Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på storgjedda


Trond
 Share

Recommended Posts

  • Svar 545
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi får tro det løsner nå M@aui, flott ørret. :P

Det så bra ut! Hvor stor er egentlig han kompisen din - du ser jo ut som en liten skolegutt der dere står i båten! :D

Artikkelen ble bra den selv om den ikke ble som jeg trodde i utgangspunktet, var meningen at utstyr og metoder skulle være hovedsaken.

Eilert er vel ca 30 cm lengre enn meg, altså omkring to meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sjakk faller innunder sportssidene er det lite å si på at fiske også gjør det. Teknikk, kunnskap og ikke minst utholdenhet er jo dønn essensielt... Når det er sagt er all sport uten offsideregel som breddeidrett å regne i min bok, men en skal ikke skimse av breddeidretten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å oppsøke dype områder nå i tida før gyting?

Jadda, har tilogmed hatt napp på bottombouncing.

Jeg har foreløpig stort sett fiska med jig/bulldawg, og jeg innbiller meg at de fisker ganske dypt. :P

Ulempen er at det er mye planter selv på dypt vann så det blir mye rensing av kroker, ikke at det nødvendigvis stopper gjedda fra å hugge da. Den 4-5 kilos følgefisken jeg nevnte noen poster opp var nysgjerrig selv om shaden jeg fiska med nesten var borte i alt gresset som hang på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel i Adressa ja! Gratulerer med den :P Sammen med dagens LANSERING av konkurransen (som skulle vært lansert ifjor) håper vi at dette øker interessen for gjeddefiske i Steinkjer og generelt.

Les mer om konkurransen på :

http://www.fossemvatnet.no

Tore S (for styret i Fossem-og Reinsvatnet Grunneierlag)

Reins- og Fossemvatnets Gjeddemorderforening

" Når gjeddene gyter, ta med håv og skyter "

NEITAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reins- og Fossemvatnets Gjeddemorderforening

" Når gjeddene gyter, ta med håv og skyter "

NEITAKK!

NB! Den Facebookgruppen du henviser til er IKKE en offisiell side som er laget av grunneierlaget. Det er derimot denne:

http://www.facebook.com/group.php?gid=102971169737979

Greit å vite - da vi selvfølgelig oppfordrer til fornuftig, lovlig og etisk fiske.

Tore S (grunneierlaget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet dybdekart foreløpig, mulig Suuling vet om det finnes noe, rart om det ikke gjør det ettersom vannene er regulert og det er et kraftverk i Reinsvatnet.

Skal undersøke dette ved anledning, mulig By Brug og eller andre instanser tilknyttet vassdraget eller reguleringen av vassdraget har dette.

Tore S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reins- og Fossemvatnets Gjeddemorderforening

" Når gjeddene gyter, ta med håv og skyter "

NEITAKK!

http://www.fossemvatnet.no/konkurranse2011.htm

Vi oppfordrer til Catch-and-release på gjedde over 5 kg. Likså anbefaler vi veienett/plastpose ved veiing av fisken. Avkrok fisken på mykt underlag eller avkrokingsmatte. Fisk som settes ut skal behandles så skånsomt som mulig. Dette gjelder både ørret og gjedde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er at det er mye planter selv på dypt vann så det blir mye rensing av kroker

Hostharkkremtkikkpåbloggenminfortips host.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal undersøke dette ved anledning, mulig By Brug og eller andre instanser tilknyttet vassdraget eller reguleringen av vassdraget har dette.

Tore S

Blir litt i tvil om det finnes ettersom NVE ikke har dem i sin oversikt, de nærmeste vannene med tilgjengelige kart er Snåsavatnet, Lømsen og Østerdyin.

http://atlas.nve.no/ge/Viewer.aspx?Site=NVEAtlas&reloadkey=true

Hostharkkremtkikkpåbloggenminfortips host.. :P

Kjekke tips det Jon men de vil vel funke dårlig når bait/jig blir dratt gjennom halmeterhøye plantevekster på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekke tips det Jon men de vil vel funke dårlig når bait/jig blir dratt gjennom halmeterhøye plantevekster på bunnen.

Men i hææælsiken da, du inn i plantene? :P Er litt kjedelig når man ikke kjenner til hvor høyt plantene strekker seg oppover fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelrapport denne gangen.

Blanketur på torsdag, kort tur i tidvis utrivelig vær.

Dagens tur ble også mer vindfull enn vi hadde håpa på, men vi slapp heldigvis regn.

Etter ei kort stund utpå oppdaga vi at batteriet til elmotoren var bortimot dødt, litt merkelig ettersom det bare har blitt brukt i ca to timer siden forrige ladning. Så, på grunn av strømtrøbbelet tok vi ikke sjansen på å legge ut på langtur men fiska heller i den nedre enden av vannet. Etter noen få kast så knakk den eneste jerkstanga jeg hadde med (Tica Bela, knakk ei i fjor også på nøyaktig samme sted, åpenbar produksjonsfeil, sky den som pesten!), prøvde å jerke med jigstanga men det funka heller dårlig.

Eilert mista en fisk som kjentes fin ut når vi var utpå, ellers hadde vi ikke kontakt med fisk.

På grunn av den nevnte vinden ble det litt mer bølger enn det vi synes er trivelig så vi flytta oss inn i ei grunn bukt etter ei stund, der kom Eilert kjapt i kontakt med fisk. Årets første fisk i båten viste seg å være en feilkroka kilosfisk.

kilosfisk.jpg

Som sagt så fikk jeg ikke helt til å jerke med jigstanga men jeg kom da i kontakt med fisk, ei trekilosgjedde hogg i baitet noen meter fra båten men jeg rakk aldri å gi tilslag. Bare sekunder senere hogg den (sannsynligvis) samme fisken på Eilerts bait og han fikk kroka den.

trekilos.jpg

Ingen fisk på meg i dag altså men jeg hadde noen hogg på bulldawg.

Etterhvert snudde vinden og blåste inn i den bukta vi lå i, det ble såpass med vind at dreggen ikke klarte å holde båten, da ble vi enige om at dette gidder vi ikke mer!

Ny tur til helga hvis været er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Da er vi i gang.

Fisket Reinsvatnet i går og der er nok gyting i full gang. Fikk 4 gjedder på ca 1,5 kilo og de var fulle av store kjøttsår fra kampene om de beste gyteplassene.

Forresten... om vi kjøper oss samme vekt som gutta på lenke under er nok ikke 10 kilo noe problem...

http://www.vgtv.no/?id=41256

Endret av Trond
Fjernet unødvendig sitering av innlegget over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.