspiserte Gjersrudtjernet med tanke på ei økt. Vi parkerte på plassen under motorveibrua, der hvor det står/stod endel brakker/anleggsutstyr. Da kom det en mildt sagt paranoid gubbe som forsøkte å jage oss bort, og som tydeligvis trodde vi var tyver. da vi fortalte vi hadde tenkt å fiske utbrøt han på sin nordlandsdialekt. "Nei, her har det ikke vært fisk på 15 år, dere må dra lenger inn i marka må dere skjønne!". Når i tillegg eieren av butikken ved Gjersrudtjernet også forsøkte å jage oss bort, og truet med å sende bikkjene sine på oss, fikk vi på en måte nok. Det er tydelig at de har/hadde mye problemer med kriminelle ved Gjersrudtjernet. Dette gjør det vel delvis lite attraktivt å parkere bilen/fiske der, men hvis jeg hadde blitt så plaget som de lokale tydeligvis var, ja da hadde jeg flyttet for lenge siden.... Det er vel unødvendig å fortelle at Ingar og jeg aldri har vurdert å fiske i Gjersrudtjernet etter dette....

Haha....vet at de som driver den lille butikken er noen skikkelig grinebitere. De nekter folk å parkere der hvis de skal fiske i vannet....Men noen god grunn for å nekte har de aldri! Et tips hvis du skal fiske der er å parkere på kebabsjappa. Her er de som regel hyggelige og lar deg stå i mange timer! I tillegg er nå all byggeaktivitet under motorveibrua borte....men spørs hvor gunstig det er å parkere der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Eller klassikeren under toppknyttfiske:

Hvorfor har du så lang stang?

Når jeg får slike hjernedøde spørsmål pleier jeg å svare: "Fordi det er fett! Og slike flekker fjernes ikke av vanlige vaskemidler. Da trenger du Omu Ultra!"

Ellers har jo Grutle sin avvæpnende kommentar: " Det är lunch nu!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fiske i Fosstjern, Langhus:

Fremmed: "Er det noe fisk her a?"

Jeg: Nei, jeg bare tester utstyret.

Fremmed: "Å ja! Jeg skjønte ikke hvorfor du fisket her skjønner du!"

En annen gang ved Fosstjern, Langhus?

Fremmed: "Hva er det du fisker for no a?"

Jeg: "Gjedde"

Fremmed: "Visste du at det kryr av regnbue-ørret i bekken der borte?"

Det er aldri registrert regnbue-ørret i komunen. Og jeg tror ikke det finnes naturlig i nærheten av Langhus i flere mils omkrets. Har hørt om rykter fra Langen, men uansett. I Fosselva på Langhus? Ha ha, jeg må le. Det er den brune elva borte ved Vevelstad Stasjon. Fisket mye der da jeg var yngre. Fått masse mort, abbor, og flere brasmer tett over kiloen[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Jeg synes hundeeierene kan være særdeles hjernedøde jeg, som lar hundene springe fritt rundt på isen og velte stativer, tråkke oppi krokesker og snuse på borret som jeg tilfeldigvis har glemt å feste i isen.[ :D ] Det verste er, at samme hvor mye jeg sier at de bør holde møkkadyret unna meg, så lar de doggie fortsatt springe rundt og leke bajass![ :D !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på kaien i Ørsta og det kom en mann i 40 årene og sønnen hans. Jeg og kompisen hadde stått der i over 1 time og han kom og sa: "ha dere vekk, dette pleier å være vår plass. Vi var her først!"

Jeg ble nok en gang temmelig irritert og det endte med en krangel med mannen. Til slutt gadd vi ikke å krangle mer og vi lot fyren få plassen. Angrer sterkt på det. Legger til at han ikke klarte å kaste sluken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var langt oppe på snau fjellet (ca 1200 mho) da en pakistaner pluselig dukket opp og pekte på ørettene jeg hadde fått (ca 300 og 500 gram) "det var noen digre krabber"

litt senere kom det en hel haug med studenter som aldri hadde vært der "du veit at det ikke har vært fisk i detta vannet på 20 år" så svarer jeg "ikke stikk trynet ditt opp i fiskene mine" sto med fjeset ca 10 cm fra mine 10 ørreter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tonn av slike spørsmål, men man må jo huske på at alle kan ikke like mye som oss...

I New Zealand var standar sprøsmålet når man fisket flue i saltvann: "Jøss, får du ørret her?"

Og standar komentaren: "Det finnes ikke ørret i Stillehavet, du må nok til en elv for å få fisk" og flere av de ble servert med max fleks på stanga så lakken spruter og snella ryker, kokko!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye bra her! Du tror det ikke før du ser eller hører det!

Husker også en episode på Steinsfjorden for noen år siden. Rolf fikk på ei pen gjedde på balansepilk, og kjørte den forsiktig pga av den tynne sena. Mens han holdt på kom det en overivrig tilskuer som tråkket oppi den løse sena som flagret i vinden (fisken ble tatt på ordinær pilkestikke), og som med stort engasjement spurte om han skulle hjelpe til, hvorpå vi andre kunne se panikken bre seg i ansiktet til Rolf. Vel, Rolf berget femkilosgjedda han uten at 0.20 sena røk, og klimaks ble nådd når han fikk gjedda opp på isen, da den gode 'hjelperen' nærmest i fistel utbrøt: "Skal jeg mose'n!?"..

Det hører med til historien at vi klarte å stagge villstyringen, og gjedda fikk friheten tilbake...

Husker også en gang jeg fisket karpe i Danmark hvor Rolf og jeg ble tilbudt både hasj og morgenbrød før kl.10 om morgenen. Danskene forsto ikke hvorfor vi lo slik av tilbudet om morgenbrød...

(for de uinnvidde er morgenbrød på dansk en halvsøt kake som er svært populær der nede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal jeg mose'n!?" LOL....

/frode

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Utrolig mye bra her! Du tror det ikke før du ser eller hører det!

Husker også en episode på Steinsfjorden for noen år siden. Rolf fikk på ei pen gjedde på balansepilk, og kjørte den forsiktig pga av den tynne sena. Mens han holdt på kom det en overivrig tilskuer som tråkket oppi den løse sena som flagret i vinden (fisken ble tatt på ordinær pilkestikke), og som med stort engasjement spurte om han skulle hjelpe til, hvorpå vi andre kunne se panikken bre seg i ansiktet til Rolf. Vel, Rolf berget femkilosgjedda han uten at 0.20 sena røk, og klimaks ble nådd når han fikk gjedda opp på isen, da den gode 'hjelperen' nærmest i fistel utbrøt: "Skal jeg mose'n!?"..

Det hører med til historien at vi klarte å stagge villstyringen, og gjedda fikk friheten tilbake...

Husker også en gang jeg fisket karpe i Danmark hvor Rolf og jeg ble tilbudt både hasj og morgenbrød før kl.10 om morgenen. Danskene forsto ikke hvorfor vi lo slik av tilbudet om morgenbrød...

(for de uinnvidde er morgenbrød på dansk en halvsøt kake som er svært populær der nede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Når jeg står på Nygårdsbrua (passerer et sted mellom 2000 og 10000 der i løpet av et døgn) og fisker etter grønngylt pleier det å hagle med diverse torskekommentarer, men siden jeg har landet flere 2-3kilos på det lette utstyret pleier jeg som regel bare å si "nei, sier du det du, pussig at jeg aldri har sett dem da"

Ellers synes jeg jo han som spurte hvor mange fisk jeg har fått tilsammen i livet var festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker spesielt en gang jeg satt og fisket dasspapir og vederbuk og Nitelva, hvor det kom to hyggelige turgåere forbi og var særdeles fascinert der jeg satt og fisket med to stenger, forbøtte og bankstick.

Helt til de lurte på hvor mye makrell jeg brukte å få der, hvor jeg hyggelig forteller at det ikke finnes i ferskvann.

Da begynte gubben å kverrulere og mente helt bombesikkert at det fantes både torsk, makrell og ørret i Nitelva.

Når jeg minuttet etterpå vippa opp en kilos buk og han begynte å snakke om at det var en flott laks og lurte på hvorfor jeg ikke skulle spise den gav jeg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eldstemann var 6-7 år gammel, var de på dagstur til et ferskvann ved Sandnes med skolefritidsordningen. Da de kommer frem samler lederen for SFO ungene og sier at de ikke må gå ned til vannet siden det bor en stor farlig steinbit i vannet.

Eldstemann sier "Nei, det gjør det ikke!"

SFO lederen blir sint og sier jo det gjør det hvorpå eldstemann svarer:

"Nei det gjør det ikke. Steinbit lever bare i saltvann og dette er ferskvann."

Ble jo litt stolt da jeg hørte dette fra en annen voksen på SFO, men jeg synes jo SFO-lederen burde fått smekk på pukkelen for å spre løgn, skremselspropaganda og feilinformasjon om norske fiskearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd !!

Det beste jeg kan komme med er og når jeg fisket en god del i Nordmarka : Det var i begynnelsen av min "karriere" som isfisker og som konstruktør - designer- produsent av isfiske redskap . Heldigvis fikk jeg litt satirisk hjelp av min gode venn Dag Kjelsås.

" Fisket i 1 velkjent røyevann i marka, og det var mange fiskere i samme området. Kan hende jeg var rundt om 27 år den gang... Ingen av de lokale heltene hadde fått røye , mens jeg hadde ei berg med nyfangede røye rundt om meg... Så, kom det 1 av de lokalene helter til meg og sa : Det er greit at dere utlendinger kommer hitt og tar jobbene våres , det er også greit at dere kommer hitt og tar jentene våres, men ... Når noen av dere greier å fangene røyene våres ( og ikke vi ) da blir til og meg jeg rasist . 1 sted går grensa !!! Dag stepte senere og fortsatt med det samme ( han lot til å være på den lokale heltens sin side..) I dag er den lokale helten , Dag selvfølgelig også, og meg beste venner den dag i dag :)

1 annet episode , denne gangen saltvann : Kom til 1 plass og for å fiske etter torsk , saltvannsfiske ( da hadde jeg ikke peiling på saltvannsfiske) . Der traff vi også lokal helten og før vi dro ut til fisket . Han så hva vi hadde av redskap og han var tydelig på at DER og med hva vi hadde med oss kom vi aldri til å få fisk !! Sta som jeg er ( konkurransemann også) satt jeg i gang 1 veddemål. Jeg bestemte meg for å fiske med modifisert tannbørste ( og lodd) Han med det som kun virket der, og veddemålet var at han skulle dekke drikk og mat i 1 uke , mens vi var der ( Smøla) Etter 1 dags fiske kom han med noen få torsk. Jeg leverte noen 100 kg ( fanget med tannbørste og lodd) ... Lurer den dag i dag om de fisker med tannbørste den dag i dag og på samme plassen... Han respekterte veddemålet , noe som gjorde turen billigere for meg :)

Moralen i det helle : " Det er ikke vertøyet som er med på å lage 1 god håndverker. Håndverket ligger i forståelse , samt kunnskap i hva man driver med og brenner for"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.