Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fra det jeg så av Norsjø ved og kjøre forbi så er den isfri og det vil den vel være i hovedsak hele vinteren, frøys i hvert fall ikke i fjor. Ellers er det trygg is på en del vann på Lifjell. Noen kamerater var der og pilka på tirsdag, husker ikke vannet, men er ca 10km fra parkeringa på toppen i fra Bø. De fikk ei røye og en ørret. røya var på ca 300gram, mens ørreten var maks 200 og tynn. Har ikke vært rundt og sjekka opp isforholda ennå da det er eksamenstid og diverse andre saker som prioriteres høyere for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Det ble en veldig kjapp tur med onkelungene og to av brødrene mine i dag, mest for å sjekke isen osv.

Isen er det i alle fall ikke noe stress med, målte ca 20 cm + -. Det var ca 11-12 minusgrader der og for å ikke la ungene sitte igjen med kun minnet om kalde føtter så ga vi oss etter en snau time. Eldstebroren min fikk en liten abbor, ellers var det stille.

Men veldig deilig å høre lyden av isboret igjen, nå får en krysse fingra for at kulda holder seg og legger seg på utvalgte fjorder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bedre fiske i det tjernet som jeg ikke husker navnet på om du går opp lia fra den gården som ligger innenfor Uvdalstjønna på venstre side på vei innover. Er jo en ca 20 min gange oppover lia avhengig av snømengde, men er jo mulighet for ørret på over 2kg der så i mine øyne er det verdt turen. Men siden du virker lokalkjent i Bø StadJon, har du noen tips om ok gjeddevann hvor det funker og meite fra isen ikke alt for langt i fra Bø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Er vel bedre fiske i det tjernet som jeg ikke husker navnet på om du går opp lia fra den gården som ligger innenfor Uvdalstjønna på venstre side på vei innover. Er jo en ca 20 min gange oppover lia avhengig av snømengde, men er jo mulighet for ørret på over 2kg der så i mine øyne er det verdt turen. Men siden du virker lokalkjent i Bø StadJon, har du noen tips om ok gjeddevann hvor det funker og meite fra isen ikke alt for langt i fra Bø?

Jøss, dette har jeg aldri hørt om. Jeg vet hvilken gård du mener, tror jeg. Skal se om jeg får sjekket dette nærmere, takk for tipset.

Hva gjeddevann angår: Der er det kleint med kunnskap hos meg, desverre. Første turen jeg hadde etter lokale gjedder på x antall år, var faktisk i sensommer. Men det er ikke et vann strengt tatt, det er mer en "bakevje" til Bøelva og det er heller ikke veldig stor gjeddestamme der. Jeg vet at endel steder i og ved Lunde skal ha bra gjedder men har aldri fått konkrete tips om plasser, annet enn "prøv oppover langs elven".

Gjedde står ikke særlig høyt i kurs her omkring (særlig ikke rundt Lunde, pga at den har klart å forsere sluser osv: http://www.nome.kommune.no/artikkel.aspx?M...AId=457&Back=1) så jeg vet ærlig talt ikke om vann hvor den holder til sånn ellers. :D

EDIT: Disse to stedene er jo nevnt i artikkelen: Østeråa og Nomevann

Kjørte forbi Voldsfjorden i kveld. Ligger is der, men det trengs vel noen dager til med kulde før den er gangbar.

Høres lovende ut. Krysser fingre for videre kulde og ikke noe tull med en mildværsperiode.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forbi Voldsfjorden i dagslys i går. Isen ligger et godt stykke utover, men er neppe noe jeg ville spasert ut på foreløpig. I dag har det vært bikkjekaldt, men neste uke ser ut til å skulle komme med mye regn og mildvær, så det spørs om det blir noe i denne omgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forbi Voldsfjorden i dagslys i går. Isen ligger et godt stykke utover, men er neppe noe jeg ville spasert ut på foreløpig. I dag har det vært bikkjekaldt, men neste uke ser ut til å skulle komme med mye regn og mildvær, så det spørs om det blir noe i denne omgang...

Nei, det er akkurat det. De fleste pleier å fiske inne i selve delen rett nedenfor Svanviksvingen men jeg pleier aldri bevege meg utpå før jeg ser at noen andre tullinger har gått ut der først. :)

Møkkamildvær altså! Hadde vært så artig med en tur utpå men får heller vente enn å sjanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz, du har ikke tilfeldigvis vært forbi Voldsfjorden de siste dagene og sett om det har vært folk utpå? Eller har det allerede smeltet pga snø og fanteri?

Nei, har ikke vært der siden tirsdag. Så ingen utpå da. Det kan enten komme av at de var smarte, eller at de allerede hadde gått gjennom. Tipper nok det ligger is der fremdeles, men tross fortsatte kuldegrader er det neppe noe å jogge utpå med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke vært der siden tirsdag. Så ingen utpå da. Det kan enten komme av at de var smarte, eller at de allerede hadde gått gjennom. Tipper nok det ligger is der fremdeles, men tross fortsatte kuldegrader er det neppe noe å jogge utpå med det første...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen tips om ok gjeddevann hvor det funker og meite fra isen ikke alt for langt i fra Bø?

Hva gjeddevann angår: Der er det kleint med kunnskap hos meg, desverre. Første turen jeg hadde etter lokale gjedder på x antall år, var faktisk i sensommer. Men det er ikke et vann strengt tatt, det er mer en "bakevje" til Bøelva og det er heller ikke veldig stor gjeddestamme der. Jeg vet at endel steder i og ved Lunde skal ha bra gjedder men har aldri fått konkrete tips om plasser, annet enn "prøv oppover langs elven".

EDIT: Disse to stedene er jo nevnt i artikkelen: Østeråa og Nomevann

Høres lovende ut. Krysser fingre for videre kulde og ikke noe tull med en mildværsperiode.

Isen pleier å legge seg på Østeråa, men jeg har aldri vært ute på den, eller vurdert den etter "isfiske-godkjenning-av-tykkelse-på-is" for den saks skyld, men der bør det være muligheter for å treffe på gjedde. Området fra jernbanebrua og oppover er stillflytende/nesten stillestående og jeg ville tenkt at isen i kalde perioder er egnet til å fiske fra. Har ikke fått gjedde der sjøl, men størrelsen er etter hva jeg har hørt helt ok, som regel 1-3kg, men fisk på over 10kg er tatt, men dette har vel vært på andre årstider. Jeg har kun noen vårturer med flue og wobler under fossen ved Svenseid og der finnes smågjedda. Der legger dog ikke isen seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status for Voldsfjorden er ikke veldig lovende. Det var åpent vann inn til Svanviksvingen, innenfor var det stort sett isdekt, men mørke flekker av åpent vann flere steder (særlig ved øyene). En ordentlig kuldeperiode er nok nødvendig før fjorden kan inntas...

Ved Kilevannets utos ligger det fortsatt is, omtrent ti-tolv centimeter tjukk og speilblank. Jeg boret noen hull utover til omtrent 80 meter fra land, forholda var like hele veien. Det er stedvis ganske mye overvann. Et par-tre dager med ordentlig kulde så vil forholdene være bra. Jeg skal i hvert fall ut en tur eller to i løpet av romjula...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.