Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylt drar til Bontelabo, igjen, Søndag 25/1


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

pigghå II er på land nå.

det aner meg at det blir pigghåpinner til middag snart:)

-

Hilsen Ølgylt-Gyda (fremdeles på vegne av Ølgylten selv)

-

(Ølgylt-Gyda har forøvrig 3 arter på samvittigheten i år; Makrell, Sypike og Rødnebb)

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det luktet langt av pigghå når jeg ankom bonten i kveld, sildebåt inne, gunstig floforhold, og ellers flott kveld, og det tok vel kanskje 5 min fra agnet var ute til første var på land.

Og det tok meg 5 ganger så lang tid å få løs kroken som å få den inn, minst.

Det voldsomme bittet var det ikke i kveld allikavel, ble fire stykk, tre på rundt 2 og en liten.

Men da jeg så på den lille begynte jeg så smått å håpe på ny art når jeg så den ikke hadde pigg frempå, men bakfinnepiggen var der. Noen som vet om det har noe med modning/alder å gjøre?

Ellers var det en fin kveld for dyr. En mink sprang rundt på kaia, men var litt for sky til å komme bort å hente mat, jeg levnet litt til den når jeg dro, og jeg så minst 20 rotter i byen på vei hjemover.

Men fisken jukser. Når pigghåen hadde gitt seg, var det noe som tok agnet og svømte innover. Første gangen rakk det å kjøre snøret godt i bunn, men etterpå var jeg litt mer obs. Men neimen om noe satt på, selvom jeg prøvde med flerfoldige tilslagsteknikker. Antageligvis var det sypiker som lekte seg, men jeg trodde jo der og da at det var havmusa som var vanskelig.

Mye liv i vannflata, mest sei/lyr men også noe svært som var halvmeter oppi lufta.

alt i alt, kurant tur.

NB takk til Ølgylt-Gyda for statusrapporter underveis, og jepp det blir haipinner en av de nærmeste dagene.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterke er disse haiene? Fortsatt ikke råd til å kaste meg på enda et pengesluk, men har i det minste skaffet meg ei 15-40g Beasmaster og ei Stradic 4000 lada med 0.23mm braid...

Mekke til et simpelt paternoster og la det stå til?

Edit : Leif

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterke er disse haiene og musene? Fortsatt ikke råd til å kaste meg på enda et pengesluk, men har i det minste skaffet meg ei 15-40g Beasmaster og ei Stradic 4000 lada med 0.23mm braid...

Mekke til et simpelt paternoster og la det stå til?

Når pigghåen kommer opp i 4-5 kilo kan den fort sparke litt fra. Havmusa er generelt en slappfisk. Utstyret du har skulle duge bra på bontelabo. Dog kommer du til å få kjørt deg litt hvis en av de store langene der skulle bestemme seg for å ete agnet ditt... :D

Mekk til et simpelt paternoster og la det stå til! (husk wire/grov mono til pigghåen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På sms fra Ølgylten Selv meldes det om:

en liten lange, en 1,5 kilos sei, en 3 kilos sei.

I tillegg har han hatt 3 vissnok ganske store pigghå, på over tre kilo, som har gluppet fordi han ikke har noe passende redskap å ta dem opp med!

Derfor etterlyses det en (eller flere) velvillig(e) medhjelper(e) fra fiskersiden.no som kan hive seg i bilen (eller traktoren) med håv (eller heisekran) for å hjelpe ham med de(n) kommende pigghåen(e)!

Hiv dere rundt fiskers!

Hilsen Ølgylt-Gyda (som heller vil se på House akkurat nå)

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, stod tilslutt i et lite hav av fisk.

Men jeg var rimelig frustrert der en stund når tre pigghå på rappen glapp av i lufta på vei opp.

Faktisk så frustrert at jeg lot søkket ligge på land en stund og stod og fisket småsei istedet.

Samlet resultat ble;

5 pigghå på land , 7 som ikke kom opp, største på land ca 3,1

3 sei på rundt 3 kilo (ca. 2,9 3,0 og 3,1)

1 sei på 1,5

20-30 pale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble ikke den mest spennede turen.

Det lå en haug med båter der og et par polakker hadde tatt den lille plassen som var, så dette var området jeg fikk å fiske på:

251020080114K2KWI9AmzWFFCwoGPi.jpg?4

Men selvfølgelig var det litt tilfredstillende å måtte treffe helt presist og få det til.

En stund satt jeg og så på at polakkene dro opp sei, noen av ok størrelse, og så en lange på 4 kilo (4,05 for pedanter) og en liten lange.

Men så måtte jo jeg også få noe. Og selvfølgelig, en liten lange. (bilde på konken)

Deretter var det seitid. Som om det ikke var ille nok med mye strøm og vind så måtte absolutt seiene flytte på agnet hele tiden, ble egentlig litt frustrerende, så jeg var mer konsentrert om å høre på musikk og pilse enn egentlig fiske, og da går det slik:

251020080042777WHn1AtfSavLXwtf.JPG?63

Den veide 710g etter at den ene kloa hadde falt av. Så vidt jeg vet, med unntak av den svære på hellesneset en gang, er dette den største krabba jeg har landet.

Polakkene dro, og jeg og seiene vekslet på å flytte agnet til jeg gikk tom for øl og dro hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var en dag med vindstille, og lite værendringer de siste dagene, så da tenkte jeg det burde være dårlige forhold for pigghåfiske, og dermed en mulighet for å klare hovedmålet for 2008, nemlig Havmus.

Til tross for at Bontelabo skal være bankersplass for dem, og alle andre har røsket opp hauger og lass av dem har jeg av en eller annen grunn blanket og blanket på akkurat den arten. Men ikke nå lengre.

Polakkene som jeg nå har blitt på hils med stod der denne mandagen og, men de hadde fått underlig lite fisk. Jeg startet med stingsilda. Mest fordi det er så morsomt å pælme den så langt at jeg ikke kan se nedslaget (i mørke vel og merke). Og dro opp en 600g makrell. Neste kast ga ingen makrell så da skiftet jeg over til vanlig meitestyr. Vurderte om jeg skulle bruke fersk makrell eller filetene som er frosset-tint-frosset-tint-osv. Ettersom flere her inne har hevdet at det er råtten makrell som funker best etter chimaera gikk jeg for det. Og det så ut som rett valg. Mens jeg strammet opp snøret etter første kast var det noe som puslet med agnet. Først tenkte jeg det var sypiker som lekte seg, men jeg måtte jo sjekke. Fast fisk, med lite liv i. Da regnet jeg med at det var min sedvanlige lille lange og kjørte den raskt og brutalt inn til land. Da den kom opp med kjeften først tenkte jeg nok en pigghå, men så la den seg på siden og brettet ut vingene. Polakkene skvatt til av jubelropet mitt og kom springende med klepp, og enhver sjanse for C&R forsvant i den mest brutale kleppingen jeg noensinne har sett. Det sprutet melkelignendes guff i flere meters retning, og opp kom den.

Vekta var det ingenting å si på, fin havmus.

041120082106FIFp3Yheu6szBegoKw.JPG?21

Selvom jeg tror nok den ville vært litt over 2 med håving.

Poseringsbildet ble det så som så med ettersom polakken klarte å slå av blitsen.

0411200821371b7GF6TyVbopQIjI8L.JPG?10

Men man skimter en svært så fornøyd Ølgylt bak monsteret.

Havmusa er en rar og vakker skapning

041120082125SGwaNYta9nLLyGtbbk.JPG?48

Og så dro polakkene, og jeg ble stående alene på noe som nok må ha vært en av de fineste kveldene værmessig i år.

Det blikkstille vannet gjorde også at jeg kunne se når makrellene sveipet innom, som blanke lyn i mørkt hav. Og da var det bare å plukke dem opp. Tilsammen seks stykk. Men jeg fikk bare med meg fem siden jeg fikk besøk av minken. Og som vanlig var den for rask for kameraet.

Så forsvant makrellene og, og seiene og krabbene overtok arenaen. Seiene var i godlage og sloss som om det stod om livet. En av dem var oppe i lufta flere ganger på vei inn, gøy. Ny krabbepers ble det og. 1,05. (hvor store kan de egentlig bli?)

Denne seien har blitt angrepet av noe, men hva?

041120082155RrOWAFTkATu2agyRfr.JPG?78

Mens jeg satt og stirret utover havet foregikk det et drama bak meg:

Krabba nøyde seg ikke med agnet mitt, den skulle ha fangsten og

041120082141IxmbiceTMd4MtTXdq3.JPG?58

041120082102CSLUgVXznyRiUDVZCV.JPG?43

Og så en røyk etter måltidet

041120082121HW9ZRu12pwukECxt7n.JPG?22

Før den stakk avgårde på jakt etter mere agn

041120082155MMYD3JerctZDvedEtG.JPG?15

Rundt tretida begynte det å blåse så da var det like greit å pakke sammen og dra.

Samlet fangst: Havmus, 6 makrell, 3 krabber, ca 20 sei (6-800g)

Neste dag tenkte podinnen godbit når hun fikk høre om makrellene så da ble det slik:

før ovn

0411200821001wklymJTgBHfD51qia.JPG?65

og på bordet

041120082123AwGBAiZmwSNc3AP3S5.JPG?24

Det ble en god middag, men høstmakrellen er dog ikke like digg som vårgjengerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor gratulasjon herfra også. Endelig satt den!

Og bra størrelse også. Synd den ble kleppet, både med tanke på at den måtte bøte med livet og at den dermed veide under 2 kilo. Men uansett: Utrolig moro at årets mål for deg er nådd! Hva skal du satse på nå - resten året? Ny pers på sypike? ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.