Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund Fiskefestival 2009


potbelly
 Share

Recommended Posts

:) 3 stk skal stille lag på LF i august. Derav Gabrielsen og undertegnede bla. I og med at vi er rookier på dette kunne jeg tenke meg å diskutere litt på dette tema. Sikkert flere her som skal med. Og flere som er erfarne.

Taktikk fra start?

Rett ut på dypet om det er ok vær?

Antall stenger pr pers, og hva bør en ha ferdig rigget?

Er det vanlig å dregge eller drifte, eller kan en la utstyr for dregging ligge hjemme(dypt vanns dregging)?

Hvordan satse på artene, prioriteringer?

Agntyper/forberedelser med hensyn på agn?

etc etc etc.

Kom med innspill og forslag!!!!!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) 3 stk skal stille lag på LF i august. Derav Gabrielsen og undertegnede bla. I og med at vi er rookier på dette kunne jeg tenke meg å diskutere litt på dette tema. Sikkert flere her som skal med. Og flere som er erfarne.

Taktikk fra start?

Rett ut på dypet om det er ok vær?

Antall stenger pr pers, og hva bør en ha ferdig rigget?

Er det vanlig å dregge eller drifte, eller kan en la utstyr for dregging ligge hjemme(dypt vanns dregging)?

Hvordan satse på artene, prioriteringer?

Agntyper/forberedelser med hensyn på agn?

etc etc etc.

Kom med innspill og forslag!!!!!

Mye av dette vil du få svar på ved å søke litt, men kan prøve å oppsummere veldig kjapt og forenklet....

Taktikk fra start kommer an på båten, været og opplegget. Tre stenger dekker alt fra grunna til dypet.

Hva du vil rigge fra starten kommer an på hvordan du legger opp løpet. Slep med en eller to opphengere fanger det meste.

Dregging tar som regel for lang tid, spesielt på dypet. Ville satset på å drifte. Hvordan du vil satse på artene kommer også litt an på hvilke arter man mener man ha. Det kommer også an på været og forholdene. Det viktige er å ikke bruke for lang tid på hver art, og klare å dra videre til neste om man blanker på en.

Gå gjennom artslista, noter dere hvilke arter dere mener dere klarer lett, hvilke som bør kunne gi greit med poeng og sett deretter opp ei rute etter det. Skal dere gjøre dette er det nødvendig med litt lokalkunnskap, eller posisjoner på gps. Uten det blir det nok mest fiske på måfå... Prøvefiske uka før er en fordel.

Av agn går det mest i makrell og reker. rekene kan dere gjerne klippe i to på forhånd, så går det fort å skifte agn.

Jeg vil anbefale et søk i forumet, da kan det dukke opp litt av hvert. Også kan du godt la vær å bruke caps lock i overskriften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker:

Poengberegningen på denne festivalen er det som gir pekepinn på taktikk.

Kun én innveid fisk per art betyr at man bør satse på så stor som mulig fisk i så mange arter som mulig, fiske variert, fiske forskjellige plasser, skrenter, grunner, topper, sider, sand, mudder, stein/fjell. Får du en art, men den kanskje ikke er så stor så kanskje du likevel tjener mer på å komme deg til en ny plass med ny art, enn å bli liggende å vente på en som kanskje er større. Viktig å utnytte tiden så godt som mulig.

Greier du å få 20 arter og vekten på disse 20 er halvparten av grunnvekten som gir 100 poeng, så ligger du godt an til 1000 poeng, og har en temmelig god sjans på pallplassering.

Lokalkunnskap er uvurderlig selvsagt, men ved hjelp av sjøkart kan man planlegge mye. Og mitt tips er, hold dere til planen. Funker det ikke så er det en erfaring til neste år. Det kan forsvinne mye verdifull tid på impulsfiske, unødig kjøring og dregging. Jeg har vært med mange år, og kan skrive under på at denne impulsfiskingen sjelden betaler seg. I år prøver vi litt skikkelig planlegging, så får vi se om det betaler seg :)

Du kan ha med så mange stenger du bare vil, men med 3 har du vel dekket de fleste behov: Havfiske, laks/sjøfiske, og ørretfiske/UL stenger. Og bare en stang i vannet om gangen da ;)

Stort sett går det i paternoster takler, med et kort slep på søkket. Blir litt etter hvilke arter man skal prøve etter, mange foretrekker glidetakkel til noen typer fisk.

Jeg har best erfaring med dregging, men det er vel litt smak og behag. Mye kjip bunn i området så driftfiske KAN føre til en del utstyr mistet. På den annen side så hender det også dreggen blir igjen på bunn hvis man er idiot nok å ikke sikre den med strips e.l :D

Agn får man kjøpt på innveiingsbrygga før konkurransestart. Råreker og makrell.

Kan hende man er tjent med å ha med noen blåskjell også, blåskjell fisker bra men kan være litt kronglete å få tak i. Ellers er det jo dette med trua da, har du mer tru på Gulp børstemark så kjør på med det :)

Og fersk haill, veldig viktig!

Edit: nok en gang slått av Oz....

Edit 2: Endret trådtittel og undertittel til liten skrift :)

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Flott, da er vi i gang. Søkte på Langesund festivalen, men kom ikke opp mye. Vi har fått noen tips om plasser på noen arter. Og får noen GPS posisjoner. Så får vi legge en plan etter dette gradvis opp. Og planlegge løpet etter hvert. Ferskt hall får en se om det ikke går og fikse. Ellers får en jukse med håndlaget og litt reker!? Kan hende det virker!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn...hadde lyst å være med på denne, er 8 år siden jeg var ute på djupet sånn for seriøs fisking. Langesund er alltid morro :)

Skitt fiske gutta....

LFF er ikke før i august :-). Åpent for alle som vil, bare å melde seg på. Eneste du trenger er noen fiskestenger og en båt. Dette er forøvrig ikke utelukkende fiske på dypet, men artsfiske hvor man melder inn en fisk pr art, og får poeng utfra en grunnvekt. Det neste av fisket foregår på grunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene kjører stort sett kun med drivanker på dypet og de er brukbart suksessfulle hvert år og kaster ikke bort unødig tid og det er nok ikke dumt å skule til svenskene....

Det tar fort gjort litt tid bare å finne kanten, navigere og slippe dreggen og ikke er man garantert å legge seg rett på første slippet heller. Og da går det litt tid. Man kan evt forsøke holde båten brukbart på plass, men dette er ikke like lett uten autopilot om man er to ombord og begge skal fiske - det lureste er selvsagt som vi gjorde året vi plasserte oss høyest; å lure en kar som ikke ønsker å fiske til å være båtfører hele helgen... Da går det lite tid til annet enn å kjøre og fiske, man takler om og bytter stenger mens sistemann kjører og er klare før man ankommer neste plass... Det gjelder utnytte tiden best mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si man skal være temmelig rutinert før det vil lønne seg å slippe dreggen på dypet. Som Espen sier, det tar mye tid å finne plassen, beregne strøm og avdrift og å slippe og kjøre opp dreggen. Drivanker er nok en bedre løsning.

Her er forøvrig hjemmesida til festivalen. Den er ikke helt oppdatert, blant annet premiebordet vil se noe annerledes ut i år. Ikke det grann dårligere altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side så dregget vi et år også og traff blink på første forsøk og hadde suksess med det pga vinden. Ble langer og brosmer, mens få andre fikk av de som driftet... Blir en vurdering ifht hva man har og vil ofre av tid kontra hva man mener man kan få igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dregging, så er det jo noen som setter av hele lørdagen f.eks til dypet, og da kan man ta seg en halvtime ekstra til feildregging spør du meg. Da er det vel viktigere å ligge riktig enn å sjanse på å drifte riktig.

Ellers får en jukse med håndlaget og litt reker!? Kan hende det virker!!

:)

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skryte på meg suksess på LFF, men jeg ble blandt de 100 beste i fjor noe som var ny pers.

Noen har strategien at de har en dag ute på dypet og en dag inne i fjorden.

De siste årene har svoger og meg satset på det lettere utstyret, inne i fjorden. Dette har vert en grei strategi, og har fått flere arter på denne måten. 10 i fjor og 12 i 2007, men desverre mye smått.

Endret av Bjørn OVe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå ser jeg at hjemmesiden er oppdatert og det nærmer seg.. bare 4 uker igjen :)

Nye regler for noen også :)

Kan bli gøy i år. Når det gjelder dregging.. noen klager på en feildregging som kan koste en halv time... tja hva sier du Martin, slite to dregger og inn til Langesund for å kjøpe ny... en halvtime... nææææ :)

Christian the dregmaster :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morra vil vi ha en liten "forsmak" på fiskefestivalen ved LangesundFisk (Fiskemottaket). Det blir litt fisketips, festivalprat, smaksprøver på sjømat+++. Begynner klokka 1100 og varer til 1400. Bare å komme, jeg er han som halvsover i hjørnet med en kaffekopp i handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at hjemmesiden er oppdatert og det nærmer seg.. bare 4 uker igjen :P

Nye regler for noen også :D

Kan bli gøy i år. Når det gjelder dregging.. noen klager på en feildregging som kan koste en halv time... tja hva sier du Martin, slite to dregger og inn til Langesund for å kjøpe ny... en halvtime... nææææ ;)

Christian the dregmaster :D

Stakkars Christian får skylda ja :D

Hvorfor kjøpe strips når man kan kjøpe ny dregg!

I morra vil vi ha en liten "forsmak" på fiskefestivalen ved LangesundFisk (Fiskemottaket). Det blir litt fisketips, festivalprat, smaksprøver på sjømat+++. Begynner klokka 1100 og varer til 1400. Bare å komme, jeg er han som halvsover i hjørnet med en kaffekopp i handa.

Trenger også tips, men så ikke denne før idag, kan noen poste en oppsummering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være med, men har ikke båt og er alene. Hva kan man gjøre da? Må man ha egen båt eller fins det folk som har ekstra plass i båtene sine?

Vi har fått til avtale med båtcharter som stiller plasser til disposisjon. Dette avhenger at det blir nok påmeldte. www.langesundfiskefestival.no Følg linken nederst til venstre på siden eller last ned programmet for mer informasjon.

mvh

Torstein

Tekn. konk. ansv. lff.

Endret av Bånnfast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått til avtale med båtcharter som stiller plasser til disposisjon. Dette avhenger at det blir nok påmeldte. www.langesundfiskefestival.no Følg linken nederst til venstre på siden eller last ned programmet for mer informasjon.

For å få den beste opplevelsen vil jeg nok anbefale å bli med noen kjente på båt, da man har større grad av frihet til å velge strategi og fiskeplasser. Når det er sagt er forøvrig Bjønnes charter mye ute og fisker i området hele året og har nok en del gode plasser på lager.

mvh

Torstein

Tekn. konk. ansv. lff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg hater å være "that guy" men jeg vil nå si noe læll. Nå har jeg ikke satt meg inn i reglene for denne konkuransen i det heletatt, men jeg synes særlig torskebestand utenfor kysten her nede jeg bor ligger på ett såpass lavt nivå i både antall og størrelse at slike konkuranser burde legges om slik at bestanden ikke lider noen tap i noen særlig grad som ett ledd i å se at havet faktisk kan fiskes tomt. Jeg synes det er alt for skjeldent at jeg hører om noen som har fått en torsk på 10+ om dan at det kan UMULIG være helt på stell uttafor bramskjæra (Nevlunghavn).

Er det slik at det teller mer å få mange arter mot å få en stor av en spesiell fisk såsant du ikke får ei sild på 5 kg da :D? I så fall ville jeg latt torsken svømme og heller prøvd å vinne uten å få en ennaste torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.