Rudolf Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 (edited) De to siste årene nå har jeg hatt som mål at jeg skulle ta en fiskeart på sportsfiskeutstyr i Norge som ingen hadde fanget før. Hvorfor jeg har hatt dette målet har nok flere årsaker, men det begynte, som for alle andre som har havnet på skråplanet, men en vond barndom. Fra jeg var en neve stor har jeg ligget, svøm eller stått i fjære og myst ned mot alle de rare skapningene som det våte element rommer. Med en far som villig supplerte meg med hover, teiner, ruser og alt annet jeg måtte trenge for å gjøre dette, og en mor som fulgte meg rundt og lot meg holde på i vann hele dagen uten frykt for at poden på 4-5 år kunne drukne, bli våt eller spist av en hai, måtte det bare gå galt. Etter at jeg begynte å dykke ble det slutt på mikrofiske (jeg var jo ikke klar over at det var det jeg drev med da), og jeg hadde noen skikkelige uår der jeg fokuserte på andre ting som festing, jenter etc. Da jeg selv ble far, gjennoppdaget jeg microfisket, eller stintefiske som vi gjerne sa. Det var for meg, forbausende nok, en kjempeartig aktivitet, og da ungene reiste seg og forlot brygga, ble jeg liggende igjen og myse ned i vannet. I 2001 dykket Leif Bruntveit og jeg på en sandslette i Årdalsfjorden. Den var full av kutlinger som alle hadde hvert sitt hull i sanden å gjemme seg i. Jeg ante ikke da hvilken type kutling det var, men fikk tatt noen bilder og så var det hjem og kikke i Aschehougs store fiskebok. Vi fant ut at det antakelig var spisshalet kutling vi hadde funnet, og dette ble også senere bekreftet da jeg sendte bildene mine til forsker Ingvar Byrkjedal i Bergen. Etter dette ballet det litt på seg og i 2002 hadde Per Pethon, Ingvar Byrkjedal og undertegnede en artikkel i Fauna om denne kolonien av spisshalet kutling. Det viste seg at det var ganske spesielt å finne slike kolonier så langt nord og i Norge var slike tidligere bare registrert i Oslofjorden. Her er noen bilder fra kutlinglokasjonen i Årdalsfjorden Det ble mange dykk med kutlingene. Både fordi de var ekstremt vanskelige å fotografere, og fordi vi fanget eksemplarer til Zoologisk museum i Bergen. Noen år senere sveipet jeg innom et par fiskeforum på internett, og der fant jeg andre enn meg som var interessert i små rare fisker. UTROLIG, det var andre syke mennesker der ute. Jeg var ikke alene (vel jeg hadde jo alltid hatt Leif Bruntveit da). I 2007 bestemte jeg meg for at jeg ville prøve å ta en fisk på stang som ingen hadde tatt før. Førstevalget var langhalet langebarn. Jeg satset noen ganger, både alene og sammen med Karleif uten at det ga noen andre resultat enn sandflyndrer og sypiker. Det å fiske med mikrokroker på neste 40 meters dyp har sine utfordringer……………og dessuten tror jeg nok at Karleif skremte mesteparten av fiskene siden han alltid skulle denge rundt med kongepilken sin. Selvpotrett av kutlingfiskar I år fant jeg ut at jeg ville forsøke etter spisshalet kutling. To turer ble gjort uten resultat før jeg utrolig nok klarte å fiske en spisshalet nå på onsdag. Turen foregikk som følger: Leif og jeg hadde avtalt å dykke sammen i Lysefjorden på onsdag, men siden jeg hadde fri etter 12 på formiddagen, fant jeg ut at jeg skulle satse litt etter spisshalet kutling først. Bilen ble pakket med fiske- og dykkeutstyr, og snart satt jeg på ferjen mot Tau. En time senere disket familien Bruntveit opp med middag til en sprøyte gal kutlingfisker og så var det bare å hive seg i båten. Spisshalet kutling finnes dypere enn 20 meter i Døvika, så jeg var helt avhengig av båt for å få dette til. Heldigvis lånte gamle Bruntveit villig ut robåten sin, og snart hadde jeg dregget opp midt på kutlingplassen. Det å fiske på 22 meters dyp etter microfisk har sine utfordringer. Jeg var veldig i tvil hvilken krokstørrelse jeg skulle bruke, men endte opp med en krok som tok et halvt rekeøye og vanlig søkke over kroken på den ene stanga. På den andre stanga brukte jeg en krok som tok et halvt haleledd av en reke og over den hang jeg et søkke og en slik nettingdings som en kan skvise en hel reke inni (heter det feeder?). Min erfaring med kutlinger er at de er veldig glupske, men jeg tenkte som så at hvis agnet var for lite, så ville de kanskje ikke finne det. Det blåste litt og vinden svingte båten hele tiden, så det å holde styr på stengene og prøve å kjenne om det var noe på stangen var en utfordring. Snart nappet det kraftig på den stanga med den største kroken og opp kom en hvitting. Den hadde slukt hele agnet og ble kastet til måkene. Mens jeg satt og strevde med å få agnet til å sitte på den lille kroken, stupte en svær svart skygge ned ved siden av båten. Jeg skvatt så jeg holdt på å ramle på vannet. Det var en diger havørn som hentet hvittingen jeg hadde fisket. Et fantastisk syn å få en så stor fugl så nært! Jeg ble sittende å betrakte den mens den fløy opp i åsen og satte seg til å fortære fisken. Da neste hvitting kom opp, hadde jeg en plan. Jeg kakket den og hev den høyt opp i luften slik at den landet like ved båten. Det varte ikke lenge før havørnen hang urørlig 20 meter over meg. Et flott syn som var verdt hele turen. Da hvittingen hadde drevet langt nok bort fra båten, hentet ørnen den og forsvant utover fjorden. Etter hvert overtok sypikene for hvittingen på stanga med den ”store” kroken mens jeg ikke fikk noe på den lille kroken. Selv om det var spennende hver gang det nappet kraftig, begynte jeg å bli lei. Lokasjonen med spisshalet kutling er også det stedet jeg har sett mest tungevar, så mulighetene var jo tilstede for artig bifangst, men når mørket begynte å sige på, begynte tvilen å melde seg. Ville jeg klare dette? Jeg bestemte meg for å flytte meg 20 meter og forsøke et nytt sted. Da jeg begynte å sveive inn snøret med den lille kroken, syntes jeg det kjentes litt tyngre ut og ganske riktig. Opp kom en spisshalet kutling! Etter den obligatoriske kutlingdansen rundt i båten, fossrodde jeg til land, hentet akvariet, forsøkte å ta noen bilder med skjelvende fingre, for opp på kjøkkenet til Leif og sølte vann mens jeg maste om foto, blitz, nål, vann etc. Jeg må bare si at det var et utrolig kick å få den fisken, tro det den som vil. Veien til målet er ofte kjekkere enn å nå selve målet, men jeg må si at i dette tilfellet var det flott å nå målet også. Og så må en ha såpass selvinnsikt at en innser at det jo er litt stas å være den første også da Noen bilder av fangsten. Kutlingen veide 7,02 gram og skal jeg tro Leif, er dette en svær spisshalet kutling. Ingen av kutlingene vi sendte til Bergen var tilnærmet så stor, så dette er nok en slik spicen eh specimen ………øh en sånn sværing. Etter at jeg hadde roet meg litt dro Leif og jeg inn i Dørvika i Lysefjorden og dykket. Der traff vi flere andre kutlingarter to av dem har ingen tatt på stang enda, men de tror jeg må fiskes av noen andre. Neste mål er langhalet langebarnkonkurranse. Mann mot mann i samme båt. Er du med Karleif? Noen bilder fra Lysefjorden i går til slutt. Ulkekutling hunn. Piggkutling? Glasskutling Og en brun svartkutling. Edited October 23, 2008 by Rudolf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svendinfiskervenn Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Jeg aner som vanlig ikke hva slags fisk dette er, men antar en gratulasjon er på sin plass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StadJon Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Oi! Spennende! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havtryta Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Har ikke denna spiss hale da? Najs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GStrike Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Grattis!!! Men, befant stanga seg over eller under vann da du fikk den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Er ingen kutling ekspert, men det er vel en rødflekket kutling. Gratulerer med målrettet fiske som gav resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Grattis med spisshala kutling! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stein Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Ja, det var spisshalet ja. Rødflekket er jo tatt før den. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
westside Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 SÆRT og meget bra jobba Gratulerer!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
øysteiin Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Det var kutlingen sin d. Mega grattis me den Rudolf. Venter i spenning på rapport Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Utrolig kult, Rudolf! Gratulerer så mye! Hva blir det neste? Småvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Nydelig fisk, nydelige bilete, flott levert! Grattis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karleif Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Grattis med kul art. Kjekt att du endelig lykkes i ett av dei hårreisende prosjekene dine Eg er klar neste gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oohaga Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Gratulerer så mye med ny art! Og den eneste som er tatt på stang da gitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullfrog Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Grattis som førstemann med denne arten! Denne har jeg ikke lagt merke til i pethon engang.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Gratulerer! Fint det øverste biletet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S10G Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Microfiske er tøft! Grattis med kul art! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PRH Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Nå er ikke jeg så inn i kutlinger og annet "smårask", men det er vel på sin plass med en gratulasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Ja dette er vel en større bragd enn å få laks på over 30 kg, så litt kred er på sin plass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjørs Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Himmel og hav... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidsen Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Jøss - der gikk det faktisk i boks. Gratulerer - well done! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torrybra Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Gratulerer så mye! Godt jobbet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oz Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Nææææmenn se så søøøøt da! grattis Rudolf, bra jobba! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudolf Posted October 23, 2008 Author Report Share Posted October 23, 2008 Da er rapporten på plass. Tusen takk for alle gratulasjonene. Det varmer en kutlingfiskers hjerte Gstrike: Stanga var over vann. Skulle jeg ha jukset til meg en fisk med dykkefisking, hadde jeg valgt tungevar eller nordlig knurrulke SMS: Det neste blir langhalet langebarn som lagarbeid med Karleif. Karleif: Klart du får være med neste gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karleif Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 Ikke bare var fisken bra. Rapporten var muligens enda bedre Eg og kongepilkene er klar vi, bare dette uværet gir seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts