Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Bør vel nå få et eget forum for akvarie.[ :D ][ :D ]

For nå begynner det å bli mange som setter opp akvarie her.

KIS

Hønter

Rolf.B

Laksefiskeren (er snart i gang)[ :D ]

Og mange mange har fra før [ :D ]

..hehe.. ikke umulig det Cadde, har savnet det omtrent siden jeg la vekk hobbyen.

Har du foret palett-Chiclidene dine med litt frossene mygglarver?

De får både mygglarver og småreker.

Blir morro når du får opp karet da Henning !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når dere har akvarie så husk at vanlig husforsikring IKKE dekker skade som skyldes vann fra akvarie!!! Dere må tegne en egen akvarieforsikring. Dette kan jeg litt om for jeg HAR HATT et akvarie på 350 l... Har det forsåvidt ennå, men uten vann [ :D )]. Ønsker dere mer opplysninger om dette så kan jeg gi en del (gode) råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Når dere har akvarie så husk at vanlig husforsikring IKKE dekker skade som skyldes vann fra akvarie!!! Dere må tegne en egen akvarieforsikring. Dette kan jeg litt om for jeg HAR HATT et akvarie på 350 l... Har det forsåvidt ennå, men uten vann [ :o )]. Ønsker dere mer opplysninger om dette så kan jeg gi en del (gode) råd...

Dette er en påstand som med jevne mellomrom dukker opp, men påstanden er heldigvis FEIL!

Skadene på huset som skyldes vann fra akvarium dekkes av de fleste, (min påstand er alle), forsikringer fra anerkjente selskaper.

(Som regel spør ikke engang selskapene om akvariet er hjemmelaget, noe man kanskje skulle tro ville være naturlig).

Selve akvariet, fisken osv. dekkes normalt ikke av samme forsikring.

Dette er slik jeg ser det et ferdigdebattert tema i andre forum på nettet, og jeg ser ingen grunn til å ta den diskusjonen igjen, all den tid det ikke er en problemstilling.

Da det er lenge siden sist jeg hørte denne påstanden, ringte jeg for sikerhetsskyld skadeavdelingen i Gjensidige for å få bekreftet at i hvertfall de fremdeles holder seg til "normalen". At de andre selskapene i norge har endret praksis på dette finner jeg lite sannsynlig.

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens alle de store forsikringsselskapene har det med i sine forsikringer, men småselskapet IF hadde det ihvertfall ikke med i sine forsikringer tidligere! Akkurat det vet jeg litt om etter å ha fått 350 l vann på gulvet i et nyoppusset rom... Men det var den gang mulig å tegne en tilleggsforsikring som gjaldt akvarie for en billig penge. Jeg ville ihvertfall ha tatt en telefon til mitt forsikringsselskap og forsikret meg om at den gjaldt ved vannskade ved uhell med et akvarie. Det er ganske mye billigere enn å måtte pusse opp etter en slik vannskade og dekke utgiftene selv. Av skade blir man klok er det noe som heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Når dere har akvarie så husk at vanlig husforsikring IKKE dekker skade som skyldes vann fra akvarie!!! Dere må tegne en egen akvarieforsikring. Dette kan jeg litt om for jeg HAR HATT et akvarie på 350 l... Har det forsåvidt ennå, men uten vann [ :o )]. Ønsker dere mer opplysninger om dette så kan jeg gi en del (gode) råd...

Tror det er litt forskell på selskapene her. Jeg hørte med mitt (Terra), og jeg trengte ikke noen eksta forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Fin Rivulatus hvertfall...

Edit:

Jeg ville kanskje kvitta meg med Palettene hvis du har par av Rivilatusene...

Det blir helt feil. Et par rivulatus har ingenting i en 110 liter å gjøre !!! Ikke en heller for den skyld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på toppen av lista ligger ?

Kjøp to Apistogramma arter(dverg ciklider), de er ikke så kravstore når det gjelder plass.

En hann og to hunner.

Hva med Agasizzi og Borelli?

Men husk at hvert par må/bør ha ei hule/grotte som de kan gjemme seg i.

Hula blir da midtpunktet i teritoriet deres.

Den vanlige halveis nedgravde kokusnøtta er et bra hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips må bli ett "par" med Apistogramma Panduro (1 hann, 2 hunner)

Apistogramma_panduro_Blanc.jpg

A.panduro%20male%20portrait%20copy.JPG

Sammen med f.eks Sommerfugl ciklider (3-4 stk) en stim(15-20 stk) med kardinalneon/neontetra og noen ancistrus maller har du ett pent sør-amerikansk akvarie

Kvitt deg med de andre mallene og de kjipe asiatiske barbene :-)

Og gå for en skikkelig biotop !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAJAJAJAJA

Men med bakgrunn i dine tidligere bravader som akvarist sør bør du vel best kunne svare på dette spørmålet selv?!?

ArildH kan vel svare på at det fint går an og kombinere med barn og kone...

Ryktene forteller at mannen har 32 kar med filter i kjellern, medregnet de uten filter tippa han visst 50..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :o ]

Hmm, ble jo spurt, så jeg måtte ha opptelling.

Det ble 32 akvarier med filtrering og hele faderullan..

Har vel kanskje vært oppi 50 beholdere med vann til tider, da medregnes alle beholdere som inneholder fisk, yngel eller egg som skal klekkes. Da er beholderne helt ned i 3 liters smartbox fra Clas Ohlson [ :) ]

Og jeg har ikke mange akvarier, det er MANGE som har betydelig flere enn det. (Det sier jeg i hvertfall til kona). [ :D ]

Jeg har akvariene samlet i et rom godt tilrettelagt for dette, med tanke på vanntilførsel, sluk, og MASSE strøm. Forenkler vedlikeholdet. Har ikke engang akvarie i stua, til konas irritasjon. Ene jentungen har et akvarie på kjøkkenbenken. [ :P ]

Akvarier, kone og unger er en grei kombinsajon det.

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Og på toppen av lista ligger ?

Kjøp to Apistogramma arter(dverg ciklider), de er ikke så kravstore når det gjelder plass.

En hann og to hunner.

Hva med Agasizzi og Borelli?

Men husk at hvert par må/bør ha ei hule/grotte som de kan gjemme seg i.

Hula blir da midtpunktet i teritoriet deres.

Den vanlige halveis nedgravde kokusnøtta er et bra hus.

Mye gode forslag men jeg har ikke bestemt meg for hva og hvor mange.

Kommer til å bruke litt tid på dette nå, så jeg ikke gjør noe feil.

Ikke veldig gøy å se på stressa fisk.

Det er så utrolig mye pen fisk. Og så ønsker jeg at de ikke er for små, men så må jeg jo huske på at akvariet er ikke er av de største.

Så et Juwel 110 liter med møbel på Strømmen Storsenter og der var prisen 2995,- Ikke noen annet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Mitt tips må bli ett "par" med Apistogramma Panduro (1 hann, 2 hunner)

Apistogramma_panduro_Blanc.jpg

A.panduro%20male%20portrait%20copy.JPG

Sammen med f.eks Sommerfugl ciklider (3-4 stk) en stim(15-20 stk) med kardinalneon/neontetra og noen ancistrus maller har du ett pent sør-amerikansk akvarie

Kvitt deg med de andre mallene og de kjipe asiatiske barbene :-)

Og gå for en skikkelig biotop !!

Mallen ønsker jeg ikke å kvitte meg med men barbene går.

Kuliålen kommer også til å være i akvariet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Så et Juwel 110 liter med møbel på Strømmen Storsenter og der var prisen 2995,- Ikke noen annet utstyr.

sitat:da er Tom dyr ! (er det ikke Tom han heter !?!)

Tror nok at de fleste butikkene selger 110l m/bord for en plass mellom 2000,- og 3000,- så Tom på Strømmen er ikke billig men heller ikke way over det top!

Rykte til Tom er vel at han er rå på pris utvalg og kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av afrikanske fisk kan "Nanochromis Transvesticus" anbefalles. Flotte fisk der hunnen har de sterkeste fargene. Derav navnet. De må nok jobbes endel med for å yngel da de krever veldig surt vann.

I tillegg kan du kjøre et par med killi. F.eks noen Fp. Gardneri. De kan gyte i en gytemopp i overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.