Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Ikke skytterfisk, ikke argus (kan ligne på afrikansk argus, men nei...) MEN det er derimot en Tilapia buttikoferi, eller Sebra-tilapia. Ferskvannsfisk som blir opptil 25cm og sint!

Mye sinte fisk i akvariet mitt nå , men alikeveld ser det bra ut, eller lever de i dyp frusterasjon over å ikke kunne utagere sin sinthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

I min periode som akvarist brukte jeg ofte IPCs store akvariebok som oppslagsverk. Synes den var imponerende bra. Funker den enda eller er det kommet bedre bøker på markedet?

"i min periode" det var passivt da Hunter, trodde du var i gang med en ny periode jeg Hunter.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

I min periode som akvarist brukte jeg ofte IPCs store akvariebok som oppslagsverk. Synes den var imponerende bra. Funker den enda eller er det kommet bedre bøker på markedet?

"i min periode" det var passivt da Hunter, trodde du var i gang med en ny periode jeg Hunter.[ :) ]

Kommer sterkt tilbake Caddis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av ArildH

Forstår jeg det slik at akvariet som ble satt opp 15. januar nå har fått en "ekstrem oppussing"?.

Det betyr at når akvariet begynner å nærme seg innkjørt med tanke på bakterier osv, tar du og snur opp ned på hele greia?!.

[} :) ][ :D ]

Lykke til.

Mvh

Arild

Det er andre gangen nå faktisk. Og kan du utdype dette med bakterieflora ? Tror selv jeg har god kontroll på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det arild mener er vel at akvariet faktisk trenger noe tid for å få optimal vannkvalitet, mtp bakterier og denslags. Og ved oppussinger blir akvariet "nytt" hele tiden, og det kan være litt negativt. Husker jeg slet MYE med både guppy og platy når jeg begynte med akvarier. Så gikk jeg litt lei, sluttet å bytte vann og gnikke vekk alger osv, og voila-fiskene formerte seg som bare det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Det arild mener er vel at akvariet faktisk trenger noe tid for å få optimal vannkvalitet, mtp bakterier og denslags. Og ved oppussinger blir akvariet "nytt" hele tiden, og det kan være litt negativt. Husker jeg slet MYE med både guppy og platy når jeg begynte med akvarier. Så gikk jeg litt lei, sluttet å bytte vann og gnikke vekk alger osv, og voila-fiskene formerte seg som bare det:-)

ekstrem oppussing er ikke å ta ut 100 % av vannet f,eks. Det er ikke å bytte alt av filter i pumpe, det er ikke å rense grusne 100% så jeg tror nok at bakteriefloran ikke er så velødig endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Og lysten bare stiger og stiger hos meg! Fy deg Caddis![ :) ][ :D ]

Kjøpte meg to delfincichlider i helgen, helt fantastiske fisker, blå som havet og snille som bare det.

Så nå er det bare fryd i akvariet igjen.

Pseudotropheus Lombardoi er tatt ut av akvariet, begge to.

Har fått elve unger av juvelcichilden. De har nå "spist opp" plommeposen og har begynt å svømmer rundt. Er det noen som kan si noe om fòr til slik yngen.

Håper dette gir deg enda mere lyst Hunter, det er så utrolig mye fin fisk og det å få yngle er stor stas !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Det er nok en Malwiciklide den navnløse, men hvilken?, det vet jeg ikke her og nå.

Delfinciklide, er det en Ali?, fra Malwi?

Den navnløse er en malavi.

Den er fra Malavi, men om den er en Ali vet jeg ikke, kan sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den navneløse vil jeg tro er en eller annen Pseudotropheus.

Siden det er så mange forskjellige arter + varianter vil jeg ikke si hvilken jeg tror det er.

Veldig lett å ta fulstendig feil.

Vitenskapelig navn på Ali'en er Sciaenochromis Fryeri.

Det trenger ikke være den, men jeg mener å ha hørt at den kalles for Delfin ciklide.

Og siden du har falt for Malawiciklider bør du kjøpe den jeg synes er den fineste av alle ; Pseudotropheus Demasoni.

Den blir ikke stor, men en fire-fem stk, da har du virkelig en nydelig Malawi å se på.

Veldig fredelig, lager ikke kvalm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.