Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra Hunters Frankriketur


Hunter
 Share

Recommended Posts

Det hele begynte i fjor høst da jeg fikk en epost fra Jeanette og Jean Cristophe som jeg hadde blitt kjent på tidligere på sommeren. Eposten var en invitasjon til Frankrike og karpefiske som de visste sto høyt på ønskelisten over fiskeopplevelser jeg har ønsket meg. Jeg var ikke sen om å takke ja til invitasjonen.

Onsdag 30. april kl 0530 sto jeg opp og gjorde meg klar til avreise. Da jeg kom til Flesland viste det seg at flyet mitt som skulle gå kl 0920 var innstilt. Jeg kom med meg et fly 25 minutter senere og når jeg da kom til Gardermoen måtte jeg løpe det jeg var god for for å rekke flyet videre til Paris. Det gikk med knappest mulig margin. Fra Charles De Gaulle-flyplassen var det buss inn til sentrum og togstasjonen Montparnasse og TGV-tog videre til Angers der Jeanette og hennes mor Berit sto og tok i mot meg. Så var det en time med bil før jeg var hjemme hos dem i Mouchamps. Landsbyen var en nydelig plass med ca 2 500 innbyggere.

Torsdag 1. mai var det tidlig opp og av gårde til en liten elv ikke så langt unna. Men før vi kom så langt skulle vi treffe Freddy som er en ivrig meitefisker. Vi tok oss ned til elven hvor vi gjorde klar toppknyttstengene som hadde en lengde fra 9.5 til 14.5 meter. Dette var en ny måte å fiske på for meg. Vi tok en del småfisk som flire og vederbuk og en art som franskmennene kalte breme. Etter noen timer der kjørte vi videre til det som skulle bli vår basecamp i nesten 4 døgn.

Plassen vi skulle fiske var en elv som heter Le Loir en times kjøring nord for byen Angers. Der møtte vi Florence og Samuel som skulle være med oss som guider. Vi startet fiske tidlig på kvelden uten noe resultat. Slik startet også fredagsmorgenen. Da vi hadde fisket noen timer begynte Florence å bli litt bekymret for om vi skulle klare å lure de franske karpene. Han forklarte at vannstanden var for høy samtidig som sikten var dårlig og strømmen litt i strieste laget., Og som ikke det var nok var temperaturen for lav. Torsdagen gikk uten kontakt med fisk.

Fredag 2. mai da vi sto opp var temperaturen kun 2 grader. Vi fisket hele dagen uten noen som helst kontakt. Mitt på dagen skjedde det jeg hadde håpet på. I 3-tiden på ettermiddagen fikk jeg endelig kontakt med fisk. Det gikk en mengde meter sene av snellen på kort tid, Da fiske skulle kjøres ble det fort klart at fisken hadde rotet seg inn i et tre som lå på bunnen litt lengre nede i elven. Båten ble tatt fram og mens Florence kjørte båten sakte med strømmen prøvde jeg å holde senen så stram som mulig. Da vi kom til det stykket i elven hvor treet lå var jo spenningen stor på om fisken var der enda.

I det øyeblikket vi var over treet skjønte jeg at den var der enda. Den tok ut og ned mot bunnen så jeg måtte jobbe litt med den før jeg fikk se den får første gang i overflaten. Da begynte pulsen å gå fortere og svetten begynte å piple i pannen min, for denne fisken var stor. Florence mente den kunne være et sted mellom 8 og 10 kg. Da jeg hørte det gikk pulsen om mulig enda fortere og svetten piplet enda mer. Fy flate denne fisken var sterk. Den kjempet som bare det. For en herlig følelse. Nå var det bare å få fisken inn slik at vi kunne håve den og sette kursen mot land. Da fisken var i håven sa Florence at den nok var over 10 kg. 10 kg tenkte jeg som hadde som mål å få en over 5 kg. Det hadde jeg klart med god margin. Da den ble veid viste vekten 10250 gram og jeg kunne slippe jubelen løs. Dette var over all forventning og jeg var så glad som en liten unge på julaften. Jeg klemte og takket dem som var rundt meg., Bilder ble tatt og fisken forsiktig satt ut igjen. For en følelse. Nå var jeg verdens lykkeligste sportsfisker. Men det skulle bli mer.

Lørdag 3. mai gikk uten at noe skjedde på fiskefronten. Men til gjengjeld kom det en masse hyggelige mennesker for å spise lunsj med oss. Da må jeg i samme ordelag fortelle at den franske maten var det særdeles høy klasse over. Om kvelden ble det mer mat, god drikke og praten gikk rundt bordet ved basecamp.

Søndag 4. mai vil for alltid være spikret i hukommelsen min som min største fiskeopplevelse noensinne. Selv om jeg aldri kommer til å glemme havålen min på 13410 gram, så var dette noe annet. Vi sto opp kl 0600 og startet fisket umiddelbart. Da klokken var litt før 0800 pep det i en av nappvarslerne og vi løp til. Jeg kjente med en gang at det var fisk og at den var stor. Etter en stund fikk jeg sett fisken for første gang. Om pulsen var høy og svetten piplet fredagen så gikk pulsen høyere og svetten piplet om mulig enda mer. Jeg hørte Florence viske forsiktig at denne var større enn den første. Fisken ble brakt trygt på land og lagt forsiktig på avkrokingsmatten. Herregud tenkte jeg, hva er det jeg har vært med på.

Fisken ble veid og som vanlig tippet Florence vekten nesten helt korrekt. Han tippet 13 kg og han var ikke så langt unna. Vekten stoppet på 13250 gram og jeg jublet og smilte med hele kroppen.

Resten av søndagen gikk jeg bare rundt og smilte. Den første timen gikk jeg bare å svimte opp og ned lang elven. Jeg tror det gikk en time før jeg klarte å finne roen igjen. Jean Cristophe løp til bilen og hentet en pils til meg. Denne har du fortjent sa han. De satt jeg i Frankrike ved en fantastisk fin elv som en lykkelig sportsfisker og tok meg en pils før klokken var 10 på morgenkvisten. Det skjedde ikke noe mer med tanke på kontakt med fisk. Om ettermiddagen rigget vi ned telt og forlot basecamp.

Mandagen var satt av til sightseeing og turen gikk sørover til en vakker landsby som het Coulon. Det spiste vi en herlig lunsj før vi tok en tur på en kanal som var der. Vi hadde en flott guidet tur rundt i området. Om kvelden da vi var tilbake hos Jeannette og Jean Cristophe gikk praten løst og vi ble sittende å prate om høstens jakt i bergensområdet i oktober. Da kommer det 4 franskmenn for å jakte rugde og jeg har lovet dem å lage til en herlig hjortegryte en av dagene. Blir det mulig vil de også være med på en kystmeitetur.

En uke i Frankrike går alt for fort, så det var med klump i halsen jeg tok farvel med noen særdeles hyggelige mennesker som hadde tatt seg fri fra jobb og lagt alt til rette for at jeg skulle trives.

Nå var det bare å begynne på returreisen tilbake til Bergen.

Om noen skulle lure, så kan jeg skrive under på at denne turen overgikk alt jeg hadde forestilt meg i forkant. Jeg er alle mine franske venner evig takknemlig for at de gav meg denne opplevelsen og gleder meg stort til å treffe dem igjen til høsten.

Jeg vil avslutte det hele med å takke Jeanette, Jean Cristophe og alle de andre hyggelige menneskene med å si tusen, tusen hjertelig takk for en opplevelse uten sidetykke.

Og om noen skulle være i tvil så må jeg nok innrømme at jeg har blitt hektet på karpefiske og håper jeg om ikke så alt for lenge kan få oppleve noe slikt igjen.

Og til dere som måtte være fristet til å gjøre noe lignende kan jeg anbefale det på det sterkeste.

Så var det vel på tide å servere noen bilder også.

Fiske med toppknyttstenger var noe nytt for meg.

080520082103gGmSVc2AwPPxUdQQvu.JPG?19

Vakker natur ved elven

080520082134icEyj1lRqbxcGSexmv.JPG?4

Morgenstemning

080520082102H1LKfvNrk7Ts6Ob9JE.JPG?72

Vakre insekter var det også langs elven.

080520082132QaLpu61OnsozHloqUr.JPG?43

Min aller første karpe. Herlige 10250 gram

080520082103HJQMtnRDUdCEStDgmJ.JPG?28

Stolt som en hane

08052008223722jP3m48m4D1BO.jpg?27

Den fortjente et kyss for å ha gitt meg en fantastisk opplevelse

0805200821025312t1Nc66LxrWs2eG.JPG?10

Basecamp

080520082113aQe3YUYj3rZre1kKww.JPG?95

Utstyret

080520082150LTf3ukE9Ke4484BKjC.JPG?48

Er det noen som har sett bilder av en sovende Hunter før?

080520082123mfYp8IIqMMXO6mw4GP.JPG?63

Florence og Jean Cristophe

080520082151YihHVCsI8IwKoIq1CF.JPG?73

Kjøring av fisk

0805200821198n1169YwfQ9wWWZVvl.JPG?59

Det nærmer seg nå

080520082149yznmAzVVap8eI4oojA.JPG?25

Jubel

080520082116a7DOXnv1eJiXnydaO1.JPG?47

Gledesbrøl og en smilende Hunter

0805200821555sNFVCm2u8uiXvVMVh.JPG?30

13250 gram

080520082129GBxFsZoNSGwjSyIKRS.JPG?38

Karpen er en vakker skapning

080520082237251VDUWOD1VU4E.jpg?2

Farvel og takk for at du gav meg en fantastisk fight.

080520082126pL8veHehMLBmA4Odzg.JPG?63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.