Gå til innhold
Fiskersiden

Etterlysning.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Supert.

Jeg har bestilt inn håkjerringutstyr og får låne stang og snelle til dette, men "løgne arter" og andre løgnaser frister kanskje minst like mye. Jeg tror ikke at det å svimse rundt i en svært fjord gir masse kjerring, da er vel heller foring og fiske på samme sted over lengre tid mer aktuelt.

Jeg er forsåvidt med på å prøve flere plasser og forskjellige dyp, og tror kanskje dette gir mer utbytte enn en blanketur etter kjerringa. Kjerringfiske er nok det ultimate, men dersom ikke alle vil gutse etter den hele dagen, så er variert fiske på ekstreme dyp midt i blinken for meg. Jeg mangler både stor fisk og spesielle dypvannsfisker på lista mi, og kommer uansett til å møte opp med alt av tackler og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer helt an på hvor snill kjerringa er. Er den stor, og begynner å rulle, kan du fort trenge vel så det. Er den snill og ikke ruller så er svaret selvsagt nei. Vet ikke hvor nær katastrofe pga rulling det har vært på Gotland de to siste åra, Frederic?

På ett tackel med ca 10m wire+ 10m mono så er vel rekorden 3-4m mono igjen till øverste svivlen.

Dette høres vel ut som ganske mye men hvis fisken er 2m runt buken så er det bare to runda før det er over.

Og som SMS nevner , ikke bruk lenger slep en ca 1,5m det blir bare krøll.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bindeoppskrift på kanonpålitelige paternostertackle til lange og brosme. Jeg prøvde meg på storfisktacklet fra stord nå, men fikser det ikke helt. Brukes det stivt rør inne i gummislangen på disse?

Sitter med 1.20 mono foran meg og øver nå. Er det sterkt nok til langen, eller må man ha gummislange i tillegg?

Mye mulig at slep er tingen, men jeg vil ha opphengere også. På 600 meters dyp bør man ha noe som holder seg fiskbart og ikke blir vas. Hva bruker dere som kan dette fisket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bindeoppskrift på kanonpålitelige paternostertackle til lange og brosme. Jeg prøvde meg på storfisktacklet fra stord nå, men fikser det ikke helt. Brukes det stivt rør inne i gummislangen på disse?

Sitter med 1.20 mono foran meg og øver nå. Er det sterkt nok til langen, eller må man ha gummislange i tillegg?

Mye mulig at slep er tingen, men jeg vil ha opphengere også. På 600 meters dyp bør man ha noe som holder seg fiskbart og ikke blir vas. Hva bruker dere som kan dette fisket?

Sjekk en av Nedtrsndsfjord trådene som jeg har laget - der ligger det ultimate tacklet for lange/brosme i fjorden der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Finfine fiskebilder fikk jeg også servert. :)

Er som mange andre skeptisk til slepet under søkket, men som du sier, det utfisker andre tackel. Må jo nesten bare prøve da.

Har dere to agn på slepet bak bommen? Vanlig opphengerløkke midtveis med sirkelkrok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som dere fatter helt amatør på havfisk.

Er det mulig å ta med det nødvendige utstyr å binde på båten?

Ps: til dere som har skaffet bår og diverse utstyr, har dere en ca pris pr deltager?

Hilsen

Fishermann

Kan hjelpe deg med å lage noe ja.

Båten koster 3000 kr for denne turen, 500 kr pr skalle siden vi kun skal være 6 stk "fiskere" med.

Eneste utgiftene utenom det blir i så fall tau.

Kommer tillbake til det om litt, tror jeg kan ordne det billig.

Supert.

Jeg har bestilt inn håkjerringutstyr og får låne stang og snelle til dette, men "løgne arter" og andre løgnaser frister kanskje minst like mye. Jeg tror ikke at det å svimse rundt i en svært fjord gir masse kjerring, da er vel heller foring og fiske på samme sted over lengre tid mer aktuelt.

Jeg er forsåvidt med på å prøve flere plasser og forskjellige dyp, og tror kanskje dette gir mer utbytte enn en blanketur etter kjerringa. Kjerringfiske er nok det ultimate, men dersom ikke alle vil gutse etter den hele dagen, så er variert fiske på ekstreme dyp midt i blinken for meg. Jeg mangler både stor fisk og spesielle dypvannsfisker på lista mi, og kommer uansett til å møte opp med alt av tackler og utstyr.

Samme innstilling som meg du, he he.

Tror denne turen vill gi oss en god del jeg.

Kommer ikke til å prøve etter håkjerring selv på denne turen, men skulle en av dere andre få en hadde jo det vært utrolig gøy.

Skal ikke se bort fra at dette blir gjentatt om dette blir en sucsess heller.

Kunne da kansje tatt en håkjerring tur, har jo fått noen gode tips her, igjen takker jeg alle som har kommet med kart, tips, forslag å tilbud om lån av utstyr, utrolig hyggelig.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg fint med i rekkene og joiner lett noe slikt hvis muligheten byr seg med tid og plass. Kanon spennende prosjekt :)

Ledig plass.

Jeg er så uendelig med om det er plass! :D

Fortsatt 1 ledig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensrekord Håkjerring 775 kg.

775kg_verdensrekord.jpg

775kg_haakjerring.jpg

Tror Bin Ladden fikk verdensrekord med denne skolest`n.

KjetilSkolest.jpg

Denne fisken kan vi også få på denne turen.

Isgalt.

Simba nevnte disse 3, sikkert mye mere "løgne sorter" der å.

249313.jpg

Brosme å lange også selfølgelig:)

0202.jpg

Snella mi er klar till bruk, fått litt julestell.

snelle.jpg

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørs: hvis du setter ei kombinert line/snik med diverse krokstørrelser så skal du ikke se bort fra at du kan få spennende arter i Nedstrandsfjorden.

Det kommer vel mest ann på hvor mange stenger og hvilke takkler du/de andre kommer til å bruke.

Små krok (mye mindre enn gjennomsnitts størrelse i fjorden) og flax er vel det som skal til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så isgalten er ikke vanlig innaskjærs?

Blåkjeft var det en som sa at ikke var vanlig innaskjærs også, men jeg fikk en. :)

kikka litt på bildene over, er det bl.a. en wahoo jeg ser hehe?

Isgalt innaskjærs ville vel vært nok til å få folket til å heve øyenbrynene endel. Blåkjeft innaskjærs er vel ikke direkte uvanlig... Jeg tipper dere får hågjel, svarthå og brosme. Og slimål :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så isgalten er ikke vanlig innaskjærs?

Blåkjeft var det en som sa at ikke var vanlig innaskjærs også, men jeg fikk en. ;)

kikka litt på bildene over, er det bl.a. en wahoo jeg ser hehe?

Isgalt er ikkje så vanleg innaskjærs, nei. Blåkjeft derimot er "vanleg". Ingenting hadde vore kulare enn om de fekk ein isgalt, men i så tilfelle må de ta kontakt med Havforskingsinstituttet.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor inne i fjorden har dere planer om å ankre dere opp?

Tengte å prøve der Aklesander.K plattformen er dumper, eller nære ivertfall.

Er vel mye annet som er dumpet der også, sikkert et yrende dyreliv der.

Usikker på nøyaktig posisjon, men skipper mente han viste sånn ca hvor det er.

Tengte også å prøve flere steder å på forskjellige dybder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og ha hørt fra noen att det var en del kritikk angående dumpinga av plattformen. Men undersøkelser ett antal år etterpå med R.O.V viste att plattformen var borte. Den hadde rett og slett sunke i mudderet.

Noen som kan bekrefte dette eller er det bare påfunn?

Det høres jo ganske utruligt ut. Att store deler av den er forsvunnet er jo selvklart men att det ikke er spor etter den høres jo litt rart ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og ha hørt fra noen att det var en del kritikk angående dumpinga av plattformen. Men undersøkelser ett antal år etterpå med R.O.V viste att plattformen var borte. Den hadde rett og slett sunke i mudderet.

Noen som kan bekrefte dette eller er det bare påfunn?

Det høres jo ganske utruligt ut. Att store deler av den er forsvunnet er jo selvklart men att det ikke er spor etter den høres jo litt rart ut. :D

Det høres rimelig uvirkelig ut ja.

Jeg hørte at det var forbudt å fiske der i mange år etter dumpingen pga det var å regne som en gravplass, å siden ikke alle de omkomne var tatt ut.

Hva som er riktig å hva som er rykter veit ikke jeg, men selve turen dit er ikke et rykte men en sann historie som kommer till å bli rikelig dokumentert her på Fs med masse bilder osv fra minst 4 forumsmedlemmer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.