Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylt drar til Bontelabo, igjen, Søndag 25/1


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bra havmus! Ble trukket frem som en delikatesse av noen kokker på en eller annen sjømatfestival jeg så et innslag fra på frokost-tv her for en stund tilbake, så den kan nok trygt testes på kjøkkenet ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gratulasjoner.

For meg blir nok dette årets fisk, men det er nesten to måneder med blåfrosne fingre igjen, så vi får se.

Jeg tenkte ikke i det hele tatt på å spise den, dumt å ikke teste det når jeg måtte drepe den. Får huske på det neste gang.

Oppsettet mitt er fast søkke, litt 0.50 mono, stålfortom og sirkelkrok størrelse 1. (mao så enkelt som mulig) Jeg har seriøst vurdert å gå over til større krok. og kanskje avansere litt i tackelbinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på kommende juniortreff fant Ølgylt-Gyda og jeg ut at vi skulle ta med podinnene og venner ned til Bontelabo og teste. At været var så bra hadde absolutt ingenting med saken å gjøre.

Vel nede på brygga rigget vi først til stenger til Podinnen og venninnen for å teste om det var makrell der. Og som den storfiskeren hun er varte det ikke lenge før Ine hadde denne på land (Ikke makrell, men moro for det)

071120082303QYYZVKWdn8XYX4E8dY.JPG?34

Gyda dro også opp en sånn en, og kjørte en makrell inntil brygga og tok litt vel effektiv C&R

Så var det på tide å rigge til den egentlige fiskingen. Og det var stor spenning mens de fablet om svære hai. Men det varte, og varte og ingen hai og ingen napp. Vi prøvde litt med dupp og reke etter seien for å få litt action, men de fikk ikke helt dreisen på det, og gadd uansett ikke for det var hai de skulle ha.

Med meg som nappvarsler utforsket de heller lekemulighetene rundtomkring.

Etter lang nok stund til at Gyda begynte å ymte frempå om kjedelig fisketur, skjedde det endelig noe.

Ine stormet til og begynte å pumpe den inn.

Ikke snakk om klaging der i gården, men tungt ble det.

Denne gangen hadde jeg håv med og klatret ned for å få den opp, men jeg hadde glemt hodelykta så jeg så bare at det var en hai.

Mens jeg løftet den opp så jeg masse prikker, og begynte virkelig å lure, tenkte ørret først, men det stemte ikke med tenna. Opp på land og ut av håven og da så vi at det var nok en ny art tatt på Bontelabo, og art som ingen andre i familien har på lista. Pussig nok valgte GoneFishing akkurat dette tidspunktet å ankomme kaia på, og han kunne si med temmelig stor sikkerhet at dette var en småflekket rødhai.

071120082326mj5KZWZWCJUgBIUHIw.JPG?73

Begge fiskere var ivrige etter å holde den, og overrasket over den rue huden

Og de fant en god løsning

071120082349OhvyivadiK9sJ8n1GP.JPG?51

Hvis ikke dette er en av de kuleste fiskene i norge vet ikke jeg

071120082310pzd12Rapaxl4QiobNU.JPG?37

Jeg var selvfølgelig helt i hundreogti, og stresset med å få uti agnet igjen i tilfelle flere. Og så gjorde jeg en grov tabbe. Når jeg skulle veie den plundret jeg fælt med vekta, den slo seg av og på, og tarerte der den ikke skulle, så jeg endte opp med å bevise at haien veide 200gram mer enn forrige tarering:

071120082332voer5tBu1VR2xLMjNP.JPG?66

Selv om jeg stusset fælt falt det meg ikke inn å spørre GoneFishing om å kontrollveie, og siden jeg prøver å lære barna god fiskeskikk skulle det selvfølgelig praktiseres C&R, med det resultat at jeg overhodet ikke vet hvor mye den veide.

Hvis GF kan komme med en kvalifisert gjetning vil jeg være glad.

Minutter etter releasen ankom bartegutta, og de kunne bekrefte art utfra bilder. (Og jeg følte meg litt tufs som ikke kunne vise fisken frem). Vel og bra med god fiskeskikk, men nå angrer jeg.

071120082341sPwTx43RLhsNdslgbd.JPG?20

Noen som betviler artsidentifiseringa? (for meg er dette den andre av arten jeg ser, og den eneste på land så jeg uttaler meg ikke med sikkerhet)

Etter dette prøvde vi å få flere, men med unntak av noen krabber var det ingenting som ville sitte på. En presterte riktignok å slite snøret over waieren, enten var den svær og hadde slukt 30cm stål eller må sporden ha vært borti. Snøret så bitt ut, og det lå ikke mot noen stein.

Alle fiskerene var enige om at suksessen måtte gjentas senere, kanskje juniorkvelden er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti katta for en flott fisk. Er mange her inne som kunne tenkt seg en slik. Tror jeg også må til Bergen og bare få krysset bort havmus og småflekka ila samme kveld :blush: Vet du om denne krabaten er tatt fra kaien tidligere?

Så vidt jeg vet så er det aldri blitt tatt småflekket på Bontelabo før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Skal si de to siste turene deres har gitt bra uttelling på Bontelabo :)

Synd du ikke fikk veid den skikkelig, men når det gjelder småflekka er det vel arten som teller mest?

Og du må ikke angre på at du slapp den ut igjen. Vet ikke hvor stasjonære de er, men småflekka er det vel neppe for mange av i sjøen. Kanskje Ine får gleden av å få den igjen når den har nådd n-rek størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Skal si de to siste turene deres har gitt bra uttelling på Bontelabo :)

Synd du ikke fikk veid den skikkelig, men når det gjelder småflekka er det vel arten som teller mest?

Og du må ikke angre på at du slapp den ut igjen. Vet ikke hvor stasjonære de er, men småflekka er det vel neppe for mange av i sjøen. Kanskje Ine får gleden av å få den igjen når den har nådd n-rek størrelse?

Dette hjalp å høre.

Storfiskeren har lest gratulasjoner og takker så mye, men i dag skal hun spille Brann-cup og bryr seg ikke så mye om fisken. Barn altså!

Jeg har heller ikke hørt om rødhai her før, men jeg tror du ikke skal lengre enn til Nordnespynten før det er tatt et og annet eksemplar. Hadde vært gøy å ligge et år og tråle frem og tilbake i byfjorden med kamera. Må være mye rart her.

Jeg tror nok at ikke bare fiskes det mye på Bontelabo, men det fiskes jo også stadig mer målrettet. Såvidt jeg vet har det vært noen enorme skritt opp teknikk- og teknologistigen for fisket der siden jeg begynte for 4-5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.