Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Korleis er blåkjeften som matfisk? er den lik uer på smak?

Norsk uer er en kapittel for seg når det gjelder smak !! BK er ikke så smakfull som uer, dog er den en god matfisk men ikke populær til konsum, noe som igjen er med på å gi oss en grei bestand av arten i Norge.

Jeg beholder 15- 20 i året til mat , resten lever derute ennå da de er fisk som virkelig tåler juling. Merkelig at akuarie interesserte ikke ser på denne art som attraktiv.. Kjenner en som hadde ett par stykker i flere år og før saltvannakvariet tok kvelden. Disse ble slept ut igjen og klarte seg utmerket . De var vist veldig selskapelige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at akuarie interesserte ikke ser på denne art som attraktiv.. Kjenner en som hadde ett par stykker i flere år og før saltvannakvariet tok kvelden. Disse ble slept ut igjen og klarte seg utmerket . De var vist veldig selskapelige....

dette hadde jo vært ekstremt kult å ha i stua! ihvertfall hvis de "trives" og kan eventuelt slippes ut igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk uer er en kapittel for seg når det gjelder smak !! BK er ikke så smakfull som uer, dog er den en god matfisk men ikke populær til konsum, noe som igjen er med på å gi oss en grei bestand av arten i Norge.

Jeg beholder 15- 20 i året til mat , resten lever derute ennå da de er fisk som virkelig tåler juling. Merkelig at akuarie interesserte ikke ser på denne art som attraktiv.. Kjenner en som hadde ett par stykker i flere år og før saltvannakvariet tok kvelden. Disse ble slept ut igjen og klarte seg utmerket . De var vist veldig selskapelige....

Atlanterhavsparken hadde et akvarie med en hel haug blåkjeft, ihvertfall for noen år siden. Dykket i akvariet, men fiskene var ikke så veldig selskapelige :)

rsv076cd019.jpg

Legger merke til at den er mindre fargerik under vann enn på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan misunne mulighetene dine noen ganger :)

Skal love dere at det er ikke mye å misunne i hverdagen min,bortsett fra slike dager selvfølgelig.

Grattis Martin :) Morro :) Neste år havner NR der den hører hjemme :)

Takk til alle gratulasjoner ! Jeg ser at BK blir bare fetere og fetere nå , så muligheten er tilstedet , ja.

rsv076cd019.jpg

Legger merke til at den er mindre fargerik under vann enn på land.

Har lagt merke til det også. Ser ut som om de kamuflerer seg godt i dybden ,også med tanken på fargen de har med mye rødt-oransje--grådige jegere som de er. Hadde vært moro å filme mine beste spot en gang og med undervannskamera som tåler dybden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får finne en lokasjon som er dykkbar, så kommer jeg ned og tar noen bilder.

100 mtr + og mye strøm er tøft Rudolf !! Egentlig er det filming med tanke på å lære mer av arten som hadde vært artig og lærerik , også for biologer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 mtr + og mye strøm er tøft Rudolf !! Egentlig er det filming med tanke på å lære mer av arten som hadde vært artig og lærerik , også for biologer.

Ja det er det. Ikke noe for dykkere, men de må jo finnes på halve dybden også? Kanskje ikke i samme antall, men jeg tror nok at de lurer seg oppover hvis forholdene er riktige. Det er ihvertfall min erfaring med en del andre fisketyper. Havmus f.eks. har jeg sett helt oppe på 15 meter i Skarnsundet og den er jo en fisk som en forbinder med dypt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Ikke noe for dykkere, men de må jo finnes på halve dybden også? Kanskje ikke i samme antall, men jeg tror nok at de lurer seg oppover hvis forholdene er riktige. Det er ihvertfall min erfaring med en del andre fisketyper. Havmus f.eks. har jeg sett helt oppe på 15 meter i Skarnsundet og den er jo en fisk som en forbinder med dypt vann.

Hvor dypt kan du dykke, og hvor lang tid kan du tilbringe på det dypet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt kan du dykke, og hvor lang tid kan du tilbringe på det dypet?

50 meter burde gå greit hvis forholdene er fine. Kan vel være rundt 20 minutter på denne dybden hvis vi planlegger litt.

Jo grunnere vi dykker, jo lengre kan vi være nede uten for lange dekompresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter burde gå greit hvis forholdene er fine. Kan vel være rundt 20 minutter på denne dybden hvis vi planlegger litt.

Jo grunnere vi dykker, jo lengre kan vi være nede uten for lange dekompresjoner.

jepp, i know.. 20 minutt, er det lenge nok til å finne/se BK, er vel lite lys der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter burde gå greit hvis forholdene er fine. Kan vel være rundt 20 minutter på denne dybden hvis vi planlegger litt.

Jo grunnere vi dykker, jo lengre kan vi være nede uten for lange dekompresjoner.

Ingen liv er verdt for å få til slik BK filming, Rudolf. Jeg fikk selv varandeleppe (og løs tann) i går og det er det meste jeg har skadet meg under fiske etter BK. Har faktisk prøvd å fiske oppover i vannlaget flere ganger ( i går også , se bilde) og når jeg så stimmer som viste seg litt over bunnen. Har aldri fått BK høyere en 3 mtr. over bunnen og det kan selvfølgelig hende at fisken ikke føler seg sikker litt oppover i vannlaget og lar være å bite på agnet.

IMG_6018.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen liv er verdt for å få til slik BK filming, Rudolf. Jeg fikk selv varandeleppe (og løs tann) i går og det er det meste jeg har skadet meg under fiske etter BK. Har faktisk prøvd å fiske oppover i vannlaget flere ganger ( i går også , se bilde) og når jeg så stimmer som viste seg litt over bunnen. Har aldri fått BK høyere en 3 mtr. over bunnen og det kan selvfølgelig hende at fisken ikke føler seg sikker litt oppover i vannlaget og lar være å bite på agnet.

IMG_6018.JPG

hva heter det ekkoloddet, så vannvittig greit ut! var ute og fisket i "blinde" i 6 timer i helgen uten særlig hell. hadde vært vannvittig greit med ett skikkelig ekkolodd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med massevis av flotte blåkjeft Martin!

Når det gjelder smaken på blåkjeft så må jeg bare si at den fisken er helt nydelig å spise. De to blåkjeftene som Fruen og jeg hadde med på land etter vår fisketur med deg ble kokt (trekt) og fortært med mandelpotet, gulrøtter og smeltet smør (ja litt øl og en knært akevitt var også til stede) og det kan anbefalles.

Ellers så har det blitt alt for lite fisking i høst på oss, men 2011 sesongen regner jeg vi kommer sterkt tilbake da vi har kjøpt oss ny båt. Det er nok ikke hva folk flest regner som fiskebåt, men jeg skal nok klare å fiske fra den nye båten også.

Ellers så må jeg få lov til å skryte av deg som fiskeskipper! Makan til mann som leverer varene har ikke jeg vært borti! Jeg håper vi sees på sjøen i 2011. Og fortsatt skitt fiske i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til mann som leverer varene har ikke jeg vært borti! Jeg håper vi sees på sjøen i 2011.

Vel Per, slik er ikke jeg vant å høre fra en mann med skjegg :thumbsu: , dog fra en litt mer rafinert kjønn :innocent: Tilbake til alvoret . Takk for gode skusmål Per- jeg gjør alltid mitt beste + litt til så sant det er mulig.

BK er god den , bevares , men kan etter min smak ikke måles med uer . Ikke med lusuer heller, faktisk. Varmrøkt lusuer : snadder !

hva heter det ekkoloddet, så vannvittig greit ut! var ute og fisket i "blinde" i 6 timer i helgen uten særlig hell. hadde vært vannvittig greit med ett skikkelig ekkolodd!

Den er jeg fornøyd med , selv om jeg tror neppe jeg brukern fult ut slik den burde. Flott verktøy men som koster en del med bronsegiver.

FVC 585 - Furuno .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at det er så mange fra vår kjære land som flytter ditt jeg ble født!! Det finnes ikke bedre batteri oppladding en å være ut til havs, selv om slik "feltarbeid" egentlig også er ytterst viktig i mitt arbeid.

Jeg kan ikke la slike høstdager som idag gå i vasken , derfor er det deilig å kunne bytte "kjemien" med saltsmaken og agnlukt innimellom.

I dag bestemte jeg meg for å ta det største av de minste, med håp om at vår kjære vesen pigghåen var dratt andre plasser og lot meg fiske i fred, og før de små arter begynner å flytte i takt med temperaturen.

Neida !! Pighåen var der i dag også og i STORE mengder, selv om det er artig å kunne fôre disse rett fra båtrypa og se hvordan de koser seg med makrell hoder.Flotte vesener og flott opplevelse !!

Hva er strategien for å unngå pigghåen idag, fiske uten agn kanskje ?? Lenge siden jeg hadde fisket med en av favoritt metodene . Wobler & glidebomm og søkke ble dratt frem og rigget til formålet , med ekkoloden til hjelp for å se om det var noe aktivitet der nede. Metoden er j****g moro og krever en god del jobbing, men for å være helt ærlig : vannvittig givende. ALT TAR PÅ WOBLER !! Tar ikke fisken på agn ? Gir den wobler...Det finnes i nok av størrelser og farger. Husk at den bør være dypdykkende og flytende. Aller helst Rapala kvalitet når disse skal brukes i dybden.

IMG_6064.JPG

Artig å se fisken følge etter wobleren---moro å kjenne når den tar.

Alt i alt fikk jeg en haug med torsk, sei, hvitting,lyr, lange ,lusuer,1 KNURR !! og....en til som selvfølgelig måtte prøve seg på plast også : Pigghå !! Synd at det ikke finnes noe særlig med kveite hernede, om slik hadde vært, ikke noe tvil på at disse hadde gått løs på wobleren også....Kun små variasjoner i insveivings hastighet og lengden på insveivnings pausen avgjorde hva som tok.

Lyren kan selvfølgelig ikke la være...

IMG_6041.JPG

Min 1. knurr på wobler

IMG_6042.JPG

Denne hvittingen ville ikke ha konkurrenter . nei, og tok på dobbelkroken med agn plassert foran woblerer. Slik tirrer konkurranse instinktet hos de fleste arter.

IMG_6049.JPG

Sei dublé

IMG_6061.JPG

Krokene sto i veien , ja. Min 1. pighå på wobler, heldigvis satt den ikke i kjeften og var enkelt å løsne.

IMG_6077.JPG

Alt i alt en herlig dag på jobben, som kommer til å bli husket av arten jeg fikk når sola begynte å varsle at snart var det natt. Jeg har fått en god del pene BG i dette område ( veide aldri før jeg fikk dilla på de største av de minste) men denne skilte seg fra resten allerede i mine hender. Den var fett !!og lang....og ...tung !! Vekta vippet opp under 325 gr. derute til havs.

IMG_6070.JPG

Nå var det neste spennende øyeblikk det å veie på land. 319,4 gr og potensiell NR for arten....om ikke , så er det i hvertfall ny pers og ennå en spesimen av arten.

IMG_6093.JPG

Nå blir det å fylle det som trengs for å få den godkjent.

Gleder meg til neste gang ! Te quiero Noruega !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.