Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Kva erfaringar har folk med sjøauren på Tjøme? Eg har kika litt på kart og flyfoto på Gule Sider. Barkevika og Teinetangen ser potensielt ut som fine område, det same gjer stranda langs Moutmarka. Men det er ikkje alt ein kan sjå på kart og bilete. Eg er takksam for tips - også om kva stader som gjerne er best hhv på vinteren og på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre timer på Vollane i Horten uten noe res for min del. Fiskekameraten mistet en liten ørret og hadde to rykk i flua. Fisket fra badeplassen og sørover mot havna. Fantastisk flott og variert bunn hele veien men ganske grundt. Ser at det blir tatt bra med fisk i sørfylket og på Jeløya så vi er bare på feil plass. Men turene er fine med kaffekos og mye frisk luft. Mulig jeg tar en tur ut i morgen og avslutter et,for min del,magert fiskeår.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årtes første fisketur er akkurat avsluttet. Da jeg er såpass heldig å ha en jobb der jeg kan dra med med kremen av norsk ungdom på tur, så hender det jeg får betalt for å fiske. Vel, vi tente bål, grilla pølser og kokte kaffe. Flott vær, men litt sur nordavind. På 3 kastet så smeller det til, og jeg klarer faktisk å få en laks på 2 kg.... Morsomt, men desverre så var det nok en fjøslaks, og det har jeg ikke hørt om her nede i Hortensområde tidligere.. Hverfall langt mellom de... Flott tur, og en kort men heftig kamp med laksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med laksen, ikke like morsomt når den er bola:) Hvor var dette?

Var forøvrig på Langø i romjula, tre små og mista noen flere. Plasking bak sluken, følgefisk og et skikkelig hopp tilfeldig på grunna var like morsomt som å dra opp de små (og sette de ut igjen).

Endret av mr.luff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes spennende ut med laksen :) trodde du første det var en stor sjøørret eller? hvordan så du egentlig at det vra laks, har aldri helt skjønt hva som er forskjellen...

Skitt fiske :)

Er ikke alltid så lett å se forskjell, men da jeg løftet den etter rota, fra stranda og opp, så kjente jeg at jeg straks fikk et godt grep. Spolebeinet til laksen er annerledes, slik at sjøørreten fort glir ut av hånda di, det gjør ikke laks. Da fikk jeg en mistanke, og så etter andre kjennetegn. Finnene var slitte, hadde lite prikker, samt at gjellelokkene muligens var litt korte... Dette er noen av tegnene, er vel flere også.. øyets beliggenhet i forhold til munnvika bl.a... Men morsomt var det.. Har ikke fått laks annet enn i elv før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg en kort tur ute i lunsjen på fredagen. Kjørte utover vestfjorden mot stokke. Der hadde det slush'et seg med is, så lunsjpausen ble lengre enn antatt:-)

Havnet på nok en ny plass mot sandefjord. Yorkkilen tror jeg den hette. Leverte iallfall mye fisk, men og mye smått. En stk feit og blank 600 grammer ble med hjem.

Hvor mye legger en sjøørret på ca 300 gram, seg årlig? Vannvittig mye små sjøørret i området tønsberg, nøtterøy, stokke og sandefjord sett i fjor og nå i år!

Endret av Ruddock74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om fjøslaks her, og det nærmeste oppdrettsanlegget ligger vel langt unna. Hvor i Horten var det du fikk rariteten?

Friluftsfjorden!!

har ikke hørt om noen som har fått fjøslaks fra land i Horten før jeg heller. Men det går jo alltid noen prosent o-laks opp både Drammenselva og Numedalslågen, så de svømmer jo forbi her, men heldigvis er det sjeldent. Laksen kan jo som kjent svømme langt, og det har vært godt med rømminger i år. Helt sikkert fler enn det som er rapport inn. Blåst litt i år har jeg blitt fortalt. De har jo ikke noe klar formening om hvilken elv de skal opp i...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg har lest at glomma har ganske så høy antall o-laks av de ikke altfor mange laksene som vandrer opp der.

blei en kort tur etter sø idag. passa på å få meg litt sol i trynet,s å turen blei lagt til østsida av sandebukta, like ved "grustaket". blei null og niks. men var ålreit med en tur i finværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan forholdene er i Melsomvik for tiden? Er vel ikke is? Jeg har fri en dag til uka og kunne tenke meg en tur :) Fisker nesten aldri sjøørret om vinteren, men nå som det har vært så mildt så får jeg prøve. Jeg tenker mest på slukfiske, men kan fiske med flue også ;) noen som har tips til hvor dypt jeg bør fiske osv.. Er det mulig å få sjøørret nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.