Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Elefantfisk er ok, men det er noen men...[ :) ]

For optimal trivsel må den ha finkornet sandbunn. I forhold til din ca 3-5mm grus liker den noe slik som 0,1 -1mm sand. Grov eller kantet grus kan skade snabelen. Ellers er den litt følsom i forhold til vannkvalitet og litt vanskelig å fore sundt og variert.

Men for all del, folk har klart det før...[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den øverste fisken?

Nr 2 er vel en Curviceps?

Men nr 3 er vel en Pseudotropheus sp.Acei?, og det er en Malawi ciklide.

Da må du jo til med hartvann, ph rundt 8.

Nr 4 er jo en tøff kar.

Meget stilig utseende, bare ikke få en til, da blir det krig.

Skal du følge Bendik sine råd om mellom-amerikanske så ville jeg gått for Ildbuk, men Sajica'en er også ok.

Men større fisker fra Mellom-A. må du passe deg for.

Det finnes mange sinte, sure og ikke alt for veloppdragne fisker derfra.

F.eks Nigrofasciatum "Zebraciklide", den bør du få penger for å ha.

Den kan lage veldig mye kvalm i karet.

Dette er mine meninger, og jeg har litt erfaring........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første fisken vet jeg ikke. En eller annen mellomamerikaner???

Den andre er en tomasi-ciklde (nevnte den tidligere)

Den tredje er en malawi-ciklide hann som strengt tatt ingen burde solgt deg sammen med disse andre fiskene. Mulig det er en Accei som Gismervik sier, eller en Melanochromis johanni? Uklart bilde.

Den siste er den tidligere omtalte elefantfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte med gul hale og gult på ryggfinnen var hvis veldig skjelden. Kona falt for denne og da kjøper jeg. De hadde hatt kunn en sliken på strømmen storsenter før. men den er veldig liten, bilde lyver en del.

Den første skifter farger er utrolig fin. Blå til tider så går den over i gul/svart.

Litt blanding igjen kanskje, men kjøper fisk mye ut i fra utseende , men jeg prater alltid med folkene i butikken og jeg forteller hva jeg har. Så helt på måfå er det ikke.

Ildbuken er utrolig fin så mulig det blir en av de også.

Kan se ut som det snart blir et 500 liter slik at jeg har noe mer å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Men uansett så skulle aldri den malawi cikliden blitt anbefalt deg i det akvariet du har ! Enten så vet de ikke hva de driver med på Strømmen (noe jeg tror de gjør) eller så driter de i det, og er dermed desverre useriøse..!

De virker veldig seriøse og flinke på Strømmen. Da jeg kjøpte den svart/gule hadde jeg ingen andre en palettcichliden og de har jeg tenkte å kvitte meg med. Den er en ungen og pr. nå så er derfor from som et lam. men klart når det blir større så vil det være en helt annen type fisk.

Så tror ikke du skal kalle noen useriøse på et så svakt grunnlag ThorEH. Pust ut du gutt og ikke hver så "steng" og bastant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør de også. Så kanskje det er jeg som ikke er flink nok til å lytte.

Pro eller ikke pro.

Det er mange forskjellige grunner for at folk har akvarie. Noen har det kunn som et møbel der utseende betyr mest.

Og det finnes sikkert mange pro på det område.

Det er mange som ønsker å få til ynglyng og da er ikke utseende så viktig.

Det finnes mange pro på det området.

Det finnes sikkert fler grunner på hvorfor folk har akvarie.

Ut i fra ditt ønske om hvordan all verdens akvarier skal se ut så er jeg helt sikkert ikke pro.

Uansett på hvilken grunnlag man eier et akvarie, så skal man så klart ta hensynt til fisken og dens levemåte og ve og vel.

Rettleding er for viktig og fått mye bra innspill her.

Vet ikke helt hvorfor jeg kikker på dine innlegg ThorEH, men det er noe med tonen du skriver på som virker mer oven fra og ned en veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke deg jeg er ute etter (OK litt kanskje) men de som selger deg fisken, men og deg litt siden du litt lenger oppe skrev at nå skulle du at deg god tid og finne de rette fiskene til ditt kar, så går det en dag, så vips er det en fisk i karet sitt som ikke er forenlig med kvaliteten og habitaten i ditt kar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Thor , Malawi har ingen steder i det karet og gjøre. kan ikke si at jeg er no "pro" men kan litt..

og visse ting burde være en "regel".. Fisk fra Malawi sjøen holdes Bare sammen med andre fisk fra sammen sjøen, Fisk fra Tanganyiaka sjøen holdes bare sammen med fisk fra sammen sjøen.. og saltvannsfisk holdes ikke sammen med ferskvannsfisk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk et par usedvanlig pene Prinsesser fra Burundi som går i springvann, med nøytral PH. Disse yngler frem kull etter kull (som lever opp). De har gått i samme kar og vanntype i vel 6 år. (om ikke lenger). Grunnen til dette er at når jeg kjøpte Prinsessenes foreldre visste jeg lite om vanntype og kvalitet til Tanganykia og Malawi cicklider. Men jeg ville nok heller anbefalt at du slang inn et par Sajicaer eller noe lignende enn Acei'en du har gående nå.

Det er påfallende like mange meninger og syn på akvariehobbyen som det er på fisking. Du vil der som i så mange andre hobbyer bli bombet med sære utrykk og snobbete latinske navn. Mitt råd er at du skaffer deg en god akvariebok, og å bruke den og andres erfaringer som rettesnorer, men ikke fasiter. Noe av det viktigste som fersk akvarist er vel å prøve og feile litt. Egne erfaringer er de sikreste.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt flere Acei'er og de er meget fine og rolige av seg.

Men Samme hva folk "mener" om fiskene skal kun være fra sør-Amerika eller Afrika osv.

Det er ikke det det er snakk om her, Malawi ciklider trenger høy PH(8) og stor plass.

Hvordan de andre fiskene reagerer på høy PH har jeg ikke prøvd.

Prinsesser fra Burundi har jeg selv hatt i vanlig vann, og det går fint.

Problemet med Malawi'en er; Hvordan vil den trives?, Vil den farge ut, eller bare bli grå og trist?

Og som tidligere skrevet i et innlegg om at Malawiciklider er hissige kan da diskuteres.

Det spørs hvilke arter du har, noen er hissige, men de fleste er rolige.

Det finns jo et problem, ha aldri to hanner i samme kar.

Da finner du fort ut hvem som er sjefen.......!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig det med Malawiene, både på PH og plass. Har selv hatt acei'er i en 110 liter, men da hadde de kun selskap av et par mbuna og en liten ancistrus. Malawiene er superaktive og dertil morosame/plasskrevende fisker. Er det ikke en slags formel for liter vann per fisk?

Poenget mitt er bare at ikke alt skal taes for god fisk. (tidenes kjipeste ordspill) Egen erfaring er at både forhandlere og akvarie veteraner aldri er utlært og kan lett ta feil de også. Akvarium blir en lidenskap for mange lik fisking blir det også. Ergo det vil komme mange bastante uttaleser. Og ikke alle holder vann. (tidenes nest kjipeste ordspill).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Hva er den øverste fisken?

Nr 2 er vel en Curviceps?

Men nr 3 er vel en Pseudotropheus sp.Acei?, og det er en Malawi ciklide.

Da må du jo til med hartvann, ph rundt 8.

Nr 4 er jo en tøff kar.

Meget stilig utseende, bare ikke få en til, da blir det krig.

Skal du følge Bendik sine råd om mellom-amerikanske så ville jeg gått for Ildbuk, men Sajica'en er også ok.

Men større fisker fra Mellom-A. må du passe deg for.

Det finnes mange sinte, sure og ikke alt for veloppdragne fisker derfra.

F.eks Nigrofasciatum "Zebraciklide", den bør du få penger for å ha.

Den kan lage veldig mye kvalm i karet.

Dette er mine meninger, og jeg har litt erfaring........

Altså jeg ville heller hatt noen nigrofasciatum, octofasciatum eller noen Amphilophus citrinellum/labiatus...

Det er jo disse fiskene som er fete...

Det er sant at de møblerer karet som de selv vil, dreper alt av fisk som de ikke liker, sloss seg i mellom, og prøver å spise opp eiern til tider.

HVis ikke det er rått så veit ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg en 300 liter med bare mellom-amerikanske ciklider.

Nydelige fisker, og de hadde god plass som du er avhengig av hvis du skal ha flere arter av mer eller mindre lystmorderiske fisk.

Jack Dampsey(octofasciatum) er vel den største favoritten.

Men i et 110 liters kar er det ikke plass til noen av de store.

Jeg anbefaler Apistoer pga plass.

Tenk litt, en Apisto på 5-6cm i forhold til en Jack Dampsey på 20cm, litt forskjell,.....den siste trenger mer plass, så enkelt er det.

Kan heller ikke anbefale en kar å starte opp at akvarium på 110 liter med bare fiskespisere !!!

Jeg skriver alt etter egen erfaring og bruker da hodet litt[?] i allefall.

Kan også ta med at Malawiciklidene er plasskrevende pga de er i aktivitet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

nei, og hadde det vært hadde den sikkert våært like kranglete :-)

Sitter å leser litt i bøker nå og spørsmålet mitt her var om det fantes Dvergtype av Juvlecichliden.

Svaret var som lest ovenfor.

Men svaret er feil I følge Akvarieboken finnes det en dvergform av juvelcichliden som ikke blir lenger en 5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.