Gå til innhold
Fiskersiden

Bulkskip Gikk På Grunn Utenfor Langesund


Recommended Posts

Håper at de greier å berge skipet og uten varig men for kysten

Føler med alle dere i området og håper inderlig at katastrofen unngås

Bulkship på grunn

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var på moloen 0130 i natt for å se etter båten,og man ble nesten blåst på havet..... at et bulkskip får lov å legge seg på vent så nær land i dette været er uforståelig.Vi snakker om et område der det erfaringsmessig bygger seg opp veldig stor sjø...Dette burde vært ungått!

Ser ut til at bølgene roer seg mye ned nå,så vi håper dem klarer å forhindre katastrofe.Det lukter faktisk diesel på utsiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene fra Krogshavn vitner om en ganske stor katastrofe spør du meg, får nesten lyst til å gråte. :P

Det ser helt aldeles forjævlig ut, og er til å grine av. Kom derfra nå. Slenger ut noen bilder etterhvert. Tror nesten det trengs litt flaks hvis man skal kunne bade der til neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Dette er ubeskrivelig, det er til å grine av! Dette er områder jeg har vært i siden jeg var barn, det er helt surrealistisk å se skadene. Om Sivilforsvaret ringer meg nå så nøler jeg ikke med å dra fra Trondheim og til Bamble for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dyr, stakkars fugler, har du sett på maken! Er det noe man kan gjøre? Hvem kontakter man for å delta i oppryddningsarbiedet? Noen som vet? Jeg drar gjerne med en gang, dette er jo forferdelig! Helt forferdelig, får helt vondt av de stakkars fuglene på bildene dine Åsmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dyr, stakkars fugler, har du sett på maken! Er det noe man kan gjøre? Hvem kontakter man for å delta i oppryddningsarbiedet? Noen som vet? Jeg drar gjerne med en gang, dette er jo forferdelig! Helt forferdelig, får helt vondt av de stakkars fuglene på bildene dine Åsmund

Det var temmelig jævlig å stå der og kikke på dem også... Med visshet om at mange av dem nok ikke lever særlig lenge... De jeg tok bilde av hadde jo et tjukt lag med olje utenpå fjærene, det var ikke snakk om litt oljesøl på beina,som du ser... Såvidt jeg forsto prioriterte de å få oversikt over omfanget i første omgang, og å sette inn de resurssene de har der det trengs. Det kan nok være vrient å få oversikt sånn med det første, mye skjærgård, fjorder og viker rundtomkring her. Det er mulig de vil mobilisere frivillige etterhvert, men neppe før i morra, var svaret jeg fikk da jeg spurte. Så vi får vente og se. Jeg sitter i alle fall klar med spaden og skurebørsten.

Edit: jeg regner med at forskjellige miljøvernorganisasjoner vil mobilisere etterhvert, i alle fall med tanke på sjøfuglen, men også med generell opprydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var temmelig jævlig å stå der og kikke på dem også... Med visshet om at mange av dem nok ikke lever særlig lenge... De jeg tok bilde av hadde jo et tjukt lag med olje utenpå fjærene, det var ikke snakk om litt oljesøl på beina,som du ser... Såvidt jeg forsto prioriterte de å få oversikt over omfanget i første omgang, og å sette inn de resurssene de har der det trengs. Det kan nok være vrient å få oversikt sånn med det første, mye skjærgård, fjorder og viker rundtomkring her. Det er mulig de vil mobilisere frivillige etterhvert, men neppe før i morra, var svaret jeg fikk da jeg spurte. Så vi får vente og se. Jeg sitter i alle fall klar med spaden og skurebørsten.

Kan du gi beskjed når du vet noe mer??? Vi kjører ned en tur jeg og en kompis for å se og ta en prat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi beskjed når du vet noe mer??? Vi kjører ned en tur jeg og en kompis for å se og ta en prat nå.

Ja, skal sende deg en melding når jeg hører noe.

Det der er så tragisk . Vet du om det er like ille ved Jypplevika og videre bortover Åsmund?

Det er temmelig sikkert ille ved jypleviktangen og i Sandvika også. Litt usikker på Rognstranda, vet de la ut lenser der tidlig for å hindre olja i å komme inn, men det spørs litt på sjøen hvor mye hjelp det er i dem. Steinvika er også nedsøla hele veien, samme med vikene nedenfor Badet. Fytti helvete (nok en gang). Så på nyhetene nå at de driver og legger lenser rundt skipet på Såstein, men det er neppe lett, for det har dratt seg over ei grunne og ligger med skjær og grunner på alle kanter. Skal i alle fall bli en helvetes jobb å fjerne det derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne mailen fra lederen i Bamble Jeger og Fiskelag nå. Legger den ut her, i tilfelle noen er interessert i å stille opp.

Vi har i dag fått ødelagt naturområder i vårt nærområde!

Bamble Kommune har opprettet en liste på servicekontoret (35965000) som du/dere kan melde dere for hjelpetjeneste.

Mange frivillige har allerede tatt kontakt og som leder av BJFL håper jeg også du kan bidra hvis du har tid/anledning hvis de har behov for mer hjelp.

Vi har pr i dag meldt inn HOGGAFJELL med kaptein til disp, samt vi vil få frigjort sjærgårdsjeepen som er utleid.

Vi har også en liten gjeng klare for å hjelpe til med avskyting av fugl hvis viltnemda trenger bistand nå i dag.

Viltnemda ordner da hagleskudd via Eidanger jeger og fiskeforening og vil evnt styre denne operasjonen.

Dette koordinerer undertegnede direkte med viltnemda.

Kan du hjelpe til med evnt. avskyting så kontakter du: Fiskeutvalgets leder (Svein Solstad: 97604954) eller Jaktutvalgets leder (Raymond Albrightsen:90554067)

De melder inn direkte til meg.

Det mest prekære nå, er nok selve oppryddingen og begrensing av skadene på naturområdene.

Håper du vil/kan bidra med din hjelp

Med Vennlig Hilsen

Torbjørn Wissestad Skaugen

Leder BJFL

http://www.njff.no/bamble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljen har nådd deler av vestfoldskysten og.... var ute og tok en titt på mølen,oddane og nevlunghavn. Mølen var det en del olje, litt på oddane mens nevlunghavn så ut til og ha sluppet unna, men det lukter olje i hele området. Var også i langangsfjorden og tittet,der så det greit ut foreløpig.... dette er en stor stor tragedie!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.