Gå til innhold
Fiskersiden

Fant ny fiskeart


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Anton Rikstad har en tendens til å luke ut alt som ikke er ørret,røye og laks som uønskede arter. Jeg kan nevne i fleng: sik, harr, lake, canadarøye og nå steinsmett. alle disse er nemlig i hans øyne store konkurrenter til ørreten. derfor kaller jeg han en (arts)rasist.

All uønsket fisk skal fjernes med kjemikalier(les: rotenon). Hvilke ringvirkninger er størst? En runde med kjemikalier eller steinsmett i vassdraget? Det at fisken skal ha blitt satt ut pga dens bruk som agnfisk, stiller jeg meg veldig tvilende til. Da trur jeg det heller er mer sannsynlig at fisken har vandret over. Eller kanskje den har vært her i lang lang tid? Er jo bare rimelig sære folk som fisker etter disse.

Inkompetanse kommer av at

1. "-Dette er en ny art for Trøndelag" - Steinsmett faktisk finnes i Trøndelag fra før. Bl.a i Rørosområdet.

2. "Steinsmett konkurrerer med ørreten om plass i elva". - Veel..ikke helt enig her

3. "Steinsmett lever ikke i innsjøer." - Nytt for meg.

Det spørsmålet jeg stiller meg er:

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry2: Det er bra at det vert teke ei undersøking av utbredelsen slik at det kan kartleggast om arten er eit lokalt fenomen eller om den har stor utbredelse i vassdraget og nærliggande elver/vatn. Kanskje må fylkesmannen innsjå at rotenon ikkje er fasitsvaret likevell, og innsjå at nokre arter som ikkje har fettfinne også har livets rett. :D:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte også at det kunne godt tenkes at steinsmetten har levd der i lang tid. hvis vilhelm sine opplysninger stemmer er jeg litt kritisk til at han rikstad får ha jobben som fiskeforvalter eller forvalter av noe som helst hvis han har slik snever holdning. rett og slett skummelt at han roper på kjemikaler med en gang. vitner om lite respekt for naturen spør du meg. synes det burde være litt strengere krav for å få jobb som fiskeforvalter, for det virker som det er litt slapt!

og som det nevnes her, små og store kraftverk er ikke bra for naturen. med så mange kraftverk rundt om i landet gjør det vanskelig for myndighetene å kontrollere om alle kraftverka holder seg til inngåtte avtaler om minstevannføring.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikstad gløymer ein sentral ting. Småkraftverk. Det er jo den reelle trusselen mot auren. Faktisk klarer verken aure eller steinsmett i tørrlagte elvefar. Snakk om å miste fokus!

Tja. Kanskje det er helt bevisst?!?! Aldri før har det vært planlagt en større utbygging av småkraftverk i norske vassdrag som nå. Når såpass mange veit hvilken konsekvens dette vil ha for gyteområdene mange steder, så er det kanskje strategisk riktig og rette fokuset mot andre mindre viktige ting, og blåse de opp litt ?!?!?!? Når kraftverka er byggd og auren forsvinner så kan jo steinsmetta være fin å legge skylda på.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nye opplysninger rundt dette funnet snart, så vent med å konkludere på bakgrunn av denne artikkelen.

By the way, Anton er en dyktig fyr, engasjert som få, og dette engasjementet får ofte tunga til å løpe vilt når man er midt i det, samtidig som at man ikke må stole helt på disse utskremte journalistene som siterer det de tror de hører.

Følg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Rikstad har en tendens til å luke ut alt som ikke er ørret,røye og laks som uønskede arter. Jeg kan nevne i fleng: sik, harr, lake, canadarøye og nå steinsmett. alle disse er nemlig i hans øyne store konkurrenter til ørreten. derfor kaller jeg han en (arts)rasist.

All uønsket fisk skal fjernes med kjemikalier(les: rotenon). Hvilke ringvirkninger er størst? En runde med kjemikalier eller steinsmett i vassdraget? Det at fisken skal ha blitt satt ut pga dens bruk som agnfisk, stiller jeg meg veldig tvilende til. Da trur jeg det heller er mer sannsynlig at fisken har vandret over. Eller kanskje den har vært her i lang lang tid? Er jo bare rimelig sære folk som fisker etter disse.

Inkompetanse kommer av at

1. "-Dette er en ny art for Trøndelag" - Steinsmett faktisk finnes i Trøndelag fra før. Bl.a i Rørosområdet.

2. "Steinsmett konkurrerer med ørreten om plass i elva". - Veel..ikke helt enig her

3. "Steinsmett lever ikke i innsjøer." - Nytt for meg.

Ja, det er litt skremmende at norske forvaltere avslører en så stor grad av mangel på kompetanse. Som du skriver Vilhelm forekommer steinsmetten naturlig i Trøndelag, ja sannsynligvis var den en av de tidligere innvandrerne. Den gjør bare ikke så mye av seg. Derfor kan man også overse den i lang tid, særlig i øde områder som Lierne. Og hvis den plutselig blir mer synlig, ved at bestandene blir tettere, så kan jo det skyldes at bestanden av ørret (og/eller røye) plutselig har blitt dårligere siden ørret er en av de sterkeste predatorene på steinsmett (å hevde at de er konkurrenter er jo direkte kunnskapsløst). Dette skjedde i et av mine tidligere favorittvann etter røye på Rørosvidda (nok et bevis på at steinsmett absolutt kan leve i stille vann). Vannet ble garnet ut av noen idioter, og plutselig "eksploderte" bestanden av steinsmett. I det tilfellet ville sikkert Rikstad hevdet at det var sportsfiskere som fisket med levende agnfisk som var synderne, selv om svaret altså er et helt annet! Og jeg begynner å bli dritt lei denne standardforklaringen hver gang en "ny" art dukker opp. For selv om det dukker opp en ny art et sted betyr ikke det automatisk at den nylig har kommet dit. Fisk kan faktisk bevege seg selv også, forutsatt at det ikke er noen uoverstigelige vandringsbarrierer. Og de sprer seg når muligheten byr seg, dette er en helt naturlig prosess. Å automatisk hevde at det MÅ være mennesker som står bak når en ny art dukker opp, vitner om et helt misforstått syn på naturen som noe statisk, mens sannehten faktisk er at naturen er i kontinuerlig endring, den er mer enn noe annet et dynamisk system.

Jeg er nesten villig til å vedde på at steinsmetten i Lierne har vandret inn fra Sverige på egenhånd. Muruvassdraget har jo avrenning østover. Og jeg tror den har vært der lenge, men bare blitt oversett inntil nylig. Og kanskje oppblomstringen av steinsmett mer er et tegn på at det er noe galt med ørretbestanden i området snarere enn at noen nylig har satt ut steinsmett, som jo eksempelet fra Rørostraktene viser? Og å foreslå å bruke rotenon er jo faktisk oppfordring til miljøkriminalitet og burde anmeldes til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt skremmende at norske forvaltere avslører en så stor grad av mangel på kompetanse. Som du skriver Vilhelm forekommer steinsmetten naturlig i Trøndelag, ja sannsynligvis var den en av de tidligere innvandrerne. Den gjør bare ikke så mye av seg. Derfor kan man også overse den i lang tid, særlig i øde områder som Lierne. Og hvis den plutselig blir mer synlig, ved at bestandene blir tettere, så kan jo det skyldes at bestanden av ørret (og/eller røye) plutselig har blitt dårligere siden ørret er en av de sterkeste predatorene på steinsmett (å hevde at de er konkurrenter er jo direkte kunnskapsløst). Dette skjedde i et av mine tidligere favorittvann etter røye på Rørosvidda (nok et bevis på at steinsmett absolutt kan leve i stille vann). Vannet ble garnet ut av noen idioter, og plutselig "eksploderte" bestanden av steinsmett. I det tilfellet ville sikkert Rikstad hevdet at det var sportsfiskere som fisket med levende agnfisk som var synderne, selv om svaret altså er et helt annet! Og jeg begynner å bli dritt lei denne standardforklaringen hver gang en "ny" art dukker opp. For selv om det dukker opp en ny art et sted betyr ikke det automatisk at den nylig har kommet dit. Fisk kan faktisk bevege seg selv også, forutsatt at det ikke er noen uoverstigelige vandringsbarrierer. Og de sprer seg når muligheten byr seg, dette er en helt naturlig prosess. Å automatisk hevde at det MÅ være mennesker som står bak når en ny art dukker opp, vitner om et helt misforstått syn på naturen som noe statisk, mens sannehten faktisk er at naturen er i kontinuerlig endring, den er mer enn noe annet et dynamisk system.

Jeg er nesten villig til å vedde på at steinsmetten i Lierne har vandret inn fra Sverige på egenhånd. Muruvassdraget har jo avrenning østover. Og jeg tror den har vært der lenge, men bare blitt oversett inntil nylig. Og kanskje oppblomstringen av steinsmett mer er et tegn på at det er noe galt med ørretbestanden i området snarere enn at noen nylig har satt ut steinsmett, som jo eksempelet fra Rørostraktene viser? Og å foreslå å bruke rotenon er jo faktisk oppfordring til miljøkriminalitet og burde anmeldes til politiet.

Jeg håper rette vedkommende leser dette.

Godt skrevet Piscator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og determinator er? Arnekleiv? Koksvik? Bakken?

Må stikke ned å se på disse en dag, vil jo være 100 % sikker før jeg stikker opp og fisker på de :lol: Hadde det ikke vært for at folka der nede ikke akkurat er skarpe på administrative ting hadde jeg hatt kontor/leseplass der for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge fishbase:

" Feeds on small bottom invertebrates, mainly insects, crustaceans. Contrary to statements in older literature, eggs and larvae of fishes are not a common foot item"

Dette står faktisk med uthevet skrift i Adressa: "For første gang er hvitfinnet ferskvannsulke påvist i Trøndelag, men den lille fisken er uønsket fordi den livnærer seg på rogn fra røye og ørret. "

Enda en bra ting fra fishbase:

"Fish of the year 2006 in Germany and Austria, because its presence indicates good water quality"

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge fishbase:

" Feeds on small bottom invertebrates, mainly insects, crustaceans. Contrary to statements in older literature, eggs and larvae of fishes are not a common foot item"

Dette står faktisk med uthevet skrift i Adressa: "For første gang er hvitfinnet ferskvannsulke påvist i Trøndelag, men den lille fisken er uønsket fordi den livnærer seg på rogn fra røye og ørret. "

Enda en bra ting fra fishbase:

"Fish of the year 2006 in Germany and Austria, because its presence indicates good water quality"

Vi burde begynne å kåre "fish of the year" vi og!

Ellers er det jo leit å reigsterere at en eventuell rotenonbehandling blir gjort på et så pass syltynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er usannsynlig at det bli iverksatt rotenonbehnadling av området for å utrydde ulka. Jeg tror at når man har summet seg, og nøstet trådene litt, så ser man at dette ikke er en god ide.

Sannsynligheten er. som piscator sier, stor for at den har krabbet dit selv, og lokale folk på svenskesiden forteller dessuten at det har vært ulkefisker i vassdraget tett opp mot norskegrensa siden de kan huske, i tillegg til at det skal være eldre publikasjoner som sier det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.