Gå til innhold
Fiskersiden

Prøv Gjedda i Bugårdsdammen


Jerkern92
 Share

Recommended Posts

Jeg var en tur i Bugårdsdammen i Sandefjord, der gjedda ble satt ut ulovlig for noen år siden. etter en kort stund, beit gjedda på, på en Salmo Slider 10. Den veide 10,1 kg( på ferskvaredisken på Meny) og var 118 cm lang! Folk rundt meg sa at slik fisk var ingen sensasjon og at man ikke fikk lov til å slippe ut den, (grunnet spising av ender). Fisken min var dypt kroka, så jeg måtte desverre drepe den. Det kryr av diger gjedde, og forholdene er optimale for fisken. Denne dammen anbefaler jeg å fiske i !Jeg fikk denne fisken på min andre tur dit. Jeg har sett mye fisk der.. Legger ut bilde snart, så fort jeg får fremkallt bildet. Gå inn på: www.sb.no og søk på Bugårdsdammen, om dere ikke tror meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spising av ender? Muahahaha, skal man liksom fjerne storgjeddene for å gå glipp av slike plaskevak? For ikke å snakke om veksten med slik kost...nei spiser ender meg i ryggen! Synd med dyp kroking, men det er nå en gang slikt som skjer av og til, selv med spinnagn (har selv måtte kakke en 4-kilos gjedde hvor flua måtte opereres ut av svelget...). Uansett gratulerer med flott fisk, og cred for uselvisk deling av plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er synd det der, masse unger og voksne folk som fisker der omtrent bare for å "rydde" opp i dammen for Gjedde så endene får være i fred... Er satt ut egne søppelkasser til kast av Gjeddene, tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gjedder kan spise en andunge i ny og ne, stemmer vel. Men voksne ender bør føle seg rimelig trygge. Hvem har sagt at det ikke er lov å slippe de ut? Satt opp egne søplekasser til gjedder? Sto det; "Vennligst kast Deres gjedder her" da eller?

Synd med gjedda som måtte kakkes, 118 cm er mye, hadde nok veid noen fler kilo i topp kondisjon da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men sto i Sandefjords Blad at det var satt ut egne søppelkasser til kasting av Gjedder.

Når folk setter ut gjedde over alt ødelegger det for mange andre ting. Jeg bor i hønefoss området og her og i nærliggende kommuner har store vassdrag blitt ødelagt av gjedde. Jeg har derfor et litt annet syn på spørsmålet om hele tiden å slippe ut igjen denne arten.

Selvfølgelig stiller det seg anderledes hvis gjedda er en naturlig forekomst.

For de som vil ha gjedde på 10+ anbefales Ådalselva/Begnaelva. Hele vassdraget fra Hønefoss og oppover har i løpet av få år blitt overtatt av gjedde.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært uenig med deg her! Jeg er enig at ingen arter bør spres, men har vi ikke nå mange nok eksempler på at det ikke hjelper på gjeddebestanden å kakke de største gjeddene? De største gjeddene spiser mindre gjedder, og å fjerne disse vil bare forskyve størrelsesfordelingen i bestanden mot en lavere gjennomsnittsstørrelse, uten å redusere biomassen av gjedde over tid, ergo får man flere, men mindre gjedder. Arter bør ikke spres, men er arten først introdusert må man gjøre det beste ut av det, og i hvert fall ikke selektivt fjerne de mest verdifulle individene, genetisk og sportsfiskemessig. Dette er forøvrig diskutert opp og ned, ut og inn i flere tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil til og med bli en mindre biomasse dersom store individer får leve, på grunn av to økologisk prinsipp som kalles "utnyttelseskonkurranse" og "interferenskonkurranse", førstnevnte beskriver en situasjon der de største og sterkeste individene utnytter en ressurs ( f. eks legger beslag på de beste byttedyrene og habitatene) slik at underordnede individer får suboptimale forhold. Det andre konkurranseformen beror på direktekontakt mellom individer, der de største og sterkeste individene (igjen), vil legge beslag på ressurser gjennom direkte nærkontakter med andre, mindre individer.

På denne måten vil et vann med mye smågjedder (som ikke er avhengig av stor ressurstilgang) ha mange små territorier med omtrent jevnt fordelt mattilgang, og biomassen blir stor. Har vannet mange store individer, vil disse fortrenge småfisken ut til dårligere habitat, og på den måten redusere vannets totale biomasse.

Selvfølgelig er vi imot menneskeskapt spredning av fiskearter, men når skaden først er skjedd så ser jeg i dette tilfelle ikke noe negativt med et attraktivt gjeddefiske i Sandefjord sentrum. Og endene svømmer nok fremdeles rimelig trygt, skal like å se den gjedda som gjør innhogg i de 80 feite pekingendene som holder til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddepersen min er på 2,5kg og svigermor bor bare 10 min fra Bugårdsdammen... Bør kanskje ta med gjeddeutstyr i tillegg til sjøørret og kystmeite neste gang vi er der. Forøvrig veldig enig i at de store bør slippes ut. De er attraktive for sportsfiskere og spiser smågjedder. Tenk hvilke muligheter Sandefjord kommune faktisk har med et slikt gjeddevann midt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddepersen min er på 2,5kg og svigermor bor bare 10 min fra Bugårdsdammen... Bør kanskje ta med gjeddeutstyr i tillegg til sjøørret og kystmeite neste gang vi er der. Forøvrig veldig enig i at de store bør slippes ut. De er attraktive for sportsfiskere og spiser smågjedder. Tenk hvilke muligheter Sandefjord kommune faktisk har med et slikt gjeddevann midt i byen.

Jeg forstår dette med andedammen. Enig i at det ikke er så farlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Til TS:

Takk for godt tips, kanskje jeg må begi meg hit for å øke gjeddepersen. Jeg er svoren C&R tilhenger hvis det lar seg gjøre, så jeg tror ikke at jeg kommer til å kakke en gjedde med mindre det MÅ gjøres pga dyp kroking o.l.

Men hvordan er denne dammen; er det lett å fiske fra land der? Er det et populært område, må man snike seg rundt folk med fiskestenger osv?

Tar gjerne imot mer info på PM hvis du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er denne dammen; er det lett å fiske fra land der? Er det et populært område, må man snike seg rundt folk med fiskestenger osv?

Tar gjerne imot mer info på PM hvis du gidder.

For å si det pent: Området er et meget befolket av turgåere og joggere. Dessuten ligger Jotunhallen rett ved siden av og nå som håndballsesongen er i gang dukker det vel opp endel lag ute på oppvarming på toppen av det hele! MEN; dammene (jada, det er 2stk som henger sammen) er lette å komme til, lette å fiske i og huser også bl.a karuss (4-7hg), en og annen vederbuk, abbor og ørret (er ikke sikker på åssen det står til med den lenger!).

Det går grusvei rundt hele, men for å komme seg litt bort fra turgåerne anbefaler jeg å komme deg ut på "tarmen" som skiller de to dammene. Jeg skulle mene at den største gjedda finnes i den nedre dammen, men det veit andre bedre enn meg, har ikke fiska gjedde der jeg!

Det "artige" med Bugårdsdammen er at man i mange år satt ut ørret der for at det skulle være attraktivt å fiske, men likevel var det svært få som gadd å stå der å slenge med stanga. Når de første gjeddene ble fanga for noen år siden ble det ramaskrik om at dammen var ødelagt og det virket som om verden skulle gå under. Det ble også diskutert tiltak for å utrydde gjedda, bl.a å tørrlegge dammen, men ingenting offentlig har skjedd ennå. Men okkesom har det vel strengt tatt ALDRI vært så populært å fiske der som det er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord kommune har laget en slags brygge med to benker på, rett ved fontenen. Dette er rett ved parkeringsplassen, og personlig har jeg fått best uttelling her. Hatt på mange store gjedder, blant annet den på 10.

Når folk setter ut gjedde over alt ødelegger det for mange andre ting. Jeg bor i hønefoss området og her og i nærliggende kommuner har store vassdrag blitt ødelagt av gjedde. Jeg har derfor et litt annet syn på spørsmålet om hele tiden å slippe ut igjen denne arten.

Selvfølgelig stiller det seg anderledes hvis gjedda er en naturlig forekomst.

For de som vil ha gjedde på 10+ anbefales Ådalselva/Begnaelva. Hele vassdraget fra Hønefoss og oppover har i løpet av få år blitt overtatt av gjedde.

Lykke til.

Hvordan er fisket etter Gjedda i Storelva og Synneren, etter stor tgjedde? Hadde tenkt meg dit neste helg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

He he, blir aldri lei av å lese "myter" om gjedde :) Fantastisk!! De som ikke har skjønt det må stå! Gjedda er en nyttig og flott fisk å ha i vann, selv i Begna/Randselva selv om mange sliter med å forstå det. DEn rydder opp, naturens grevling i vannet. Døde, syke og svake fisk er dens bytte, og den sørger gjerne for at bestandene øker i størrelse og minker i mengde. Alles got mit andren orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å skjønne at det skal gjøre noe om gjeddene spiser en and i ny og ned. Ender er det da mer enn nok av

Når de begynner å spise svaner - da skjønner jeg at folk reagerer :)

Hvis gjeddene i Bugårdsdammen begynner å spise svaner drar jeg sporenstreks til Sandefjord. Bevæpnet med 40lb havfiskestang, tiagra 16 og 10-kilos svaneimitasjonbait! Her skal det jaggu jerkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må väl vare tingen?

Jepp! Skitt fiske!

Den dagen gjedda begynner å ete folk, da kan det nok være på tide å dra fram de store gjeddesøppelkassene...

Endret av Remy
fjernet bildene i qoute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.