Gå til innhold
Fiskersiden

Forbudt med stangfiske fra land i buvika!!


Recommended Posts

Hei

Etter og lest fylkesmannens høringsforslag ang sø fiske i sør-trøndelag er jeg meget betenkt! Der foreslåes det og forby stangfiske fra land i store fredningssoner rundt våre elver! Spesielt orkla og gaulas utløp får store fiskeforbudt områder!

Alle som har gleden av og meite i buvika og innerst i orkdalsfjorden kan nå finne seg nye jaktmarker vis fylkesmannen får det som han vil! Det blir fortsatt lov og fiske fra båt i fredningssonene. Er dette riktig ende og begyne i?? Er ganske mange som bruker dette område til fiske etter gråfisk,hvitfisk og flatfisk...

Noen flere som har meninger om dette??

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis selvjustisen blant fiskerne ikke er god nok til å overholde en eventuell fredning av SØ, så er det nok dessverre den eneste riktige veien å gå.

Jeg synes godt det kunne vært lov å fiske, men med 100% c&r på SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er stangfiske som forbys, og ikke stangfiske etter anadrom laksefisk?

Det er ALT STANGFISKE fra LAND! argumente for det er at det er "stor" tjans for og kroke sø under stangfiske fra land!

Fortsatt lov og "dorge" wobblers fra båt i samme området! Kan nevnes at også garnfiske med nedsunketredskap også blir forbudt, det er i det minste positivt...

Nå er det så som så med oss som konsekvent jager sø, vi får kansje kjør te nord-trøndelag eller møre ingen problem med det. Men alle familier og barn/unge som bruker dette området pgr av letttilgjengelighet og "barnevennlig" område, skal de "straffes" pgr av at en art sliter i fjordsystemet!? og alle våre meitere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALT STANGFISKE fra LAND! argumente for det er at det er "stor" tjans for og kroke sø under stangfiske fra land!

Fortsatt lov og "dorge" wobblers fra båt i samme området! Kan nevnes at også garnfiske med nedsunketredskap også blir forbudt, det er i det minste positivt...

Nå er det så som så med oss som konsekvent jager sø, vi får kansje kjør te nord-trøndelag eller møre ingen problem med det. Men alle familier og barn/unge som bruker dette området pgr av letttilgjengelighet og "barnevennlig" område, skal de "straffes" pgr av at en art sliter i fjordsystemet!? og alle våre meitere?

Hmm... Får ta på meg vaderne jeg da når jeg skal jakte minstemåls-SØ, så fisker jeg ikke lenger fra land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så som så med oss som konsekvent jager sø, vi får kansje kjør te nord-trøndelag eller møre ingen problem med det. Men alle familier og barn/unge som bruker dette området pgr av letttilgjengelighet og "barnevennlig" område, skal de "straffes" pgr av at en art sliter i fjordsystemet!? og alle våre meitere?

Fisker selv en del etter SØ

Fisker også en del på nevnte plass, men alltid C&R om man får SØ.

Plassen huser jo masse annet spennede som jeg heller jakter på der enn småfallen SØ, så får håpe dette ikke tiltaket ikke gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette vil hjelpe noe egentlig, men skal man gjøre noe så burde det være slutt på båtfiske og da..

Men liker at sjøørreten for litt oppmerksomhet og folk kanskje forstår at noe må gjøres..

Håper de kan komme opp med flere forslag om va som kan gjøres å ikke bare tro at å fjerne noen fiskere fra land så blir alt bra igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel ingen som tror, men sørgelig nok, så er bestanden nå på et så absolutt bunnivå, at enhver potensiellt gytende fisk er av enormt stor betydning.

Tar det som en selvfølge at en eventuell fredning vil omfatte båtfiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget fra fylkesmannen høres unektelig radikalt ut. Spesielt all den tid forbudet ikke skal omfatte båtfiske/ dorging i samme område. Det vil etter min mening være en mer fornuftig tanke å innføre F&S på SØ i vinterhalvåret i viktige oppvekstområder.

Fylkesmannen leter kanskje etter en "enkel" løsning på et meget omfattende problem her, og vil kanskje ikke ha mange sinte og sterke interesseorganisasjoner på kontordøren? Bare en tanke :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant. Dokumentet er signert Ingvar Korsen (hehe) og han konstaterer at alt fiske frå land i praksis er sjøaurefiske.

Frå denne sida: http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=4153&amid=2462614

Fylkesmannens forslag til fredning (se nedenfor) innebærer at fiske etter anadrome laksefisk

blir forbudt i de etablerte sonene hele året. For å unngå et utilsiktet fiske etter disse artene,

blir det i tillegg foreslått forbud mot fiske etter saltvannsfisk med neddykkete garn. Det

gjenstår da et sportsfiske etter saltvannsfisk med stang og håndsnøre fra båt (fiske etter

saltvannsfisk med stang fra land vil i praksis bli et sjøørretfiske), samt tradisjonelt yrkesfiske

etter saltvannsfisk med større redskap.

Kommentarer til fredningsforslaget sendes Fylkesmannen innen 25. februar 2009.

Her er vel dei mest aktuelle områda for oss i Trondheim:

Stjørdalselva. Et område begrenset av en rett linje fra vestligste spiss av Flatholmen i

Malvik (UTM 913 359) til sydligste spiss av Vikanlandet (UTM 915 393).

2.2 Homla. Fra grense elv/sjø og ut til en rett linje trukket fra odde ved Nygård

(UTM 901 338) over til odde ved Grønberg (UTM 889 335).

2.3 Nidelva. Området innenfor en rett linje trukket fra nordre punkt av Pir 1

(UTM 701 358) over til vestre punkt av Ladehammeren (UTM 709 360). Området er

forøvrig begrenset utad av de ytre moloanleggene på Brattøra og Skansen. (Her vil det bli mange forelegg til våre nye landsmenn tenker eg...)

2.4. Gaula/Vigda. Fra grense elv/sjø og ut til en rett linje trukket fra Mulberget på

Byneset (UTM 587 245) over til Ølholmskjæret i Buvika (UTM 576 217).

2.5. Børsaelva. Fra grense elv/sjø og ut til en rett linje trukket fra Nasvisberget

(UTM 543 223) og over til nes ved Æli (UTM 536 230).

2.6 Orkla/Skjenaldelva. Fra grense elv/sjø og ut til en rett linje trukket fra

odde 250 m SV for kommunegrensen mellom Orkdal og Skaun (UTM 448

223) over til utløpet av Furbekken på Geitastranda (UTM 426 230).

Det var jo ikkje lov å fiske sjøaure i enkelte deler av året før, kvifor ikkje gjeninnføre dette? Sjølv om nokre sikkert kjem til å trosse forbudet, vil nok fiskepresset gå ned.

EDITH: Dersom forslaget går gjennom, vil me aldri meir kunne fiske (lovlig) etter ålekvabbe, skrubbe eller lomre frå land. Dette er faktisk for drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant. Dokumentet er signert Ingvar Korsen (hehe) og han konstaterer at alt fiske frå land i praksis er sjøaurefiske.

Frå denne sida: http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=4153&amid=2462614

Her er vel dei mest aktuelle områda for oss i Trondheim:

2.3 Nidelva. Området innenfor en rett linje trukket fra nordre punkt av Pir 1

(UTM 701 358) over til vestre punkt av Ladehammeren (UTM 709 360). Området er

forøvrig begrenset utad av de ytre moloanleggene på Brattøra og Skansen.

Det var jo ikkje lov å fiske sjøaure i enkelte deler av året før, kvifor ikkje gjeninnføre dette? Sjølv om nokre sikkert kjem til å trosse forbudet, vil nok fiskepresset gå ned.

EDITH: Dersom forslaget går gjennom, vil me aldri meir kunne fiske (lovlig) etter ålekvabbe, skrubbe eller lomre frå land. Dette er faktisk for drøyt!

Er det noengang blitt tatt betydelig mengder sjøørret på dette området? Her har jeg fisket i sikkert 1000 timer uten å få noe som helst av fettfinne på land. Jeg har tilogmed prøvd etter den for mange år siden i området. :) Både med agn og sluk, men uten ørret i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt håpløst, og om de mener jeg tjuvfisker når jeg kystmeiter etter storhvitting og andre arter på 50meters dyp, så må de bare arrestere meg. Trur det er andre ting de bør ta tak i før dette. Innføre C&R på all SØ tatt i både sjø og elv kanskje? Så at det ikke var all verden med fangst i gaula i fjor heller. De andre tidligere gode SØ'elvene er jo like bedritne de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget fra fylkesmannen høres unektelig radikalt ut. Spesielt all den tid forbudet ikke skal omfatte båtfiske/ dorging i samme område. Det vil etter min mening være en mer fornuftig tanke å innføre F&S på SØ i vinterhalvåret i viktige oppvekstområder.

Fylkesmannen leter kanskje etter en "enkel" løsning på et meget omfattende problem her, og vil kanskje ikke ha mange sinte og sterke interesseorganisasjoner på kontordøren? Bare en tanke :)

Tror du er inne på noe hær.

Men tror det vill være enkelt for de som vill å komme seg unna reglene og hvem skal passe på at alle følger disse reglene til en vær tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noengang blitt tatt betydelig mengder sjøørret på dette området? Her har jeg fisket i sikkert 1000 timer uten å få noe som helst av fettfinne på land. Jeg har tilogmed prøvd etter den for mange år siden i området. :( Både med agn og sluk, men uten ørret i sikte.

Betydelige mengder har det vel ikke blitt tatt, men de områdene som her foreslås vernet er vel plassene her inne i fjorden der det hvertfall er størst sannsynlighet for å komme i kontakt med arten for fiskere. Plassene på Øysand og utover mot buvika/børsa samt områder fra Orkla og utover mot Lensvika blir jo hyppig besøkt av SØ-fiskere.

Synes som flere andre her i tråden allerede har sagt at dette forslaget blir for "brutalt", og er enig i at C&R på all fanget SØ i elv og sjø burde blitt innført før dette forslaget. Det tror jeg faktisk flere også hadde respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med flere her, at tiltak må gjøres, og det fort, men litt brutalt kansje og forby stangfiske etter sjøfisk fra land når det fortsatt vil være mulig og "dorge" med båt...

Det store spørsmålet er hvem skal hondholde lovverket? Politet og kystvakten? Tror eks TOFA vil kune passe på nidelva og dens utløp, men resten av sonene i sjøen! at interesseorgan som mjff og ojff har midler eller resurser til et slikt oppsyn tror ikke jeg da..

(skal man kune dele ut forelegg og bøter på stedet må man vel ha begrenset politimyndighet??) blir mye kurs for etaten det :)

Nå skal det sies at det er fokus på sø både hos kommunen og tofa, har søkt midler til bla oppryding i gytebekker. skal også søke om midler til et telemetri prosjekt for og prøve og kartlegge nidelvas sø`s vandringer, da dette er noe difust. Så det blir gjort forsøk på og få til noe vettugt i løpet av sommeren2009 i alle fall i trondheim. Va melhus og orkdal kommune har planer om (Gaula-Orkla) evt grunneierlag vet jeg ikke, men vil tro at pgr av økonomiske interesser vil det nok også her bli tiltak,vis ikke sø kommer helt i skyggen av Laksen.

Det blir jo også flere sø seminar i midtnorge i mars mnd, så vi får håpe det hjelper til med og få fart i sakene...

Hilsen Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(skal man kune dele ut forelegg og bøter på stedet må man vel ha begrenset politimyndighet??) blir mye kurs for etaten det :)

Hilsen Kay

Litt off-topic;

Har noen egentlig begrenset politimyndighet? Oppsyn representerer vel bare grunneiere, og ikke politiet? Omtrent som vektere i bybildet.

Et totaltforbud mot båtfiske blir vel umulig å oppdrive uten raske politibåter, så kanskje det er grunnen til at man ikke foreslår dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic;

Har noen egentlig begrenset politimyndighet? Oppsyn representerer vel bare grunneiere, og ikke politiet? Omtrent som vektere i bybildet.

På kontoret hos tofa har vi en pers med begrenset politimyndighet! Dette pgr av kontrol av båt og garn på jonsvanet samt bil i nidelva ved mistanke/tips om tjuv/ulovlig fiske, for og kunne be om innsyn i bil og oppbevarings rom i båt må man ha bp! det hjelper også mye ved en evt anmelelse at anmeler har bp.

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel nokså klart her hva begrenset politimyndighet innebærer.

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...0-1/page16.html

Ett sånn forbud som det her er forslag om er jo helt på jordet. Nok en gang viser det seg dessverre att fylkesmannen, og hans folk ikke har kunnskap nok om det dei driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel nokså klart her hva begrenset politimyndighet innebærer.

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...0-1/page16.html

Ett sånn forbud som det her er forslag om er jo helt på jordet. Nok en gang viser det seg dessverre att fylkesmannen, og hans folk ikke har kunnskap nok om det dei driver med.

Ok. Takk for link. Ca 1000 personer i Norge som faller inn under denne kategorien da.

Overtredelser kan straffes med inntil 2 års fengsel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.