Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Hvor i Fossing var du? Og hva var det ved isen som gjorde at den så ustabil ut? Så du om det lå is langt ut? Hadde tenkt meg en tur dit i morra, men vet ikke om jeg gidder kjøre så langt på dette føret for råtten is...

Hvor holder du hus? Kan fint guide deg til noen plasser her i Langesundsområdet som nok kan få artslista di til å vokse ganske fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo flere på "kjøret" etter nye arter, jo bedre. :o

Antar at du holder til i Telemark eller like ved? Om du har lyst til å teste et sted med potensielt mange arter, så slår jeg et slag for Voldsfjorden/Vollsfjorden, ikke så langt fra Porsgrunn.

Jeg driver stadig og marer her i forumet om den fjorden men det er pga at det er alltid fisk å få der, samt at det er en brakkvannsfjord, noe som gjør at man potensielt kan få både ferskvanns og saltvannsarter der.

Vet du hvor det er?

Det er registrert en hel drøss med arter der (over 40, hvis jeg ikke husker feil) men jeg kan nevne noen:

Hvitting, sei, torsk, knurr, sandflyndre, skrubbe, sjøørret, lysing, makrell, taggmakrell, lyr m.m.

Tar også med at om du tar turen utpå isen, uansett hvor, så husk for all del ispigger og helst flytedrakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Fossing var du? Og hva var det ved isen som gjorde at den så ustabil ut? Så du om det lå is langt ut? Hadde tenkt meg en tur dit i morra, men vet ikke om jeg gidder kjøre så langt på dette føret for råtten is...

Hvor holder du hus? Kan fint guide deg til noen plasser her i Langesundsområdet som nok kan få artslista di til å vokse ganske fort :o

Sjekka kartet på gulesider nå. Jeg har en sterk misstanke om at jeg ikke var i fossing i det hele tatt idag. :)

Jeg kjørte bare litt forbi helle og skarbo (fra kragerø). Det heter jo fossingveien og fossing bruk eller noe ligger der, men ser nå at der jeg regner med at folk fisker er jo mye lenger oppover! Men på hellefjorden var det ikke bra is ihvertfall. Men da skal jeg ikke uttale meg om hvordan det ser ut i Fossing. Hvis jeg får skiltene til bilen i morgen så skal jeg dra opp dit å prøve. (Bor nå i Kragerø en periode, men er ikke så kjent utenfor byen osv)

Tips om plasser i Langesund hadde vært konge! Liker å kystmeite. Har ikke båt så blir mest sittende på brygga og håper på noe spennende...

Blir veldig glad for alle tips. Er drit lei av å kjøre rundt hele dagen å lete etter bra steder uten å finne noe...

Vollsfjorden skal jeg teste! Vet ikke hvor noen tinge er, men finner det på kartet så da er det bare å skrive ut og prøve å finne det. Er jo ikke langt til porsgrunn. Takk for tipset! Skal testes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka kartet på gulesider nå. Jeg har en sterk misstanke om at jeg ikke var i fossing i det hele tatt idag. :)

Jeg kjørte bare litt forbi helle og skarbo (fra kragerø). Det heter jo fossingveien og fossing bruk eller noe ligger der, men ser nå at der jeg regner med at folk fisker er jo mye lenger oppover! Men på hellefjorden var det ikke bra is ihvertfall. Men da skal jeg ikke uttale meg om hvordan det ser ut i Fossing. Hvis jeg får skiltene til bilen i morgen så skal jeg dra opp dit å prøve. (Bor nå i Kragerø en periode, men er ikke så kjent utenfor byen osv)

Tips om plasser i Langesund hadde vært konge! Liker å kystmeite. Har ikke båt så blir mest sittende på brygga og håper på noe spennende...

Blir veldig glad for alle tips. Er drit lei av å kjøre rundt hele dagen å lete etter bra steder uten å finne noe...

Her har du fossingfjorden...

Kystmeiteplasser er egentlig lette å finne... De er stort sett overalt. Bruk feks Mareano og let deg frem etter plasser som ser ok ut. Plasser som har litt dybde innen kastehold fra land feks. Kombiner med gulesiders flyfoto, så ser du hvordan det er å stå på land der. Send meg en pm hvis du har tenkt deg i retning Langesund, så skal jeg gi deg noen tips, og om jeg har tid, vise deg et par ok plasser :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å finne frem til Voldsfjorden via kart, ja. :)

En ting ved Voldsfjorden da: Det er ikke anbefalt å bruke fisk der ifra. Pga mye "gammal morro" fra Hydro osv så er nivået av diverse temmelig høyt i fiskene der fremdeles. Så om du kan, så er det fint om fisken settes tilbake ved fangst.

Det er faktisk endel som bruker fisken der ifra, utrolig nok. Men så lenge det er frarådet så holder jeg meg heller til det. :o

Om du lurer på steder å parkere (det er flere muligheter) eller andre ting så er det bare å sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å finne frem til Voldsfjorden via kart, ja. :o

En ting ved Voldsfjorden da: Det er ikke anbefalt å bruke fisk der ifra.

Er (nesten alltid, 99%) c&r her i gården... Svært sjeldent jeg lager mat av de. Med midre jeg finner en makrellstim. Har en kompis som føler han ikke fisker "som en mann" (eller noe) hvis ikke han tar livet av fisken. Helt utrolig, men sant. Og da mener jeg ALL fisk! Men han har sluttet med å ta livet av de når jeg er med. Han vet at jeg blir så sur... :) Han får bare lov til å ta livet av makrellen hvis han lover å spise den... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen har ofte behov for å ta livet av fisk, selv om de ikke engang skal bruke de. Rar holdning, da kan man jo heller sette de tilbake hvis de ikke er herpet av kroker.

Mye makrell i Voldsfjorden, også om vinteren, så om du er ute etter å ordne deg litt agn så er sjansen tilstede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg kan sitte her og skrive disse ord er et bevis på at det er sikker is på Fossing :)

Vær likevel obs, havna utpå et område hvor jeg plutselig ikke hadde mer enn ca 5 cm å gå på, og det øverste islaget var temmelig råttent. Rett utenfor fjellveggen bortenfor hytta til Fabian er det altså ikke tilrådelig å gå, ellers ser det bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende plass du har blitt anbefalt å fiske.

Kan være lurt å bruke 2kroks paternoster tackle hvis du skal fiske aktivt.

Litt lengre sene til den nederste kroken så den nesten slepes langs bunnen,samt at du kan gå ned til str8-10.

Da kan du ha flaks å få lomre hvis bunnforholdene er optimale.

Det å kjøre med prøveskilter som ikke gjelder er ikke lurt,men det vet du vel selv også. :)

Regress v uhell,bot og førerkort beslag er noen av ulempene som jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så rapporten din. Fin makrell! Da må jeg ta meg en tur dit i morgen. Har ikke fått skiltene til bilen ennå, men har jeg ikke fått de i morgen heller så kjører jeg heller ut på prøveskiltene (de har "gått ut på dato" men det klør for mye i fingra til å sitte inne en dag til!

Når tid tror du at du er der? Jeg har fått ordnet meg bil selv i morra og tenker dra her ifra i 0730-0800 tida.

Hadde vært hyggelig å hilst om vi er i samme område (jeg har aldri vært der før). Uansett betryggende at det er flere utpå isen, ettersom brodern må kaste inn håndkleet pga vond rygg.

Bare se etter en kar i blå kjeledress, grønn sitte-sekk og et par-tre stenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tid tror du at du er der? Jeg har fått ordnet meg bil selv i morra og tenker dra her ifra i 0730-0800 tida.

Hadde vært hyggelig å hilst om vi er i samme område (jeg har aldri vært der før). Uansett betryggende at det er flere utpå isen, ettersom brodern må kaste inn håndkleet pga vond rygg.

Bare se etter en kar i blå kjeledress, grønn sitte-sekk og et par-tre stenger. :)

Hvor drar du fra da? Porsgrunn?

Drar fra kragerø litt etter kl 9. Må levere bikkja først så drar jeg. Er vel der litt før 10 da kanskje. Jeg er lett å kjenne igjen. Har lange dreads og briller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bror hadde prøvd seg på isen rett innenfor heistadtangen på lørdag,men den var visst ikke allverdens trygg... kjørte ned ved løvsjø og kikket fredag,og der var det folk og ruslet midt utpå.

Har tenkt å fiske i morgen,og tar derfor gjerne imot tips om hvor isen er grei... åbyfjorden ?

regner med at noen har prøvd sjøisen i helga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12cm sjøis på Eidangerfjorden idag hvertfall. Det er den "nye" isen, og det er samme tykkelse til ut mot sydenden av Kattøya. Sikkert lenger også, men mørke områder 100m lenger ut er nå snødd ned, så vær obs, og prøvebor ofte!

huff, alles store skrekk... :unsure:

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Langangen i dag og isen der var mer enn tykk nok ikke så langt fra der man vanligvis går ut ifra land. Men håper alle bruker sunn fornuft og ikke begir seg ut mot enden av fjorder eller rundt elvemunninger, uansett hvilken fjord de fisker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Langangen i dag og isen der var mer enn tykk nok ikke så langt fra der man vanligvis går ut ifra land. Men håper alle bruker sunn fornuft og ikke begir seg ut mot enden av fjorder eller rundt elvemunninger, uansett hvilken fjord de fisker på.

Hadde du giddet markere på kartet på gulesider hvor du går ut, og hvor langt de mener det er trygt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.