Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

  • Da er Sankt Hans dagen over. Er faktisk glad for at jeg valgte bort " det sosialle" med mine naboer og valgte dagen da "sola snur" til å "jobbe til havs". Selv om "El jefe" ga meg fri hadde ikke jeg samvitighet til å dra til havs før noen titals kunder fikk sine etterlengtede varer sent i posten.Fiske dagen startet med god samvitighet ved 15 tiden . For meg som kommer fra et land da mørke ikke kommer snikkende, men det er som å slå av en bryter , er det eksotisk å kunne oppleve lyset til langt ut på natten og alle helst til havs. Ikke rart jeg ble forelsket i Norge under min 1. ferie her som 17 åring .For en nydelig ettermiddag!!
    Dagens mål var faktisk ikke noe annet en hardkjøring av den nye tirrepilken " Terna " , som jeg har som mål å gjøre til en av "mine babyer" som etterhvert skal deles med dere. Allsidighet , fangstegenskap og holdbarhet er den DNA profil. Navnet " Terna" passer ypperlig til denne nydelig pilk:
  • Stuper kontrollert ned mot målet, strøm er ikke i veien
  • Svømmer like grasiøs som terna flyr, også under rask innsveiving ( er ment bruk som "speed pilk" også) og...
  • ....den fanger like bra som terna , så sant fisken er der !!

Da jeg tester den nye overflatebehandlingen ( selvutviklet i en liten bakgårdsbedrift i Arendal) som skal tåle juling og beholde farge & utseende,etter utallige "krasj" mot hardbunn fisk etter fisk, fisk etter fisk, fisk etter fisk, er brosma med sine skarpe små tenner ypperlig til formålet. Den fikk kjørt seg igår !! og jeg hadde problemer med å se på overflaten hvilke pilk jeg brukte. Den hold mål og målet er å kunne konstruere og levere i fra meg pilker som ikke blir til dyre søkke etter en fisketur !!

Strømmen var lei i går og i flere lag. Det skulle ikke bli lett å få pilken ( 375 gr) ned til 150 mtr. men ...det gikk som en drøm !! Agnet med blodfersk makrell på enklekroken tok ikke det lang tid og etter litt "risting" ( har raslekuler) før den 1. blåkjeften satt på. Flott å se at favoritt fisken min likte " Terna" også. Det ble 5 blåkjeft , alle med gjennomsnitt på 1250 gr. etter en liten time.

Nå flyttet jeg meg til brosma, spennende å se om den var der. Ja, den var der !! og av pen jevn størrelse.

Fisket både med agn og uten agn . Agn ga flest brosmer- uten agn og med " aktiv tirring" ga den største. Oppdaget etter hvert hvor deilig det var å pilke på 170 meter og uten å bli sliten. Terna er meget lett pilket med lite motstand oppover.

Det ble noen kule bilder ( ikke spør meg hva jeg gjøre, det er bare flaks)

IMG_4848.JPG

IMG_4844.JPG

IMG_4841.JPG

IMG_4840.JPG

IMG_4838.JPG

IMG_4837.JPG

IMG_4835.JPG

Flotte brosme med gjennomsnitt vekt på 7,5 , toppet med en på nesten 10

IMG_4865.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis m suksess på nytt produkt!!!

Når er den tilgjengelig for oss andre :thumbsup:??

Takk Pero. Akkurat som terna blandt resten av måkefugler ,er min "Terna" fortsatt en sjelden og eksklusivt sak blandt resten av pilkene som finnes på markedet. Prosessen er komplisert og må finpusses- optimaliseres før jeg tør å dele denne med dere. Den skal tross alt betales også og det finnes en kost grense for alt...uansett hvor bra den er. Grensa skal jeg streve å få til så nær dere som mulig.

" Deep Sea magnet" er den 1. som jeg tør å lansere foruten attraktorene. Jeg står for alt fra A til Å og døgnene er for korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Mye fin blåkjeft og brosme her. I sommer er jeg nødt til å legge blåkjeft til artslisten; har vært fascinert av den en stund nå. Forøvrig flott at du prioriterte å sende litt varer i posten før fisketuren din, jeg mottok min vare i dag. Takk for vareprøvene også, blir spennende å prøve. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Bra du tar deg tid til å fiske litt. Og vi venter spent på det som kommer. Grtulere med fine fisker!!

Er nødt til det , da jeg trenger å ladde opp batteriene fra tid til annet. Ja, det er mye som "plopper" ut av hodet ( født med den hjernefeilen) særlig når man kjenner prossesene, material, faget og hvordan man får det til som endelig produkt. Det gjør det ikke lettere for meg at konseptene virker . Begynner å merke det på kroppen , ja.

Til dere som har fått varene rask , ikke tro at det er alltid sånt og med alle. Det beror på mengde forkjellige og antall varer, samt at den passer med sendingsdagene 8 tirsdager og fredager). Bra at dere er fornøyde. Til resten som venter..ny sending i morgen.

Kom når det passer Vilhelm og om det passer for meg også. Det er betydelig mindre blåkjeft å få fra semptember av. Beste tid er August og her har jeg prioritert å gjøre en liten gutt fra litt lengre sør( og en pappa) fornøyd

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har vært utrolig mye fisk her nede i år ( maks grensa på 30 kg. som jeg har om bord er det flere som har klaget på....) og man kan ikke rapportere om alt som skjer på min kant. Det er allikevel noe turer som alltid gir opplevelse, og slike turer ønsker jeg å dele.

Nå var det på tide å fortsette med den interne konkurranse som vi " Gutta fra Calcuta" har mot " Kara fra Sahara" har. Siden siste tap har vi hatt lyst på revansj mot " Kara fra Sahara" og tema i konkurransen er som regel arter, dog også størst fisk, mest fisk og flest arter.

Mest fisk ga vi fort opp når vi begynte å passere 30 - 40 stk. per lag , hovedsakelig torsk som fikk svømme videre . Arter derimot var det enklere å holde styr på og det ble en god del av det meste.Vi vant uten tvil i alle gren og med nye våpen i arsenalet. "Xplorer1 tirrepilk" påmontert tirreperle slep. Det meste av fisken lot seg tirre av denne, også de største.

IMG_5114.JPG

Torsk av denne størrelsen preget dagen

IMG_5131.JPG

Begge gutta fikk nye arter. Reserve sønnen økte med 2 nye og er nå opp i 37 arter : Lange og hyse. kompisen med lange.

IMG_5137.JPG

Det beste av dagen var at reserve sønnen min "knuste" min båtrekordplass ( 490) med denne knurren på litt over 500 gr. Bildet viser ekte fiskeglede.

Får håpe at vinden roer seg ned etter hvert . Begynner å bli lei all blåsingen

IMG_5128.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye morro å lese om produktene å kunnskapen du har.

jeg skal en tur nordover (meløy komune) å fiske i 7-10 dager. langt ute i havgapet.

vet det kansje er litt i seneste laget for deg, da jeg reiser allerede til mandag.

det jeg lurte på er om du har noe tackler ol liggende som jeg kunne kjøpt av deg?

noe spennende som du gjerne vil få testa i andre(farvann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye morro å lese om produktene å kunnskapen du har.

jeg skal en tur nordover (meløy komune) å fiske i 7-10 dager. langt ute i havgapet.

vet det kansje er litt i seneste laget for deg, da jeg reiser allerede til mandag.

det jeg lurte på er om du har noe tackler ol liggende som jeg kunne kjøpt av deg?

noe spennende som du gjerne vil få testa i andre(farvann)

Det spørs hva du skal fiske etter. Jeg har eget linje i nettbutikken om nettop "custom tackel". Ønsker deg velkommen som kunde om det er dine ønsker, men da må du bestemme deg innen kvelden er over for å kunne ordne disse i tide.

Har selv vært ute i feltet ett par dager og prøvd en god del nytt. Strømmen har gitt meg virkelig juling og har vært vanskelig å temme. Best var i dag med flere opp mot 10 kg ( brosme) og det er utrolig mye fin torsk å få også. Hyggelig for å være Skagerrak og jeg merker at jo mindre reketrålerne er ute , desto mer fisk er å få. Så jeg ønsker manetene velkommen.

Oktokapsel var godteriet i dag.

IMG_5228.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal egentlig fiske etter det meste ned mot 70-80 meters dybde.

så det morroe hadde vært å blitt overasket med 3-4 forskjellige som kan testes. det være seg tackler eller gjerne en pilk du holder på med.

så kan du få fangstrapport å pilk tilbake å om du vil noe sånt. men tenkte på noe til rundt 400 tilsammen.

kan hente det også når det er ferdig så slipper vi å sende det å du har litt bedre tid.

er åpen på det meste. vært der mange ganger før å vet det er mye stort der så er jo seff de jeg skal prøve og få :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal egentlig fiske etter det meste ned mot 70-80 meters dybde.

så det morroe hadde vært å blitt overasket med 3-4 forskjellige som kan testes. det være seg tackler eller gjerne en pilk du holder på med.

så kan du få fangstrapport å pilk tilbake å om du vil noe sånt. men tenkte på noe til rundt 400 tilsammen.

kan hente det også når det er ferdig så slipper vi å sende det å du har litt bedre tid.

er åpen på det meste. vært der mange ganger før å vet det er mye stort der så er jo seff de jeg skal prøve og få :shifty:

Best om du tar det via nettbutikken ( du blir kontaktet dertter) og helst ikke i denne tråden. Du får mest for pengene om du lager tacklene med komponentene som er tilgjengelig der. Jeg anmoder alltid mine kunder til å lage takler selv, da å binde takler tar faktisk en god del tid. Pilker har jeg dessverre ikke tilgjengelig til ofentlig salg ennå og det er mange på venteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stole på YR meldinger før man drar til havs kan være farlig!! Det er greit om det er spåd dårlig vær og når man drar ut viser det seg å være bra. Verre er det om det er spåd riktig fint og svak vind, for så å merke senere at vinden blåser opp mot 10ms når man 1. er ett stykke fra land. Båten min tåler dog en del vind , men det kan være verre med små båter. Så, sjekk også den danske siden DMI før dere drar ut her i Skagerak.

Heldigvis var strømmen i går på vår side og det gikk greit å temme båten derute. En liten gutt fra Egersund hadde en meget spesial bursdagsønske og etter nøye følging av været ga jeg klar signal til en tur og på kort varsel. Blåkjeft var på ønskelisten både hos pappa Øystein og guttungen Sigurd, samt Svein, en kompis som aldri hadde sett BK før.

Jeg logfører turer, fangst og tidspunkter , har til gode å blanke når vi har spesifike turer etter denne arten. En gang må det være 1. gang, sier jeg alltid til meg, da det er fisken som til syvende og sist bestemmer.

Det ble ikke denne gangen heller, heldigvis, og en liten guttunge ( og pappaen) fikk sine ønsker oppfylte.

Øystein startet blåkjeft karrieren med en pen 1 på rundt 1200 gr. og ble erklart Blåkjeftkonge denne dagen med 5 stk. oppunder kg. At han har fiskergener er det ikke noe tvil om. Det merker jeg med en gang om bord. Han hadde teken på det meste, midt i mellom rollen som en omsorgsful pappa. Det ble noen pene lusuer også etter hvert på ham, mulig med PB . Alltid moro når mine gjester får PB om bord.

IMG_5267.JPG

En glad gjeng som fikk ønskene oppfylte. Smilet ( regner med at pappaen kompletere med fint bilde av øyeblikket)til Sigurd når han fikk arten gikk fra øre til øre, og han er den yngste som har fått BK om bord, en pen tass på rundt 8- 900 gr. Egentlig er det bra at han fikk en av de minste, da potensialet for å øke PB alltid er til stedet. Etter en flott jobb fikk han seg en velfortjent hvil ned i kabinen.

Da er bildet fra en glad bursdagsbarn sendt av pappa ( takk Øystein) Sjekk det smilet , EKTE FISKEGLEDE !

Sigurd.JPG

IMG_5270.JPG

Takker for en flott dag til havs som ga bra med fisk. De obligatoriske brosmene på rundt 5-6 kg kom om bord også, samt lang og flere andre arter.

For meg ble denne den 3. spesimen av arten hittil i år. Pen fisk på 1314,6 gr.

IMG_5288.JPG

Ett par dager før og under jakten på de største av de små ble det også en pen spesimen av brungylte med en respektabelt vekt på 229,6 gr.

takl.jpg

Nå er det mange fine dager foran meg om mulighetene for å komme ut er til stedet.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en virkelig kjekk og interessant fisketur!

img5456s.jpg

Blåkjeften er i boks. 830 gram er en god begynnelse.

Flotte bilder av en glad gutt Øystein ! Målet blir i ettertid å slå pappa, regner jeg med. Ble det PB på lusuer ?

Vi kom noen timer etter den virkelig bitetid på BK. og som dere merket er denne intens og avtar etter hvert. I morgen lover det godt igjen ut til havs og begynner allerede å kontakte resten som er på ventelisten.

Nå er det rett tid for å ta arten og de største av arten . Det er ikke sikker at det passer til alle som er på listen , så om det er noen om vil henge seg på send PM .

Drar ut til en ny plass som jeg ikke besøker ofte og som gir store , samt mulighet til lysing til stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble pers på lusuer med 342 gram, ja.

Min største BK var 1110. Sigurds BK veide småpene 830.

Flott !! Jeg gir meg selv ikke før NR havner på rett side :) Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, men i dag lagde og smakte brosmehode. Når jeg smakte og spiste denne , angret jeg på hvor mye god mat jeg har kastet !! Nydelig trekt i løkkvann, salt, pepper,kumin og litt rødvin . Alt kokes opp 1. og hode legges opp i og trekkes i vannet deretter i ca. 20 min. svak varme. Anbefales !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.