Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

Nei, ærlig talt så kjenner jeg meg ikke igjen, og jeg må si som en tidligere, det skuffer å se at det er så utbredt som det faktisk kan se ut til, og at den "tause aksepten" er så til de grader tilstede. Jeg håper jeg har "overtolka" dette problemet.

Jeg er stygt redd for at dette kan føre til at terskelen for å "adoptere" slik adferd blandt mange nyvunnede fiskefrelste vil senkes. "De gamle" er det vel kanskje ikke så mye å gjøre med, men det bør ikke være tvil om at brukerne av "verdens beste fiskeforum" synes dette er en uting.

:P

Enig. Derfor savner jeg faktisk en tilbakemelding av både moderatorene for konkurransen og, men ikke minst, sponsoren!

:)

Men, nok en gang, hvor er hovedpersonene........... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig. Derfor savner jeg faktisk en tilbakemelding av både moderatorene for konkurransen og, men ikke minst, sponsoren!

:)

Både FS og sponsor er klar på at bruk av levende agnfisk ikke er tillatt i konkurransen, les mitt første innlegg i debatten for utdyping rundt hva vi har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både FS og sponsor er klar på at bruk av levende agnfisk ikke er tillatt i konkurransen, les mitt første innlegg i debatten for utdyping rundt hva vi har gjort.

Men alikevel blir det "akseptert"....... Hmm...

Trist, men sant. :P

Får håpe at vinneren(e) får glede av premiene de har "fått" da......

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si som en tidligere, det skuffer å se at det er så utbredt som det faktisk kan se ut til, og at den "tause aksepten" er så til de grader tilstede.

At man mener at argumentet om faunakriminalitet er litt på siden i denne saken, og egentlig ikke treffer målgruppen her, er ikke det samme som at man stilltiende aksepterer bruk av levende agnfisk som sådan. Som sagt, det er nok av andre argumenter å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Derfor savner jeg faktisk en tilbakemelding av både moderatorene for konkurransen og, men ikke minst, sponsoren!

-_-

Men, nok en gang, hvor er hovedpersonene........... :)

Vet ikke hvor mange tilbakemeldinger jeg må gi, men prøver igjen :-)

Jeg tar sterk avstand fra bruk av levende fisk som agn til annen fisk.

For å presisere, så har juryen på AvKrokens fiskekonkurranse, NM i Rovfiske, endret regelverket slik at abbor abbor som er tatt på agnfisk, det være seg levende eller død, ikke teller i vinterhalvåret.

Vi har begrenset det til vinterhalvåret, da det er her vi ser det store problemet. på sommeren tas det store abborrer hovedsakelig på jigg, jerk eller drifting med død agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikkje sikkert at dei har fått med seg debatten :) !

Mulig det er lavtrykk :) Vanskelig å få napp da gitt :D

Hvis vi ikke skal prøve litt live bait da :lol:

Vet ikke hvor mange tilbakemeldinger jeg må gi, men prøver igjen :-)

Jeg tar sterk avstand fra bruk av levende fisk som agn til annen fisk.

For å presisere, så har juryen på AvKrokens fiskekonkurranse, NM i Rovfiske, endret regelverket slik at abbor abbor som er tatt på agnfisk, det være seg levende eller død, ikke teller i vinterhalvåret.

Vi har begrenset det til vinterhalvåret, da det er her vi ser det store problemet. på sommeren tas det store abborrer hovedsakelig på jigg, jerk eller drifting med død agnfisk.

-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere, så har juryen på AvKrokens fiskekonkurranse, NM i Rovfiske, endret regelverket slik at abbor abbor som er tatt på agnfisk, det være seg levende eller død, ikke teller i vinterhalvåret.

Vi har begrenset det til vinterhalvåret, da det er her vi ser det store problemet. på sommeren tas det store abborrer hovedsakelig på jigg, jerk eller drifting med død agnfisk.

Det synes jeg var veldig bra Tom Ole. Virkelig bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange tilbakemeldinger jeg må gi, men prøver igjen :-)

Jeg tar sterk avstand fra bruk av levende fisk som agn til annen fisk.

For å presisere, så har juryen på AvKrokens fiskekonkurranse, NM i Rovfiske, endret regelverket slik at abbor abbor som er tatt på agnfisk, det være seg levende eller død, ikke teller i vinterhalvåret.

Vi har begrenset det til vinterhalvåret, da det er her vi ser det store problemet. på sommeren tas det store abborrer hovedsakelig på jigg, jerk eller drifting med død agnfisk.

Sorry, TO. Har ikke fått dette med meg. :)

Får håpe at NMU og de andre konkurransene følger i dine fotspor.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Hatten av for denne regelendringa Tom Ole!

Etter å ha lese tråden og registrert at det rår ei haldning som i beste fall er ambivalent i høve til konkurranseregelverk og gjeldande lover, undrar eg på kva som vert gjort med listene frå 2007. Vert desse ståande trass i bruken av mort, vel arrangørane å kutte abbordelen av konkurransane eller vert resultata underkjende og ingen premiar delte ut?

Edit: fjerna siste del av innlegget då det låg ein underliggande påstand her som det ikkje er dekning for.

Endret av Lettaste Døsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg folk skal holde tunga litt beint i munnen her.

Etter min mening er det kun en ting som er verre enn juks, og det er at noen blir feilaktig "dømt" for juks.

Vi har-som sagt tidligere- sjekket godt opp rundt konkurransen i 2007, og ikke avdekket noe. Det blir endringer for 2008 men hvordan vet vi ikke, vi samtaler bla med vår sponsor og selvsagt innad for å finne en løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra av Tom Ole dette, Storfisker går foran og viser vei nok en gang.

Samtidig må jeg si at det begynner å ligne litt mye direkte anklager i denne tråden. Kommer man med direkte anklager bør man vel også sitte med bevis eller i verste fall vitner som sier at fiskene evt er tatt med levende agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juks er synd, bra at SF igjen står frem som den mest seriøse aktøren innen norsk sportsfiske.

Forbudet mot levende agnfisk er gjort primært av hensyn til fisken. Og hvis man skal ta en diskusjon rundt dette - ja da tror jeg de fleste her inne må slutte å fiske. Fisking er dyreplageri, uansett hvordan man snur og vender på dette.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juks er synd, bra at SF igjen står frem som den mest seriøse aktøren innen norsk sportsfiske.

Forbudet mot levende agnfisk er gjort primært av hensyn til fisken. Og hvis man skal ta en diskusjon rundt dette - ja da tror jeg de fleste her inne må slutte å fiske. Fisking er dyreplageri, uansett hvordan man snur og vender på dette.

hva står SF for ? jeg som ikke har hjerne nok til å skjønne det eller skulle det være FS??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida KIS - dette har vært diskutert på alle foraene i lenger tid. Men det er heldigvis ikke alt du har tilgang til :)

Og spørsmålet om levende agnfisk er faktisk noe det burde blaffres minst mulig om på åpne fora - av relativt opplagte årsaker. Jeg har sagt det før og sier det igjen - slike diskusjoner er russisk roulette med automatvåpen hvis dyrevernorgansisasjonene får tatt tak i dette.

Champ - Storfisker dott no

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende Tom Ole.

For meg dreier IKKE fisket seg om gram og cm, men om kameratskap og opplevelse.

Disse tanker burde nok flere sette seg ned og kjenne litt mer på, kanskje det vil gjøre litt vondt imagen på de som har meldt inn jukse fisker.

Amen og spot to that, Thile. ;)

Dette var en av grunnene til at jeg kutta ut hele specimenjaget for mange år siden (les; innmeldinger til NMU etc).

Fant fort ut at for enkelte så var det kun gram/kg og cm som telte....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen og spot to that, Thile. ;)

Dette var en av grunnene til at jeg kutta ut hele specimenjaget for mange år siden (les; innmeldinger til NMU etc).

Fant fort ut at for enkelte så var det kun gram/kg og cm som telte....... :)

Selvsagt har Thile et fantastisk godt poeng, noe som faktisk også er grunnlaget for mine egne holdninger. Og vekt/gram er jo kjempeviktig for mange - også Thile. Men ikke nødvendigvis i en konkurranse-setting. Og det er juks i konkurransene man vil ha bort. Er jo ikke noe galt i at folk veier og måler fisken skikkelig - tvert imot. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det kun en ting som er verre enn juks, og det er at noen blir feilaktig "dømt" for juks.

Dette deler jeg ett hundrede prosent Karl Inge.

Hadde jeg eller en fiskekompis blitt bekyldt for juks enten direkte eller indirekte og sannheten var at det ikke var juks da skulle jeg laget så mye bråk at det aldri var noen tvil om hva som var sannheten.

Jeg ville aldri godtatt at jeg eller en annen ble dømt for juks når så ikke var tilfelle.

PS. Jeg har ikke for vane å jukse så det med juks har ikke hold i virkeligheten.

Endret av stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.