Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Botia er jo ok fisker.

Har selv fem Praktbotia som kommer frem fra jungelen for å vise fargene sine.

Har nå bestemt meg for å gå over til saltvann i en 500 liter.

Da blir det vel Kutlinger, Mini flyndrer, Reker eller et eller annet som går sammen med andre.

Må bare få ordnet til noe kjøling fra et kjøleskap som står noen meter fra karet.

Eneste jeg mangler er vel et bra (dyrt) amatur med skikkelig lys som kan holde liv i tang og tare.

Dette prosjektet kan ta noen uker før det kommer i gang.

Planlegging er jo noe av det "viktigste".....?????

Når detaljene er kommet på plass farer det rett til StåleG for å få tak i noe utstyr, og da, ja da er jeg i gang.......!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Botia er jo ok fisker.

Har selv fem Praktbotia som kommer frem fra jungelen for å vise fargene sine.

Har nå bestemt meg for å gå over til saltvann i en 500 liter.

Da blir det vel Kutlinger, Mini flyndrer, Reker eller et eller annet som går sammen med andre.

Må bare få ordnet til noe kjøling fra et kjøleskap som står noen meter fra karet.

Eneste jeg mangler er vel et bra (dyrt) amatur med skikkelig lys som kan holde liv i tang og tare.

Dette prosjektet kan ta noen uker før det kommer i gang.

Planlegging er jo noe av det "viktigste".....?????

Når detaljene er kommet på plass farer det rett til StåleG for å få tak i noe utstyr, og da, ja da er jeg i gang.......!!!

Blir morro og se hvordan dette blir da. Trenger ukentlige oppdateringer [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra nettakvariet

sitat:Temperaturen bør ligge mellom 24-26 gr.C.

Vannkvaliteten Ph over nøytralpunktet. En Ph fra 7,0 og opp til 8,5. Ha en kalkstein eller flere i akvariet avhengig av størrelsen på karet. Da slipper du å kjøpe preparater. Gå ikke i fella å ha røtter i malawikaret, det vil få Ph'en til å synke. Totalhardhet ved 4-6dGH.

Mvh.

Jal.

11? Tar du ikke litt i da ? Eller snakker vi ikke om Ph ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juvelcichlider er flotte fisker. Selv er jeg i planleggingsfasen med mitt akvarium, som blir en sør-amerikansk biotop.

Foreløpig:

Grus, mye røtter

Planter:

Echinordus macrophyllis (sverdplante)

Ceratophyllum dmersum (ligner på cabomba)

Fisk:

Seilfinne Molly (Minst 3, naturvarianten)

Stripete otocinclus (algespiser, 3-4stk)

Metallpansermalle(4-5stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette er bare de foreløpige planene:-) Ser for meg oppstart av vann/grus/røtter om 1-2 uker, så blir det vel 1-2 uker med trising for å få vannkvaliteten på plass (Temp 24-27, PH 7.5-8, gH ca 13-17)

Ikke umulig jeg lager en billedserie fra start til ferdig akvarium om det er interesse for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Som sagt, dette er bare de foreløpige planene:-) Ser for meg oppstart av vann/grus/røtter om 1-2 uker, så blir det vel 1-2 uker med trising for å få vannkvaliteten på plass (Temp 24-27, PH 7.5-8, gH ca 13-17)

Ikke umulig jeg lager en billedserie fra start til ferdig akvarium om det er interesse for det?

Så nøye er det vel ikke med vannkvaliteten på de fiskene du skisserer ?? Vil tro at bare du har en fornuftig temp og hiver i litt aquasure (e.l) så er du igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av ThorEH

Lurer på om jeg ikke for enkelthets skyld skal dumpe det kalde saltvannet her i stugu jeg og...

Tror kanskje det er best for fisken ja.[ :D ]

Legg ned hobbyen du ThorEH, slik at vi som er "voksne" får diskutere dette emne i ro og fred[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkvaliteten er satt som et "minste felles multiplum" for planter og fisk. Det er særlig Seilfinne Mollyène jeg vektlegger, da jeg ønsker å få disse til å formere seg skikkelig. Aqua Safe tror jeg at jeg holder meg klar, men det må jeg vurdere nærmere når vannet har gått i karet en ukes tid og jeg ser hvilke verdier det har da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Tror kanskje det er best for fisken ja.

Legg ned hobbyen du ThorEH, slik at vi som er "voksne" får diskutere dette emne i ro og fred

Nuvel.. nå går det ikke fisk i det! Og de livsformene som finnes det, trives nok vel så godt som livsformene i dvergakvarie ditt vil jeg tro!

Å overlate det til de voksne kan vel diskuteres, du har vel flere ganger bevist din kompetanse i dette emnet her, det har forsåvidt jeg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Vannkvaliteten er satt som et "minste felles multiplum" for planter og fisk. Det er særlig Seilfinne Mollyène jeg vektlegger, da jeg ønsker å få disse til å formere seg skikkelig. Aqua Safe tror jeg at jeg holder meg klar, men det må jeg vurdere nærmere når vannet har gått i karet en ukes tid og jeg ser hvilke verdier det har da.

Må jo være smart å ta seg god tid å gjøre ting riktig [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er lysamatur med lysrør klar og i morgen kan jeg hente 20 meter slange til pumpa, og da er det bare å tømme karet for Malawi'er.

Siste uka har jeg sett veldig lite av de fiskene jeg kan tenke meg å ha, men om en måned og kanskje litt til så blir det nok fart i karet.

Piggsjøstjerner er vel det levende vesenet jeg har sett mest av, men de er ikke velkomne.......[ :D ][ :D ][} :D ]

Etter påske høres vel fint ut, da sier vi det [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.