Gå til innhold
Fiskersiden

Velge riktig båt!!


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mente att hengeren kunne ha 1000kg nyttelast. Med 200kg egenvekt på hengeren er dette da 1200kg. Det jeg ville frem til, er att selv med en båt på 100kg på denne hengeren, må man ha en bil som totalt har lov til å trekke 1200kg, pga hengeren er godkjent for dette. Ganske idiotisk lov egentlig, men det er nå engang slik. På samme måte som man ikke har lov til å kjøre en Caravelle med kl. B hvis man setter inn noen seter ekstra.

For de som ikke tror att vi kjørte i denne farten i 4-5m bølger: LÆR DERE Å KJØRE BÅT :)

Min 18 foter har en egenvekt på 650kg, uten motor eller noen ting. Og på bilvekta veier den fort gode 800kg. Så god sjøbåt veier. Stor båt med lav vekt = dårlig sjøbåt!

Jørgen:

Det er ikke for stor båt å dra rundt på med 21 fot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karnicen er også å få som 20 foter, den er da kl.C, men jeg har kjørt den en del og det er ikke stor forskjell i forhold til 22 fotern. Som Robert sier så kommer det en test i Vi Menn båt og AoF i mars av 5 spennende båter. Jeg dro i gang testen for å se hvordan Karnicen greide seg i forhold til de amerikanske "orginalene".

De andre båtene var Boston W 235, Mako 215, SeaPro 205 samt Tropy 2052 alle WA båter. Uten å røpe for mye så har jeg ingen planer om å bytte :) !

Den Karnicen som Robert linka til her, var jo ikke så ulik, utseende messig enn Mako'n (Jeg hjalp til med vasken etter dere og stå ved utspruten til autolensen var ikke lurt...hehe) Men fyf for en båt...

Her er båten til Jürgen trenger ikke henger heller.

Robert Skrev: "Det jeg ville frem til, er att selv med en båt på 100kg på denne hengeren, må man ha en bil som totalt har lov til å trekke 1200kg, pga hengeren er godkjent for dette."

Og du ma ha sertifikat som har lov til å kjøre større henger enn 750kg, SELVOM hengern er tom.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke tror att vi kjørte i denne farten i 4-5m bølger: LÆR DERE Å KJØRE BÅT :)

Hadde du skrevet dønninger hadde jeg ikke sagt et pip men bølger??,...forget it..no way!! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du skrevet dønninger hadde jeg ikke sagt et pip men bølger??,...forget it..no way!! :P

Når vi sier 4-5m så er det fra topp til bånn på de største. Det er mulig jeg har bomma, men sånn jeg har forstått signifikant bølgehøyde er det fra ei tenkt vannflate. Eks. 2m bølehøyde er 2 m opp og 2m ned totalt 4m, i tillegg kan en viss % være 50% høyere. Det skulle tilsi at oppgitt høyde på 2m kan være helt opptil 6m fra topp til bånn. Mulig jeg er på glattisen her, men jeg har aldri vært ute i større sjø. Første dagen blåste det opp fra 2-3 m.sek. til 12-15 i løpet av under et minutt, vi så og hørte fronten før den traff. 2 timer seinere var sjøen j... krapp, eneste gang jeg har opplevd sjø som bryter opp i båten. Stod med 30-40 cm vann opp på leggen, men selvlenser fungerer perfekt så det var ikke mange sekundene før det var tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi sier 4-5m så er det fra topp til bånn på de største. Det er mulig jeg har bomma, men sånn jeg har forstått signifikant bølgehøyde er det fra ei tenkt vannflate. Eks. 2m bølehøyde er 2 m opp og 2m ned totalt 4m, i tillegg kan en viss % være 50% høyere. Det skulle tilsi at oppgitt høyde på 2m kan være helt opptil 6m fra topp til bånn. Mulig jeg er på glattisen her, men jeg har aldri vært ute i større sjø. Første dagen blåste det opp fra 2-3 m.sek. til 12-15 i løpet av under et minutt, vi så og hørte fronten før den traff. 2 timer seinere var sjøen j... krapp, eneste gang jeg har opplevd sjø som bryter opp i båten. Stod med 30-40 cm vann opp på leggen, men selvlenser fungerer perfekt så det var ikke mange sekundene før det var tomt.

Blei det noen fisk på den turen eller ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig for å tru det gitt side den typen båt ikke har noe særlig bæring foran med mindre det er en kombi båt/u-båt....dere hadde kanskje froskemanns utstyr på dere også??

i 4-5 m bølger og NÅ 2m bølger fra siden tviler jeg sterkt på men er frekvensen å betrakte slik at det er dønninger hadde jeg ikke tvilt et sek på tilfellet. og det i en klasse B båt?? ....flau promp det

At dere er gale tviler jeg ikke på :P

For all del....knallfin båt da.

Når vi begynner å snakke om 11-13 m bølger ...da kan vi diskutere

eller prøve å karre seg i havn når det er 28 sek/m

Artig opplevelse

;)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei det noen fisk på den turen eller ? B)

Vel med den sjøen, 1,5-2 kn strøm og 400m til bånn så er vel svaret gitt, men du får vente å se

:P .

vanskelig for å tru det gitt side den typen båt ikke har noe særlig bæring foran med mindre det er en kombi båt/u-båt....dere hadde kanskje froskemanns utstyr på dere også??

i 4-5 m bølger og NÅ 2m bølger fra siden tviler jeg sterkt på men er frekvensen å betrakte slik at det er dønninger hadde jeg ikke tvilt et sek på tilfellet. og det i en klasse B båt?? ....flau promp det

At dere er gale tviler jeg ikke på ;)

For all del....knallfin båt da.

Når vi begynner å snakke om 11-13 m bølger ...da kan vi diskutere

eller prøve å karre seg i havn når det er 28 sek/m

Artig opplevelse

Med den høye baugen på denne båttypen så er det bæringa som er litt av poenget, det tåler MYE sjø før den kommer over.

:D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den bautypen er laget for å bryte sjøen. Blir masse vann inn i båten. Er direkte falig hvis det ikke er pip åpent bak så vannet kommer fort ut"

Do i need say more??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager tegnsettet jeg bruker, men jeg gidder ikke aa betale 10 Euro for en times access med min egen PC naar jeg kan surfe gratis her.

Quicksilver ville jeg ha styrt unna, det har gaat ned minst 2 stk paa Väneren, og baatene er sa simple at de holder paa aa falle fra hverandre foer foerste sjoesetting. Luker, hengsler o.l. er simple, baatene har ogsaa daarlige sjoeegenskaper. Ocqeteau er mye bedre selv om det ogsaa er en enkel baat.

AquaTim er et bra alternativ hvis du oensker en lett og rimelig baat baat. Trollingadventure har 2 stk og er megt godt fornoeyd. Gjoer et soek her saa finner du litt info jeg har skrevet om disse baatene tidligere.

Jeanneau har ogsaa et par litt mindre modeller som du kan dra med bilen din. Jeg har Beneteau Antares 650, men denne vil jeg ikke anbefale til de som ikke har stooor firehjulstrekker. Fullrigget med henger vil den veie godt over 2 tonn. Jeg har Pajero, med mindre bil vil hengeren styre bilen og ikke motsatt.

Har ikke sjekket reglene for maxvekt paa henger paa biler, da jeg kan dra nesten 3 tonn med min, men i foelge forhandleren jeg kjoepte baat og henger fra er den aktuelle vekten paa slepet og ikke tilatt totalvekt som avgjoer hvor stor henger en har lov til aa dra med en bil. Dette var svaret jeg fikk da jeg "mobbet" han med at han ikke hadde lov til aa dra baaten min med bilen han brukte. Han er ogsaa bilforhandler for de 2 mest solgte 4WD merkene i Norge saa han kunne nok ha brukt en annen bil hvis loven hadde krevd det. For foererkortreglene er det max tilatt totalvekt som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"OM BØLGEHØYDER

I varslene for havområdene inngår som regel et varsel om bølgehøyde: den vertikale avstanden mellom bølgetopp og etterfølgende bølgedal.

Signifikant bølgehøyde er middelverdien av den tredjedelen av bølgene som er høyest i en periode på 20 minutter.

Eksempel: Vi har 1000 bølger, der to tredeler av dem er under 4 meter høye. De øvrige 333

(høyeste tredjedel) fordeler seg slik: 1 på 8 meter, 10 på 7 meter, 50 på 6 meter, 100 på 5 meter

og 172 på 4 meter. Signifikant bølgehøyde blir da:

(1x8 + 10x7 + 50x6 + 100x5 + 172x4) : 333 = 4.7 meter.

Maksimal bølgehøyde svarer til den høyeste bølgen man kan vente ved passasje av 1000 bølger. Den kan være 1.5 til 2 ganger høyere enn signifikant bølgehøyde."

Legger inn denne jeg så kan dere blir enige om det er signifikant bølgehøyde dere snakker om eller ikke

:rolleyes:

Hvor var det denne testen foregikk ?

Når det gjelder kalssifiseringen av båter så er det jo en Kategori B båt, og det er ingen tvil om at denne båten tåler mer sjø o.s.v enn de fleste andre båter som i hovedsak er klassifisert i Kategori C.

"B. "UTANFÖR ÖPPEN KUST OCH UTOMSKÄRS": Konstruerade för färder utanför kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 och med en signifikant våghöjd på upp till och med 4 m."

dette betyr ikke at båten er konstruert / beregnet for å cruise i 22 knop i vind / bølger som er i overkant av øvre grensen i klassifiseringen. Om dere hadde galne skippere, feil på målebandet når dere målte bølgene eller hva som er årsaken ? så ikke si at denne båten kan anbefales på det som dere har vært med på <_<

Når det gjelder bølgehøyde tippet dere høyden eller ? hvor fikk dere den ifra ? Det er ikke enkelt å gjette høyden på bølgene, Når jeg er på jobb så sitter jeg daglig og følger med på havet, med værvarsel og bølgehøyder. 4-5 meter bølger er mye det, kan jo nevne at 1 nyttårsdag så hadde vi 8 m bølger (signifikant), men da hadde det blåst 60-70 knop 80 i kastene hele natten. Så jeg tviler på at du klarer å generere 4-5 meter bølger med Stiv kuling, da skal det eventuellt blåse lenge.

Den Karnic'en er helt sikkert en kjempebåt som klarer det meste i forhold til andre, men prøv å moderer dere litt da. Jeg tror dette handler om feiloppfattelsen deres av den bølgehøyden dere har vært ute i. Jeg påstar ikke at Dere lyver, men mener at dere har feilberegnet, misoppfattet vær, vind og bølger litt.

legger ved denne også jeg som omhandler vind.

Når vi sier 4-5m så er det fra topp til bånn på de største.

såg denne først nå, hvis maksimal bølgehøyde er 4-5 meter så snakker vi tenker jeg. Hvis vi sier 5 meter maks ?

"

Maksimal bølgehøyde :Den kan være 1.5 til 2 ganger høyere enn signifikant bølgehøyde."

skal vi enes om at Bølgehøyden kunne ha ligget på mellom 2 og 3 m med maks på 5 ?

(Dette bør være klart i forkant av tester spesiellt hvis det blir referert til det i testen. Hvis det blir antatt slike ting så kan det jo være direkte feil informasjon og villedning.)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller prøve å karre seg i havn når det er 28 sek/m

Artig opplevelse

;)B)

Nå har jeg også kjørt til i skagerak med 32 sek/m med ei 35 fot skøyte, så har nok prøvd å karre meg iland i litt vind også ja. Men dette blir vel tatt som jug det også :)

Ble målt 32 på Langesund fyr og i Lysekil. Vi hadde ikke vindmåler med oss. Men mindre lastebåter ble iallefall borte i bølgene :lol:

Nå skal det sies att vi var ca 20 mil fra fra langesund, når vi var ute med Karnicen. Og når det blåser sør, kommer sjøen raskt, ettersom den har hatt hele skagerak å dra seg opp på.

Om det er annbefalt å kjøre i denne farten med disse båtene er vel en annen ting. Men vi skulle nå prøve ut båtene. Og karnicen imponerte meg STORT!

Uforglemmelig øyeblikk: 22knop på veg inn:

Robert: Ser du noe Morten?

Morten: Nei...Det går nok bra...

Hahaha har ledd mye av den der gitt. Tenkte vel da att dette er for spesielt interreserte. Iallefall når man syns det er artig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke påstå at noen lyver, men alle kan ta feil av begreper o.l. ;) om du har kjørt til Skagerak i Orkan med en 35 fots skøyte, kan godt være det, skikkelig tøffing du :)

det som jeg har reagert på her er bølgehøyden når du kjørte 22 knop med Karnic'en, Stiv kuling (13,9-17,1m/s) og 4-5 m Bølger som i tillegg bygget seg opp raskt.

her ute så har vi i dag hatt gjennomsnittsvind siden i dag morges på 49 knop med kast på 63 knop og vi har en bølgehøyde på 4,6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte formiddagen til en snartur til ToppFritid for å sjekke ut de aktuelle Ocqueteau modellen. I utgangspunktet er det 485 og 575 som er mest interessante. 540 utgår, den liker jeg rett og slett ikke designet på...

Ikka akkurat mindre interessert i Ocqueteau etter dette. Men det som slår meg er hvor "store" selv de minste båtene virker. 575 er jo enorm når man står ved siden av den, mulig den virker litt "mindre" når den kommer på vannet. 485 er også stor nok i massevis for fiske, eneste minuset med den er at den kan bli litt liten for familien. Det er plass nok, men overnatting for 3 kan bli litt trangt tror jeg. Så hvis jeg skal gå for en Ocqueteau blir det enten 485 eller 575, lommeboka avgjør nok tilslutt...

Så er det bare å komme seg videre å sjekke ut andre båttyper, moro dette her gitt:-)

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanneau har ogsaa et par litt mindre modeller som du kan dra med bilen din. Jeg har Beneteau Antares 650, men denne vil jeg ikke anbefale til de som ikke har stooor firehjulstrekker. Fullrigget med henger vil den veie godt over 2 tonn. Jeg har Pajero, med mindre bil vil hengeren styre bilen og ikke motsatt.

Har ikke sjekket reglene for maxvekt paa henger paa biler, da jeg kan dra nesten 3 tonn med min, men i foelge forhandleren jeg kjoepte baat og henger fra er den aktuelle vekten paa slepet og ikke tilatt totalvekt som avgjoer hvor stor henger en har lov til aa dra med en bil. Dette var svaret jeg fikk da jeg "mobbet" han med at han ikke hadde lov til aa dra baaten min med bilen han brukte. Han er ogsaa bilforhandler for de 2 mest solgte 4WD merkene i Norge saa han kunne nok ha brukt en annen bil hvis loven hadde krevd det. For foererkortreglene er det max tilatt totalvekt som gjelder.

Når det gjelder Pajero med 2 tonn slep så vil du vel overstige 3,5 tonn og da er det påkrevd med kl BE.

På klasse B sertifikat så kan du kjøre slep på inntill 100% av bilens egenvekt, men totalvekt på bil og henger kan ikke overstige 3500 kg. Her er det totalvekten som hengeren er godkjent for som gjelder, selv om hengeren er tom.

Det er jo også en selvfølge at bilen er godkjent for å klare slepet, det står jo i vognkortet hvor mye du har lov å trekke.

Det med aktuell vekt stemmer det, hvis bilen er godkjent for tilhenger med totalvekt på 1200 kg så kan du allikevel kjøre med en henger som har totalvekt på 1500 kg, hvis aktuell total vekt ikke overstiger 1200 kg, men det kan du ikke med klasse B da må du ha BE eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke påstå at noen lyver, men alle kan ta feil av begreper o.l. :P om du har kjørt til Skagerak i Orkan med en 35 fots skøyte, kan godt være det, skikkelig tøffing du B)

det som jeg har reagert på her er bølgehøyden når du kjørte 22 knop med Karnic'en, Stiv kuling (13,9-17,1m/s) og 4-5 m Bølger som i tillegg bygget seg opp raskt.

her ute så har vi i dag hatt gjennomsnittsvind siden i dag morges på 49 knop med kast på 63 knop og vi har en bølgehøyde på 4,6 :D

Var vel ikke akkuratt så tøff midtfjords akkuratt. Men det er nå engang sant. Var jo 6 andre med på turen over som kan verifisere dette. Er egntlig uinterresant hva andre måtte tro for min del.

49 knop er vel en 25 sek/m ( med forbehold om regnefeil). Og med en bølgehøyde på 4,6m så har du vel topper på 7-8m? Vi hadde under turen bølger som lå på 4-5m. Ikke alle, med endel av dem var så høye. Både Morten og jeg har vært ute i båt før, og dette er det værste jeg har vært ute i i småbåt. (regner ikke med turen over i skøyte). Er forsåvidt helt uinterresant for trådstarter om noen tror oss eller ikke. Så det er vel bare å legge den diskusjonen død. Vi har ikke finregnet som du, når det gjelder hva man kan tillate seg å si av bølgehøyde, iforhold til frekvensen av bølgehøydene og størrelsen av disse. Men 2-3m høye bølger har jeg iallefall vært ute i ganske mange ganger, og disse var mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry! Jørgen for avsporingen

Du er fullstendig tilgitt :rolleyes:

2 frågor!

Ser at jeg kan spare noen lapper på og montere wallas varmer selv, er det en komplisert afffære å gjøre selv?

Noen her som bruker Lowrance plottere her, evt kombi med ekko og radar. Lurer på noe angående skjermen på disse. Er det vel anvendte penger og heller velge 10.4" fremfor 7"? Litt vanskelig å visualisere str. i praksis, og ser at det er endel rimeligere med 7"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.