Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som driver kystmeite i kr sand?


hansi
 Share

Recommended Posts

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har fiska litt med båt utenfor odderøya, fiska med agn, makrell og reke.

Jeg fikk flere langer, torsk osv..Det går en skrent fra 20m ned til 50m så daler det nedover til store dyp lenger fra land. Jeg bare lurer på om noen har meita fra land og fått noe? Hvis noen vil dele historien da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyinnflytta har jeg ikke kommet meg helt i gang ennå, men jeg kommer nok til å kystmeite endel. Har dog på følelsen at sørlendinger enten fisker fettfinnefisk eller drar ut med båt, så det virker jo ikke som om det kommer til å bli trangt om plassen når man endelig får kommet seg ut.

Foreløpig har jeg kun hatt en tur, en kveldstur på mudderflate uten å kjenne noenting. Ca 40 meter og kjempespennede, men dengang ei. Plassen skal dog testes ytterligere, tipper allerede i morra kveld. Her fiskes det ikke matfisk forøvrig, håper heller på noen artigheter.

Men jeg henger meg på; del deres erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyinnflytta har jeg ikke kommet meg helt i gang ennå, men jeg kommer nok til å kystmeite endel. Har dog på følelsen at sørlendinger enten fisker fettfinnefisk eller drar ut med båt, så det virker jo ikke som om det kommer til å bli trangt om plassen når man endelig får kommet seg ut.

Foreløpig har jeg kun hatt en tur, en kveldstur på mudderflate uten å kjenne noenting. Ca 40 meter og kjempespennede, men dengang ei. Plassen skal dog testes ytterligere, tipper allerede i morra kveld. Her fiskes det ikke matfisk forøvrig, håper heller på noen artigheter.

Men jeg henger meg på; del deres erfaringer!

Ja, her er det mye båtfiske og sø,laks og ikke minst rigla etter makrell

:lol: meitefiske fra land tror jeg faktisk ikke jeg har sett, jeg har ikke vært noe særlig borti det sjøl så er vel ikke bedre enn flokken her :lol: ikke mange å spørre om tips å metoder her nede. Du vill skille deg bra ut der du står, hadde vært bra hvis det hadde blitt litt interesse, jeg er nysgjerrig i alle fall :lol:

er det søm sida du prøver deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Odderhei, så jeg har fokusert mest her i nærområdet ja. Har kikka endel på kart, dybdekart og flyfotos og funnet noen plasser som ser spennende ut, men på denna årstiden er det jo mørkt før man er hjemme fra jobb så jeg har ikke fått testa dem ut. Men fanger jeg noe spenstig får du nok høre om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyinnflytta har jeg ikke kommet meg helt i gang ennå, men jeg kommer nok til å kystmeite endel. Har dog på følelsen at sørlendinger enten fisker fettfinnefisk eller drar ut med båt, så det virker jo ikke som om det kommer til å bli trangt om plassen når man endelig får kommet seg ut.

Foreløpig har jeg kun hatt en tur, en kveldstur på mudderflate uten å kjenne noenting. Ca 40 meter og kjempespennede, men dengang ei. Plassen skal dog testes ytterligere, tipper allerede i morra kveld. Her fiskes det ikke matfisk forøvrig, håper heller på noen artigheter.

Men jeg henger meg på; del deres erfaringer!

Hehe, ikkje så ulikt her i Trondheim. Her er det mange millionar fiskarar, men dei står i lakseelva om sommaren og jagar sjøaure om vinteren. Greit nok det, men det krever mykje pionèrarbeid på eigen hand :lol: .

(Beklagar på forhånd til dei i Trondheim som fell utanfor denne kategorien, ingen regel utan unntak!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har drevet litt "kosefiske" fra land i Kristiansand og da har vi naturligvis også fisket en del med agn. Bla.a har jeg testa en del etter flatfisk utenfor Hamresanden uten å få annet enn de vanlige artene. Området rundt Varoddbrua har også vært flittig besøkt uten at det har kommet noe oppsiktvekkende opp fra dypet.

Den morsomste fisken jeg har fått i det Kristansandområdet var rødknurr, men det var på sluk i Byfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått en gang på picnicholmen (vet ikke hva den heter) rett ved siden av Odderøya og meitet. Fikk masse torsk, men bare små.

Siden foreldra mine har båt der, blir det mest makrellfiske, men jeg har jo lurt på hvordan meite er der.

Varoddmeitinga som Gabrielsen nevner var jo tross alt med temmelig lett utstyr, i teorien burde det være bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da drevet en del kystmeite her nede. Men jeg har ikke fått skaffa meg surfutstyr ennå (det kommer!), så det går i vanlig haspelutstyr. Forrige tur hadde jeg for en drøy uke siden. Da fikk jeg lurt opp både sypike, rødnebb, blåstål, berggylte, lyr, taggmakrell og vanlig makrell (største på 1,1 kilo!).

Meite langs kysten er en meget spennende form for fiske, og vi har rike muligheter for det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bor på Odderhei, så jeg har fokusert mest her i nærområdet ja. Har kikka endel på kart, dybdekart og flyfotos og funnet noen plasser som ser spennende ut, men på denna årstiden er det jo mørkt før man er hjemme fra jobb så jeg har ikke fått testa dem ut. Men fanger jeg noe spenstig får du nok høre om det!

ja ja, har du fått testa ut noen av plassene du hadde funnet deg? har du prøvd deg på isen ved hamresanden nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja, har du fått testa ut noen av plassene du hadde funnet deg? har du prøvd deg på isen ved hamresanden nå?

Nope. Desverre. Har fiska mindre enn ønska i det siste. Dessuten har jeg starta i ny jobb i Flekkefjord og ukependler dit, så prosjekt Krsand er litt på vent. Har begynt å kartlegge Flekkefjordsområdet nå, har trua på litt artigheter her. Men hvis noen har noen tips: spytt ut.

Har du fått noe? Og er isen på Hamresanden trygg? Høres jo interessant ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Desverre. Har fiska mindre enn ønska i det siste. Dessuten har jeg starta i ny jobb i Flekkefjord og ukependler dit, så prosjekt Krsand er litt på vent. Har begynt å kartlegge Flekkefjordsområdet nå, har trua på litt artigheter her. Men hvis noen har noen tips: spytt ut.

Har du fått noe? Og er isen på Hamresanden trygg? Høres jo interessant ut!

ja isen er trygg innerst nå, men mildværet er jo på vei :lol: har ikke vært der i år, men fikk fine torsk og rødspetter der i fjor. ellers har det blitt litt sjøørret og amatørmeiting etter torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei havtryta, og velkommen til Flekkefjord.

Hvis du har undersøkt fiskemulighetene rundt fjorden, har du sikkert kommet fram til at

Grønnes,Raulibukta,og Loga har brukbare muligheter.

Kjører du vestover, kommer du til Berrefjord og Åna Sira som også er velegnet til meitefiske fra land.

Fra Berrefjord går det sti over til Thele(ca 20 min). Fine svaberg, med muligheter for storfisk.

Ellers er det vel fisk der det er vann, selv om det ser litt mørkt ut akkurat nå.

Lykke til

Hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Desverre. Har fiska mindre enn ønska i det siste. Dessuten har jeg starta i ny jobb i Flekkefjord og ukependler dit, så prosjekt Krsand er litt på vent. Har begynt å kartlegge Flekkefjordsområdet nå, har trua på litt artigheter her. Men hvis noen har noen tips: spytt ut.

Har du fått noe? Og er isen på Hamresanden trygg? Høres jo interessant ut!

da fikk jeg en liten fangst rapport fra isen ved hamresanden, en bekjent av meg har fått 2 torsk på 4kg og en på faktisk nesten 10kg, det er ikke vanlig fisk her nede. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei havtryta, og velkommen til Flekkefjord.

Hvis du har undersøkt fiskemulighetene rundt fjorden, har du sikkert kommet fram til at

Grønnes,Raulibukta,og Loga har brukbare muligheter.

Kjører du vestover, kommer du til Berrefjord og Åna Sira som også er velegnet til meitefiske fra land.

Fra Berrefjord går det sti over til Thele(ca 20 min). Fine svaberg, med muligheter for storfisk.

Ellers er det vel fisk der det er vann, selv om det ser litt mørkt ut akkurat nå.

Lykke til

Hilsen Øystein.

Loga, Grønnes og Rauli er allerede notert ned ja, men der ser jeg for meg mer flue enn meiting. Berrefjord har jeg også satt en ring rundt, men fint å få bekrefta at det er muligheter der. Stia over til Tele var ukjent, takk for den!

Ellers har jeg kikka enda lenger vest også, men det blir nok helgeprosjekter, eller kanskje kveldsturer når dagene blir lengre.

da fikk jeg en liten fangst rapport fra isen ved hamresanden, en bekjent av meg har fått 2 torsk på 4kg og en på faktisk nesten 10kg, det er ikke vanlig fisk her nede. <_<

Høres jo frekt ut det der, men med vind+temp som er nå holder vel ikke isen lenge? Men finnes stortorsken der inne, finnes den vel andre steder også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loga, Grønnes og Rauli er allerede notert ned ja, men der ser jeg for meg mer flue enn meiting. Berrefjord har jeg også satt en ring rundt, men fint å få bekrefta at det er muligheter der. Stia over til Tele var ukjent, takk for den!

Ellers har jeg kikka enda lenger vest også, men det blir nok helgeprosjekter, eller kanskje kveldsturer når dagene blir lengre.

Høres jo frekt ut det der, men med vind+temp som er nå holder vel ikke isen lenge? Men finnes stortorsken der inne, finnes den vel andre steder også....

nei den holder nok ikke så veldig lenge, men den fjorden fryser fort igjen. ja den finnes nok andre steder også, men i kristiansand er det den beste fiskeplassen på vinteren, stor fisk følger etter silda inn i fjorden, og så er det en gyteplass for torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var ute med agn i lyngdals distriktet. Mye rart som nappet. Blåstål, torsk,sei, rødspette og berggylter. Sistnevnte var meget pene, fra 1,1 til tett på 1,5. I tillegg mista vi flere og en av dem tygget over sena mi i et helsikkes utras hva nå enn det var.

Alt tatt på paternoster med reke og blåskjell. Lite sjøørret for de som lurte. 5 timers dorging uten napp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.