Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund Fiskefestival 2009


potbelly
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor gjøre det noe vanskeligere enn dette? Fåes i størrelser fra 5cm til 40cm.

Har kun brukt dette i to år, til kystmeite og båtmeite, ikke noe negativt å si om denne type bommer.

!BWFj!WwB2k~$(KGrHgoH-CgEjlLl1-OzBKVv+7z!bw~~_1.JPG

Otersvivler under havfiske er bare tull i mine øyne, tar for lang tid og et evig mas å holde styr på. Men for all del, smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det noe vanskeligere enn dette? Fåes i størrelser fra 5cm til 40cm.

Har kun brukt dette i to år, til kystmeite og båtmeite, ikke noe negativt å si om denne type bommer.

!BWFj!WwB2k~$(KGrHgoH-CgEjlLl1-OzBKVv+7z!bw~~_1.JPG

Otersvivler under havfiske er bare tull i mine øyne, tar for lang tid og et evig mas å holde styr på. Men for all del, smak og behag.

Bittelitt for veikt for havfiske vil jeg påstå... Forøvrig tar det neppe noe lenger tid å knyte på en otersvivel enn det gjør å rigge et tackle med de bommene der... Uten at jeg ville brukt otersvivel selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har ikke hatt noe hassle med disse. Fått svær fisk på de har jeg gjort også.

Tar 2 min å lage en PN rigg uten fortommer ved disse hvis man har riktige tools :)

De er så stive at man ikke kan bøye de med hendene.

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har ikke hatt noe hassle med disse. Fått svær fisk på de har jeg gjort også.

Tar 2 min å lage en PN rigg uten fortommer ved disse hvis man har riktige tools ;)

De er så stive at man ikke kan bøye de med hendene.

Det tar neppe lenger tid å knyte tre knuter i en otersvivel heller :)

hvis de er så stive at du ikke kan bøye dem med hendene er det enten noen heeelt andre enn dem jeg har, eller så er du ualminnelig svak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otersvivler under havfiske er bare tull i mine øyne

I mine også Rage- for mange knutebrudd- Den du henviser til gnager på sena i enden av spiralen om den er dårlig gjennomført. Jeg har som før nevnt falt for " Kirurg svivel PN" og den virker....

IMG_3091.JPGBillig, lett og rask å binde, holdbar, allsidig og ikke mins : hydrodynamisk

Har bundet meg noen til små arter og ved å bruke taperte sjokkfortomer dere bruker til kystmeite med veldig bra resultat. Plasser en liten søkke på toppen av selve takkelet og la denne synke for så å løfte rykkvis opp igjen. Da fisker dere båe vertikal og horisontal under drifta . Døds effektivt !

Team Lotafish lar seg kjøpe de biggrin.gif testfiske neste uke så vi er klare.

Alle kan ikke vinne! Ser ut som om jeg ble misforstått : Den gjaldt til Potbellysmile.gif som jo er nybegynner innen havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart otersvivler bare er tull under havfiske, men jeg ser fremdeles ikke helt hvorfor denne varianten er mye bedre enn den vanlige knuta med løkke... Personlig synes jeg de fungerer utmerket. Jeg foretrekker å ikke klippe løkka, men lage den lang nok til at jeg kan tre en slange og kroken inn på selve løkka. Blir neppe noe mer snørebrudd av det, og er det forskjeller i styrke på knutene vil jeg tro det er marginalt. Bommene rage viser er etter min mening ypperlig på paternostertackler til lettere fiske, både fra land og båt, men de duger ikke under havfiske, og er heller ikke nødvendige der. Til det lettere båtfisket på grunt vann foretrekker jeg enten en spreader boom, eller et slep med en eller to opphengere. Her ser jeg en stor fordel med svivelløsningen din Lopez. Jeg liker å lage ferdig tacklekropper uten fortommer, og så ha et lite arsenal med forskjellige fortommer i diverse lengder, krokstørrelser og mengde dims. Med små hemper går det kjapt å skifte disse. Med svivler oppe der opphengerne skal være er det lettere å variere også disse. Tidligere har jeg kun knytt den vanlige løkkeknuten til disse, med de begrensninger det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine også Rage- for mange knutebrudd- Den du henviser til gnager på sena i enden av spiralen om den er dårlig gjennomført. Jeg har som før nevnt falt for " Kirurg svivel PN" og den virker....

IMG_3091.JPGBillig, lett og rask å binde, holdbar, allsidig og ikke mins : hydrodynamisk

Har bundet meg noen til små arter og ved å bruke taperte sjokkfortomer dere bruker til kystmeite med veldig bra resultat. Plasser en liten søkke på toppen av selve takkelet og la denne synke for så å løfte rykkvis opp igjen. Da fisker dere båe vertikal og horisontal under drifta . Døds effektivt !

Alle kan ikke vinne! Ser ut som om jeg ble misforstått : Den gjaldt til Potbellysmile.gif som jo er nybegynner innen havfiske.

:) Den er helt klar, men vi jobber for å gjøre det best mulig, vi har forberedt oss, samlet info, en av oss har vært på plass med båten denne uka og vært rundt med lokalkunnskap +++.

Selvfølgelig tror jeg ikke vi vinner, men ett lag på tremann med litt forskjellige sterke sider, pågangsmot, utstyret på plass, og ikke minst konkurranseinstinkt.

Vi satser det remmer og tøy kan holde, og så får vi se hvor det ender.........Det skal fiskes først som det heter! jeg varmer opp med litt laksefiske dagene føre. Dette for å ha konsen inne:) Ingen vet hvor fisken svømmer akkurat da, i hvertfall ikke all fisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som gjør havfiske ( havmeite) så spennende Oz. Alle har sine varianter og preferanser. Uansett:

Under en konkurranse er det 2 viktige ting som gir utttelling :

  • Detaljer man har valgt og holder seg til planen
  • Resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som gjør havfiske ( havmeite) så spennende Oz. Alle har sine varianter og preferanser. Uansett:

Under en konkurranse er det 2 viktige ting som gir utttelling :

  • Detaljer man har valgt og holder seg til planen
  • Resultat

Absolutt. Og jeg sier ikke at jeg har den ene, riktige løsningen, bare at det finnes mange forskjellige. Om ikke like mange som det er fiskere, så i alle fall mange ;).

Og ja, detaljene er viktig for å kunne hevde seg. Det er det lille ekstra som kan tippe vekten i din retning, og derfor bør man være fokusert på detaljene. Det som gjør det så vanskelig, er at det ofte er forskjellige ting som skal stemme på de forskjellige artene... Vanskelig og spennende. En god plan og rute er en forutsetning for en god plassering, samtidig må man være våken for når man bør avvike fra den oppsatte planen. Det er ikke allitd like lett å forutse hva fisken finner på fra dag til dag :unsure:

For min egen del har jeg ingen ambisjoner i når det gjelder plassering. Jeg har ambisjoner om å gjøre en god jobb på land både før og under festivalen, slik at den går knirkefritt og opplevels god for de øvrige deltakerne. Og jeg har ambisjoner om å komme meg på sjøen og fiske litt, veie inn noen fisk og være blid :)

Nå håper jeg virkelig på at været endrer seg, for stiv kuling og regnvær kan fort ødelegge for både det ene og det andre. foreløpig ser langtidsvarselet ok ut den aktuelle helgen, men som regel kan min halvannet år gamle sønn melde været ti dager frem i tid like godt som rørebøttene på yr, så vi får se... Blir det ruskete utgår fort de flestes planer om dypet, og man får et større fokus på innaskjærsartene. Ikke at det gjør noe, det er innaskjærs at poengene er å hente uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste under konken er uten tvil, evnen til å lese kart og finne plasser. Derreter kommer taktikk, ruteplanlegging. Til slutt kommer takkel, og orden i sysakene. Det er viktig men ikke det viktigste. Bruker selv også endel tid på takkel i forkant av festivalen. Da spesielt å klargjøre til de forskjellige artene, og strømforhold. Mye strøm = paternoster, selv om det kan være hensiktsmessig med slep etter arten. Tidsmessig vil dette lønne seg.

Det å vite hvilke farger, mengde dims, agnstørrelse og kroktype i forhlold til dyp, fiskemetode og fiskens agressivitet i nappet, er en vitenskap. Det er vel her erfaringen kommer til sin rett. Og hvorfor svenskene har "det lille ekstra" i forhold til oss andre. De fisker rett og slett mer i konkurranser, og er mer strukturerte. Også med tanke på taktikk, som er VELDIG viktig!

Har de siste åra benyttete veldig mye det samme takkelet. Glidebom med to krok på slepet, og en over. Funker til det meste. Men har gått over til paternoster igjen til endel arter. Mest pga bunnforhold (for bløt faktisk) og strømforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også man må ha et bra ekkolodd,og gps/kartplotter for å være høyt oppe på lista,og allerede der detter vi ut...

Har hatt mye strul for i det hele tatt å få farkosten på sjøen. motortrøbbel....lekkasje inn til dobbeltbunnen grunnet skruehull, elendigheten vil liksom ingen ende ta.

Det viser seg også at propellen på motoren er for stor i forhold til tyngden på båten.

Mye jeg ikke klarer å få istand før det braker løs,prøvefiske har og får jeg ingen mulighet til.

Mye som stopper med 5 unger i hus,nytter ikke ta dem med heller i "ferieværet" jeg har fått tildelt.

Men allikevel ser jeg frem til den herlige fiskehelgen,fått barnefri og stiller blid og fornøyd i "mosjonistklassen" :D

Håper det blir noen norske som har bra klaff denne gangen,og lite hadde vært mer hyggelig enn om den lokale helten hadde stått på toppen av pallen.

Har også på følelsen av at team otra kan overraske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ialle år fisket med gamle båter, og eldre ekkolodd og enkle gpser. Har pall plass, 4 og 5 plass med gammelt utstyr og båt. Så det er ikke noe must. Men er selvfølgelig en fordel. Har hatt bedre båt de 2 siste åra. Men har hatt div problemer, og mistet mye verdifull fisketid i konken. i år håper jeg ting blir anderledes. Siden båten som jeg hadde brann i, ligger på sjøen. Får jeg ikke tak i den gode giveren min, og dertil dårligere ekkolodd. Men får håpe at ikke alt står og henger på loddet, for da ligger jeg dårlig ann :-)

Det beste med festivalen er forventningene og all fiskepraten ukene i forveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg sannsyneligvis blir uten ekkolodd,følger jeg bare svermen utover og håper det fører til en blåkjeft og eventuellt en svarthå. ^_^

På grunna stiller man vel rimelig likt selv om man ikke har lodd.....

Enig i at ukene i forkant er en fin tid.planlegging av fiske,utprøving av teorier. spennende ;)

Ser ut til at det er rimelig vrient å prøvefiske utenskjærs nå. Bølgene spruter over moloen som ligger midt i sundet,vindretningen er vel verst tenkelig.

Vi får håpe nordaværet kommer,da slipper vi normalt sett dønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette setter en demper, utrolig trist....olje over hele Langesund jo ;)

;) Dette ser jo ikke bra ut. Rent ut mye olje nå, og strender og sjøfugl har fått stryk. Det kan jo bli restriksoner i trafikk og alt som er. Det kommer sikkert litt oppdatering på dette fremover. I værste fall kan jo hele opplegget settes i fare. Men vi får se. De ar jo knapt kommet i gang med å prøve å stoppe oljen som rennner ut.

Hørte på nyhetene nå at det ikke var sent ut nødsignal, ikke svarte de på oppkalling fra trafikk sentralen, dette lukter propromille klokka ringer......

Men det gjenstår og se, men de har brutt alle regler for varsling og lytting på pålagte kanaler i leden for trafikk. Politiet og kystvakta har ennå ikke kommet om bord.

Det burde de sikkert ha vrt for lenge siden. Får håpe de klarer å begrense det så ikke alt dritten renner ut i område. Det kan jo bli katastrofalt for hele nærområde.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Dette ser jo ikke bra ut. Rent ut mye olje nå, og strender og sjøfugl har fått stryk. Det kan jo bli restriksoner i trafikk og alt som er. Det kommer sikkert litt oppdatering på dette fremover. I værste fall kan jo hele opplegget settes i fare. Men vi får se. De ar jo knapt kommet i gang med å prøve å stoppe oljen som rennner ut.

Hørte på nyhetene nå at det ikke var sent ut nødsignal, ikke svarte de på oppkalling fra trafikk sentralen, dette lukter propromille klokka ringer......

Men det gjenstår og se, men de har brutt alle regler for varsling og lytting på pålagte kanaler i leden for trafikk. Politiet og kystvakta har ennå ikke kommet om bord.

Det burde de sikkert ha vrt for lenge siden. Får håpe de klarer å begrense det så ikke alt dritten renner ut i område. Det kan jo bli katastrofalt for hele nærområde.

Vi regner med at festivalen vil bli arrangert, men det kan bli aktuelt å stenge enkelte områder for fiske. Det er vanskelig å vite før nærmere neste helg. Må innrømme at muligheten for avlyst festival ikke er det som opptar meg mest akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner med at festivalen vil bli arrangert, men det kan bli aktuelt å stenge enkelte områder for fiske. Det er vanskelig å vite før nærmere neste helg. Må innrømme at muligheten for avlyst festival ikke er det som opptar meg mest akkurat nå...

:( Det skjønner jeg godt. Det m være nitrist å sitte mitt i dette ! Utrolig trist at det skal bli ødelagt og bedritent for lag tid om det går så ille som det kan gå.

Tenker på hvor mye holmer og skjær det er i område. Det må bli litt av en opprydning fremover. Fisken klarer seg vel kanskje ganske godt, men alt av sjøfugl etc må jo være helt krise for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.