Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Innlegg #101 i denne tråden, tør ikke tenke på hvor mange av de som er mine. :)

Er sugen på en tur til en fjord i morra og i det minste teste isen fra land og litt utover, hvis anledningen byr seg. Noen som har vært forbi fjorder her omkring i Telemark de siste dagene og vet om folk har vært utpå?

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Innlegg #101 i denne tråden, tør ikke tenke på hvor mange av de som er mine. :)

Er sugen på en tur til en fjord i morra og i det minste teste isen fra land og litt utover, hvis anledningen byr seg. Noen som har vært forbi fjorder her omkring i Telemark de siste dagene og vet om folk har vært utpå?

Seinest idag så satt det en og fisket 30m fra åpent vann på isen på Eidangerfjorden. Tipper han har sitti på omtrent 20m dybde, og det er nok mest hvitting der, sei og sånt i øvre vannlag. Det er både kaldere og roligere i Voldsfjorden så det er ikke HELT umulig at det går å fiske der inne enda, men har ikke sjekket eller kjørt forbi der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ok, takk for svar!

Jeg vil tro at isen egentlig er helt fin, med mindre det har skjedd enormt mye under isen etter at snøen la seg. Er jo knapt noe strøm i det hele tatt i Voldsfjorden så den slags har vel ikke tæret stort.

Hvis jeg tar turen så blir det uansett prøveboringer først uten sekk over skuldra osv. Mest skeptisk til sørpesnø og overvann, er så sykt tungt å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det står til der,men Tvedalen og Langangen er nesten isfri.

Kun råtten snø/is igjen der.

Hva med Langangen?

har ikke vært så gode fryseforhold de siste dagene, bare noen få kalde, så situasjonen er nok mye det samme

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

For de som har interesse av sånt :) :

Det er plenty av is på Voldsfjorden. Dog noe overvann, dvs mye overvann men de siste dagers kulde har fryst veldig mye av det. Det er slitsomt å gå i, fordi det kan være helt greit å gå oppå snøen et stykke, men så er det plutselig partier hvor man tråkker igjennom osv. Hadde et saftig fall der i dag som må ha sett magisk ut for de som kjørte bil langs fjorden :angry2:

Men vær obs på en ting:

Var enkelte steder på isen hvor det ikke var snø. Jeg listet meg bort til en sånn flekk og der var det ikke mer enn 5-6 cm is! Merklich! Akkurat som om noe hadde varmet/smeltet isen akkurat der. Så 3-4 sånne flekker her og der, veldig synlige. Ellers så måtte jeg ned i knestående for å komme gjennom snøen og isen med boret i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen så det ut i Langangen i dag ?

10-12cm is.

2 lag,derav det øverste porøst.

Grei is i området utenfor båthavna,men det var isfritt litt lenger uti fjorden.

Ikke noe spennende som kom opp av hullene i dag.

Sandflyndrer,sypiker,hvittinger knurr.

Noe overvann.

HUSK ISPIGGER!

Denni: Hvordan gikk det med fangstene deres?

Bare små hvittinger?

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det blir en tur til Fossing denne uka. Ligger mye is i området nå, hadde lagt seg sju centimeter over natta ved Risøy natt til i går. Noe usikker på hvordan ståa er innerst i Fossing likevel. Det har sannsynligvis ligget is der helt siden forrige kuldeperiode, og da også endel snø oppå. Noen som har noen synspunkter på hvordan det påvirker dannelsen av ny is? Var 15 - 20 minus i skjærgården i natt, og har vært temmelig kaldt den siste tida. Meldt nedi 8-9 minus fremover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kan ikke snakke for et stort område men brodern og jeg stoppet en ørliten tur ved Voldsfjorden i går. Da solen gikk ned så frøs hullene nesten en halv cm på litt over en time.

EDIT:

Leste ikke innlegget ditt skikkelig, ser jeg nå. Jeg hadde en trasig opplevelse på isen i går, tråkket tvert gjennom snø, delvis fryst overvann osv så hele beinet forsvant til litt over kneet. Trodde jeg hadde gått igjennom og rullet meg til siden. Etter litt undersøkelse viste det seg at jeg hadde tråkket rett på et sted hvor et digert sjøbor hadde vært i bruk et par-tre dager før (tipper jeg) og som følge av at det hadde snødd etter at det var blitt laget hull, så hadde snøen isolert og vannet "slipt" isen under, slik at hullet var blitt mye større og det var et slags basseng av overvann under snøen. Skumle greier egentlig, skvatt rimelig bra.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det der var en lærepenge. Fra nå av skal jeg aldri mer ha med meg mer enn max 7 islandshester når jeg skal på isfiske.

Ja, det gjelder å tilpasse seg. Blir ikke lett å gå ned til sju, men sikkerhet på isen er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Fossing står dere? Var i området i dag å kikket, men synes ikke det så helt stabilt ut der.

Noen som har noen tips? Har ikke fått prøvd isfiske ennå i år for jeg har så utrolig dårlig kjennskap om steder og plasser man kan stå. Hvis noen kunne ha vært så snille å vist meg et sted i området Kragerø, Brevik, Langesund kanskje Skien som man kan fiske nå, med hjelp av gulesiders kart eller noe så hadde jeg vært evig takknemlig! Har kjøpt alt jeg trenger, men jeg finner ikke noe steder å stå. Har vurdert å dra helt opp til Sandebukta for å fiske for det vet jeg hvor er på kartet... Men det blir litt langt kan man si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt hekta på fiske å fjor sommer. Og helt i slutten av sommeren så prøve jeg å fiske med agn etter ett tips av en fyr. Etter å da ha dratt opp sjøørret, blåstål, gylter og knurr så¨ble jeg helt en frelst artjeger.

Jeg har en skremmende liten liste på forskjellig arter enn så lenge, men som jeg vil gjøre skremmende stor. :o Så det jeg prøver å si er at jeg vil fiske i sjø (har ikke blitt så hekta på ferskvannsfiske ennå, men det kommer vel...) Jeg vil også gjerne finne et sted som det kan finnes flatfisk. Men siden artslisten min er så kort så vil jeg nesten bare ha noe annet enn torsk og makrell og sei så er jeg fornøyd... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.