Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Og her er mine nyervervelser...

Ikke så nye da,men følte det måtte få noen nye fisker til dattera sin fødselsdag.

1189_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/582/1189.jpg

1190_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/582/1190.jpg

1191_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/582/1191.jpg

1192_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/582/1192.jpg

1193_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/582/1193.jpg

1194_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/582/1194.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neida...den har 3 skruer løs,og instruksjonsmanualen står på portugisisk. Nei,men seriøst, har hatt fisken i 5-6uker nå, og den har ikke gjort innhugg på tetra eller guppybestanden i akvariet. Men om den ombestemmer seg, må den bare forsyne seg av diverse tetra'er...da blir det mer plass til pansermaller og morsomme fisk[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til det med fisker som spiser andre fisker. Etter mange år med kaldt saltvannskar, har jeg merket meg at mange fisker har visse likhetstrekk med såkalt slagbjørn. De kan oppføre seg pent i lang tid, og leve på blåbær....eller reker og andre ting. Men får de først smaken på levende fôr, er de ofte vanskelig å stoppe.

Hadde en torsk i fjor bl.a. som lot alle være i fred, til den egentlig var for stor som akvariefisk. Men når den først fikk smaken på naboene sine, sluttet den helt å ta til seg det jeg mente den burde spise. Har også sett det samme med f.eks. svartkutlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hive mæ inn her jeg å. Er ikke lenge siden mitt 505 liters kar kom i drift. Laget det selv i aluminium og glass. Tror jeg sparte endel kr på det og jeg fikk det slik jeg ville. Det er jo litt av påenget med å lage det selv.

I karet går det 6 konger av akvarie fisk, diskus! To malboro red, to solid turkis og to kraftige hanner av pigdon blood.

Er nå i innspurten med å lage ferdig det automatiske vannskifte anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at diskus er fantastisk flotte fisker. Men det undrer meg litt at ikke flere fiskeinteresserte i disse "mikrofisketider" forsøker seg på kaldt saltvann, må jo være flott å kunne vise frem selvfisket i heimen ! Selv er jeg ikke så nøye på hvilke metoder jeg benytter, håv, ruse, hendene eller andre uhumske midler taes i bruk. Men noen er da fanget på stang, det er både morsomt og utfordrende på fine sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nok ikke stor nok i forhold til hva de krever når de blir store.

Slapp de utti karet nå og de gravde seg ned i sanden, litt flaksing med "vingen" og borte ble de[ :) ][ :) ]

Men de skal bli artige å følge med på, skal prøve å få tatt noen bilder når vannet blir klart nok [ B) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hva denne tetra`n heter??

13022006211958erNsib1ylMPV.jpg

Kjøpte den i sverige for noen år siden, og den er vel i overkant av 10 cm nå.

Har fôret opp en gruppe med Geophagus steindachneri, og resultatet er det ingen ting å utsette på;

13022006211958fU752jV4eh7v.jpg

Har fått yngel på noen av huene, og sitter med oppimot hundre små for øyeblikket... Noen som vil ha?!?[ :) ] (Seriøst)

1302200621195826dbYOaV9TAW.jpg

Må også legge ved bilde av nyeste kjøpet, "Telmatochromis dhouti". Fant dem i oslo, og jeg har aldri sett denne typen Telmatochromis før.. -Derfor måtte jeg selvfølgelig kjøpe dem [ :) ]

130220062119586ECEg3o7FyMQ.jpg

Litt av noen tenner [:0]

13022006211958aE5ain259371.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det første først, oracel. Ja, det er en liten torsk. Den var relativt ung når jeg fanget den, 5-6 cm. I løpet av et par måneder doblet den størrelsen, og etter det begynte den å vokse fort. Dessverre på bekostning av sine naboer, så jeg måtte sende den til de evige fiskebanker etterhvert. Men det var en flott fisk, nesten helt identisk i utseendet med sine tipp-tipper på 20+ kilo. Yngel av torsk er en smidig og meget hustig fisk, som i motsetning til mange andre også ser ut til å ha godt syn. Den bommer sjelden på en tangkutling.....

Som forøvrig er en av mine favoritter, ThorEH. Ikke mange tropiske fisker har etter min mening en mer balansert og flott fargeprakt, og bare noen helt få i våre farvann kan konkurrere. De har også "personlighet", og har helt faste rutiner i sitt livsmønster. Hver fisk sin plass å sove om natta, helst i nærhet av en stor anemone eller annet som kan gi beskyttelse. Dessverre (for kutlingene) er dette ofte et tveegget sverd, anemonene strekker seg noen ganger lenger enn beregnet.

Har ikke noen bilder som viser "hele" akvariet, Tor Inge, men har skrevet litt om det på aquawest.com....og der er også en god del bilder. Ta gjerne en titt der. Det vil gå litt for langt å fortelle alt rundt det tekniske her, men les litt av det jeg har skrevet og send meg en mail, så svarer jeg gjerne på spørsmål så lengt evnen rekker....eller her.

Som Sunnmøring i "dobbelt-eksil" så er terrassen det eneste stedet jeg for tiden kan ha akvarie. Jeg har bodd mange år i Stavanger, nå er jeg forvist til Oslo-kanten av jobbmessige årsaker. Vannet varmes opp nå på vinteren til 5-6 grader, og kjøles om sommeren. Juli-august er det vel oftest sånn 15-16 grader. Det tekniske utstyret er ikke så komplisert, og det er mulig å ha kaldt saltvannskar uten å selge skjorta...om man velger innbyggere som tolererer noe varme.

Forresten var det fantastisk flott å se ordentlig frostrøyk fra akvariet, når det for noen dager siden var en del kaldere. Det gjør seg utrolig godt i lyset fra metallhalogenpærene, gir en litt "trolsk" inntrykk. Men det var ikke mulig å få fanget det på film....

Her er noen tangkutlinger til.

tangkutling1.jpg

tangkutling2.jpg

tangkutling3.jpg

tangkutling4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt saltvannsakvarie, ja - ahh-det var tider.

Strandreker er flotte i akvarie. Glasskutling, med sin gjennomsiktige kropp, er artige å fore med røde mygglarver.

Har du prøvd med sandkutling? Disse er ganske greie å få i lek. Hannen graver en hule under en stein og passer på eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.