Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

Siden mating med teskje ikke er min force, så prøver jeg uten vedlagte bilder av ditto: Altså, jeg har ikke fått svar på det jeg spør om. Som er: Synes artsjegere det er moralsk riktig å ta livet av masse fisk i jakten på den ene arten man mangler? Dere tror da vel ikke at folk er så utstudert stupide at man tror at dere spiser all fisken dere får underveis i denne jakten? Eller at majoriteten av fisk tatt på agn er lett kroka i munnvika? Selvsagt spises noe av fisken, men hvorfor ikke faktisk innrømme at dere leker med massvis av liv for å få tak i det ene livet dere mangler på lista.Er akkurat det helt greit?

Det gjør ikke meg noe, men synes det er beleilig også å ta med dette når etisk standard debatteres som her.

Burde funnet fram teskeia til Karleif her, men får klare oss uten....

Jeg er hva du kaller en artsjeger vil jeg tippe...?

bare fordi jeg har talt opp hvor mange arter jeg har fått opp igjennom et langt sportsfiskerlivog skrevet disse ned.

At jeg har fisket målretta etter noen arter det skal jeg innrømme, men at det har vært en massakre av fisk på veien til den ønskede arten er så langt ute på jordet at jeg må bare le, for å være helt ærlig kan jeg ikke komme på noen som har dødd under målretta fiske.

stort sett er det målretta fisket friline/kikkmeite der en ser fisken ta agnet og tilslag blir gjort umiddelbart. kroken sitter i 95% av tilfellene i leppa, uten noen som helst skade for fisken, jeg er heller ikke så skinnhelig og ekstremistisk som noen andre når det gjelder C&R, det går noen lusuer og sypiker til måkene ja.

At jeg leker med liv....ja ,for å være helt ærlig så gjør jeg jo det, på lik linje med ALLE andre som bedriver fiske for spenningen og sportens skyld.

MEN vi tar ikke livet av den nye arten, noe som du hentyder til i det jeg har understreket, for det er jo tydeligvis det du tror...? eller har du ordlagt deg så klønete at det er mulig å misforstå deg så totalt?

jeg siterer:"dere leker med massvis av liv for å få tak i det ene livet dere mangler på lista" :)

jeg har avkrokingsmatte og finmaska håver osv som jeg bruker til fisk som jeg vurderer trenger ekstra skånsom behandling, men om jeg får en sypike på 30 meter så ryker den rett til måkene uten noen etiske problem hos meg, At det finnes ekstremister blant "artsjegerne" som du kaller de som har fått flere arter enn deg er ikke til å underslå, men å gre alle over en kam er bare helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mitt spørsmål gjaldt om det er moralsk forsvarlig å ta livet av masse fisk i jakten på den ene arten man mangler.

Er jo helt legitimt å stille dette spørsmålet. Jeg får svare for min egen del.

Jeg innrømmer at jeg fisker etter fisk jeg ikke skal spise, altså det man kaller CR - men det er vel egentlig en helt annen diskusjon. Men jeg fisker også ofte etter såkalt matfisk, og en og annen torsk eller ørret blir til middag.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan huske å ha sett artsjeger-rapporter der en masse fisk har blitt drept, mulig du kan linke til noen slike rapporter fra forumet. Jeg skal innrømme at jeg knerter en og annen fisk hvis jeg er veldig i tvil på art og kameraet har gått tomt for batterie. Selv om dette skjer sjelden. Jeg tok livet av n-rek tangstiklingen min, dette for å ha 100% dekning for vekten(ligger i frysern ennå). Mulig dette er fremmed for endel andre, men jeg for min del sover meget godt om natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltd opphissede diskusjoner vinterstid.

Aggresjonsnivået er dessverre omvendt proposjonalt med antall fisketimer. Kom dere ut, folkens! :)

Ja kom dere ut å fisk,MEN behandle fisken med respekt. Ikke bruk levende agnfisk,og ikke knert uønskede arter i din iver etter å forlenge skrytelista di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bruk forumet til mere interessant. Hvor er Alta-fiskerne ? Tana-fiskerne ? Numedalslågen-fiskerne ? Suldalslågen-fiskerne ? Namsen-fiskerne ? Etc. etc. Hva har dere opplevd, vi må få servert noen historier, opplevelser !

Debattråder er gørr kjedelige, det blir bara svada-prat.

Nå begynner ihvertfall jeg å bli skitlei av Gaula. Må da finnes andre elver i dette land. La oss få noen bilder, opplevelser raskt, vinteren er enda ung !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter er det nok mange smålaker som dør (pga dyp kroking) under jakten på storlaka (som for øvrig aldri biter :) ) . Kanskje hele lakefisket er moralsk forkastelig siden vi plager så mange små, bare for å få en stor - som vi til og med setter ut igjen om vi skulle få den :)

Det er også mange smålanger og småbrosmer som blir pumpet opp fra dypet til den sikre død - bare for at det finnes folk som synes det er moro å få stor lange og brosme. Sykt!

Og tenk på all småfisken som dør under tynningsfiske, bare for at vannet skal bli mer moro for oss sportsfiskere å fiske i. Galskap!

For ikke snakke om all torsken vi plager med fluene og slukene våre mens vi egentlig fisker etter sjø-ørret. Helt forferdelig!!!

Og det faktum at en markafisker i gjennomsnitt tramper i hjel 800 maur og annet småkryp på hver fisketur i skauen burde være en tankevekker! Hvorfor skal alle de småkrypene bli knust mot bakken bare fordi fiskemorderen ikke heller kan holde seg hjemme foran TVn?

Nei, det er jammen fæle greier vi holder på med :P

Hvor er Alta-fiskerne ? Tana-fiskerne ? Numedalslågen-fiskerne ? Suldalslågen-fiskerne ? Namsen-fiskerne ?

Hva med Drammenselvafiskerne? :o Hvorfor spør du ikke hvor de er? Leder du an i en hat-kampanje mot folk som liker å fiske i Drammenselva eller noe sånt? Dette synes jeg vi bør krangle litt om :lol: Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kom dere ut å fisk,MEN behandle fisken med respekt. Ikke bruk levende agnfisk,og ikke knert uønskede arter i din iver etter å forlenge skrytelista di.

hva er en uønsket art i dine øyne? sjøøret på lakse fiske?

og hvor går grensen etter spesetikt fiske (f.eks Laksefiske eller sjøøret fiske)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en uønsket art i dine øyne? sjøøret på lakse fiske?

og hvor går grensen etter spesetikt fiske (f.eks Laksefiske eller sjøøret fiske)?

Nei sjøørret på laksefiske er ikke så galt, men det er pokker så irriterende hvis jeg prøver å få stor sjøørret ,og det viser seg at det bare er laksen som er i bettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sjøørret på laksefiske er ikke så galt, men det er pokker så irriterende hvis jeg prøver å få stor sjøørret ,og det viser seg at det bare er laksen som er i bettet.

hvis da man ikke ønsker å spise den så setter den man ut igjen,

:)

men det er noe d.. at laksen tar hvis man fisker etter ørret

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Asmund.

Ja, får du sypiker på 30 meter som går til måkene,så er det litt av noen måker dere har :)

For ikke å snakke om sypikene!

Neida, jeg er ferdig med denne debatten om ikke vektige argumenter skulle dukke opp.

teskje2_medium.jpg

teskje2_medium.jpg

teskje2_medium.jpg

teskje2_medium.jpg

teskje2_medium.jpg

Du legger lista på et lavmål skjønner jeg, så du fpr få det innmed teskje da....

Jeg mente på 30 meters dyp, vil tro at 99,9% av brukern her inne forstod det, du gjorde det tydeligvis ikke.

Da det er veldig tidkrevende å mate folk med teskjei i lengden, fåreslår jeg at du konsentrere deg om helt enkle ja /nei spørsmål for framtida, så flott om du er ferdig med debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Drammenselvafiskerne? :o Hvorfor spør du ikke hvor de er? Leder du an i en hat-kampanje mot folk som liker å fiske i Drammenselva eller noe sånt? Dette synes jeg vi bør krangle litt om :)

Ja vi lager en liten krangletråd om Drammenselva

:) (At jeg kunne glemme den.)

Nå er det sikkert mange (ganske sannsynlig også) som ikke er interessert i laksefiske (s-ø) her inne. Er jo et bredt spekter her på forumet og mye bra for de aller fleste, ingen tvil om det.

Men uansett, mange er interessert i laksefiske i dette langstrakte land, at jeg er det er ingen hemmelighet lenger :P

Men dette er nok den største fiskersiden i Norge (unnskyld andre fiskesider), og ut ifra det så synes jeg egentlig at det er ganske lite reellt stoff fra de forskjellige lakseelvene. Flueroppskrifter/bilder er det bra med, men kunne godt vært mere. Får aldri nok av dette.

Jeg tenker spesielt på Nord-Norge, utrolig fin natur og mange lakseelver nordpå. Og savner endel reportasjer (bilder, historier,rapporter...) derfra ! Har de ikke internett der oppe ? :lol:

Tror nok mange fiskere sitter og ruger på hemmelighetene og ikke vil bidra til noe som helst.

Laksefisket blir snart slutt likevel så det er ikke så farlig å "røpe elva", så det er bare å sette igang. Ut med det, få se og høre deres erfaringer.

Folk her inne blir da snart skitlei av de 3 Musketerer: Mao, Nils Master, Sølvreven ! Gaula, Gaula, Gaula...

2 trøndere og en skaptrønder med skrivediarè !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... For en debatt!

Jeg skjønner at en del personer forsvinner fra FS etter denne debatten. For hvordan kan de forsvare at de i det heletatt fisker er for meg en gåte. Kanskje sportsfiske uten krok kan være løsningen..? Og loven er for de fleste av oss krystallklar! Fiske med levende agnfisk er forbudt.

Noe som jeg synes har kommet lite fram i debatten, som forøvrig hadde et helt annet utgangspunkt enn hva den har endt opp med, er fiske på arter som er truet. For eksempel laks. At noen av moralistene kan fiske laks, og helst der hvor den burde være i fred p.g.a. reproduksjonen (elv) og på toppen av det hele drepe individer av denne truede arten skjønner jeg lite av.

Og alle dere andre som fortsatt synes det er moro å fiske har jeg et råd... Kom dere ut og fisk! Selv så skal jeg ha en umoralsk morsom og etisk tvilsom helg. Jeg skal fiske! Og jeg er helt sikker på at det kommer til å gå med opptil flere fiskeliv denne helgen! Ja, jeg kommer nok til å spise noe av fisken også og noen fisk blir kanskje kvælka kun for at jeg skal dokumentere art og vekt også. Kanskje er min moral og etiske sans ganske frynsete, men for meg så er dette fisket god medisin i en ellers travel hverdag og jeg setter min fysiske og psykiske helse høyere enn et fiskeliv. Så enkelt er det for meg! Fiske er moro, fiske er lek med liv og det er fordømt morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fisk og smerte så mener jeg det er undøvendig å forholde seg til hva forskere måtte mene, en gang i fremtiden, om dette. Dette fordi menneskers virkelighet baserer seg på hva man tror og mener, ikke vitenskaplige utredninger. Jeg er ikke i tvil om at mennesker flest vil forholde seg negativt til fiske med levende agnfisk, ikke fordi de vet at fisken har vondt, men fordi de tror og mener at den har det.

Jeg vil tro at det at fisk føler smerte er en allmenn sannhet i Norge. Basert på hva folk måtte mene og føle om det.

Det er denne sannheten sportsfiskere må forholde seg til, ikke vitenskaplige artikkler, som er helt fjærnt for "hvermansen".

Med det som utganspunkt bør man kunne forstå at fiske med levende agnfisk, C&R, og annet fiske som utføres kun som forlystelse, ikke nødvendigvis vil ha stor støtte i "befolkningen". En lang tradisjon for jakt og fiske, som matauk, vil ytterligere redusere støtten for "lystfiske" uten matverdi. Men samtidig vil tradisjonen gi "tillatelse" til fiske generellt. Plaging av fisk er greit, helt til du hekter ut kroken og slipper den tilbake :-)

Og, som nevnt i tidligere post, det settes andre krav til handlinger/håndtering av dyr koblet opp til forlystelse enn det gjør når vi fanger dyr til mat. Juridisk og religiøst kan vi plage dyr, uten å måtte ta ansvar for det, når dyret tjener oss, som mat, eller på annen måte.

--------------------

Ergo sum est: Skal du spise fisken så kan du fange den som du vil (dog innenfor loven), fisker du bare fordi det er gøy vil de færreste ha forståelse for det, man vil fremstå som en dust, selv om man gjør det på en skånsom måte da selv den mest skånsome behandlingen fremstår som unødvendig plaging av dyret.

Det er i hovedsak fangstradisjonen av fisk som muliggjør "lystfisket" vi har i dag. Prøv å overføre en tilsvarende metode til andre dyr, det vil aldri bli akseptert. Er det noen som faktisk har forsket på om ekorn kan føle smerter i munnen, er det vitenskapelig bevist? Hva med C&R av ekorn?

--------------------

Etter min mening er sportsfiske gøy og fint, også C&R, men man kan jo bedrive med det og samtidig forstå at det "egentlig" er en uting. Som et voksent og ansvarsfullt menneske må man kunne stå inne for å gjøre ting som er fint, selv om man påfører dyr smerte og ubehag? Hvis ikke må man revurdere sitt liv på mange områder, hva med å gå på sirkus, spise egg, kjøtt osv.

Og i samme vendingen, det er jo ikke slik at man må nekte på at fisk føler smerte fordi man sportsfisker. Å benekte at fisk føler smerte og ubehag vil jo kunne føre til at man behandler fisken enda værre.

Fisk og vær glad, stå inne for det man gjør, og blir ubehaget for stort ved å drive med det så slutt med det.

Takk Perca! Du kom meg i forkjøpet, og du utrykte det mer forståelig enn meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå takk.. Perca har ett rått poeng. Laksefiskerene... kakk kakk kakk, helt greit :D

Ett annet godt poeng som andre har latt seg gå hus forbi, er kjernen i debatten :blush:

Ellers, håper ingen mister fiske interessen av denne debatten, det er det ingen grunn til. Hoffa kan jo trygt lene seg tilbake og ikke fiske (som han kanskje ikke gjør heller) siden det er dyreplageri. Vi andre, koser oss videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ha relativt lav IQ for ikke å skjønne poenget mitt da. Det samme som Perca og andre har sagt i de siste innleggene. Alt fiske er "dyreplageri" når man ikke trenger å fiske - det er bare å kose seg videre frem til noen sier stopp, og regler bør følges. Ellers enig med Perca jeg :D

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ha relativt lav IQ for ikke å skjønne poenget mitt da. Det samme som Perca sier med andre ord. Alt fiske er dyreplageri - det er bare å kose seg videre frem til noen sier stopp. Enig med Perca jeg :D

Var da ikke meningen at du skulle ta det ille opp da stakkars, burde vel skjønt at du ikke klarte å se ironien der... beklager det. Håper det går bra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.