Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skjønner liksom ikke hva som er problemet jeg!

Juksing foregår - det vet alle, fisking med levende agnfisk foregår - det vet også alle. At folk tråkker over egne og andres moralske og etiske grenser når det kommer til heder, anseelse, berømmelser og ære og ikke minst tildels fine premier - ja det vet også alle.

Men hva i all verden får man gjort med det, enten som ærlig konkurransedeltager eller -tilbyder?

...

Å tro, for en konkurransetilbyder, at ingen forsøker å lure seg til topplasseringer ved ulovlige midler blir bare dumt og dette er de selv klar over - så for dem gjenstår kun tillit og å forordne regler som minimaliserer muligheter for juks - mer kan de faktisk ikke gjøre, alt annet blir spekulasjoner og synsing.

Naturligvis ingen ting i veien for å ha en slik pragmatisk holdning. Man kan naturligvis si at dette "bare" er en fiskekonkurranse, så det er ikke så farlig. Og rent personlig er jeg egentlig ikke så opptatt av konkurranser - jeg deltar aldri selv. Men juks er likefullt dårlig gjort overfor de andre deltagerne, uansett om man som arrangør får gjort noe med det eller ikke. Og uten å moralisere over andres lovbrudd, å sope de under teppet fordi vi ikke får gjort noe med det, virker jo litt passsivt på meg. Hva med holdningskampanjer?

Og nok en gang Tom Ole; å være så pragmatisk overfor konkurranseregler og praktiseringen av slike som det her skisseres og som du tydeligvis bifaller, står jo i mildt sagt sterk kontrast til de holdningene du og noen med deg har lagt for dagen overfor rekordlister. Er det egentlig noen prinsippiell forskjell på en konkurranse i offentlig regi og en rekordliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallige debatter om bruken av levende agnfisk og fiskekonkurranser foreslår jeg følgende: Gjør deg opp en personlig mening om emnet du kan leve godt med, praktiser det du mener er riktig for deg og ditt eget fiske, unngå innmeldinger hvis du innerst inne vet at fisken har tatt et levende agn og filosofer litt over hvorfor du på død og liv MÅ jage de aller største eksemplarene sesong etter sesong, og attpåtil melde de inn i konkurranser for fullendt tilfredsstillelse.

Vi må ikke glemme at fisking er så mye mer enn innmeldelser og specimenpoeng!

Skriver under på denne jeg også... HER snakker man om gode holdninger.Godt sagt!

Skitt fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lur mann sa en gang at alt som skulle til for at ondskap skal vinne, var at gode menn ikke gjør noe.

Det var nok tiltenkt litt alvorligere saker enn fiskekonkurranser men jeg mener man ikke kan feie problemstillingen under teppet.

Jeg er ellers enig med Audun-det er ikke hva folk gjør når de er på fisketur som er problemstillingen, det er hva de velger å gjøre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis ingen ting i veien for å ha en slik pragmatisk holdning. Man kan naturligvis si at dette "bare" er en fiskekonkurranse, så det er ikke så farlig. Og rent personlig er jeg egentlig ikke så opptatt av konkurranser - jeg deltar aldri selv. Men juks er likefullt dårlig gjort overfor de andre deltagerne, uansett om man som arrangør får gjort noe med det eller ikke. Og uten å moralisere over andres lovbrudd, å sope de under teppet fordi vi ikke får gjort noe med det, virker jo litt passsivt på meg. Hva med holdningskampanjer?

Jeg er helt enig med deg i at "juks er likefullt dårlig gjort overfor de andre deltagerne".

Har DU noengang sett en holdningskampanje som har virket 100% vellykket? DET har ikke jeg ennå!

Og favner du de fleste i ditt holdningsskapende arbeid UTEN å ha favnet ALLE er det fortsatt STORE rom for spekulasjoner om andres juks, dessuten ligger det spesielt godt til rette for at man får mye mer ut av sitt eget juks når så få bedriver juks etter godt holdningsskapende arbeid. Menneskets grådighet kjenner dessverre svært få grenser... :(

Edit:

Eller sagt på en annen måte; tror du at holdningsskapende arbeid i dette tilfellet gir 100% uttelling og alle slutter med å jukse?

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nok en gang Tom Ole; å være så pragmatisk overfor konkurranseregler og praktiseringen av slike som det her skisseres og som du tydeligvis bifaller, står jo i mildt sagt sterk kontrast til de holdningene du og noen med deg har lagt for dagen overfor rekordlister. Er det egentlig noen prinsippiell forskjell på en konkurranse i offentlig regi og en rekordliste?

Skjønner overhodet ikke hva du mener her. Nå hr jeg vel sagt klart fra flere ganger at jeg er motstander av bruk av levende agnfisk, om det er i konkurranser, matauk, lystfiske, ruser osv er helt irrelevant for meg.

Men, jeg gir meg ikke, selv om jeg tar avstand fra bruk av levende agnfisk, så ser jegi kke for meg at jeg kan gjøre noe fra eller til på folks moral, bortsett fra å påpeke at det er ulovelig i følge norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juksing foregår - det vet alle, fisking med levende agnfisk foregår - det vet også alle. At folk tråkker over egne og andres moralske og etiske grenser når det kommer til heder, anseelse, berømmelser og ære og ikke minst tildels fine premier - ja det vet også alle.

Akkurat, og i de aller fleste tilfeller så er den store majoriteten enige om at dette ikke er bra og vi fordømmer det

Slik jeg ser det er det egentlig bare ett unntak her, og det nettopp storabborfiske. Det blitt så altfor akseptert at dette fisket kan foregå med levende agnfisk. Se trådtittel - juks står det. Problemet er at det i sentrale kretser har blitt en konsensus at dette ikke er juks.

Jeg har problemer med å komme på en liknende konsensus innenfor andre fiskeområder. Jeg antyder ikke men spør:

-er det feks konsensus blant trollingfiskere om at det er greit å lempe på begrensningene i antall stenger?

-er det konsensus blant laksefiskere at det er enklest og greiest å få storfisk langt ut i fredningssesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner overhodet ikke hva du mener her. Nå hr jeg vel sagt klart fra flere ganger at jeg er motstander av bruk av levende agnfisk, om det er i konkurranser, matauk, lystfiske, ruser osv er helt irrelevant for meg.

Men, jeg gir meg ikke, selv om jeg tar avstand fra bruk av levende agnfisk, så ser jegi kke for meg at jeg kan gjøre noe fra eller til på folks moral, bortsett fra å påpeke at det er ulovelig i følge norsk lov.

OK, mulig jeg misforsto hva du i utgangspunktet skrev. Og som både du og Laksefiskern er inne på, det er nok ikke lett å gjøre noe med folks moral. Men hvordan ser du for deg at vi, enten det er fiskekonkurranser i regi av privatpersoner eller offentlige instanser, eller det er rekordlister, skal forholde oss til denne erkjennelsen? Selv om vi tar avstand fra det, og gjør det vi kan for å kvalitetssikre den informasjonen som kommer inn, er ikke en oppfatning av at det er umulig å påvirke folks moral en slags falliterklæring, og et knefall nettopp for negative krefter, som da i siste instans går ut over kvaliteten på alt fra konkurranser til rekordlister. Og selv om vi aldri klarer å eliminere juksemakerne fullstendig, det ER faktisk mulig å gjøre noe for å påvirke folks moral. Ja, den gjengse moralske oppfatning er jo ikke noe statisk, den endrer seg hele tiden. Gjentar man noe mange nok ganger blir det ikke nødvendigvis riktigere, men det er større sjanse for at flere aksepterer det som en "sannhet"! :) Med andre ord, ved å sette fokus på bruken av levende agnfisk, og deltagelse i konkurranser kan vi kanskje bidra til å redusere problemet, og oppnå en slags felles forståelse, der de aller fleste avstår fra å melde inn slik fisk i konkurranser. Vi klarer neppe å omvende alle, men det ville jo utvilsomt hjulpet. Og de som ikke lot seg omvende ville jo uvilkårlig måtte føle seg mer mistenkeliggjort. Vi skal ikke undervurdere selvjustisen innad i et miljø. Det er jo uten tvil fordi det innad i miljøet har blitt betraktet som uproblematisk å fiske med levende agnfisk, at så mange også har ansett det for uproblematisk å melde inn slik fisk i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ting blir konsensus på tross av at myndighetenes lovpålagte forbud mot det Erik, se det er folks egen oppfatning det er noe feil med da. Å gi aksept fordi endel bryter loven - det er ikke sånn ting fungerer i Norge.

Hvis du spør om det foregår ulovligheter i lakseelver - ja så avgjort gjør det det. Om det foregår trollingfiske med fler stenger enn det lokale lover har bestemt - klart det er noen som gjør det. Men om dette er forhold som skal skape presedens for framtidig lovgivning er jeg ikke med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, og i de aller fleste tilfeller så er den store majoriteten enige om at dette ikke er bra og vi fordømmer det

Slik jeg ser det er det egentlig bare ett unntak her, og det nettopp storabborfiske. Det blitt så altfor akseptert at dette fisket kan foregå med levende agnfisk. Se trådtittel - juks står det. Problemet er at det i sentrale kretser har blitt en konsensus at dette ikke er juks.

Jeg har problemer med å komme på en liknende konsensus innenfor andre fiskeområder. Jeg antyder ikke men spør:

-er det feks konsensus blant trollingfiskere om at det er greit å lempe på begrensningene i antall stenger?

-er det konsensus blant laksefiskere at det er enklest og greiest å få storfisk langt ut i fredningssesongen.

Må svare for meg selv, nei det er ikke greit å trolle med fler enn det antall stenger regler sier, om det er i konkurranse eller på Mjøsa en vakker mainatt i privat regi.

Reglene er like for alle.

En må begynne med seg selv.

:)

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at slikt ikke bør besvares er ikke fordi det skal være forbeholdt noen enkelte eller elite, men fordi det er forbudt ved lov: http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...02-1/page4.html

Holdningen min her er altså å ikke oppfordre til noe lovstridig.

Svaret godt nok ?

At du mener det er greit for meg, At det er ulovlig er det vel ingen som er uenig om, men det er lovlig i andre land og det er ikke ulovlig å fortelle hvordan det gjøres :D jeg tenkte på agnfisken's ve og vel og var bare litt nysjgerrig.

Sorry..... off topic igjen

:)

Må svare for meg selv, nei det er ikke greit å trolle med fler enn det antall stenger regler sier, om det er i konkurranse eller på Mjøsa en vakker mainatt i privat regi.

Men du vet vel at det blir praktisert ? hvis du ikke vet at det blir praktisert, tror du at noen kan finne på å praktisere det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ting blir konsensus på tross av at myndighetenes lovpålagte forbud mot det Erik, se det er folks egen oppfatning det er noe feil med da. Å gi aksept fordi endel bryter loven - det er ikke sånn ting fungerer i Norge.

Hvis du spør om det foregår ulovligheter i lakseelver - ja så avgjort gjør det det. Om det foregår trollingfiske med fler stenger enn det lokale lover har bestemt - klart det er noen som gjør det. Men om dette er forhold som skal skape presedens for framtidig lovgivning er jeg ikke med på.

regler er regler uansett om du liker dem eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regler er regler uansett om du liker dem eller ikke..

Ja, og det er lov å være uenig i reglene, men ulovlig å bryte dem! :) Men det betyr også at selv om man er motstander av mange av de mer eller mindre meningsløse reglene vi blir trædd nedover hodet - mange av dem fundert på et syltynt faglig grunnlag - så kan vi ikke ta loven i egne hender. Men det er en ærlig sak å kjempe med demokratiske midler for å forandre regler man er uenig i; enten det er bruk av levende agnfisk, forbud mot reke og mark, eller antall stenger under dorging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si denne saken gjør meg skikkelig irritert. Å melde inn en fisk tatt med ulovlige metoder er like lavmål som å bruke doping i idrettsammenheng.

Men det som irriterer enda mer enkeltes holdninger til selve lovbruddet å fiske med levende agn. Å si at det er greit å fiske med levende agn så lenge de ikke melder fangstene inn i konkurranser blir bare dumt. Man kommer ingen vei med dette uten å ta problemet ved roten. Og i dette tilfellet må jo roten til problemet være at det finnes aksept for å fiske med levende agn innad i "de harde isfiskermiljøene". Det er dette det må ordnes opp i.

Hvordan det skal gjøres er jeg imidlertid usikker på. Jeg har ikke interesse for dette fisket selv så jeg kjenner jo ikke saken så veldig godt.

Men jeg vet at om jeg hadde hatt beviser for at fiske med levende agn forekommer så hadde jeg ikke bare advart dem som driver de forskjellige konkurranser, men jeg hadde også anmeldt personen til politiet. Blir først en fisker tatt for noe sånt så tror jeg kanskje de andre tøffingene tenker seg om en gang til før de trer en levende mort på kroken igjen. Problemet er at politiet sansynligvis ikke hadde foretatt seg noe.

Vi må rett og slett vise at dette ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er lov å være uenig i reglene, men ulovlig å bryte dem! :( Men det betyr også at selv om man er motstander av mange av de mer eller mindre meningsløse reglene vi blir trædd nedover hodet - mange av dem fundert på et syltynt faglig grunnlag - så kan vi ikke ta loven i egne hender. Men det er en ærlig sak å kjempe med demokratiske midler for å forandre regler man er uenig i; enten det er bruk av levende agnfisk, forbud mot reke og mark, eller antall stenger under dorging.

Men den demokratiske måten å fighte mot dette er kanskje ikke å ta loven i egne hender, men kanskje heller påpeke "det syltynne faglige grunnlaget"? Så kan vi kanskje få en debatt på OM reglene er meningsløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget denne siden for vel ett år siden (tror jeg ..husker dårlig!! ) ...

I dag har jeg en litt dårlig følelse . Fiske for meg har hittil vært kos ..

I dag har jeg oppdaget at det dreier seg mer om heder og ære ,cm og kg enn jeg liker ..

At man gidder å lyve om en abbor er for meg ubegripelig.. (abbor er ufisk i Bergen :( )!

At en har konkurranser om størst fisk er vel i utgagsnspunktet greit ,men når en ser hvor det bærer ....vet jeg ikke ..

At mangen her som ellers mener mye om det meste nå holder kjeft er avslørende ..

Sponsorer som ikke er helt klare i forhold til norsk lov synes jeg er rare sponsorer ...

Hmmmm ,skulle jeg holdt meg til fluefiske tro !!??

Helt ukomplisert ,en stang ,en liten fiskeveske ,fred og ro !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er ferdig med diskusjonen, jeg har sagt nok, interesserer meg egentlig ikke mye og deltar ikke i konkurranser.

Jeg savner ordene "respekt for andre sportsfiskere" og tenker på at i konkurranser synes disse ordene å være langt bak i hjernen. Men det er vel det at man mistenkeliggjør de andre, så da blir det vel "de gjør det sikkert så da skal jeg for pokker også!"

Forøvrig er jeg enig med Audun.

Jeg vil ikke avslutte uten å si at jeg stempler ikke noen for deres meninger i tråden - dere har rett til å mene hva dere vil. :closedeyes:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.