Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

Triturus:

Mitt spørsmål gjaldt om det er moralsk forsvarlig å ta livet av masse fisk i jakten på den ene arten man mangler.

Tviler veldig på om f.eks all den svarthåen, pigghåen og hågjelen mange har "plagdes" sånn med i jakt på skate blir fortært.

Ser at du er noe motvillig til å ta debatt på akkurat det, hvilket jeg godt forstår. Og respekterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bjarneul:

teskje2_medium.jpg

Du har stilt det samme spørsmålet flere ganger nå, hvorpå du har fått veldig bra svar. Nemlig att dei færreste artsjegere dreper fisk som ikke skal brukes til mat eller agn i jakten på nye arter. Hva er det egentlig du vil ha svar på som du ikke har fått ?

teskje2_medium.jpg

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vilhelm. Jo, fordi mye fisk sluker agn, og dermed drepes (raseres var feil ord. Sorry.)Dette vet vi, og spørsmålet gjelder fremdeles: Er det moralsk greit?

Triturus: Det samme gjelder også deg.

Har personlig ikke noe i mot at folk fisker til mat for seg selv og andre, og fisker mye selv. Min grense går ved C/R som jeg personlig er motstander av. Ei heller er jeg for bruk av levende agn, selv om jeg en stund foret gjeddene mine med akvariefisk. De er forøvrig nå oppdratt til å akseptere sirisser og mark.

Akkurat. Da drepes jo annen fisk i jakten på den ene viktige nye arten. Spørsmålet står fremdeles: Er det moralsk forsvarlig å drepe masse fisk fordi man jakter på en spesiell art, som skal øke antallet på skrytelista?

Er ikke ute etter å "ta" noen. Bare lurer.

Med ditt resomomang bør alt fiske forbys og dine i akvarie slippes uti igjen. Det er en del av fisket og gleden en har ved fiske.Og viss du er bekymret for enkelte bestander av små fisk, har di et relativt kort liv og stor reprobuksjons evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjarneul: de synes nok at det er greit å plage evt.drepe en del uønsket fisk i sin jakt etter å utvide artslista si, for de gjør det jo

Selv liker jeg ikke å drepe fisk men bruker å ha med en sekk med hundehvalper som jeg torturerer hver gang jeg får en uønsket art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi (dere ) ikke bare inrømme at vi fisker for morro skyld og at vi plager fisk unødig ?

Kan ikke huske at jeg har fisket for å få mat ....kan ikke engang huske at jeg har tatt med fisk hjem jeg !

Ellers tenker jeg at noen fisker har større "verdi" enn andre ....

Stemmer det ?

Er vi bedre enn Birgitte Bardot som synes sel er skjønne ?

:hailfs:

Tenker det hadde blitt reaksjoner om jeg hadde klart å fange en karpe,sløyd den ,tatt den hjem i en Rimipose og spist den !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skummet tråden bare, orker ikke å lese alt. Men jeg må få lov til å ta Mr. Bjarneul litt i forsvar her. Jeg synes for det første han er modig, som tross mye pepper tidligere ang. hans gjeddeprosjekt "tør" å bevege seg ute blant artsjegerne igjen. Men velkommen tilbake fra meg iallefal Bjarneul !

Men skjønte dere ikke poenget til Bjarneul ? Prøv å forstå hva folk mener istedenfor å gå i skyttergravene.

Han pekte på om det var moralsk forsvarlig å drepe fisk i streben etter flere arter ? Er ikke sikkert han bryr seg om dere dreper fisken, hvem vet noe om det ? Men det er mulig han synes det er rart at mange snakker nedlatende om andre fiskeres metoder, eller at de dreper fisken. Også den som ikke spises selv.

Når de samme fiskerne "ofrer" fisk for at artslista skal være så stor som mulig. Kanskje er det et irritasjonsmoment (for Bjarneul, også andre) at enkelt mener at den ene fiskemetoden (hobbyen) er så mye bedre enn den andre. Og jeg synes innlegget hans var meget bra, og kanskje krever litt mere respekt.

Husk, han fikk som sagt endel pepper og nedlatende holdninger ang. det å ha ei gjedde i et akvarium. Som skulle mates med FISK ! Huff å huff. Og vi ser jo at mange motstandere på artsjakt drar opp det meste som er å oppdrive under vann. Noen fisk med innvollene sprengt ut av kjeften ! Overlever de ?

Og jeg bare siterer Bjarneul igjen: Er det moralsk riktig ........

Han ville bare ha et svar på egentlig hva dere mener om det.

Må si jeg har litt sansen for Bjarneul jeg. Han er modig den gutten :hailfs: Og ganske så ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarneul:

teskje2_medium.jpg

Du har stilt det samme spørsmålet flere ganger nå, hvorpå du har fått veldig bra svar. Nemlig att dei færreste artsjegere dreper fisk som ikke skal brukes til mat eller agn i jakten på nye arter. Hva er det egentlig du vil ha svar på som du ikke har fått ?

teskje2_medium.jpg

Siden mating med teskje ikke er min force, så prøver jeg uten vedlagte bilder av ditto: Altså, jeg har ikke fått svar på det jeg spør om. Som er: Synes artsjegere det er moralsk riktig å ta livet av masse fisk i jakten på den ene arten man mangler?

Dere tror da vel ikke at folk er så utstudert stupide at man tror at dere spiser all fisken dere får underveis i denne jakten? Eller at majoriteten av fisk tatt på agn er lett kroka i munnvika? Selvsagt spises noe av fisken, men hvorfor ikke faktisk innrømme at dere leker med massvis av liv for å få tak i det ene livet dere mangler på lista.Er akkurat det helt greit?

Det gjør ikke meg noe, men synes det er beleilig også å ta med dette når etisk standard debatteres som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skummet tråden bare, orker ikke å lese alt. Men jeg må få lov til å ta Mr. Bjarneul litt i forsvar her. Jeg synes for det første han er modig, som tross mye pepper tidligere ang. hans gjeddeprosjekt "tør" å bevege seg ute blant artsjegerne igjen. Men velkommen tilbake fra meg iallefal Bjarneul !

Men skjønte dere ikke poenget til Bjarneul ? Prøv å forstå hva folk mener istedenfor å gå i skyttergravene.

Han pekte på om det var moralsk forsvarlig å drepe fisk i streben etter flere arter ? Er ikke sikkert han bryr seg om dere dreper fisken, hvem vet noe om det ? Men det er mulig han synes det er rart at mange snakker nedlatende om andre fiskeres metoder, eller at de dreper fisken. Også den som ikke spises selv.

Når de samme fiskerne "ofrer" fisk for at artslista skal være så stor som mulig. Kanskje er det et irritasjonsmoment (for Bjarneul, også andre) at enkelt mener at den ene fiskemetoden (hobbyen) er så mye bedre enn den andre. Og jeg synes innlegget hans var meget bra, og kanskje krever litt mere respekt.

Husk, han fikk som sagt endel pepper og nedlatende holdninger ang. det å ha ei gjedde i et akvarium. Som skulle mates med FISK ! Huff å huff. Og vi ser jo at mange motstandere på artsjakt drar opp det meste som er å oppdrive under vann. Noen fisk med innvollene sprengt ut av kjeften ! Overlever de ?

Og jeg bare siterer Bjarneul igjen: Er det moralsk riktig ........

Han ville bare ha et svar på egentlig hva dere mener om det.

Må si jeg har litt sansen for Bjarneul jeg. Han er modig den gutten :hailfs: Og ganske så ærlig.

Enig med Sølvreven !

Ikke gi deg bjarneul .

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så mange ganger.

Vi artsjegere tar ikke livet av masse fisk i jakten på de artene vi mangler. Det vi tar livet av går til mat til oss selv i det minste.

Sølvreven: Tipper du tar opp mer laks enn det vi dreper som bifangst under målrettet fiske.

Og når vi snakker om moral: vi artsfiskere selger iallefall ikke fisk vi får svart

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er noen av oss som spiser nesten alt som vi fisker.Det eneste jeg i farten jeg kan huske ikke har spist er slimål og svarthå og noen små søte nåle fisker.Har ellers smakt alt fra små kutlinger til skate, hai,rognkjeks/kall.Det er ikke alle fisken som falt like godt i smak,mens andre overasket .Og når en fisker på alt over 10m er det umulig og vite hva som biter på kroken.Små fisk som fiskes grunnere er det svært lett og sette "nesten"uskadd tilbake. Svar godt nok?

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Ingen av dere har våget å svare på om det er moralsk riktig å drepe masse fisk for å få tak i en spesifikk art. Det krever kun ett enkelt ja, kontra nei. Det jeg undrer meg over er årsaken til at man ikke tør å komme med ett greit og tydelig svar på ett særdeles enkelt spørsmål. :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så mange ganger.

Vi artsjegere tar ikke livet av masse fisk i jakten på de artene vi mangler. Det vi tar livet av går til mat til oss selv i det minste.

Sølvreven: Tipper du tar opp mer laks enn det vi dreper som bifangst under målrettet fiske.

Og når vi snakker om moral: vi artsfiskere selger iallefall ikke fisk vi får svart

La nå dette ikke gli helt ut.

Ha det helt klart, min personlige mening ang. det å fiske, om det er artsfiske eller annet bryr jeg meg katta om. Jeg synes faktisk at det er meget positivt at man er ute på tur. Og artsfiskerne er mye ute og fisker, og opplever mye (de synes sikkert det). Og da er det positivt !

Og å svare slik som du gjør her, det er jo bare for å sverte andres meninger.

Jeg skjønte poenget til Bjarneul meget godt. Og det irriterer mange. Ikke at de fisker etter arter.

Men at de er så mye mere opptatt av å tenke på fiskens ve og vel, fremfor andre.

Tenk på de som sitter i sofaen og aldri er ute og fisker. Hva med de, de skulle kanskje hatt diplom de da ?

Uansett så plager vi alle fisk, og de som fisker mest plager fisk flest ganger, sånn er det bare.

Jeg vil bare at vi alle fiskere må ha mere respekt for hverandre og prøver å skjønne hverandres meninger.

Det er pointet mitt. Tror nok gjedda til Bjarneul sitter litt langt inne enda

:hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Ingen av dere har våget å svare på om det er moralsk riktig å drepe masse fisk for å få tak i en spesifikk art. Det krever kun ett enkelt ja, kontra nei. Det jeg undrer meg over er årsaken til at man ikke tør å komme med ett greit og tydelig svar på ett særdeles enkelt spørsmål. :hailfs:

Det er vanskelig fordi i mitt fiske kommer stort sett nye arter uten og drepe masse viss av fisk.Da enten i form av fiske på grundtvann der uønsket fisk(jøss det er ikke ofte)slippes tilbake.Eller på dypt vann der utsetting er umulig ,men der er som regel fisken god og spise.Dypt vann er det ikke enkelt og fiske så målrettet etter spesefike arter.Er det bra nok nå da?

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjarne: fisker man må man selvøfølgelig drepe en og annen fisk. Sånn er det. Altså er det moralsk riktig og drepe fisk når en fisker, men moralsk galt og fiske.

For å komme til poenget så begynner sportsfiskere i Norge å bli såpass opplyste at man tar godt vare på fisk som man kke har noen glede av som matfisk. Vi vil at den skal leve videre og kanskje kroke den når den er blitt større. Dette er ikke spesifikt for artsjegere som du kaller det. Dette begynner å bli mer og mer vanlig i alle fiskemiljøer. Det virker rett og slett som det bare er trege trøndelag som henger igjen.

Jeg må dessuten understreke at jeg ikke fisker for å fylle fryseren. Har jeg bra med fisk i fryseren, setter jeg ut den fisken det er mulig å sette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har fått ett slags svar, og kan på det grunnlaget mekke en oppfatning om hva en del andre mener kvalifiserer til moralsk/etisk forsvarlig.

En slags konklusjon er vel at alle kaster tidels stor stein i glsshus, og at ingen kan påberope seg ett mer etisk korrekt fiske enn andre. Da bør man vel også være svært forsiktig med å framstå belærende og moralsk vurderende ovenfor andre.

For sikkerhets skyld, mitt fiske dreier seg utelukkende om matauk, og jeg har ingen moralske skrupler med å kaste sypiker til stormåsen. Ei heller med å gi gjeddene mine litt lørdagskos via noen tetraer.

Jeg er altså ikke bedre enn hvermansen her inne, og da er det smått irriterende å bivåne at noen synes å mene at eget fiske er langt bedre enn andres, om jeg har forstått ting rett.

Takk for en særdeles forfriskende debatt, og skitt fiske til alle. :hailfs:

Ja, til deg også, Triturus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er enkel den:En prøver og behandle fisken etter beste evne og i følge norske lover og regler.

Om en fisker mye eller lite er her ubetydelig. Om man fisker for matauk eller ikke får stå får egen regning.

En ting er klart man lærer mye her inne.

PS det fines flere nivåer av fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.