Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Takk for gratulasjoner.

Jeg har egentlig ganske mye jeg kunne tenke meg å dele med resten og hadde egentlig tenkt om å be sjeffen om fri en dag for å ta meg av slike oppsett, det er ikke noe hemmelighet. Det meste er ganske enkelt og egentlig ser jeg helst til at dere bygger disse selv. Bla. spennende fleksobommer til PN, og diverse små triks og takkel oppsett.

Tror allikevel at jeg begynner med wobler metoden slik at dere får erfaring med denne givende gren innen havfiske. Det er faktisk ganske moro !! Jeg kan godt bidra til å få frem verktøy og inspirasjon, men husk : Det er dere som er håndverkeren derute til syvende og sist....

Ja, det enkleste er ofte det beste, ja, men ikke alltid. Ikke tro at wobler metoden er den enkleste..men kan si at den er enkelt å lære, og jeg lærer bort med glede :)

Kommer med litt tips i denne tråden etterhvert som jeg får en ledig stund ( håper sjeffen er grei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Fanget i isens klør allerede !!!! Håper ikke det tar lang tid før jeg kan rapportere fra vår kant av landet. Jeg får ta med meg litt varme fra Gran Canaria, når jeg kommer tilbake :)155255_173658069319411_100000256577044_519582_5275866_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur sørover Martin :)

Hadde tenk om å dra om 1 uke , jeg men nå ser det ut som om det er innført unntakstilstand i Spania. Siste gang skjedde når jeg ble født i 63 !! Jeg tar meg allikevel av haten for måten den spanske regjeringen slår ned på disse bortkjemte luftkontrolører som har lammet denne viktige delen av Europa.

Regner med at det roer seg ned før jeg reiser ned for å lure flere arter i dybden.... er faktisk mer bekymret for stormene som skaper opp til 4 meters høye bølger nå...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Regner du med å få tid til å fiske noe Steinbit nå snart? Det begynner å nerme seg høytiden rundt østsiden nå?

Si ifra om du trenger hjelp med å få løs båten. Jeg kan angripe utenifra med min.

Men tilbake til Steinbit. Har lagd noen slep til det formålet. Jeg har hatt best suksess med spinnerblad på slepet til steinbitten. Prøver å få tak i noe rustfritt men det er ikke så lett. Noe slange må til men ikke mye. Gjerne litt knallfarge. Gult/grønnt.

Begynner å bli klar for å fiske steinbit og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner du med å få tid til å fiske noe Steinbit nå snart? Det begynner å nerme seg høytiden rundt østsiden nå?

Si ifra om du trenger hjelp med å få løs båten. Jeg kan angripe utenifra med min.

Men tilbake til Steinbit. Har lagd noen slep til det formålet. Jeg har hatt best suksess med spinnerblad på slepet til steinbitten. Prøver å få tak i noe rustfritt men det er ikke så lett. Noe slange må til men ikke mye. Gjerne litt knallfarge. Gult/grønnt.

Begynner å bli klar for å fiske steinbit og :)

Så ikke innleget før nå...Takk for tilbud om hjelp men nå er Xplorer :

IMG_6215.JPG

Når det gjelder steinbitt, så oppdaget jeg noen gyteplasser ifjor og gankse grunne !! Bestemte meg allikevel for å la plassen være i fred slik at disse får gjort jobben med å spre sine allerede sjeldne gener. Tar dem senere litt lengre ut når jobben er gjort.

Ja, de like krimskrans , men orange -hvitt Octopus Original med kort tirreslep, der jeg lager spinnerblader og finner av Elastotube ( se denne tråden) viser seg å være noe de liker meget godt. Har både nysølv og rustfriblader i flere størrelser jeg, men må spørre sjefen 1. det er han som stanser disse fra tid til annet :)

Gleder meg til saltsmak i fjeset og agnlukt i sesongen som kommer. Må få unna litt (mye)jobb 1. Foruten fiske må jeg trene en god del med konkurranse seiling også (BB11) vi har tross alt NM hos oss i Arendal i år :thumbsup:

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke innleget før nå...Takk for tilbud om hjelp men nå er Xplorer :

IMG_6215.JPG

Når det gjelder steinbitt, så oppdaget jeg noen gyteplasser ifjor og gankse grunne !! Bestemte meg allikevel for å la plassen være i fred slik at disse får gjort jobben med å spre sine allerede sjeldne gener. Tar dem senere litt lengre ut når jobben er gjort.

Ja, de like krimskrans , men orange -hvitt Octopus Original med kort tirreslep, der jeg lager spinnerblader og finner av Elastotube ( se denne tråden) viser seg å være noe de liker meget godt. Har både nysølv og rustfriblader i flere størrelser jeg, men må spørre sjefen 1. det er han som stanser disse fra tid til annet :rolleyes:

Gleder meg til saltsmak i fjeset og agnlukt i sesongen som kommer. Må få unna litt (mye)jobb 1. Foruten fiske må jeg trene en god del med konkurranse seiling også (BB11) vi har tross alt NM hos oss i Arendal i år :thumbsup:

Hvordan blir det med turen vi har snakket om?

Mvh. Thomas

Edit: tekst er endret, trådstarter ønsker å diskutere slike avtaler på privaten. Martin S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Martin. Da sees vi vel på feltet en dag :)

Hadde vært fint å satse på nye felter og slår begge båter i sammen på lovende områder med tanke på hvittskate - havmus-giggabrosme osv ? Vi kan lage konkurranser der de som taper overtar konene (og svigermødrene) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Man må til tiders ta seg råd til noe ...og noe av de få tingene jeg kan ta meg råd til , er å stenge kiosken for å nytte en slik dag som i dag. Fantastisk på mange måter !! Har skjeldent opplevd så lite strøm som i dag. Det er også faktisk 1. gang jeg kan slå av motorn for å nytte stillheten, vel...det varte ikke lenge.

Ny plass , nye konsepter og ny jakt på de røde. Agnfisk var ikke vannskelig å få til , det kryr av sei nå . Etter agnsanking bestemte jeg meg for å teste "røret" på blåkjeften som ventet på meg 190 meter under båten. Litt skraping av makrell og reke på borrelåsen, agn og la det gå. Ble faktisk overrasket over hvor rask og pen den gikk ned, artig også å se at den slap rester etter seg. Traff bunnen løftet den rett og pang.

IMG_6294.JPG

Årets 1. så lyset, og etter denne tok det ikke lang tid før 9 stk. med gjennomsnitt på 1200 gr. så lyset.

IMG_6296.JPG

Fine og fete

IMG_6301.JPG

og som svømmer videre for å bli fetere. I år har jeg bestemt meg for å la alle svømme..

Plassen var kjempe givende og byttet taktik når det 1. brosme(med flere) begynte å lokkes til plassen

IMG_6304.JPG

Litt dypere , mer agn, DSM og aktiv fiske ga meg ennå flere av de røde. I alt 8 stk. til lot seg lure , toppet med 2 stk. på rundt 1250gr. Fine poeng fisker.

IMG_6329.JPG

IMG_6339.JPG

IMG_6336.JPG

Når brosmene begynte på nytt å masse, ja, da var det på tide å reise hjem...

IMG_6344.JPG

Alt i alt i deilig dag på jobben, men noe jeg syns var hyggelig i dag var å høre at en kompis fikk en kveite på 25 kg. hernede. Gledelig å se at de finnes her også.

Håper på flere fine dager , da en spent Ingar setter kurset ned en av dagene. Håper inderlig at han får det til med blåkjeften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den funka jo greit Martin... Flott nytt konsept. Ser at du hang på litt spinnerskje på DSM ?? stemmer det ? Så ut til å funke. Flotte bilder også. :o

Det er en grun til at jeg kaller "Deep Sea Magnet" for "havfiskerens potet" og er ment brukt til det meste. All beslag og form i konseptet har en mening og man kan feste alt fra krepseklor,agnfisk,shads osv. De kantete sider får det til at den ikke ruller om bord, samt at det er lettere å feste på borrelås her også og man ønsker å spre lukt . Bulben (lille klumpen) er ment som støttdemper, og for hydrodynamiken på vei ned (med flere) .I dette tilfelle har jeg montert tynne nysølvblader som svømmer ved selve kroppen.Valgte å stanse hull i begge ender av bladene for å gi mulighet til å sette på flere blader etter hverandre, eller for å feste korte slep når man er på arts jakt. Og ja, den lokker det er en nyttelse å se hvordan den svømmer med flere blader etter hverandre og med minimalt motstand

.

IMG_6312.JPG

@Pero : Det er faktisk moro å fiske spesifikk etter de røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Det er en grun til at jeg kaller "Deep Sea Magnet" for "havfiskerens potet" og er ment brukt til det meste. All beslag og form i konseptet har en mening og man kan feste alt fra krepseklor,agnfisk,shads osv. De kantete sider får det til at den ikke ruller om bord, samt at det er lettere å feste på borrelås her også og man ønsker å spre lukt . Bulben (lille klumpen) er ment som støttdemper, og for hydrodynamiken på vei ned (med flere) .I dette tilfelle har jeg montert tynne nysølvblader som svømmer ved selve kroppen.Valgte å stanse hull i begge ender av bladene for å gi mulighet til å sette på flere blader etter hverandre, eller for å feste korte slep når man er på arts jakt. Og ja, den lokker det er en nyttelse å se hvordan den svømmer med flere blader etter hverandre og med minimalt motstand

.

IMG_6312.JPG

@Pero : Det er faktisk moro å fiske spesifikk etter de røde.

:goodjob: Når kommer det en batch med DSM igjen :) ??? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar med alle protoformer da jeg liker å teste produksjonen også. Det er allikevel ikke mulig for meg å produsere til salg med disse ennå da prosessen tar lang tid (flere støp for å få til endelig produkt) Nå er jeg ihvertfall klar med alle vektene (4 i alt) og en god del av det som er ment å montere på selve kroppen, bland annet spennende bleksprutt armer . Inrømmer at jeg har en ambivalent følelse ved å lansere DSM . Den kommer til å ta knekken på en annet av mine "babyer".......som selvfølgelig jeg selv " avliver" ...

Produksjonsformene er nå rundt hjørne og håper å ha disse klare før Mausund festivalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar med alle protoformer da jeg liker å teste produksjonen også. Det er allikevel ikke mulig for meg å produsere til salg med disse ennå da prosessen tar lang tid (flere støp for å få til endelig produkt) Nå er jeg ihvertfall klar med alle vektene (4 i alt) og en god del av det som er ment å montere på selve kroppen, bland annet spennende bleksprutt armer . Inrømmer at jeg har en ambivalent følelse ved å lansere DSM . Den kommer til å ta knekken på en annet av mine "babyer".......som selvfølgelig jeg selv " avliver" ...

Produksjonsformene er nå rundt hjørne og håper å ha disse klare før Mausund festivalen...

Den ser unektelig spennende ut. Et nydelig stykke håndverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.