Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Jeg viste at ungene, før eller senere, og etter et liv med pappa i skog,fjell,vann,elv,kyst og med fiskestenger som viktig verktøy under våre turer, kom tilbake for å fortsette å dyrke lidenskapen vi alle har falt for. Det er også hyggelig at begge er allroundfiskere som liker like godt å fiske etter mort som etter stor brosme og lange. Faktisk er de som pappa mer glad i å knekke koder og satse spessifikk etter arter, og helst de store av de små. De har også fått med seg hvor stor betydning små variasjoner i takkel komposisjoner har å si for å lure de største.

Nå har jeg vannskeligheter for å si nei hver gang og på impuls tikker det sms med ordet: Fiske ? Som regel er sjeffen grei og gi meg fri. Eldste mann har som mål å øke artslisten .Denne gangen var vi heldige med været og startet turen med å prøve i dypet etter lysing og annet stor som svømmer der. Etter ett par runder måtte vi gi oss da strømmen var av det sterkeste jeg har opplevd i år og satset derfor på store lusuer, skjeggtorsk og de store damer , sypiker.

Pappas nye lokkevåpen , DSM, ( Den var kul pappa !!)dandert til forskjellige formål ble ordnet. Merkelig hvordan den ene opplegget med "tirreslep" kun dro lange etter lange ( til og med 2 og 2 av gangen)og store lusuer , mens andre med tentakler eller krepseklør kun dro torsk og svære sypiker. Skjeggtorsken bet ikke på eller var ikke der idag.Vi fikk i alt ikke mer en 8 arter , 2 av disse nye for junior.

Avsluttet dagen med en nydelig solnedgang og stampen full av vellsmakende lusuer, stor torsk, lange,pene makreller...og utallige store sypiker.

2010-09-221.jpg

Ikke så verst med flere specimen på meg denne gangen heller...

Håper at strømmen gir seg , i mens trenger pappa litt hjelp på jobben. Da fortjener man ennå flere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut, og imponerende samling sypiker! Gleder meg til ungene mine begynner å mase om å dra på fisketur, men tror de må komme over lego-stadiet først :)

Veldig morro å høre rapporter fra hvordan de forskjellige riggemetodene fungerer også. Det skal bli utrolig tøft å teste det i praksis. Har spekulert mye på alternativ rigging av bl.a. flyveøye, men savnet alternative og robuste innfestinger som trengs for å lage det jeg trenger. Med DSM'en skal jeg endelig få testet "prey-crab" konseptet mitt skikkelig. Den tror jeg blir en killer på bunnfisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut, og imponerende samling sypiker! Gleder meg til ungene mine begynner å mase om å dra på fisketur, men tror de må komme over lego-stadiet først :)

Veldig morro å høre rapporter fra hvordan de forskjellige riggemetodene fungerer også. Det skal bli utrolig tøft å teste det i praksis. Har spekulert mye på alternativ rigging av bl.a. flyveøye, men savnet alternative og robuste innfestinger som trengs for å lage det jeg trenger. Med DSM'en skal jeg endelig få testet "prey-crab" konseptet mitt skikkelig. Den tror jeg blir en killer på bunnfisken :hailfs:

Ja, det kommer flere stadier med disse barn vi er så glad i. Den mest slitsomme er når testosteronen renner ut av ørene og alle grensene skal sprenges. Husker selv og bra at mine foreldre aldri fikk med seg om grottedykking ( friluft) eller friklatring som vi klarte "på håret" . Tør ikke nevne det den dag idag ... Merket av mine ikke var noe særlig "snillere" i det ekstreme område. Heldigvis roer alle seg ned og legger merke til hvor mye spenning det ligger i fiske også..

En av menninger bak DSM er at dere får muligheten til å være kreative selv og komponere egne konsepter, og ja, den er solid tvers igjennom og har ikke spart på kvaliteten i trådfeste eller selve blylegeringen. Kan hende en tung pakke havner litt lengre nord om ikke så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er blitt en god del turer midtimellom all jobbinga her ved Arendal og på tross av en forblåst september som ikke tillot å komme ut.

Noen av turene gir spesielle opplevelser, ikke minst når det er ivrige barn og fremtidige flinke sportsfiskere som er involvert i disse turer. " Reserve sønnen " er blitt en ivrig og dyktig havfisker med tiden, til tross for hans unge alder ( 7 år) og er en artsfreak som hadde HAI på ønskelisten, noe jeg lovte vi skulle få til om det ble fint vær nå i høst. Vi har hatt fantastiske flotte dager og en av disse ble reservert til formålet.

Det er ikke lov å sitte hjemme med slik flott vær på Sørlandet !! Det tok ikke lang tid før agnet med den " Magiske kroken" fikk selskap av en ny art for ham : HAI !! Jeg fikk HAI !! Ekte barneglede, ekte fiskeglede !

IMG_5898.JPG

Det ble i alt 4 stk. på ham og nå var jobbe utført. Vi skulle ikke gi oss før ham fikk hai , og spøkte med at nå kunne vi dra hjem til pappa og mamma. NEI !! Ikke ennå , vi har mange timer igjen.....som ble brukt på en litt dyppere plass , som jeg faktisk var i tvil på om han greide med tanken på dybden. Flyttet oss litt lengre ut og dyppere.

Tok ikke lang tid før begge hadde på napp samtidig , begge med fisk som klarte å riste stengene. Etter å ha sveivd i så fort som mulig for å hjelpe guttungen, kom det flere pene hyser opp mot 2,5 kg på min takkel. Han har som vane å lese hvor mange meter det er igjen , men har var det noe som ikke stemte med telleren !! Før var det bare 80 meter igjen , og nå er det over 100 !! ( fisken raste ut) Skate men sikker greide guttungen å dra fisken opp. 5 meter...4 meter...3meter..2 meter ...og en pen lysing som også likte den "magiske hai kroken "

IMG_5915.JPG

Ny art og den største han har fått !!

IMG_5929.JPG

Nesten 5 kg. og masse god mat som skal nyttes med resten av familien. Legger til at klubb rekord for THK er rundt 3 kg. Ellers en kjempe dag til havs som ga bra med fisk, i alt 9 arter. Nå mener han at han kan prøve seg på 200 meter etter stor lange, blåkjeft og brosme ( tror vi venter litt til med det). Ikke ille med 39 arter i en alder av 7 år !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig artig og inspirerende å lese om turene dine altså! Keep 'em coming!

Takk for det, gleden av å dele opplevelser er gjensidig :rolleyes: . I mitt neste liv skal jeg ha en stor barnehagebåt med bare manfolk som tripulasjon. Hærlig å ha med barn å gjøre , ikke mins fordi de trenger oss barske menn i ett samfunn der kvinfolk er hverdagen for alt for mange barn !! Barn og unger savner det å bruke mer av urinstinktene våre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubbrek THK er 2.9 kg på Lysing mener jeg :thumbsup: så det var en flott fisk...

Fikk dere Pigghå på den plassen vi snakka om ?

Vi skal ha klubbtur til søndag.

Det er pigghå så å si overalt nå, heldigvis er de ikke så mye på bunnen ( 10 mtr over hovedsakelig) slik at jeg fikk fiske litt ifred i dag. Mye fin hyse ( 2-3 kg ) som tok på en spessifik opplegg idag. For dem som mener at takkel oppsett ikke har så mye å si....revurder . Jeg byttet til andre og da var det bare torsk og lange som tok ( samme agn- makrell) byttet tilbake til den 1. da var det bare stor hyse- forandret litt til igjen- bare små hyse... Alt på samme plass i alt renset jeg sån ca. 80 kg med fisk i dag..Bra for å være Sørlandet.

Håper dere får like fine forhold på søndag.

Flotte fisker :)

Har du fått mailene mine forresten?

mvh. Thomas

Ja, Thomas, men jeg greier ikke å svare alt mail eller pm samme dag, dessverre. Turen er reservert til dere

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pigghå så å si overalt nå, heldigvis er de ikke så mye på bunnen ( 10 mtr over hovedsakelig) slik at jeg fikk fiske litt ifred i dag. Mye fin hyse ( 2-3 kg ) som tok på en spessifik opplegg idag. For dem som mener at takkel oppsett ikke har så mye å si....revurder . Jeg byttet til andre og da var det bare torsk og lange som tok ( samme agn- makrell) byttet tilbake til den 1. da var det bare stor hyse- forandret litt til igjen- bare små hyse... Alt på samme plass i alt renset jeg sån ca. 80 kg med fisk i dag..Bra for å være Sørlandet.

Håper dere får like fine forhold på søndag.

Ja, Thomas, men jeg greier ikke å svare alt mail eller pm samme dag, dessverre. Turen er reservert til dere

Det er supert :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jentelusene til å løpe etter guttungen! Haifiskeren fra Hisøy

Grattis med guttungen, avis kjendis gjør alltid susen :thumbsup:

Ikke for å mase, men hvet du hvilken dato det ble, med den turen?

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å mase, men hvet du hvilken dato det ble, med den turen?

Slike ivrige ungdommer vil jeg ha om bord !! Som skrevet, er det faktisk været som bestemmer. Nærmere svar via epost når tiden nærmer seg :thumbsup: I morgen er det i hvertfall min tur...Grei sjef jeg har som gir meg fri når været og tidspunkt stemmer ( og alle kundene er ekspederte i denne omgang)

wind_kattegat-5.gif

farvand_windlegend.gif

current_kattegat-5.gif

farvand_currentlegend.gif

Perfekte og sjelden bra forhold , som attpåtil stemmer med rett månefase. Håper at fisken får det med seg også ...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UN DIA PERFECTO !!! Como té amo Noruega !!

IMG_5966.JPG

Man snakker om den perfekte stormen..kvinne osv. I dag og etter å ha sett hvordan været skulle bli kunne jeg ikke dy meg . Alt stemte med mine teorier og idag var dagen faktisk plannlagt til favoritt arten min,nettop fordi alt stemte etter mine teorier for å ta de største , selv om jeg hadde mine tvil da jeg aldri har fått denne arten senere en september mnd. Jeg ville ikke kaste bort denne dagen og bestemte meg derfor for å prøve plassen som hadde gitt meg uttalige av arten og som markerte seg med å passere 1250gr grensa, nettop ved samme området ved den ny oppdagede vraket ( eller rester). At jeg attpå til fikk selskap av lykke fugelen min når jeg er ut til havs på denne tiden av året , og at blåsingen fra niseflokker rundt båten fikk meg til å tenke nostalgisk på gamledager når jeg drev med frydikking, fikk meg til å tenke på hvor bortskjemte vi egentlig er som kan bo i denne flotte delen av verden !!

IMG_5983.JPG

Biteperioden på stor BK er svær kort, noe som jeg allerede har bevist gang på gang. ( du vet hvordan det er Geir) og derfor bestemte jeg meg for å være effektiv og ikke kaste bort tid. Nye teorier uttenkt brukt denne tiden av året ble nøye satt i gang. Virket ?? Gjett om det virket !!!

19 pene, at på til i par ( noe som ikke skjer hver dag ) BK fikk hilst på meg . Av disse var det 2 som skilte seg ut og .. av de 2 var det igjen en som skilte seg ut. NY PERS !! ( og nærmere NR)og drømme avslutnning av BK jakten !!!!

IMG_6026.JPG

IMG_5993.JPG

IMG_6011.JPG

Jeg har ennå en teori til som skal prøves datoen(mnd. neste år) som jeg er sikker på at ny NR kommer til vår kant av landet. Da er BK på toppen med tanke på vekta. Nå er jeg sikker på at de venter på meg

Om jeg er besatt av BK ? SELVFØLGELIG !!

2010-10-26.jpg

Bettet slutet like rask som jeg antok og da var det å prøve seg litt etter de store av de små ....forgjeves, da uttalige mengder pigghå ikke hadde noen planer med å la oss være i fred!! Litt lengre in var det litt mer moro med kjempe bet av store hyse.

IMG_5959.JPG

Om jeg skal ta opp båten i år ?? Neppe, slike dager som i dag finnes det sikker mange av på vintern !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert! Kva kjenneteiknar gode betperiodar for blåkjeften? Og, kva tackel nyttar du til den?

Det står faktisk allerede en god del om det i tråden. Å ringe inn - finne plassene og å gjøre en god del resourch om arten er ytterst viktig. Her er det en side som skriver noe om BK- dog er det litt annerleddes hos oss i Norge. Vi får BK betydelig grunnere en ellers i varmere strøk--mine brødre på Gran Canaria finner disse 1. når de passerer 350 mtr. Her i Norge er det vannligst fra 100 meter- dog har jeg tatt disse så pass grunn som på 80 meter under vise forhold- derfor logger jeg fangstene-tidspunkt på året , på døgnet - agn type -osv. og for å bli ennå bedre BK fisker.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.