Gå til innhold
Fiskersiden

Etterlysning.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Ja det ser vi frem till! Det fiskes allt for lite på disse dypen. Sjøl trives jeg best når dybden passerer 400m helst dypere. Vet ikke helt vad som driver meg men det er vel og prøve plasser ingen har fisket på tidligere og arter som ingen eller veldig få har fanget.

Skitt fiske!! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det ser vi frem till! Det fiskes allt for lite på disse dypen. Sjøl trives jeg best når dybden passerer 400m helst dypere. Vet ikke helt vad som driver meg men det er vel og prøve plasser ingen har fisket på tidligere og arter som ingen eller veldig få har fanget.

Skitt fiske!! :)

Dette blir en spennende tur ja, kan se ut til at det blir 5 fra dette forumet med på turen totalt nå, alltid spennende å fiske dypt synes jeg også, kan jo bli bra størrelser også, noe som gjør dette fiske ekstra spennende syns jeg.

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere å gjøre med f.eks. lange dere får i vrakområdet? Er den i det hele tatt spiselig? På en eller annen måte klarer jeg ikke å se for meg at ansvarlige autoriteter har brydd seg så veldig mye om hva de dumpet på dette dypet..

Uansett, gleder meg veldig til å høre hvordan dette går! Dersom det blir suksess er det jo absolutt noe mange vil ha lyst til å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere å gjøre med f.eks. lange dere får i vrakområdet? Er den i det hele tatt spiselig? På en eller annen måte klarer jeg ikke å se for meg at ansvarlige autoriteter har brydd seg så veldig mye om hva de dumpet på dette dypet..

Uansett, gleder meg veldig til å høre hvordan dette går! Dersom det blir suksess er det jo absolutt noe mange vil ha lyst til å prøve!

Personelig tror jeg jeg kommer til å slippe ut det jeg får, for meg er denne turen kun for spennig å nysjerrighet.

Ta masse bilder å filme litt også:glare:

Om fisken kan spises fra dette stedet veit jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fisken kan spises fra dette stedet veit jeg faktisk ikke.

Kan aldri tenke meg noe annet, det er tross alt en del år siden Kjelland ble dumpet der.

Et lik varer ikke i tredve år, til og med ikke i en platform, liket blir spist opp av sjøstjerner og den slags etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personelig tror jeg jeg kommer til å slippe ut det jeg får, for meg er denne turen kun for spennig å nysjerrighet.

Ta masse bilder å filme litt også:)

Om fisken kan spises fra dette stedet veit jeg faktisk ikke.

Eh.. Slippe ut fisk som er pumpet opp fra 700m?? :D

Spennende å se hva dere får ut av denne turen. Vi snakket en del om fiske på samme sted i høst, men kombinasjonen vær og tid har ikke klaffet fullstendig hehe.. Tanken er å prøve når jeg sjøsetter igjen til våren. En slik plass burde romme meeget fin Brosme! For egen regning vil jeg anta at det er for dypt for lange.. Men andre spennende arter som isgalt ville jo vært knall!

Opplysningen om at kielland var synket i gjørma er jo litt foruroligende.. Da vil vel ikke de andre vrakene heller være spesielt synlige..?

Er det ikke litt overabisiøst å ville prøve flere steder og dybder i løpet av en dag med tanke på oppankring osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Slippe ut fisk som er pumpet opp fra 700m?? :lol:

Spennende å se hva dere får ut av denne turen. Vi snakket en del om fiske på samme sted i høst, men kombinasjonen vær og tid har ikke klaffet fullstendig hehe.. Tanken er å prøve når jeg sjøsetter igjen til våren. En slik plass burde romme meeget fin Brosme! For egen regning vil jeg anta at det er for dypt for lange.. Men andre spennende arter som isgalt ville jo vært knall!

Opplysningen om at kielland var synket i gjørma er jo litt foruroligende.. Da vil vel ikke de andre vrakene heller være spesielt synlige..?

Er det ikke litt overabisiøst å ville prøve flere steder og dybder i løpet av en dag med tanke på oppankring osv?

Må jo prøve å slippe de ut etter litt livreddende førstehjelp å plastring av hull etter kroken, ellers får jeg jo masse HAT poster i tråden min

:)

Vi er flere som tviler på at kjelland er helt borte, stor stygg ting det, men er det såppas med mudder der så er vel allt borte ??

Hvis vi ikke får store problemer med feste å ting går sånn sirka som vi har tengt blir det tid til å prøve flere plasser, drar tidligt ut å fra tidligere erfaringer med skipper har han det ikke travelt med å komme seg til land kun fordi tia er ute. :)

.........................................................................................................................................

Her er planen så langt.

Oppmøte:03.02.2008. 07.30 Ferjekaien Nedstrand, båten går 08 00,regner med at sola står opp når vi er framme på plass nr 1.

Ta med mat, noe varmt å drikke, gode varme klær å sko/støvler/hansker/lue, å kansje en stol.

Kamera, eventuelt film kamera.

Fiskeutstyr: Lodd fra 400g å oppover, regn med å miste noe utstyr så ta med extra av det meste.

Agn: Reker, Alle bør ha med seg en god del makrell, bedre med for mye enn for lite.

Ikke legg igjen det gode humøret hjemme, det er forbudt.

Da gleder Bin Ladden å Mr Bigfish:) seg til å dra på denne turen med Gjørs, Finnj, Fishermann om bord.

Minner om at hvis været ikke er bra må turen utsettes.

Bilder av båten å detaljer om den vill bli lagt ut i mårra.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere som tviler på at kjelland er helt borte, stor stygg ting det, men er det såppas med mudder der så er vel allt borte ??

Troll sank ned 35m og det på bunn som er litt hardere og mer strøm utsatt en der kjelland ligger + der er 25 år siden den kantret.Så den er vell ikke i sin beste forfatning.Det i tillegg til hvor mye sprengstoff som ble brukt ved senkingen, inplosjon av metal når det sank . Mye ubesvart her gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som ett spennde prosjekt detta! Dere får ha skitt fiske.

Ser det er endel diskusjon rundt dregging. Har dregget både med skjergårdsjeep og saktegående. Det er ikke noe stor forskjell. Man fester dreggen BAK. Har også opplevd att båten på 15 tonn go 36 fot ble dratt bakover så det sang. Men man har alltid en kniv klar til å kappe tauer. Man kjenner att dreggen sitter ganske lenge før man klarer å dra såpass strekk i tauet att båten blir dratt ned.

Å kjøre opp dreggen funker like godt om man kjører båt som går i 5 knop som en som går i 40knop. Man kan ikke kjøre så veldig mye mer enn 5-10knop alikevel. Det ville i tilfelle være uannsvarlig da dreggen kan sitte fast. Og reaksjonstiden blir mye mindre. Isteden for å gi mer gass når dreggen sitter, finn en annen angrepsvinkel på dreggen å prøv på nytt. Dette pleier å funke.

Bruk heller overdimmensjonert blåse, selv mener jeg att den bør være så stor att den ikke forsvinner under vann når du kjører på. Har prøvd med 2 syredunker, dette funka dårlig. Ble dratt under ganske kjappt, og det ble stort press på festene i plastbåten.

Ellers så har jeg tro på liten dregg og masse kjetting / blytau. IKKE bruk paraplydregg, den sitter sjelden. Og sitter den, så kan du glemme å få den opp :)

Og som Gothland sa, det er spennende når dypet bikker 4-500m.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en fordel å fore ett par dager i forrveien, hvis målet er kjerringa. Her nede ble det foret i ca en uke. Og det virket iallefall :lol:

Har ikke mulighet å fore på forhånd, en mere planlagt å målrettet tur etter kjerringa kan jo være aktuelt på et senere tidspungt.

Denne turen satt jeg å B.Ladden å snakket om å luftet ideen her siden vi egentlig trengte en større båt med litt bedre eccolodd enn mitt.

Siden intressen for denne turen var så stor tok jeg "sjæia i eiga hand" å leide båt, så balla det bare på seg

:wub:

Har fått båtplass til min båt på Susort nå, da blir det lettere å tilrettelegge med foring osv til en målrettet Håkjerring tur, neste gang. :D

Ser flere har nevnt det, og jeg har vel nevnet det før jeg og - jeg tror ikke det er en god ide å prøve flere plasser.. Her er det jo tross alt snakk om gutsing :D Og så har man jo og ett duftspor med agn ute - dette jobber jo for deg jo lenger tid det går.

Vi får se, ettersom jeg forsto har ikke alle utstyr til å komme helt ned, i så fall vill vi flytte på oss uansett så alle får fisket.

Jeg kan donere sene om 1 deltager ikke har nok, men er det dødt å lite skjer er det jo ingen tvil om at vi flytter oss.

Alle som er med skal få være med å bestemme hva vi gjør å hvordan dagen blir.

Jo, jo - mye ubesvart = pioneerprosjekt.

Spennende, håper det resulterer i noe.

Mitt råd her må bli at når dere først gjør dette, så gjør det ordentlig.

Det skal vi prøve på, vi er jo voksne mennesker med en felles interesse så det blir gjennomført på en ryddig måte

:D

Troll sank ned 35m og det på bunn som er litt hardere og mer strøm utsatt en der kjelland ligger + der er 25 år siden den kantret.Så den er vell ikke i sin beste forfatning.Det i tillegg til hvor mye sprengstoff som ble brukt ved senkingen, inplosjon av metal når det sank . Mye ubesvart her gitt.

Mulig jeg investerer i et helt rått nytt eccolodd litt senere i år, er det rester av kjelland der nede å annet skrap SKAL jeg finne det, dette er dyrt å blir kjøpt inn hvis en annen plan fra min brors side blir gjennomført å en virklighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller svaret ligger i hvordan giver du må ha. Er iallefall nødvendig med en skikkelig bronsegiver tror jeg. Watt styrken bør ikke ha så veldig mye å si, men iallefall en med 500W, kanskje nødvendig med 1000W. selv har jeg iallfall ikke noe problem med å få perfekt bunn på loddet på 450m mudderbunn med 600W. 1000W bruker jeg så og si aldri.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket ekkolodd må til da for å slå ned til de dybdene der ?

Skal sjekke hva utsyret heter, fikk med brosjyre å et tibud på en demo utgave, papirene ligger på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om båten vi skal ut med.

Det er en 37 fot Hardangersjark, båten ligger på finn nå noe jeg syns var litt trist siden jeg har leid den noen ganger nå.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...9&pos=17&tot=27

(håper dette ikke blir sett på som reklame)

Her et par private bilder om linken blir fjernet.

TurOl2.jpg

TurOl1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere har nevnt det, og jeg har vel nevnet det før jeg og - jeg tror ikke det er en god ide å prøve flere plasser.. Her er det jo tross alt snakk om gutsing :) Og så har man jo og ett duftspor med agn ute - dette jobber jo for deg jo lenger tid det går.

Enig med Thor. Tror ikke man uten videre skal forvente mengder med fisk i løpet av en kort dagstur. Med mindre man har flaks og treffer blink med en gang er det stort sett grundig forarbeide som ligger til grunn for de fleste storfangster. Samt store mengder nedlagt tid. Men liten tvil om at det lurer overraskelser i dypet på norske fjorder.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange gode tips å plukke opp her mr big fish. Vi burde kanskje konsentrere oss om maks to plasser, hvorav en på de dypeste vi klarer å dregge opp, samt en på 3-500 meter.

Å håpe på håkjerring på 3-4 timers effektivt fiske er vel å ta i. Men slipper vi ned et tackel med wire og en halv brosme som agn, så kan vi iallefall si til våre barnebarn at vi pleide å fiske etter håkjerring når vi var unge.

Jeg er meget positivt til dypvannsfiske, men gjerne etter løgne arter. Jeg tar med utstyr som skal dekke det meste, men tror ikke vi har store sjanser for kjerringa om vi ikke dedikerer hele dagen til dette og gjør det grundig.

Og enda viktigere enn alt er at alle får fisket denne dagen. Det må jo også bli en sosial og artig tur. Fiske på ekstreme dyp med varierte agnstørrelser er noe alle med nok sene på snella kan bli med på. Vi har vel nok av utstyr til de som trenger eller mister noe på turen vil jeg tro. :)

jeg fikk en tld 50 II i posten i dag (tusen takk) og flere greier fra veals og ebay. Legger jeg til en pakke fra baardsen i forrige uke, så har jeg nå det meste som trengs for storlange, kjerring og brosmefiske. De løgne artene skal jeg vel alltids finne en passende ownerkrok til tror jeg ;)

Jeg gleder meg mye nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk for all del de svært små artene der nede.Så en krok rundt de 14-20 litt over søket burde prøves. En vet aldrig hva som biter på.

Hilsen en som liker sære arter.

Tror vi alle vill ha en liten krok i plymo format:)

Bin Ladden er jo med, han klarte 11 sorter på forige klubbtur, inc 1 ny sort.

Han er en skikkelig luring med sine hjemmelagde tackel.

:lol:

Det er nok mange gode tips å plukke opp her mr big fish. Vi burde kanskje konsentrere oss om maks to plasser, hvorav en på de dypeste vi klarer å dregge opp, samt en på 3-500 meter.

Å håpe på håkjerring på 3-4 timers effektivt fiske er vel å ta i. Men slipper vi ned et tackel med wire og en halv brosme som agn, så kan vi iallefall si til våre barnebarn at vi pleide å fiske etter håkjerring når vi var unge.

Jeg er meget positivt til dypvannsfiske, men gjerne etter løgne arter. Jeg tar med utstyr som skal dekke det meste, men tror ikke vi har store sjanser for kjerringa om vi ikke dedikerer hele dagen til dette og gjør det grundig.

Og enda viktigere enn alt er at alle får fisket denne dagen. Det må jo også bli en sosial og artig tur. Fiske på ekstreme dyp med varierte agnstørrelser er noe alle med nok sene på snella kan bli med på. Vi har vel nok av utstyr til de som trenger eller mister noe på turen vil jeg tro. :lol:

jeg fikk en tld 50 II i posten i dag (tusen takk) og flere greier fra veals og ebay. Legger jeg til en pakke fra baardsen i forrige uke, så har jeg nå det meste som trengs for storlange, kjerring og brosmefiske. De løgne artene skal jeg vel alltids finne en passende ownerkrok til tror jeg :lol:

Jeg gleder meg mye nå !

Masse gode tips å råd her ja, vi får ta slåsskampen på kaia i Nedstrand å bli enige om dagen, he he.

Vi får se hva dagen bringer, 2 plasser høres fornuftig ut, men å sitte i timesvis uten noe som kan minne om aktivitet eller napp er ikke morro.

Som sagt tidligere også er vel en rein Håjakt mulig på et senere tidspungt, eventuelt da gjøre det skikkelig med foring å det som må till for å oppnå best mulig resultat.

Veldig hyggelig å se du er så gira å klar, du er ikke alene.

:lol:

Jeg er litt for at vi skal få mest mulig ut av denne turen å de 8,9 timene vi har denne båten.

Av de som har kjøpt wire har de någe til overs?

Ellers har eg 100m mono 1,8mm om någen mangle (Link)

Owner super mutu 12/0 er den stor nåk eller burde jeg kjøpt 16/0? (kjering)

Har lagd tackel i wire, kan ta med wire til deg, hvor mange meter vill du ha?

Ingen erfaring med Håkjerrig, men det klippet som lå ute her et sted hvor en fyr dro opp en hå på 33 kilo fikk det til å bruse i kroppen, tror den satt på et vanlig tackel

:)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.